Fersk lp-gutt. Problemer med spiller.

spetwols

Medlem
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
0
yo!

Jeg fant fram en gammel plate spiller som er faren min sin for en stund siden.
Av merket Phillips F7230.

Startet den opp og funket som den skulle. Trengte bare ny stift og det er skaffet nå.
Brukt spilleren masse og har funket perfekt, helt til jeg hadde poker party. Satt og koste oss og hørte på a-ha. Så skulle en tulling av en kamerat bytta plate, så han bare brøyt den armen uten og trykke på stopp. Man skal jo ikke håndtere dette manuelt.

Bare nevner det. Jeg kan ikke noe navn på deler osv, så jeg skal prøve og forklare så godt jeg kan!

Etter det så virker det ut som det er noe som har skilt seg fast. Den rundre greia som drar tallerken rundt. Den som reima sitter i.
Når jeg tar av den tallerken, og jeg trykker på start, så står den og vibrer bare den hvite, runde boksen.

Er på en måte som at det er noe som har skilt seg fast ellerno. Aner virkelig ikke.
Men den virker som vanlig vist det gjør det MANUELT. Vist jeg trykker på "start" og drar den tallerken rundt med fingrene, så fungerer den. Armen går ut og inn som vanlig. Men det funker kun MANUELT. Er som at den ikke får noe strøm. Den gjør jo det, men er slik det oppleves.

Jeg prøvde og skru av hele lokket, så jeg kom inn til motoren. Rett under motoren så er det 2 skruer som holder motoren fast. Jeg prøvde og løsne de og justere litt. Så stramma jeg igjen, men da satt jo tallerken helt fast. Så tok jeg og løsna igjen og justerte litt til. Så trykka jeg på start. Og det flytta tallerken seg faktisk 3-4cm uten at jeg gjorde noen ting! Etter det så stod den bare og vibrerte igjen. Det virbrer så kraftig at jeg kjenner det godt vist jeg hollder på den hvitte rundte boksen under tallerken.
Da tenkte jeg at det må være noe med plasseringa av motoren. Så jeg satt og kåla i 2-3 timer, men til ingen nytte.

Håper virkelig noen vet hva som kan være galt. ? Takker virkelig for svar!

spetwols

Medlem
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
0
å. ? Jeg vil helst slippe det, vist det er muligheter for og fikse dette selv.

Noen som vet hva som er galt da ?

EDIT: Takk, skal sjekke om jeg finner noe på den linken du sendte meg ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tviler. Se forhøyningen i plasten rett til venstre for 'albuen'. Tror den er bøyd for å gå rundt et eller annet.

Nok en bekreftelse på hvorfor vi ikke rører platespillerautomatikk hos Big Dipper....

L

Lars.N

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Tviler. Se forhøyningen i plasten rett til venstre for 'albuen'. Tror den er bøyd for å gå rundt et eller annet.

Nok en bekreftelse på hvorfor vi ikke rører platespillerautomatikk hos Big Dipper....
Gjør dere ikke PINGLER ;D

spetwols

Medlem
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
0
Takker for all hjelp!

Var ikke den satans fjæra heller. Fikk kutta og stramma den litt, men hjalp ikke en shitt.

Faen. Nå mista jeg spilleren i bakken også.. Trur ikke den blei noe bedre av det. helvete.

:p

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Hvis du kunne lagt inn noen bilder med de gamle og nye skadene, inkludert røde piler, kan det hende vi kan hjelpe, evt trøste.

spetwols

Medlem
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
0
Hva mener du med de nye og gamle skadene ? Når blei det nye skader ? ???

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Trekk pusten og tenk deg om!

Det ligger helautomatiske spillere på bruktbørsen til nesten ingen penger.
Alternativet er å satse på MP3 til forholdene har roet seg.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Hvis ikke noen allerede har snappet den ville jeg kjøpt CEC 530 Chuo Denki som ligger på børsen til 500,-. Det er mye spiller for prisen!
Ville kjøp den selv om jeg ikke allerede hadde et skap fullt av gamle spillere.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Godt tenkt av Kjoenik, som vanlig. Jeg solgte endel av disse på Audioscan i sin tid. Langt bedre enn spilleren du har, men armen er litt kilen på pickup. Setter du på en rimelig Audio Technica (som du kan kjøpe hos Big Dipper av den herværende Zomby Woof!), ender du oipp med en god spiller til nesten ingen penger. Lykke til!

