Fatman iTube

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
Den originale tråden forsvant da HFS var nede, så oppretter jeg en ny.

Jeg bestilte ihvertfall et komplett sett inkludert høyttalere for en stund siden. Syntes dette spilte mer enn greit tilkoblet integrert lydkort fra PC og da med høyttalerne på skrivebordet. Men var skuffet over at enten høyttalerne eller forsterkeren var veldig ømfintlige for dyp/kraftig bass.
Vi fant vel aldri ut om det var høyttalerne eller forsterkeren eller om det var selve kombinasjonen som utgjorde det.

Men nå kan jeg avsløre at det med sikkerhet ikke er forsterkeren sin feil :) Jeg endelig har fått somlet meg til å prøve ut iTube på hovedanlegget, og for å si det med få ord: Dette var rått!
Det spiller så bra at jeg fint ut kunne "overlevd" (pluss pluss) på dette... Iforhold til T-amp, som kuttet ut akkurat før jeg nådde, "gøyale" nivåer (den har tross alt bare 4 effektive watt), virker det nesten som om disse 13wattene er mer enn nok for meg. Dyp bass er heller ikke noe problem. Jeg har ikke fått testet ut absolutte nivåer siden det er midt på natta når jeg skriver dette, men det virker som jeg har litt å gå på, om ikke annet.

Det er en meget fin inngangsbillet til god lyd for de har et stramt budsjett å forholde seg til. Jeg ville lett foretrukket denne endel kjente transistorforstekere for å si det sånn..selv om dette på ingen måte er high-end, men det er det vel ingen som forventer heller?

Høyttalerne som fulgte med kan jeg ikke uten videre anbefale. Man finner betydelig bedre høyttalere til 2000kr (som er ekstraprisen for å inkludere de i settet). Problemet med raslingen i bassen er også høyttaleren sin feil og ikke som tidligere antatt, forsterkeren sin feil, altså at høyttaleren kunne ha en rar impedansekurve e.l. som forsterkeren ikke taklet. Dette verifiserte jeg ved å koble høyttalerne til 250watteren min :)

Konklusjon: Et meget godt kjøp men hopp over høyttalerne.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.315
Torget vurderinger
1
Det jeg synes er aller mest dumt mad FAtman iTube, er mangelen på subutgang.

HåkonW

Fersking
Ble medlem
01.04.2008
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Er det noen som har prøvd å bytte rør på denne??
Er det noe å hente?

Det grønne lyse på det bakerste røret begynner å gå meg på nervene... er det mulig å bytte kun dette eller bør alle 3 byttes?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hvilke høytalere bør man bruke til Fatman itube?

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Lyden er absolutt levelig med ikke for effektkrevende høyttalere, men du administrerer ikke akkurat en stor musikksamling på iPoden via fjernkontrollen...ihvertfall ikke foreløpig :)

HåkonW

Fersking
Ble medlem
01.04.2008
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg bruker et par Mentor 1, og de er langt fra effektive... 86dB. Og jeg får det volumet jeg trenger... er dog ikke store rommet og er ikke vill fest her heller :)
Men ingen som vet noe om rørene? hvem kan jeg ta kontakt med for å få litt veiledning?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.566
Torget vurderinger
13
Man skrev:
Den originale tråden forsvant da HFS var nede, så oppretter jeg en ny.

Jeg bestilte ihvertfall et komplett sett inkludert høyttalere for en stund siden. Syntes dette spilte mer enn greit tilkoblet integrert lydkort fra PC og da med høyttalerne på skrivebordet. Men var skuffet over at enten høyttalerne eller forsterkeren var veldig ømfintlige for dyp/kraftig bass.
Vi fant vel aldri ut om det var høyttalerne eller forsterkeren eller om det var selve kombinasjonen som utgjorde det.

Men nå kan jeg avsløre at det med sikkerhet ikke er forsterkeren sin feil :) Jeg endelig har fått somlet meg til å prøve ut iTube på hovedanlegget, og for å si det med få ord: Dette var rått!
Det spiller så bra at jeg fint ut kunne "overlevd" (pluss pluss) på dette... Iforhold til T-amp, som kuttet ut akkurat før jeg nådde, "gøyale" nivåer (den har tross alt bare 4 effektive watt), virker det nesten som om disse 13wattene er mer enn nok for meg. Dyp bass er heller ikke noe problem. Jeg har ikke fått testet ut absolutte nivåer siden det er midt på natta når jeg skriver dette, men det virker som jeg har litt å gå på, om ikke annet.

Det er en meget fin inngangsbillet til god lyd for de har et stramt budsjett å forholde seg til. Jeg ville lett foretrukket denne endel kjente transistorforstekere for å si det sånn..selv om dette på ingen måte er high-end, men det er det vel ingen som forventer heller?

Høyttalerne som fulgte med kan jeg ikke uten videre anbefale. Man finner betydelig bedre høyttalere til 2000kr (som er ekstraprisen for å inkludere de i settet). Problemet med raslingen i bassen er også høyttaleren sin feil og ikke som tidligere antatt, forsterkeren sin feil, altså at høyttaleren kunne ha en rar impedansekurve e.l. som forsterkeren ikke taklet. Dette verifiserte jeg ved å koble høyttalerne til 250watteren min :)

Konklusjon: Et meget godt kjøp men hopp over høyttalerne.

Hvilke HT anbefaler dere?
Skal etter hvert ha nytt anlegg nede i kjellern og kommer til å vurdere itube...

MVH Johnny

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.224
65finger skrev:
Spørs jo på budsjett og bruksområde/rom. Selv har jeg iTuben på kontoret med høyttalerne oppsatt for nærfeltslytting i en likesidet trekant på rundt meteren, med PC-skjermen midt mellom. Til dette formålet, og til mitt budsjett i maks 3K-klassen, så endte jeg opp med Tannoy Sensys, som jeg er meget godt fornøyd med. Fikk ikke anledning til å teste Klipsch sin Reference-serie, men innbiller meg at også dette muligens kan være en riktig så morsom kombinasjon.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Takk for tipsene, det blir kontor/hytte anlegg. Budsjettet på 3000.- er +- mitt også

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.409
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
noruego skrev:
65finger skrev:
Fikk ikke anledning til å teste Klipsch sin Reference-serie, men innbiller meg at også dette muligens kan være en riktig så morsom kombinasjon.
Jeg prøvde RF-82 sammen med Fatman iTube 182 og det fungerte helt greit. ;D

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Antall liker
41
Hvor kjøper dere denne herligheten, i Norge - pris? Tipper de kan gjøre seg godt på hytta med mine Rogers 97db følsomhet...

Topp Bunn