fat 64?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
I mitt forrige liv, med Windows Vista, hadde jeg problemer med dropouts ved avspilling av musikk.
Etter tips fra MAN fikk jeg vite om fat32 formatter, som løste problemet.

Nå har jeg ny PC med Windows 7, og har igjen problemer med dropouts. Så vidt jeg kan se finnes det på nettet noe fat64. Er det noe jeg kan bruke? Jeg benytter en separat harddisk til musikken. Er det mulig å re-formatere denne? Og har det noen hensikt?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
NTFS er et uendelig mye bedre filsystem enn FAT32, med ett unntak, og det er dersom du må være interoperabel med andre operativsystemer, typisk på eksterne disker.

At dette i seg selv skulle ha vært en årsak til audio drop outs på en intern disk finner jeg svært lite plausibelt. Dette er i såfall en indikasjon på problemer andre steder i systemet, men kan også være relatert til funksjonalitet som kun slås på dersom man kjører NTFS siden FAT32 knapt støtter noe som helst utover å allokere filer. Dette kan f.eks være regelmessige shadow copy backuper eller komprimering.

Uansett er min klare anbefaling å bruke Windows sitt til enhver tid standard filsystem. Det er gode grunner til at disse filsystemene er valgt som standard på platformen.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Enig, om man bruker Fat32/NTFS skal ikke ha noe å si i forhold til drop outs, men en formatering av harddisk kan gjøre underverker uansett filsystem.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
I mitt forrige liv, med Windows Vista, hadde jeg problemer med dropouts ved avspilling av musikk.
Etter tips fra MAN fikk jeg vite om fat32 formatter, som løste problemet.

Nå har jeg ny PC med Windows 7, og har igjen problemer med dropouts. Så vidt jeg kan se finnes det på nettet noe fat64. Er det noe jeg kan bruke? Jeg benytter en separat harddisk til musikken. Er det mulig å re-formatere denne? Og har det noen hensikt?
Fat64 er vel det samme som exFAT, som støttes av OSX 10.6.x og oppover. Bruker du en ekstern usb disk eller annet som kobles både til Windows og MAC, så er exFAT faktisk det beste alternativet siden det støttes 100% av begge operativsystem.
DexFAT ikke er et åpent filsystem (Apple har lisensiert kildekode fra Microsoft e.l) har det tatt tid før Linux har fått støtte for dette native. Det er enda ikke i selve kildekoden for linux mainline, men man må kompilere modulen selv.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for svar. Dette går langt over min forstand - sannsynligvis langt inn på prestens. Hehe.

Men for å gripe tak i den bengh skriver, nemlig at en formatering av harddisk kan være bra i seg selv. Kan jeg da spørre, selv om det kanskje blir litt off-topic i datahjørnet - kan jeg kopiere innholdet i min allerede formaterte eksterne harddisk og så formatere sistnevnte?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Takk for svar. Dette går langt over min forstand - sannsynligvis langt inn på prestens. Hehe.

Men for å gripe tak i den bengh skriver, nemlig at en formatering av harddisk kan være bra i seg selv. Kan jeg da spørre, selv om det kanskje blir litt off-topic i datahjørnet - kan jeg kopiere innholdet i min allerede formaterte eksterne harddisk og så formatere sistnevnte?
Hvis du mener å kopiere musikk filer til en annen harddisk for så å formater disken hvor filene lå så er svaret ja. Deretter kan kopiere filene tilbake. Hvis du har programmet etc installert på disken, kan ikke de bare kopieres frem og tilbake, men må installeres på ny. Men dette kjenner du vel til - du tar vel back-up av dine data....
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for svar. Ja jeg kjenner til det. Hehe. Det er ingen programmer på den eksterne harddisken.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Etter å ha sytet og klaget over dropouts ved flere anledninger her inne, har jeg lyst til å komme med en liten gladmelding.

Etter å ha formatert den eksterne harddisken til de grader at den til slutt ble ubrukelig, kjøpte jeg en ny. Det hjalp ikke.

Hittil har jeg brukt en Zyxel-ruter fra Telenor, som fungerte særs dårlig med min nye PC. Signalstyrken som vises på PC'en vaket stabilt mellom 1 og ikke noe i det hele tatt. Internett falt ut hele tiden.
Men SÅ; i dag fikk jeg en ny ruter kjøpt fra komplett.no, en ASUS med TRE antenner!;) Den har jeg nå tatt i bruk, og signalet vaker stabilt mellom tre og fire. Og det beste av alt; så langt i kveld har det ikke vært en eneste dropout.

Ikke rart Lund er en fornøyd mann i kveld. Og det feirer han med en iskald øl. