Forsterkere Feilkobbling, alvorlig eller...

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
105
Antall liker
62
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10
Hei og dumme meg! I går skulle jeg teste en effektforsterker. Ved et totalt fravær av tilstedeværelse kobblet jeg effektforsterkeren inn i en av signalinngangene på forforsterkeren. Satte på forsterkerene og det kom bare svak musikk fra høyttalerene. Dumme meg fattet ikke at kobblingen var helt feil før i dag. Men til saken, kan jeg ha skadet noe ianlegget. Jeg kobblet dette selvfølgelig senere på kvelden og ting låt riktig. Men når jeg tenker på dette i dag kl 7:00 så er jeg bare nyskjerrig på dette. Kan effekten fra sluttrinnet ha ødelagt noe i forforsterkeren eller annet. Håper på svar hvis noen kan gi det til meg På forhånd takk!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det eneste som skulle kunne ha forårsaket noen skade på forforsterkeren din, måtte være at du hadde koblet fra høyttalerutgangene til en av inngangene på forforsterkeren. Men det er omtrent umulig å få til, skulle jeg tro - da måtte du hatt en ganske spesiell overgangskabel - fra HT-utgang til RCA- eller XLR-inngang.
 

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
105
Antall liker
62
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10
Hei Ulf-B,takk det roet meg noe ned her. Så du mener at jeg ikke kan ha skadet noe i det hele tatt unntatt av det du nevner med det helt umulige som å koble fra høyttalerutgangene til en av inngangene på forforsterkeren. Ja det skulle tatt seg ut HEHE!
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.277
Antall liker
1.175
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det går nok bar !

Stusser dog på at hørte noe i det hele. Sier det noe om at lyden forplater seg over alle inngangen fra den inngang som du fikk lyd inn på, mao intern støy i pre ??
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det går nok bar !

Stusser dog på at hørte noe i det hele. Sier det noe om at lyden forplater seg over alle inngangen fra den inngang som du fikk lyd inn på, mao intern støy i pre ??
Det er nok det som har skjedd her, skulle jeg tro. Jeg har i hatt forsterkere - riktignok ganske mange år siden nå - som har hatt slik lekkasje av signaler mellom inngangene. Slik at man f.eks. kunne høre antydning til signaler fra en tuner som sto på, selv om man hadde inngangsvelgeren på f.eks. CD. Bare når man ikke spilte CDer, naturligvis - og man måtte skru opp volumet ganske kraftig. Så i praksis er nok ikke dette noe man vil legge merke til - med mindre man altså feilkobler slik trådstarter har gjort og virkelig sitter med ørene på stilk med volumet på maks.
 

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
105
Antall liker
62
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10
Takker for nyanserte og lærerike innlegg!!! Har lært nå og et lite hjertesukk for makan til total fraværelse fra min side. Kunne sikkert ha gjort enda mer hassardiøse kobblinger som fikk hele anlegget til og gå i luften! Her er det snakk om å være totalt til stede og fokusert hele tiden hvis HIFI skal være til glede for kropp og skjel. Må innrømme at jeg er og har vært veldig nøye og overvåken i hele mitt HIFI-liv!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det vil helst gå bra. Men hadde du f.eks. koblet fra tape-out på forforsterkeren din i stedet - noen forforsterkere har slikt - hadde du risikert å sprenge både høyttalere og trommehinner. Så det er nok lurt å være litt fokusert når man kobler.

Ellers er det vel helst i f.m. høyttalerne at de dyre tabbene skjer. At man kobler av og på høyttalere mens anlegget er slått på - det kan bli kortslutninger av det. At man prøver biamping uten å fjerne forbindelsesskinnenene mellom høyttalerterminalene. Igjen: kortslutning. Eller at man prøver seg med litt Reodor-Felgen-løsninger når man mangler HT-inngang på stereoforsterkeren sin: to kilder inn på ett og samme effekttrinn, eller to effekttrinn inn på en og samme høyttaler. I verste fall kortslutning her også.
 
M

mfufu

Gjest
Det går nok bar !

Stusser dog på at hørte noe i det hele. Sier det noe om at lyden forplater seg over alle inngangen fra den inngang som du fikk lyd inn på, mao intern støy i pre ??
Det er nok det som har skjedd her, skulle jeg tro. Jeg har i hatt forsterkere - riktignok ganske mange år siden nå - som har hatt slik lekkasje av signaler mellom inngangene. Slik at man f.eks. kunne høre antydning til signaler fra en tuner som sto på, selv om man hadde inngangsvelgeren på f.eks. CD. Bare når man ikke spilte CDer, naturligvis - og man måtte skru opp volumet ganske kraftig. Så i praksis er nok ikke dette noe man vil legge merke til - med mindre man altså feilkobler slik trådstarter har gjort og virkelig sitter med ørene på stilk med volumet på maks.
Først, når ett signal går over fra en linje til en annen så heter det crosstalk, har opplevd det før men ikke på hifi (men på prosess systemer) :)

Men dette var jeg ikke klar over og har aldri tenkt på at kan være ett tema på forsterkere før, så ble litt overrasket nå (kanskje naivt og ikke tenke på at det selvsagt kan skje på hifi utstyr, for det kan det jo).

Men til trådstarter, for og gjenta det som har blitt sagt av to stykker allerede så trenger du ikke bekymre deg over det, det er såpass svake signaler og når du sier att ting låter normalt når du koblet riktig er det bare å sette seg ned og nyte for da er ingen skade skjedd.

For morro, hvis du liker og eksperimentere litt så kan du jo prøve og gjenskape det nå som du har koblet riktig, det vil overraske meg hvis ikke du vil oppleve det samme. Kan jeg spørre hvilke forsterker/forforsterker du har?
 
Topp Bunn