På tur og reise Feriebilde

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har nettopp vært på ferie og tenkte jeg kunne vise frem et par bilder av interessante ting. Sikkert mange som har tilsvarende.
    Jeg starter med en Hind midt i en rundkjøring ca 100 kilometer øst for Budapest, flott renovert raketter og det hele, må si jeg skvatt til litt og jeg fikk flashback til krigen i ex Jugoslavia hvor nøyaktig like helikoptere trente angrep mot oss.


    20220729_160026.jpg 20220729_160017.jpg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    hvor i verden står den ubåten?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    I Laboe ved innseilingen til Kiel i Tyskland
    Kult, nesten verdt turen i seg selv.

    Søsteren min studerte i sin tid i Kiel og var på fest med marinen i en ubåt. Gitt opplysningen du nå kommer med så må jeg få avklart om det var en operativ ubåt med den norske marine eller om det var i den båten som står på land. Jeg husker historien som om marinen hadde tradisjon for å ta en tur og invitere kvinnelige norske studenter i byen på fest i ubåten men ser nå at det finnes et annet alternativ.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Var det ikke den som ble overtatt av KNM etter krigen og brukt hos oss i feler år etter krigen?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Tar med et bilde av det 71 meter høye æres monumentet over alle falne sjømenn i Laboe. Alle krigsskip som passerer Laboe stopper opp og saluterer monumentet......og vi bevitnet nettopp det når en tysk destroyer passerte.......jeg følte meg litt rørt og beæret over og se det hele.

    20220810_150323.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Sikkert noen her hjemme som vil synes dette skiltet er fint, kanskje mest pop innenfor Pride members og ikke såååå intresannt i muslim kretser :LOL:

    20220807_175251.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Et annet dypt inntrykk gjorde "skoene" i Budapest, stedet hvor jøder unge og gamle ble skutt og kastet i Donau, de måtte ta av seg skoene før de ble skutt fordi skoskinnet var værd noe....det hele ble utført av Ungarske nazi sympasitører og skoene står i dag som et symbol over skammen og et veldig flaut kapittel i Ungarns historie. .......det var sårt og se alle barneskoene.


    20220727_130115.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Tror det der er dameavdelingen. Se hvilken side knappen på jakken er!
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Kult, nesten verdt turen i seg selv.

    Søsteren min studerte i sin tid i Kiel og var på fest med marinen i en ubåt. Gitt opplysningen du nå kommer med så må jeg få avklart om det var en operativ ubåt med den norske marine eller om det var i den båten som står på land. Jeg husker historien som om marinen hadde tradisjon for å ta en tur og invitere kvinnelige norske studenter i byen på fest i ubåten men ser nå at det finnes et annet alternativ.

    Minsta's favoritt tv serie er "Das boot" og en av favoritt filmene er spillefilmen Das Boot, så hun satte stor pris på få komme inn i U995 og se seg om, synes det var gøy selv....... og selv om U995 hørte til av de større havgående ubåtene må det ha vært en ekstrem tjeneste og ha under WW2 for makan til trangt og kummerlig....... og så kommer varmen og fuktigheten samt "odøren" fra et mannskap som ikke har vasket seg på flere uker....... eller måneder.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Tror det der er dameavdelingen. Se hvilken side knappen på jakken er!

    Ja, det kan sikkert stemme, kona og minsta "bor" i den avdelingen........ selvom vi kun skal innom Tesco for og kjøpe brød og melk.......... noen av dere som kjenner igjen settnigen: ....... "jeg skal bare titte litt"........ hos vårs så tar det og kjøpe EN melk alltid minst en halvtime..... gjerne en time.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.438
    DSC_0520.JPG

    Min datters Staff beundrer utsikten ved Telemarks kyst.




    DSC_0514.JPG

    Telemark har også spektakulær natur i innlandet. Dansarsteinen i Rauland.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.367
    Antall liker
    11.025
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Min far er fra Dalen i Telemark. Kona ønsket seg litt mer kontekst på det så sammen med min far dro vi en tur på gamle tomter. Jeg fikk mange historier jeg ikke hadde hørt tidligere.
    C50D189E-856E-4678-B803-3BB6AC6490A1.png
    Dalen sett fra Riarhammarn. (Like bortenfor plassen til Rui jentene). Huset hvor de bodde, og hvor min farmor drev manufaktur foran til venstre i bildet. I det hvite huset med flatt tak, til venstre for en rød låve, hadde farfar mekanisk verksted.
    Nedenfor huset hvor de bodde.
    BBD3793D-C4E1-4D0B-AC10-D57D94D9540C.jpeg
    Tid til et måltid i særklasse på Dalen hotell ble det og.
    6560A729-2376-475A-A692-0D0F63E80732.jpeg 8982C23C-F45D-4D32-92C5-16F2ADD657CA.jpeg 5AB332DC-3577-4DDD-94B8-F5E7D6712D1A.jpeg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Trikkene i Prag er effektive transportmiddel, men også farlige for oss døsne nordmenn.......de kjører nemlig i ganske så voldsom fart i gatene kontra hva vi er vant til her hjemme.

    20220807_185102.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg er stort sett alltid i Tsjekkia om sommeren. I år var jeg der 18/6. I Praha finner man da denne:

    IMG_2610.jpeg

    Der var det fullt av blomster, og det var ikke fordi Paul McCartney be født 18/6 1942.

    IMG_2612.jpeg

    Den 18/6 for 80 år siden ble kommandosoldatene som drepte Heydrich drept i denne kirken. De er store helter i Tsjekkia.
    Kulehullene er der enda:
    IMG_2611.jpeg


    PS: Trikken i Praha er et utmerket fremkomstmiddel. Etter fylte 60 år kjører du for halv pris og etter 65 er den gratis.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    En annen ting er stedet Laboe som jo ligger i Tyskland...... jeg trodde det siden vi var i Tyskland Labo'e...... men neida...... fransk uttale så det holdt med Labuuuu.
    Det er mye som har spesiell uttale på den kanten. Tror de er påvirket av plattdeutsch. Var mye i Schønberg som er like ved Laboe tidligere. Spiste gjerne på Gudruns Futterkrippe, og der lå det alltid en plattdeutsch-språklig avis på disken.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    En annen ting er stedet Laboe som jo ligger i Tyskland...... jeg trodde det siden vi var i Tyskland at det ble ut-talt: Labo'e...... men neida...... fransk uttale så det holdt med Labuuuu.


    Resturanten/hotellet på andre siden av gaten for U995 er og anbefale....... de har bla en dansk kelner som liker nordmenn og når han får høre at man liker Bøffer i bløde løg med brun sovs og kartoffler..... så får man en service ut av den store verden...... anbefales.

    Strendene i Laboe er av reneste franske riviera kvalitet, men sørg for at det er varmt når du drar dit, jeg sier det fordi Laboe ligger rett ut i havgapet og det blåser ofte friskt der...... men du verden hvor fint det er der..... minsta og kona hadde alldeles ikke lyst til og dra derifra.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Et annet dypt inntrykk gjorde "skoene" i Budapest, stedet hvor jøder unge og gamle ble skutt og kastet i Donau, de måtte ta av seg skoene før de ble skutt fordi skoskinnet var værd noe....det hele ble utført av Ungarske nazi sympasitører og skoene står i dag som et symbol over skammen og et veldig flaut kapittel i Ungarns historie. .......det var sårt og se alle barneskoene.


    Vis vedlegget 842893


    Legg merke til hva jeg skrev............. skoene var værd noe....... ikke menneskene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Det klassiske bildet av Vltava med Stare město til venstre, Mala strána til høyre, Petřín og Barandov i bakgrunnen.

    IMG_2603.jpeg

    tatt fra Hanavsky Pavillion på Letna:
    IMG_2605.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    På restauranten Dejvická 34 (en Bib Gourmand restaurant i Michelinguiden) får du et glimrende måltid:

    IMG_2625.jpeg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    På restauranten Dejvická 34 (en Bib Gourmand restaurant i Michelinguiden) får du et glimrende måltid:

    Vis vedlegget 842985


    Ser lekkert ut, men når vi er ute og reiser så prøver vi størst mulig utstrekkning og spise vanlig "lokal" mat....... og vi fant/ble anbefalt en resturant/bierstube i bydel Karlin som het nettopp "Lokal" og etterpå forstod vi hvorfor.... der var maten meget bra...... og rimelig...... samt veldig god stemmning....... anbefales på det varmeste.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ja, maten er generelt veldig god i Tsjekkia, men kalorifattig er den ikke. Jeg prøver alltid å spise Smažení sýr (stekt ost) og Palačinký til dessert. Og selvfølgelig and.

    PS. Lokal i Karlín:

     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ja, maten er generelt veldig god i Tsjekkia, men kalorifattig er den ikke. Jeg prøver alltid å spise Smažení sýr (stekt ost) og Palačinký til dessert. Og selvfølgelig and.

    PS. Lokal i Karlín:



    Ja, det var den ja....... de laget noe av den beste schnitzelen jeg har smakt i mitt liv....... bare den er nok for et nytt besøk.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    888
    Torget vurderinger
    1
    Ja, maten er generelt veldig god i Tsjekkia, men kalorifattig er den ikke. Jeg prøver alltid å spise Smažení sýr (stekt ost) og Palačinký til dessert. Og selvfølgelig and.

    PS. Lokal i Karlín:

    Pannekaker?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn