Favoritt trommeslager

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    For meg er det vanskelig å komme utenom John Bonham

    Vis vedlegget 356490

    Ikke først og fremst pga hans showoff-opptredener (a la Buddy Rich), man pga hans fenomenale timing. Det er vel ikke så ofte man direkte legger merke til en trommis utenom eventuelle soli, men Bonzo er et unntak etter min oppfatning. Hans inntreden i Stairway to Heaven er et case in point i så måte. Men ikke det eneste!
    Jepp!
    Bonham`s teknikk, hurtighet, kraft, groove, "sound", musikalitet og innovative spillestil gjorde ham unik! Han gjorde plass til andre instrumenter i hver låt og alt han selv spilte hadde "riktig" plass, passet og var en viktig del av helheten! Han etterlater seg minner og "groove`s" som har blitt skoleeksempler og noe å strekke seg for enhver trommeslager! Få (om noen) andre trommeslagere har blitt samplet og benyttet i moderne musikkproduksjon i like stor grad som Bonham, og det sier det meste...!
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Bobby Jarzombek er en som absolutt må med.
    Snakker om stødig type med noen ufattelige rytmer innabords.

    Han har blant annet spilt en del med Judas Priest (kun live tror jeg) uten at han tar seg noe særlig ut der sånn teknisk sett.
    Halford omtalte han som the worlds best metal-drummer, men jeg skjønte ikke helt hva han var så imponert over før jeg hørte Spastic ink, et band Bobby har med broren sin Ron på gitar. Ron er nøyaktig like gal som Bobby og jeg må nesten vri hodet litt for å komme gjennomom en del av låtene.

    Men det er drittøft og school er en knallåt.
    Sjekk klippet selv om du ikke har trua siden jeg skreiv metal-drummer :)


     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.947
    Antall liker
    1.282
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke så inne i trommiser, men Fotis Benardo, tidligere trommis i Septic Flesh er nok en av favorittene.

    Video med live lyd, fra en Messe (med bakgrunnsmusikk):


    En en kort låt:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Ginger Baker er en av rockens største trommeslagere:


     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Joe Morello. Latterlig hinsides dyktig, med time changes som er utrolige.

    Her hans lengste solo, som fikk publikum til å gå i spinn. Belgisk TV gjorde et fantastisk opptak med Dave Brubeck Quartet i 1964, på 35mm film og med proff lyd. Søk youtube: brubeck belgium 1964.

    Dette er liveopptak fra Carnegie Hall. Morello overtar etter kort tid. Sinnssyk solo.


    Take Five (klisjékjent) fra belgisk TV. Opptaket er en hel konsert, verdt å gjennomlytte fra begynnelse til slutt. Paul Desmond kunne ikke fordra Morello, fordi han var så suveren og tok oppmerksomheten vekk fra Desmond. Men Desmond måtte erkjenne at Morello var unik og uvurderlig. Morello hadde colabunnbriller og var "juridisk" blind.

     
    Sist redigert:

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Zappa hadde alltid topp trommiser Som Vinnie Colaiuta, Tery Bozzio, Ralph Humphrey, Chad Wackermann osv.

    Av de som er mer aktuelle nå er Mastodons Brann Dailor fabelaktig. Han sies å være "A jazz drummer in The Metalworld".
    Helt umulig å si, og det er jo morsomt at det finnes mange dyktige med ulike stiler.
    Bra vi slipper Ringo og Ulrich i alle komp!:cool:
    Støtter påstanden om at det var mange bra trommiser rundt FZ. Og særlig Vinnie Colaiuta er jo still going i mange sammenhenger. Spilt sammen m Herbie Hancock og Jeff Beck for å nevne et par andre karer fra ulike sjangere de senere år. Jeg stemmer på VC:cool:

    Harald
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er vel bare en norsk trommis som er litt kjent utenlands, pga ECM antagelig.

    Edit: ser noen kom meg i forkjøpet her ....
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det er vel bare en norsk trommis som er litt kjent utenlands, pga ECM antagelig.

    Edit: ser noen kom meg i forkjøpet her ....
    Med tanke på at det finnes en hel haug med norske metalband som turnerer over hele verden både titt og ofte, så er det nok mer enn en norsk trommis som er litt kjent utenlands. ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er mange som turnerer over alt. Men er man kjent når man "bare" sitter bak trommene, eller spiller bass?
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det er mange som turnerer over alt. Men er man kjent når man "bare" sitter bak trommene, eller spiller bass?
    Ja, noen av de er det jo absolutt verdensklasse på, og er velkjente "trommenavn" innenfor metalmiljøet. Nevner i fleng Jan Axel Blomberg, Carl Michael Eide, Kjetil Haraldstad, mfl. Drar du på de største metallfestivalene med titusenvis av publikum, så har "alle" kjennskap til disse gutta.

    Stopper man tilfeldige mennesker på gata derimot, så tror jeg det er omtrent like stor (eller liten) sjanse for at de kjenner til noen av dem som Jon Christensen. Han er vel ikke akkurat et "household name" han heller. Både jazz og metall er for spesielt interesserte.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Godt poeng. Jeg har aldri hørt om noen av disse metall-trommisene, men så er jeg ikke interessert i musikken deres heller.

    Spør mannen i gata hvem Bernard Purdie (verdens mest brukte studiotrommis) er... og de sier... eeeehh...?
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hehe, ja nettopp. "Folk flest" er jo ikke akkurat kjent for å dykke så veldig dypt. Det holder som regel at vokalisten er søt/kjekk, og at det går an å nynne refrenget. ;)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.851
    Antall liker
    50.891
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Simon Philips trommis i bla ToTo :)

    O
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det er mange som turnerer over alt. Men er man kjent når man "bare" sitter bak trommene, eller spiller bass?
    Ja, noen av de er det jo absolutt verdensklasse på, og er velkjente "trommenavn" innenfor metalmiljøet. Nevner i fleng Jan Axel Blomberg, Carl Michael Eide, Kjetil Haraldstad, mfl. Drar du på de største metallfestivalene med titusenvis av publikum, så har "alle" kjennskap til disse gutta.
    Blomberg og Haraldstad er vel bedre kjent som Hellhammer og Frost. Eide har jeg pratet litt med. Han har til og med brukt mine trommer ved en anledning. :) Alle disse har selvfølgelig en høy stjerne i metalmiljøet internasjonalt.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det er mange som turnerer over alt. Men er man kjent når man "bare" sitter bak trommene, eller spiller bass?
    Ja, noen av de er det jo absolutt verdensklasse på, og er velkjente "trommenavn" innenfor metalmiljøet. Nevner i fleng Jan Axel Blomberg, Carl Michael Eide, Kjetil Haraldstad, mfl. Drar du på de største metallfestivalene med titusenvis av publikum, så har "alle" kjennskap til disse gutta.
    Blomberg og Haraldstad er vel bedre kjent som Hellhammer og Frost. Eide har jeg pratet litt med. Han har til og med brukt mine trommer ved en anledning. :) Alle disse har selvfølgelig en høy stjerne i metalmiljøet internasjonalt.
    Har faktisk spilt litt sammen med Jan, et par konserter med Nidingr da jeg spilte bass for dem. Utrolig hvordan han spiller, mannen er en maskin!

    Og Calle er en knakende god fyr, da jeg var innom DHG så spilte vi sammen med Virus på en festival i Nederland. Var en fin tur det...;)

    Synd at han ødela beina sine, jeg synes han var en av de beste metalltrommisene noensinne. Enkelt og rett fram, ikke noe kødd, men alltid med en utrolig "feeling".
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Andrew Loomis - Dead Moon

    Tror en må ha fulgt bandet livet igjennom for å forstå. Limet som gjør at Dead Moon er Dead Moon ikke Pierced Arrows. Forsto virkelig hvor viktig for et drøyt år siden i Madrid, Dead Moon på scenen igjen, og tidenes nest største lykkerus (største var Dead Moon på Hulen, 1992) hvilken timing og forståelse Andrew har for låtene og bandet han spiller i . Litt som Charlie Watts, keep it simple sxxxx.

    252513484_1004a7f21c.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn