Feil kondensator?

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1
Heisann. Er det forskjell på elektrolytt kondensatorer? Byttet ut to 10uf/50(se bildet) med et nytt par. Årsaken var at de gamle ble gloheite. Verdien var omtrent halvert.

Men etterpå fikk jeg ikke justert Bias. Det skal sies at jeg har to til av samme slaget som også er kaputt, men jeg forhører meg med ekspertisen først.
20220530_190602.jpg
 

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1
Heisann. Er det forskjell på elektrolytt kondensatorer? Byttet ut to 10uf/50(se bildet) med et nytt par. Årsaken var at de gamle ble gloheite. Verdien var omtrent halvert.

Men etterpå fikk jeg ikke justert Bias. Det skal sies at jeg har to til av samme slaget som også er kaputt, men jeg forhører meg med ekspertisen først. Vis vedlegget 822053
Dette gjelder en Denon POA 6600A.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Hva sier service manualen? Kan ikke mye om dette men det ser ut til den venstre er polarisert, er den nye det? Har du sjekket før kondensatoren, der er kanskje noe feil der....
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.995
Sted
Kongsberg
I tillegg til selve kvalitetsforskjellen og temperatur og spenningsverdiene er det forskjeller på ESR og lekkasjestrøm også. Men dette er såpass spesielt at det tvilsomt at det skal ha noe si hos deg.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.295
Torget vurderinger
1
Sjekket/justerte du tomgangsstrømmen/bias-spenningene før du skiftet ?

mvh
KJ
 

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1
Sjekket/justerte du tomgangsstrømmen/bias-spenningene før du skiftet ?

mvh
KJ
Ja, gjorde det. Alt var i orden da. Det var da jeg fant glovarme kondensatorer. Jeg har nå loddet ut to til, de var også 5-6uf. Det var også noen tørre loddinger som ble frisket opp. Forsterkeren er oppmontert, men venter med strømmen til i morgen, vil ikke risikere nattesøvnen dersom den fremdeles ikke virker. Fortsettelse følger 😊
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Glovarme kondensatorer? Det skal ikke kondensatorer være! Så her er noe galt. Hvor i forsterkeren sitter disse?
 

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1
Glovarme kondensatorer? Det skal ikke kondensatorer være! Så her er noe galt. Hvor i forsterkeren sitter disse?
De sitter over emittermotstandene på den ene siden. Det er biaskretsen etter det jeg kan tyde. Jeg testet den før jobb, Fremdeles 0.0mv bias. Men emittermotstandene blir like varme. Lyd blir det også, hakkete, diodelyd. Får sjekke mere ila. Dagen. Jeg har jo en til å måle mot.
 

Vedlegg

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1
Nå har jeg sammenlignet begge blokkene, de er mer eller mindre identiske. begge har 0,7V over eremittermotstandene. men det eneste som virkelig skiller seg ut er inn og ut på Optocoupleren. TLP521-1 den som virker har 2,8v på det jeg tror er inn(1og2) og 1V over 3 og 4. den som ikke virker har 2,6V og 0V. dette er for meg en ny komponent. kan det være den som er gåen? har også målt tempen på diverse komponenter, de er stort sett identiske. har ikke testet noen transistorer enda.
 

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1
Nå har jeg sammenlignet begge blokkene, de er mer eller mindre identiske. begge har 0,7V over eremittermotstandene. men det eneste som virkelig skiller seg ut er inn og ut på Optocoupleren. TLP521-1 den som virker har 2,8v på det jeg tror er inn(1og2) og 1V over 3 og 4. den som ikke virker har 2,6V og 0V. dette er for meg en ny komponent. kan det være den som er gåen? har også målt tempen på diverse komponenter, de er stort sett identiske. har ikke testet noen transistorer enda.
 

Vedlegg

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Kan være som å lete etter nåla i høyet, om du har sjekket alle loddepunkter er det kanskje tid å levere den inn til noen....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.903
Antall liker
11.286
Sted
Ytterst i havgapet...
Dersom kondensatorene blir varme, er det stor sannsynlighet for at forsterkeren oscillerer... det er også en nokså normal forklaring på at lyden høres som den gjør...
 

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1
Dersom kondensatorene blir varme, er det stor sannsynlighet for at forsterkeren oscillerer... det er også en nokså normal forklaring på at lyden høres som den gjør...
På De gamle kondisene var jo verdien omtrent halvert, jeg byttet de ut med nye. Ingen varmgang. Det var ikke ulyd i ampen før jeg byttet kondensatorer, men det røk en transistor i forbindelse med det byttet. Den andre ampen har også varme kondensatorer og fungerer fint. De blir byttet så snart jeg får fikset den første.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Ser ut som en driver transistor av eldre årgang ut fra databladet.
2SC2705 (digikey.com)
En elektrolytt skal ikke bli varm. I så fall fra nærliggende komponenter.
Elfa har RND. Kina greier såvidt jeg vet...
Buy Radial Aluminium Electrolytic Capacitors - Distrelec (elfa.se)
Jeg ville byttet til kjente Japanske merker som Elna, Nichicon osv. Elna RFS er en audiokondensator.
RFS (SILMIC II) Miniature Capacitors for Audio - Elna | Mouser
Optocouper på hifi forsterker? Har sett det på gitarforsterkere, men det fungerer sikkert også på hifi. Mener noen brukte det som volumkontroll for en stund siden. VH. Bernt.
 

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1
Ser ut som en driver transistor av eldre årgang ut fra databladet.
2SC2705 (digikey.com)
En elektrolytt skal ikke bli varm. I så fall fra nærliggende komponenter.
Elfa har RND. Kina greier såvidt jeg vet...
Buy Radial Aluminium Electrolytic Capacitors - Distrelec (elfa.se)
Jeg ville byttet til kjente Japanske merker som Elna, Nichicon osv. Elna RFS er en audiokondensator.
RFS (SILMIC II) Miniature Capacitors for Audio - Elna | Mouser
Optocouper på hifi forsterker? Har sett det på gitarforsterkere, men det fungerer sikkert også på hifi. Mener noen brukte det som volumkontroll for en stund siden. VH. Bernt.
Kondensatorer fikk jeg av en kompis, men har bestilt noen bedre på Elfa. Transistor blir vel Ebay, hvis ikke jeg finner noen i gruppa på FB. Optocoupler brukes i Biaskretsen.
 

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1
Da takker jeg for innspill og råd. forsterkeren er reparert og virker som den skal. nye deler er i bestilling.
da jeg likevel skulle bytte kondensatorer på blokk 2(der var en kondensator nede på nf, en på 1,5uf)
lånte jeg en transistor fra den for å teste.

Mvh Allan
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR
Topp Bunn