Favoritt filmskurk

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Hvem holder dere som filmhistoriens gjennomgående beste i rollen(e) som kjipeste skurk/ondt menneske karakter/skuespiller/rolle.

Er stor fan av James Cagney (1899-1986)
Hans roller som bl.a. Arthur "Cody" Jarrett i "White Heat" (1949) og som Tom Powers i "The Public Enemy" (1931) holder ham høyt der oppe.

Eller Bette Davis som Baby Jane Hudson i "What Ever Happened to Baby Jane?"(1962) Gjennomsyret ond.

Robert Mitchum som predikanten Robert Powell i "Night of the Hunter" (1955)
Ondt, ondt, ondt!

Noen andre??
 

MagLunDeRez

Medlem
Ble medlem
12.08.2006
Innlegg
33
Antall liker
0
Nå som den nye Batman-filmen kommer, tenker jeg mange vil svare Heath Ledger som The Joker etterhvert. Mitt svar må være Tom Cruise som leiemorderen Vincent i Collateral. Herlig. 8)
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Gary Oldman, i Fifth Element, Leon osv osv...
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Er det bare jeg som mener at moderne skurker og andre onde karakterer litt for lett drukner i staffasje. At den nakne, rå, menneskelige faenskapet og psykologiske nerven blir noe borte. Robert De Niro er absolutt inne på noe (f.eks Cape Fear). Batman/Joker blir barnehage.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tadanobu Asano som Kakihara i 'Ichi the Killer' får førsteplassen hos meg.

Alex i 'A Clockwork Orange' spilt av Malcolm McDowell må også høyt opp på listen.

Ben Kingsley som Don Logan i Sexy Beast er verdt hederlig omtale.

Michael Gobon som Albert Spica i 'The Cook the Thief His Wife & Her Lover' er fascinerende også.

Joe Pesci som Tommy DeVito i Goodfellas er en interessant skurk.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Jack N. i "The Shining"...blei jo kåret til tidenes skumleste scene; "Here comes Johnny..." ;D
mvh Filip
 

MagLunDeRez

Medlem
Ble medlem
12.08.2006
Innlegg
33
Antall liker
0
ErosLoveking skrev:
Er det bare jeg som mener at moderne skurker og andre onde karakterer litt for lett drukner i staffasje. At den nakne, rå, menneskelige faenskapet og psykologiske nerven blir noe borte. Robert De Niro er absolutt inne på noe (f.eks Cape Fear). Batman/Joker blir barnehage.
Ifølge de amerikankse kritikerne er ikke Heath Legder's tolkning av The Joker mye barnehage... De spår Oscar.

Jack Nicholson i The Shining er BRA, ja. Blu-ray av The Shining er på vei fra amerika as we speak. :)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
MagLunDeRez skrev:
ErosLoveking skrev:
Er det bare jeg som mener at moderne skurker og andre onde karakterer litt for lett drukner i staffasje. At den nakne, rå, menneskelige faenskapet og psykologiske nerven blir noe borte. Robert De Niro er absolutt inne på noe (f.eks Cape Fear). Batman/Joker blir barnehage.
Ifølge de amerikankse kritikerne er ikke Heath Legder's tolkning av The Joker mye barnehage... De spår Oscar.

Jack Nicholson i The Shining er BRA, ja. Blu-ray av The Shining er på vei fra amerika as we speak. :)
Vi får jo håpe at The Joker blir noe mer enn "tegneserie", som jeg frykter.

Jack Nicholson er et kjempeforslag. Vet ikke om Blue Ray gjør han enda "verre" men. ;)
Får nesten litt inntrykk av at mannen har endel av den onde galskapen iboende i seg jeg.
Ja må nesten gjenta meg på at det er et godt forlslag. Ondeste nålevende skuespiller??
 

Usiker

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2007
Innlegg
81
Antall liker
7
Kanskje ikke ond, men sleip..



George Sanders (1906 - 1972).

Plutselig er han der, intrigerende og vet noe som de andre gjerne skulle ha sett glemt. Eller som et femte hjul på vogna, listig og sjarmerende. F. eks. i Rebekka (1940), The Ghost and Mrs. Muir (1947), eller i All About Eve (1950).
 

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
Ondeste nålevende skuespiller??
Tom Cruise er en uhyggelig skummel skuespiller, og da tenker jeg ikke engang på hans roller i diverse filmer.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Dennis Hopper har vel også gjort en del brukbare "bad guy" innspillinger.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Tubesnake skrev:
Dennis Hopper har vel også gjort en del brukbare "bad guy" innspillinger.
;D tenke du på rollen som Frank i David Lynch`s "Blue Velvet" ? Der va han bra scary og rape gal ;D
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Gjestemedlem skrev:
ErosLoveking skrev:
Ondeste nålevende skuespiller??
Tom Cruise er en uhyggelig skummel skuespiller, og da tenker jeg ikke engang på hans roller i diverse filmer.
Etter å ha sett den famøse Scientologi-videoen
Så klarer jeg nesten ikke å se en film med mannen. Rett og slett sykt forstyrrende. Fyren har mistet totalt bakkekontakt.:p :p

Dennis Hopper i Blue Velvet er jo rimelig bad ass, så absolutt.

Hvordan kunne George Sanders gå meg så hus forbi. :-[
Her må jeg sjekke ut mer. Har han i Pink Panther, The Black Swan og Village of the Damned.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
ErosLoveking skrev:
Ondeste nålevende skuespiller??
Tom Cruise er en uhyggelig skummel skuespiller, og da tenker jeg ikke engang på hans roller i diverse filmer. 
;D ;D bra poeng ;) den fyren er klin gærn..
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Clansy Brown som spilte den onde i første "Highlander",spilte også i Nrk-serien "Carnivale",der va han prest(men egentlig djevelen sjøl) Han spille vel kun badguy og passe godt til det,guffen røst har han også :eek:
 
Ø

Øivind

Gjest
Når en skjønte at Kevin Spacy var "Kaiser Sose", det var et stort øyeblikk på film. Snakker om evil...

Husker det ennå: "Å fy f.... :eek:"
 

Usiker

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2007
Innlegg
81
Antall liker
7
Øivind skrev:
Når en skjønte at Kevin Spacy var "Kaiser Sose", det var et stort øyeblikk på film. Snakker om evil...

[...]
Bruken av lyvende kamera og inngripen fra regissørens side i fortellinga var jaggu like evil. Sjokket ble dobbelt ettersom man jo selv hadde "sett" hendelsene i det som ble fortalt av Spacys rollefigur.

Er Lee van Cleef nevnt? Ondt blikk på den mannen i The Good, The Bad And The Evil.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
usiker skrev:
Øivind skrev:
Når en skjønte at Kevin Spacy var "Kaiser Sose", det var et stort øyeblikk på film. Snakker om evil...

[...]
Bruken av lyvende kamera og inngripen fra regissørens side i fortellinga var jaggu like evil. Sjokket ble dobbelt ettersom man jo selv hadde "sett" hendelsene i det som ble fortalt av Spacys rollefigur.

Er Lee van Cleef nevnt? Ondt blikk på den mannen i The Good, The Bad And The Evil.
Enig,syns de gamle spagettiene med Clintern e topp og ja;blikket til Van Cleef va ekkelt;genial den scenen i "The Good,The Bad...." der de bare står og skuler på hverandre 8)
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Ian McDiarmid som Keiseren i Star Wars - Return of the Jedi hører vel med på listen. Gjorde inntrykk i sin tid... :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For noen av oss vil vel denne



forfølge oss resten av livet


Eller denne



Edit:
Så nå at F.E. allerede har med JN
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.084
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Øivind skrev:
Når en skjønte at Kevin Spacy var "Kaiser Sose", det var et stort øyeblikk på film. Snakker om evil...

Husker det ennå: "Å fy f.... :eek:"
Enig....
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
emotikon skrev:
For noen av oss vil vel denne



forfølge oss resten av livet


Eller denne



Edit:
Så nå at F.E. allerede har med JN
Hehe,ja vi som va unger når "Pompel og Pilt" gikk var jo en smule redd den vaktmesteren....og den hylende matgale ungen hans :eek:
mvh Filip
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.581
Antall liker
527
Her finnes det ikke tvil. Ingen over, ingen ved siden! 8)

 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
41
Philip Seymour Hoffman i MI III...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Glemte helt Michael Rooker som Henry i "Henry: Portrait of a Serial Killer"

Det er en film jeg ikke har lyst til å se en gang til.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.084
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Så har vi han fyren i "no country for old men" - (Javier Bardem var det navnet?)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
L

lark

Gjest
Rutger Hauer i rollen som psykopaten John Ryder i "Haikeren" . Nifs fyr det, gitt!
 

Usiker

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2007
Innlegg
81
Antall liker
7
lark skrev:
Rutger Hauer i rollen som psykopaten John Ryder i "Haikeren" . Nifs fyr det, gitt!
Samme kan vel gjelde for Hauers djevelske, grønnøyde rollefigur i (Frank Miller`s) Sin City, Cardinal Roark.
 

Vedlegg

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Etter kinopremiæren i går(natt), må nok den nye utgaven av Jokern legges på min liste :)
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.196
Antall liker
10.361
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Henry Fonda i "Once upon a time in the west" er en skikkelig kjiping. Det er noe med å se ut som en snill og trivelig fyr, mens du gjør ondskapen din, ellers holder jeg med trådstarter i at Robert Mitcum er skikkelig ond i "Night of the hunter"

mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Steve Vai, som djevelens utsending i Crossroads.
Han er skikkelig slem til å spille gitar, så Karate Kid får en stri tørn med å kjøpe sin blues-mentors sjel fri fra djevelen.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Favoritt skurk, Michael Wincott i rollen som Top Dollar i filmen the Crow....
Sitater:
Greed is for amateurs. Disorder, chaos, anarchy: now that's fun!
Ya know, my daddy used to say every man's got a devil. And you can't rest 'til you find him... but if it's any consolation to you, you have put a smile on my face.
Dad gave me this. Fifth birthday. He said, "Childhood's over the moment you know you're gonna die."
So you're him, huh?... The Avenger, The Killer of killers. Nice outfit, not sure about the face though?
Quick impression for you: Caw! Caw! Bang! Fuck, I'm dead!
For a ghost you bleed just fine.

ellers:
John Leguizamo i filmen Spawn i rollen som Clown/Violator.
Jigsaw fra Saw filmene..
 

Sidane

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
2.560
Antall liker
29
Torget vurderinger
4
Min største film-skurk favoritt er :

Anthony Hopkins som Dr.Hannibal Lecter i "Silence of the lambs" Helt rå!!
 

Vedlegg

Topp Bunn