Fidelios musikkrom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Nei og nei og nei! Hvordan kunne jeg glemme Art Brut!? I 2007 leste jeg gjennom musikkanmeldelsene i Tone Audio, og én av platene der var "Art Brut vs. Satan". Pirret nysgjerrigheten ja. For en plate! Og da jeg samme dagen hørte førsteplata "Bang Bang Rock & Roll" var jeg helt solgt.

Makan til ukommersiell, ultramelodiøs og nyskapende rock er det lenge siden jeg har hørt. Så morsomt å oppdage sånne band!

Live er bandet helt fantastisk morsomt. De spilte på Betong for et par år siden, var vel ikke mer enn 100 personer der, men beste og gøyaleste konserten jeg har vært på. Etter showet snek fruen seg inn backstage med meg på slep og inviterte bandet med på nachspiel. Hun har lang erfaring med innsniking backstage, noe jeg visste fra før, men jeg hadde aldri før sett henne i aksjon. Imponerende. Bandet, oppvarmingsbandet og hele roadcrewet dukket opp hos oss, vel 25 personer. Våknet på bakken i portrommet vårt morgenen etter kl. 09.00 med hodet på skjørtet til min kjære, episk fyllesyk. Bandet skulle videre til Trondheim tidlig samme dag stakkar. Good times.

"Look at us, we formed a band!"

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    bluesbreaker skrev:
    Jeg må innrømme at jeg er en av de senile som heller foretrekker Raising Sand.

Jeg har sansen for Homme og QOTSA og hadde store forventninger til Them Crooked Vultures.
    Særlig på bakgrunn av all hypen som kom i forkant.
    Jeg har aldri fått taket på den plata, og i ettertid synes jeg at jeg har hatt mer glede av det andre Homme prosjektet ,Eagles of Death Metal.
    Men, interessante betraktninger Fidelio!
    For meg var det en plate som vokste etter hvert som jeg hørte på den i alle fall. Ingen umiddelbar bang.

Er også veldig glad i Eagles of Death Metal. Veldig artig band. Sist gang de spilte på Rockefeller fikk Jesse Holmes kastet opp på scenen en rosa kappe og en BH. "You're shitting me Norway, a cape AND a bra!" Hvem vil ikke ha en rosa kappe ;D

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.677
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Art Brut er nytt for meg.

Jeg også hadde litt problemer med de White Stripes greiene.
    Litt sent forstod jeg dog at Jack White er genial.
    Jeg liker best det han har gjort med Raconteurs og holder denne som det beste:CONSOLERS OF THE LONELY

Vedlegg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Har ikke hørt så mye på Racoteurs enda, men det kommer vel :)

Synes forresten at det danske bandet Kashmir fortjener en honourable mention. "Zitilites" spesielt er en knakandes god plate.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Har hørt litt på Vile Imbeciles i det siste, som opererer innenfor en genre de kaller death jazz. Velvel. Uansett er musikken ganske kul, men den funker neppe som bakgrunnsmusikk, hehe.

Dette er det nye bandet til låtskriveren i Eighties Matchbox B-Line Disaster for øvrig. Den siste plata, D Is For W er verdt å ta en lytt til.

Er å få kjøpt som FLAC til en pris av £5 her. Man kan betale mer hvis man ønsker, jeg betalte det dobbelte.

Samples fra nyeste plata:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Ble for øvrig sittende å høre på gamle obskure franske låter her om dagen. En del gull her.

Delphine - Fermeture Eclair

Nino Ferrer - Les Cornichons (denne er morsomst hvis man forstår fransk)

Danyel Gerard - Sexologie

....ikke fransk, men gammel og morsom; vokalisten fra The Trashmen med det som må være TIDENES mest corny tv-opptreden ;D

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    En annen video i serien "teiteste dans", de fleste har vel sett denne men den cracks me up hver gang jeg ser den ;D

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Fru Fidelios favorittband -eller kanskje heller fru Fidelios guder - er Pixies. Et band som tok lang tid for meg å like, men man blir jommen meg belønnet hvis man gjør innsatsen. Og så elsker jeg Kim Deals basspilling.

Cactus er kul. Jeg liker Bowies cover, for han snur sangen rundt til å bli sexy (som Frank Black er alt annet enn..).

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Søren, vi tåler litt mer Eagles her inne - skru opp lyden!

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Som tidligere nevnt synes jeg Stuart Murdoch fortjener mer cred enn han har fått opp gjennom årene for sin låtskriving. Det er sikkert mange her som har hørt "God Help The Girl"-prosjektet hans; skikkelig veldreid, god pop imo.

Før de gav ut albumet, spilte de noen låter i en liten kirke i Glasgow:

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Kjempebra tråd ! Skulle gjerne startet en egen tråd tilsvarende dette konseptet,med er slik en data-analfabet.Har ikke peiling om det å sette inn et sitat eller slike youtube-klipp,slik at en egen tråd kommer ikke i nærheten av denne.

mvh. s,

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    mikefish skrev:
    Har ikke peiling om det å sette inn et sitat eller slike youtube-klipp,slik at en egen tråd kommer ikke i nærheten av denne.
    Trykk på Youtube-ikonet til venstre når du skriver innlegg, og lim inn URL'en (adressen) til youtubeklippet i midten mellom brakettene.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.850
    Fidelio skrev:
    Ble for øvrig sittende å høre på gamle obskure franske låter her om dagen. En del gull her.
    ....ikke fransk, men gammel og morsom; vokalisten fra The Trashmen med det som må være TIDENES mest corny tv-opptreden ;D

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Takk for tipset Fidelio ! Skal se om jeg får det til.

mvh. s,

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Noruego: HEHEHE @ Family Guy!

Minnet meg på denne:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Jack Whites nye plate er ute i dag:

Knallplate! Pianodrevet på mange måter. Og han har åpenbart tatt til seg kritikken fra de digitale utgavene av Icky Thump, Horehound og Sea of Cowards, for nå er også CD'en mastret skikkelig og fritt for klipping.

Vedlegg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Har aldri hørt bandet før, men dette her var føkkings vakkert.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Er "Horror-rock" en genre? Aner ikke. Her er noen eksempler i alle fall.

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Antall liker
    17
    Hm, Art Brut høres ut som Anal Beard, eventuelt motsatt.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    JohnnyD skrev:
    Hmm, ja, på en måte. Men kvalitativt er vel Art Brut omtrent hundre millioner ganger bedre da :)

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Antall liker
    17
    Fidelio skrev:
    JohnnyD skrev:
    Hmm, ja, på en måte. Men kvalitativt er vel Art Brut omtrent hundre millioner ganger bedre da :)
    Det er godt mulig, personlig setter jeg ikke alltid kvalitet så høyt.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Fler som har hørt denne? Catchy låt. Hadde den på repeat i en hel uke i fjor :) Liveopptak, synes de spiller bra.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    ^Tøff låt :)
    Flott tråd du har her, skal få sjekket ut en del jeg ikke har hørt før.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Noen fler catchy låter. Dette er The Zutons fra Liverpool, 2006. For ordens skyld er dette deres sang, Amy Whinehouse covret den.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Etter "My Maudlin Career" er det vel faktisk noen fler her som har hørt Camera Obscura. Jeg husker jaffal jeg kjøpte førsteplaten deres i Belle & Sebastian-perioden min, er fin den.

..men jeg synes Honey In The Sun er en fin låt.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Hmm, ser ut som embeddingene er blitt b0rken. Får prøve å fikse det.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Lenny Kravitz og GnR i 1992! De bruker halvannet minutt på å komme igang, men uansett..

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Forøvrig en av de få som er kule nok til å spille på en Flying V, Lenny. Leste forresten her om dagen at alle platene hans til og med Circus er spilt inn med gammelt innspillingsutstyr fra Abbey Road. Paul McCartney prøvde å kjøpe det tilbake fra ham for ikke så lenge siden, men Lenny nektet å selge. Let Love Rule står vel fremdeles som en av de best innspilte platene jeg har hørt.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Den Josh Homme-produserte plata til Arctic Monkeys er god synes jeg. Steintøff basslinje på denne låta:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Denne plata har snurret en god del på Regaen:

the-last-shadow-puppets-the-age-of-the-understatement.jpg

Skikkelig retroprosjekt fra Alex Turner og Miles Kane. Gjennomgående høy kvalitet på låtene og skikkelig James Bond-faktor!

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Jeg må innrømme at jeg er ørlitebittelitte grann svak for svenske damer som synger av en eller annen grunn. Slikt må jeg dog alltid lytte til på jobben, siden fru Fidelio er allergisk mot slikt. Raymond & Maria er alltid hyggelig:

Ser at de nå har begynt å synge på engelsk, litt skeptisk..

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    En ofte glemt klassiker! Får alltid "Forvandlingen"-vibb av denne:)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Balle assa, jeg satt fire timer i dag og prøvde å lære meg å spille denne, det blir alltid kluss omtrent halvveis, etter slaget på E-akkorden. Men fin låt. Mike er sjef som alltid.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Jeg har alltid hatt et litt ambiguøst forhold til Cecilia Bartoli. Her om dagen kom jeg over en "hits"-konsert hun hadde med Vivaldiarier, og der slår det meg at problemet er at hun ikke hopper av coloraturakjøret når det trengs. Kanskje ikke så rart for en coloraturasopran, men dog. På dèt som er skrevet for slike sangere brilijerer hun virkelig, jeg blir helt satt ut av å se på henne. Og måten hun beveger seg på når hun synger noe med fart i er helt ubetalelig, det er bare kjolen som hindrer henne i å sprette rundt som Mick Jagger. Imidlertid er det noen ganger det blir litt mye mikkmakk når det ikke skal være der, f.eks i utdraget hun synger fra Vivaldis første Gloria. Jeg har alltid syntes dette skal lyde som om en engel hadde sunget det, og mange sopraner får dette til. Her mangler Bartoli subtilitet imo. Men for all del, makan til dame! Få får barokkefoten til å gå som henne.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    ...og denne Cecilia Bartoli-parodien er rett og slett episk!

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Wow! Mezzosopranen Vivica Génaux. Nydelig orkester også, jeg liker at fiolinene står! Ingen teite temposkifter, og her improviseres det på andrerunden, sånn skal det være!

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Denne må vel kunne sies å være en klassiker nå?

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Jeg har bursdag i dag, og ble overrasket på sengen med tur til London og billetter til Eighties Matchbox B-Line Disaster-konsert i Shepherd's Bush Empire. Top notch! De hadde jo gitt seg, men skal visst spille noen fler konserter etter forespørsler fra fansen.

-------------------

For øvrig: Eddie Argos (Art Brut) har laget en fullstendig useriøs plate med seks spor, spilt inn i Berlin på "like lang tid som det tar å høre gjennom plata". Som vanlig er det bra saker. Eddie Argos And The Lo Fi Punk Rock Motherfuckers:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.578
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med dagen! Herlig gave.

• Laster inn…