L

Lars.N

Gjest
Det må da være noen som kan gi gutten en spiller gratis ? skal vel ikke måtte betale 500,- for noe sånt ;D

Ligger en Luxman til 150,- på finn.no kanskje enda

Mvh

Laban

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nostalgien med pappas grammofon er nok en motivasjon for trådstarter. Selv hadde jeg nok gitt opp siden det er så mange rimelige alternativer på bruktmarkedet, men jeg forstår følelsen.

spetwols

Medlem
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
0
Hei igjen.

Om jeg hadde hatt penger nok, så hadde jeg selvfølgelig kjøpt en ny.
Nå har jeg måtte kjøpt ny strømfårsyning til pcen, pluss at jeg har blitt stoppa for trim osv 40 ganger, så jeg har forbanna 20 000 å betale.

Spørsmålet mitt var om jeg kunne få hjelp med og finne ut hva som er galt.
Så vær så snill og hold dere til saken. En ny spiller er uaktelt.

L

Lars.N

Gjest
spetwols skrev:
Hei igjen.

Om jeg hadde hatt penger nok, så hadde jeg selvfølgelig kjøpt en ny.
Nå har jeg måtte kjøpt ny strømfårsyning til pcen, pluss at jeg har blitt stoppa for trim osv 40 ganger, så jeg har forbanna 20 000 å betale.

Spørsmålet mitt var om jeg kunne få hjelp med og finne ut hva som er galt.
Så vær så snill og hold dere til saken. En ny spiller er uaktelt.
Stoppet 20 ganger for trimming ;D med 20K i bøter :eek: hå hå hå hå :) men plater det skal han spille ;D STÅ PÅ

Nei da bare litt fleip (hehe) fikk du laget den videon av platespilleren som du snakket om ? går sikkert litt bedre å hjelpe deg hvis det i hele tatt lar seg gjøre .

Laban

spetwols

Medlem
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
0
yo. Bestemte meg og kjøpe ny plate spiller alikevel siden den forrige gikk kjære helvete. Så var jeg på rocknroll i Oslo idag. Så fikk jeg taki en av merket Sansuia. Bra merke ? :/

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
spetwols skrev:
yo. Bestemte meg og kjøpe ny plate spiller alikevel siden den forrige gikk kjære helvete. Så var jeg på rocknroll i Oslo idag. Så fikk jeg taki en av merket Sansuia. Bra merke ? :/
Sansui lagde gode og solide spillere.
Gratulerer, du gjorde det rette!
Hva heter modellen, og får vi se bilde ?

spetwols

Medlem
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
0
Hei. Jo takk! Chatta litt med noen andre igår også,som mente på at det er et bra merke. Vet du når spillerene ble laget ? Aner ikke hvor gammel min er,finner ingenting om spilleren min på nette.
Er veldig fornøyd med den. Den har stilig utsene og spiller meget bra. For meg hvertfall :)

Modellen heter FR-D3.

Bilde av den. Noen lys er det også. 8) Noen som vet åssen stift jeg skal ha til denne ? Finner ikke en dritt om spilleren, så jeg aner ikke ? ???

EDIT: Den ser faktisk mye kulere ut i virkeligheten. :p

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Ser ut som et AKG-element. Fortell oss hva som står på elementet, så finner vi stften. Fin-fin spiller! Jeg har selv en Sansui Sr-222, og den er meget god.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Synes det kan se ut som en Goldring, jeg da. ;) Fin spiller!

spetwols

Medlem
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
0
Takker for alle svar :D

På stiften står det : Goldring - og 10-10 på sia.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Goldring 1010 skal være bra, forløperen til 1012 som idag koster 250$ hos LPgear.

spetwols

Medlem
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
0
Okej, takk.

Kan noen sende en link til denne stifen jeg trenger ?

