Møbler og underlag Feedback/kollaps basser

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.927
Antall liker
2.513
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hei, fikk lånt meg en mc pickup og riia for litt testing i helgen. (SYX og trigon)Det fungerte fint på det ene paret med høytalere jeg har men når jeg byttet til de andre som spiller dyp bass så kollapset bassene med en gang. Det var på LAVT volum. Regner med at denne pickupen er mere følsom for vibrasjoner enn de mm pickupene jeg har. Med dem så funker det «greit» Tenkte da å lage en slags plattform eks i 22mm MDF med gummiballer under. Må bare starte ett sted men tips mottas med takk👍 Spiller står på ne TV beng omtrent midt imellom høyttalerne. Høytalere trekkes ut på gulvet når jeg spiller.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.412
Antall liker
1.559
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Om det er relevant vet jeg ikke, men jeg ville skaffet en vegghengt hylle som snurra står på. Blir mindre resonans av det.
Jeg bruker en Quadraspire wall bracket og synes det funker bra, både funksjon og utseende. Spesielt billig er det kanskje ikke.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.362
Antall liker
8.460
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Spilleren min står på rack på gulv, ingen problemer.
Handler mye om hvor solid/tungt det racket er.
Mitt er hjemmelaget av 40 mm bjørkeplater og Aluflex firkant profiler.
Bassen hos meg er jo som kjent 8 stk 15"+ 8 i motfase.
Tror det meste handler om hvor stødig ting står.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.412
Antall liker
1.559
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du kan kanskje prøve SD-puter for å koble snurra av fra benken.
Har du akustisk vibrasjon (tro om det er det det heter?), altså at det er lyden og ikke vibrasjoner i vegg/gulv/benk etc så må er det ikke så lett å fikse (tror jeg)
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.927
Antall liker
2.513
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Du kan kanskje prøve SD-puter for å koble snurra av fra benken.
Har du akustisk vibrasjon (tro om det er det det heter?), altså at det er lyden og ikke vibrasjoner i vegg/gulv/benk etc så må er det ikke så lett å fikse (tror jeg)
Tror det er vibrasjon.....
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.412
Antall liker
1.559
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tror det er vibrasjon.....
Prøv å legg noe dempende under snurra og se om det gjør noen forskjell. Jeg bruker de SD-putene under begge subbene, HT og center HT. Billig og funker bra.
Men om de er "stødige" nok til å ha snurra på vet jeg ikke. Legg merke til at de kjøpes mtp vekta som skal opp på, du skal sikkert ha de minste
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.412
Antall liker
1.559
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ok. Tester på spiller først og så kan jeg dempe høyttalerne..😀
Min feil, jeg mente å gjøre avkobling på snurra først, ett nivå om gangen hvis du tror det blir bedre med to nivåer som du ser på bildet..
Og ja, det naturlig å koble av HT fra underlaget :)
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.927
Antall liker
2.513
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Min feil, jeg mente å gjøre avkobling på snurra først, ett nivå om gangen hvis du tror det blir bedre med to nivåer som du ser på bildet..
Og ja, det naturlig å koble av HT fra underlaget :)
Så spikes er egentlig ikke noe særlig bra🤔 Altså bedre med noe gummi dempere etc..
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.412
Antall liker
1.559
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg tror det finnes unntak for demping under HT, men av alt jeg har lest så er det nesten alltid avkobling som gjelder.
Nå, tilbake til tråden 🙂
 
Topp Bunn