Digitale avspillere Feil på cd-spiller

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.442
Torget vurderinger
10
I det siste har min cd-spiller begynt å fuske noen ganger. Når jeg legger i en cd hender det at spilleren ikke leser cd'en og kommer opp med antall spor og spilletid i displayet, bare 0 - 0. Når jeg så prøver på nytt en gang eller to, virker alt ok slik det skal. Det er aldri noe galt med avspillingen når det først fungerer. Hva kan dette skyldes? Noe jeg selv kan gjøre med problemet?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.733
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du skriver ikke noe om hvilken type cd spiller, men ofte et tegn på sliten laser. En rens kan hjelpe, en liten "justering" kan hjelpe, ny laser kan også hjelpe..

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.442
Torget vurderinger
10
Du skriver ikke noe om hvilken type cd spiller, men ofte et tegn på sliten laser. En rens kan hjelpe, en liten "justering" kan hjelpe, ny laser kan også hjelpe..
Spilleren er fra 2018, men er svært lite brukt, så jeg tviler på at laseren er sliten, men kanskje bare trenger rens. Er dette noe man enkelt kan utføre selv og i så fall på vilken måte?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.049
Noe jeg selv kan gjøre med problemet?
Denne karen er ikke pro repratør. Men han har postet såpass mange videoer på gamle CD spillere så muligens finner du din i videosamlingen hans

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.442
Torget vurderinger
10
Denne karen er ikke pro repratør. Men han har postet såpass mange videoer på gamle CD spillere så muligens finner du din i videosamlingen hans

Nei, min spiller er ikke der.

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
702
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
9
Eg ville smurt den runde akslingen som går gjennom ‘lasersleden’ og ‘skrur denne fram og tilbake, med ein dråpe tynn (platespiller?)olje. Fordi det hjalp på mitt Philips-12.4-drivverk i 1999….

Men det fins sikkert 100 andre feilkilder og dertil fixes.

Det er fleire tråder på HFS om dette.

Men det skader garantert ikkje å si kva merke og modell det er på spilleren din.

Mvh Arild 😊

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.442
Torget vurderinger
10
Eg ville smurt den runde akslingen som går gjennom ‘lasersleden’ og ‘skrur denne fram og tilbake, med ein dråpe tynn (platespiller?)olje. Fordi det hjalp på mitt Philips-12.4-drivverk i 1999….

Men det fins sikkert 100 andre feilkilder og dertil fixes.

Det er fleire tråder på HFS om dette.

Men det skader garantert ikkje å si kva merke og modell det er på spilleren din.

Mvh Arild 😊
Beklager, det glemte jeg. Det er snakk om en Accuphase DP-430.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.443
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg har opplevd noe av det samme på tidligere CD spillere/DVD/BR, og skrev litt om det etter å for første gang ha reparert en spiller. En enkel liten Denon jeg kjøpte på loppis. Fant ut: Selv om skuff går ut og inn, evt. med litt hjelp, så må også drivreimen til skuffen kunne dra såpass at den løfter og låser mekanismen på plass når skuffen lukkes. Ellers blir ikke CD lest. Det er sikkert forskjellige typer lukke mekanismer, men er drivreimen slakk, noe den blir med alderen, så blir ikke spilleren skikkelig «ladet» med CD. Lock and load mao. En kvalitetsreim fra Tyskland kom på noe over 100-lappen. Verdt et forsøk.

Topp Bunn