Jeg kjøpte plate spilleren for 400. Var det billig ?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
spetwols skrev:
Okej, takk.
Kan noen sende en link til denne stifen jeg trenger ?
Jeg kjøpte plate spilleren for 400. Var det billig ?
400 med Goldring var en fin pris, lurt kjøp syns jeg.
Stiften til 1010 var den samme som står på 1012, og heter D12GX.
Disse får du kjøpt men de er ganske dyre. LPgear skal ha f.eks. 175$ for den, mens andre ligger lavere
https://shop.mantra-audio.co.uk/acatalog/Goldring_stylus.html
Jeg ville heller ha kjøpt ny pickup, for eksempel en AT-95 E hos big dipper
http://www.bigdipper.no/viewer.php?search_genre=37&search_str=1
Ellers har de kanskje stift til Goldringen din også, bare å spørre.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Denon DL-110 high output mc pu koster ca 1000 kr hos hifiklubben. Den passer utmerket i denne spilleren. I følge A-Arve er det et meget godt kjøp.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Her ville jeg tatt det litt sakte i bakkene om jeg var deg. 400,- for denne er nok et veldig godt kjøp, og ikke minst er Goldring-elementet virkelig bra. Det er denne serien som er utgangspunktet for Audio Notes rimeligste pickupserie, det sier jo litt.Det finnes mange gode elementer å få kjøpt, men hva i himmelens navn skal du med et nytt? Skaff deg ny stift og få noen som kan det til å gå over alle innstillinger (stifttrykk, overheng osv) Bor du i Oslo, kan du sikkert både bestille stift og få justert spilleren hos Big Dipper. Da tenker jeg du får en lyd som langt overgår utlegget ditt, og som er noen reiser bedre enn spilleren du hadde. ;)

spetwols

Medlem
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
0
impulse skrev:
Her ville jeg tatt det litt sakte i bakkene om jeg var deg. 400,- for denne er nok et veldig godt kjøp, og ikke minst er Goldring-elementet virkelig bra. Det er denne serien som er utgangspunktet for Audio Notes rimeligste pickupserie, det sier jo litt.Det finnes mange gode elementer å få kjøpt, men hva i himmelens navn skal du med et nytt? Skaff deg ny stift og få noen som kan det til å gå over alle innstillinger (stifttrykk, overheng osv) Bor du i Oslo, kan du sikkert både bestille stift og få justert spilleren hos Big Dipper. Da tenker jeg du får en lyd som langt overgår utlegget ditt, og som er noen reiser bedre enn spilleren du hadde. ;)
Takker for svar.

Hva mener du med at jeg skal ha nytt, hva da ? Jeg sa jeg skal ha ny stift, siden den som sitter på nå begynner og bli slitt. Så lurte jeg på hvor jeg får en slik stift jeg trenger til spilleren min ? Goldring 1010 heter den jeg har nå.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Pickup, ogå kalt element, heter Goldring 1010. Stift er bare en del av elementet. På denne pickupen din kan stiften skiftes ut når den er slitt.

Eksempel: et element (pickup):

engelsk:cartridge

og tilhørende utskiftbar stift:

engelsk: stylus

I ditt tilfelle koster stiften mer enn halvparten av et nytt (Goldring) element. Noen pickup-element kan du ikke skifte stift på, de må skiftes ut når de er slitt. Denon DL110 er en sånn.
Stikk innom en butikk som har peiling, som big dipper, de forklarer og gir råd.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
spetwols skrev:
impulse skrev:
Takker for svar.

Hva mener du med at jeg skal ha nytt, hva da ? Jeg sa jeg skal ha ny stift, siden den som sitter på nå begynner og bli slitt. Så lurte jeg på hvor jeg får en slik stift jeg trenger til spilleren min ? Goldring 1010 heter den jeg har nå.
Jeg mente du skulle få deg en ny stift, ja. Det tror jeg er alt du trenger. Samt hjelp med å justere armen skikkelig. Derfor Big Dipper. De kan sånt og fikser ny stift.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Mulig at det funker, men den er nok endel dyrere. En tlf til Audiocompaniet burde kunne avklare både det ene og det andre.

Topp Bunn