FAT LMC innspillingstid?

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei,

Er det noen brukere av denne kabelen som mener at den forandrer seg noe over tid?
Grunn til spørsmål er at jeg har lest litt vikarierende erfaring med denne strømkabelen og nå er "jeg" ferdig med terminering av 4 stk som jeg skal ta med meg hjem på Torsdag etter endt tur offshore.
Skal jeg da sammenligne med de jeg har så hadde det vert greit å vite om noen synes de ble bedre etter noen timers drift, eller om jeg kan dra den første konklusjonen som den riktige.
Regner med at hvis den trenger innspilling så er det vel greit at kun anlegget står på siden hver monoblokk trekker 400W på tomgang (med 25 grader ute så blir det nok i varmeste laget men "no pain no gain" som det heter).

Noen innspill?

Mvh
Geir

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Antall liker
44
Heisann.
Jeg bruker LMC overalt i oppsettet og mener helt klart de trenger litt innspillingstid. For meg så synes jeg alltid det er dynamikkløst og dødt de første timene. Jeg ble fryktelig skuffet første gangen jeg koblet de opp, men ble anbefalt og bare la de stå med spenning en dag eller to, og ja, de ble veldig mye bedre. Bruker ikke spesielt langt tid før de spiller bra. Vel, det er min erfaring med disse.

Mvh
mag

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
mag skrev:
Heisann.
Jeg bruker LMC overalt i oppsettet og mener helt klart de trenger litt innspillingstid. For meg så synes jeg alltid det er dynamikkløst og dødt de første timene. Jeg ble fryktelig skuffet første gangen jeg koblet de opp, men ble anbefalt og bare la de stå med spenning en dag eller to, og ja, de ble veldig mye bedre. Bruker ikke spesielt langt tid før de spiller bra. Vel, det er min erfaring med disse.

Mvh
mag
Hei Mag,

Takker for svar, da får eg koble de opp på Torsdags kveld og passe på at det ikke blir "badstue" i stua og spille noe musikk på Lørdag, da har de vel gått seg til.
Skal hente meg noen nye ht til tv stua også på Lørdag, så blir en spennende dag dette.

Mvh
Geir

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Jeg kunne satset høyre testikkel på at innspillingstid av disse strømkablene ikke er noe å tenke på. Noen vil kanskje påstå at de har hørt forandring, men de tror jeg ikke på. Ta vare på et ubrukt sett og bytt etter en stund, så vil du nok erfare at det ikke er noen forskjell. Pass på at anlegget har de samme arbeidsforholdene under hele testen. F.eks. må ikke temperaturen endre seg underveis, for så å legge skylda på strømkablene når lyden endrer karakter.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
714
Torget vurderinger
1
Hvorfor all denne troen på at forandringer blir til det bedre?

Dersom noen lanserte en tilsvarende teori om at nettledninger gradvis slites ut, ville det jo vært en mye bedre forretningside. Tenk det: Skifte nettkabler etter hvert som lyden blir slapp og maktesløs! Og med de krav til bevis som stilles på HFS kan jeg stille meg helhjertet bak denne teorien.

Kom til meg og kjøp fersk fin FAT LMC!

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Birdman skrev:
Jeg kunne satset høyre testikkel på at innspillingstid av disse strømkablene ikke er noe å tenke på. Noen vil kanskje påstå at de har hørt forandring, men de tror jeg ikke på. Ta vare på et ubrukt sett og bytt etter en stund, så vil du nok erfare at det ikke er noen forskjell. Pass på at anlegget har de samme arbeidsforholdene under hele testen. F.eks. må ikke temperaturen endre seg underveis, for så å legge skylda på strømkablene når lyden endrer karakter.
Hei,

Vet at det er delte meninger om dette, men synes uansett at det var greit med en brukers erfaring, det er jo ikke snakk om så "stor innspillingstid" heller
Jeg har vel selv ikke tidligere hørt så veldig stor forskjell med strømkabler i mitt system, hørte vel mye mer den gang jeg satte inn en powerplant på en kilde-pre.
Uansett, jeg har ingen mulighet til å prøve noen nå og noen senere, mine monoblokker bruker to kabler per blokk så 4 er nødvendig.
Ikke er det verdens store kostnad heller, så det blir nå greit å prøve.

Mvh
Geir

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
714
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
Hvorfor all denne troen på at forandringer blir til det bedre?

Dersom noen lanserte en tilsvarende teori om at nettledninger gradvis slites ut, ville det jo vært en mye bedre forretningside. Tenk det: Skifte nettkabler etter hvert som lyden blir slapp og maktesløs! Og med de krav til bevis som stilles på HFS kan jeg stille meg helhjertet bak denne teorien.

Kom til meg og kjøp fersk fin FAT LMC!
Det ser ut til at ironi er bortkastet på dette forum. Etter ovensiterte, nokså tydelig ironiske kommentar over innspillingstid og dens velgjørende virkning på kabler, har jeg fått ikke mindre enn to forespørsler om fra folk som vil kjøpe FAT LMC ! ::)

S

Storebror

Gjest
Hehe ;D

Til trådstarter:
Ja, jeg synes det behøver innspillingstid. De kan låte røffe og rufsete i starten, men det gir seg etter en stund.
Selv måtte jeg bare bite tenna sammen og spille på dem.....
Kvalitets-sjekken og avstemmingen får du ved å koble tilbake til egne kabler etterpå.

Mvh
Rolf

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
17 timer og 45 minutter, så burde det være klart for testing, etter dette blir de ikke bedre.

Bare kødda ;D
Mvh.KW

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Innspillings tiden er 0.0001sek.
Eller så lang tid ørene og hjernen til bruker å venne seg til å høre på
musikk.

Innspillingstid på kabler er bare tull, et triks fra forhandlere for å lure kundene fra å levere varene tilbake innen angrefristen..

Sleiven

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.084
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Sleiven skrev:
musikk.

Innspillingstid på kabler er bare tull, et triks fra forhandlere for å lure kundene fra å levere varene tilbake innen angrefristen..

Sleiven
støtter deg her sleiven

mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Joda, nettkablene behøver en viss "innbrenning" som det meste annet. Med 230V vekselstrøm i strømpa bør det være relativt fort gjort.

Mvh. RS

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Jeg anbefaler å koble lage et adapter fra IEC-kontakten til vanlig stikk. Da kan man bruke vaskemaskinen til innbrenning og slå 2 flue i et smekk!

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Man skrev:
Jeg anbefaler å koble lage et adapter fra IEC-kontakten til vanlig stikk. Da kan man bruke vaskemaskinen til innbrenning og slå 2 flue i et smekk!
Får jeg renere tøy da? (hvitere hvitt/sortere...)

Arne K

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.565
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Cobra2 skrev:
Får jeg renere tøy da? (hvitere hvitt/sortere...)

Arne K
Ikke før den er innspilt. Du merker det på tøyet ditt når den er innspilt.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Bare kjør på 90 du :D (og max omdreininghastighet)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
motoren skrev:
Sleiven skrev:
musikk.

Sleiven
støtter deg her sleiven

mvh
Skal ikke uttale meg om nettkabler og evt innspillingstid..........
Men, dersom uttalelsene over også gjelder signal- og høyttalerkabler, er dette ikke sant.
Endringene er sikkert ikke like store for alle kabler, og tiden er sikkert også ulik.
Men; jeg har testa to identiske par mot hverandre og hørt hvor stor forskjell det kan være. Det ene paret var brukt noen hundre timer da jeg fikk det, det andre var brukt 20 - 30 timer. Forskjellene var lette å identifisere!
Og etterhvert som det nyeste paret ble brukt ble forskjellene mindre og mindre, og etter (kanskje) 200 timer var de lydmessig helt like.
Observasjonen gjaldt forøvrig Acoustic Zen Absolute.
Mvh

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
714
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Joda, nettkablene behøver en viss "innbrenning" som det meste annet. Med 230V vekselstrøm i strømpa bør det være relativt fort gjort.

Mvh. RS
Det burde vel holde med to perioder av vekselstrømmen. La oss se, det blir 40 millisekunder.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.364
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå må snart folket forstå at kabler er ferskvare.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei,

Som trådstarter og nå brukt disse kablene over en periode så synes jeg det låter bedre nå men hvor mye skal jeg ikke kvantifisere.
Det blir lett en noe "useriøs tråd" når man spør om noe som har med kabler å gjøre, og slik sett så må man uansett selv ta hensyn til hva man ønsker å tro på eller ikke.
Skulle det ha vert en sammenligning så må man nesten ha et dobbelt sett og da vente noen "timer" og så teste mot det settet som ikke har blitt brukt, men for de aller fleste så er dette både dyrt og tungvint.

Jeg har tilgode på strømkabler vil eg si å hevde at jeg har hørt en signifikant forskjell på de kablene jeg har prøvd, han som imidlertid kjøpte mine gamle PS audio Lab 2 uten kontaker for kr 200 per stk var mer en fornøyd og mente at forskjellen i sitt anlegg var "signifikant".
De var imidlertid grundig innspilt ;D

god helg,

Mvh
Geir

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Valentino skrev:

jepp er derfor de må være i frysern før de blir brukt. Slik behandling blir jo brukt på en del produkter i dag.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
J.Finvaag skrev:
Valentino skrev:

jepp er derfor de må være i frysern før de blir brukt. Slik behandling blir jo brukt på en del produkter i dag.

Nei, da glir vi over i kategorien frysevare og da er problematikken plutsekig opptiningstid ???

Mvh. RS

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
olaps skrev:
Skal ikke uttale meg om nettkabler og evt innspillingstid..........
Men, dersom uttalelsene over også gjelder signal- og høyttalerkabler, er dette ikke sant.
Endringene er sikkert ikke like store for alle kabler, og tiden er sikkert også ulik.
Men; jeg har testa to identiske par mot hverandre og hørt hvor stor forskjell det kan være. Det ene paret var brukt noen hundre timer da jeg fikk det, det andre var brukt 20 - 30 timer. Forskjellene var lette å identifisere!
Og etterhvert som det nyeste paret ble brukt ble forskjellene mindre og mindre, og etter (kanskje) 200 timer var de lydmessig helt like.
Observasjonen gjaldt forøvrig Acoustic Zen Absolute.
Mvh

GFE skrev:
..................................................................................
Skulle det ha vert en sammenligning så må man nesten ha et dobbelt sett og da vente noen "timer" og så teste mot det settet som ikke har blitt brukt, men for de aller fleste så er dette både dyrt og tungvint.

Mvh
Geir
Skal man først kjøpe/lage seg noen nettkabler er det vel ikke noe stort problem å bare benytte den ene den første tida, og deretter teste ut en som ikke er brukt.
Hadde som nevnt anledning til dette på høyttalerkabler, og der var det klar endring over tid.

Mvh

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Sleiven skrev:
musikk...............

Sleiven
Har ikke enda klart å venne meg til dansbandmusikk. :(

... men så er det vel noen som hevder at det ikke er musikk ::)

Fra spøk til alvor: min erfaring er at innspillingstiden ikke er noe å bekymre seg over for akkurat disse kablene. Men når det gjelder kontakter og terminering har jeg ikke noe formening om innspillingstid.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.857
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
har dere hørt om noen som har kabler som har blitt "ut-brente" ??? ::)

mvh

Burnt Insulation

Topp Bunn