Favoritt 3" fulltone?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Her er en liten billig en:

    Tydeligvis solgt allerede. Noen av disse modellene kan være skikkelig gøyale. Om man jobber med plasseringen kan de låte bra. Man plasserer dem først i den avstand til veggen som gir best bass før man justerer graden av toe-in for å finne riktig diskantnivå, eller omvendt....

    Jeg har flere av disse modellene fra JVC liggende. De beste kom ut som en del av deres executive-serie.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ja, det er kamfiltereffekten jeg også tenker på. Det må jo nødvendigvis bli ganske galt. Om elementene har en stigende frekvensrespons kan det vel likevel bli relativt lineært på en konkret vertikalt punkt. Lytteavtstand og lyttehøyde blir sentralt. Jeg har simulert litt på linjekilder med fulltoner tidligere, både lange og kortere varianter som Bandor/Jordan feks. Jeg har vel mest tro på å kjøre en 1,5 løsning i slike tilfeller hvor man har to enheter tilgjengelige...
    Følger med en spole til Decware høytalerene, om den er beregnet på et element eller begge er jeg usikker på, trolig er det til et element, det er mulighet for biamp, så helt filter løst er det jo ikke,
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Følger med en spole til Decware høytalerene, om den er beregnet på et element eller begge er jeg usikker på, trolig er det til et element, det er mulighet for biamp, så helt filter løst er det jo ikke,
    Artig! Vil tro at det kun er til et element ja. Man beholder fulltonens sentrale egenskaper men får støtte for baffelstep. Litt spesielt at det er valgfritt.
    At Steve Deckert har mange interessante og alternative tanker er det vel ingen tvil om. Jeg har fryktelig lyst på en av hans Zen forsterkere, men det ligger vel litt på siden av denne tråden.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Artig! Vil tro at det kun er til et element ja. Man beholder fulltonens sentrale egenskaper men får støtte for baffelstep. Litt spesielt at det er valgfritt.
    At Steve Deckert har mange interessante og alternative tanker er det vel ingen tvil om. Jeg har fryktelig lyst på en av hans Zen forsterkere, men det ligger vel litt på siden av denne tråden.
    De forsterkerene han lager er bare helt fantastiske, har eid 2 styk og det er de eldre modellene, flue watt ,
    når den karen mener at noe låter helt topp tror jeg på det, så spennende høytaler/ element konstruksjon er det:)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    De forsterkerene han lager er bare helt fantastiske, har eid 2 styk og det er de eldre modellene, flue watt ,
    når den karen mener at noe låter helt topp tror jeg på det, så spennende høytaler/ element konstruksjon er det:)
    Ja, han har noe troverdig over seg. Er SÅ sugen på en Decware Zen.


    Zen er vel likevel neppe noe særlig i kombinasjon med en 3" fulltone dog :)
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Disse har jeg ikke kikket på før. Tangbands målinger er jo noe for seg selv. Hvordan opplevde du hevingen på 8KHz på disse w4?
    Hvis du tenker på sistnevnte, som er "verst" i så måte, så er det absolutt hørbart - når du sitter on-axis. Den enkleste løsningen (uten å bruke filter eller EQ) er simpelthen å ikke lytte on-axis. F.eks. trenger man ikke å vinkle kabinettene mot ørene når man har dem på skrivebordet, noe som faktisk kan være en fordel rent visuelt.

    Forvrengningen er ikke ekstremt lav, men like fullt lav, mens den store fordelen er den flate responsen gjennom hele (og langt forbi) mellomtoneområdet, noe som ikke er så innmari vanlig uten at responsen dropper som en stein eller THD stiger drastisk pga oppbrytning i toppen.

    Har sett at målingene til TB har vært omdiskutert, men jeg er litt usikker på hvor stort problem det faktisk er. Det er ikke mye forskjell på publisert frekvensrespons på 1337'en og den Zaph måler her: http://www.zaphaudio.com/smalltest/compare.html

    Der kan du også sammenlikne 1337'en med Revelator 12M'en til 3 ganger prisen. Sistnevnte måler ikke så innmari mye bedre i mellomtonen når det gjelder THD, og det er jo kun én av dem som faktisk kan funke som fulltone.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Hvis du tenker på sistnevnte, som er "verst" i så måte, så er det absolutt hørbart - når du sitter on-axis. Den enkleste løsningen (uten å bruke filter eller EQ) er simpelthen å ikke lytte on-axis. F.eks. trenger man ikke å vinkle kabinettene mot ørene når man har dem på skrivebordet, noe som faktisk kan være en fordel rent visuelt.

    Forvrengningen er ikke ekstremt lav, men like fullt lav, mens den store fordelen er den flate responsen gjennom hele (og langt forbi) mellomtoneområdet, noe som ikke er så innmari vanlig uten at responsen dropper som en stein eller THD stiger drastisk pga oppbrytning i toppen.

    Har sett at målingene til TB har vært omdiskutert, men jeg er litt usikker på hvor stort problem det faktisk er. Det er ikke mye forskjell på publisert frekvensrespons på 1337'en og den Zaph måler her: http://www.zaphaudio.com/smalltest/compare.html

    Der kan du også sammenlikne 1337'en med Revelator 12M'en til 3 ganger prisen. Sistnevnte måler ikke så innmari mye bedre i mellomtonen når det gjelder THD, og det er jo kun én av dem som faktisk kan funke som fulltone.
    Ja, å finne rette vinkel på høyttalerne er veldig viktig på fulltoner. Mine MarkAudio 3" spiller fint direkte på aksen, det gjør 871s også. Mark Audio ms11 må dog lyttes på off axis, mye pga en frekvenstopp/oppbryting ved 8KHz. Denne toppen kan reduseres ved å lytte off axis, men forsvinner aldri helt. Man må liksom "lytte forbi" denne tendensen, og det går stort sett greit for min del.
     

    q77

    Medlem
    Ble medlem
    27.04.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    4
    Hei folkens! Planlegger et lidt Tabaq-prosjekt. Hva skal jeg bruk for driver? Jeg er noob så har ikke så mye erfaring/preferanser 😊

    830987 skal være en av de beste i Tabaq, men jeg liker ikke formen. Jeg vil ha sirkulær driver.

    Tangband w3-2141 har jeg lest godt om, og jeg lener meg mot denne. Men skal si at jeg ikke gjennomført en så veldig dyp research.

    Jeg er nysgjerrig på Mark Audio å...

    Kommer ha sub i bunn, så er mer opptatt av god respons opp enn ned. Og så ønsker jeg bred sweet spot, om det er sånn man sier (ikke katastrofe off axis altså).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn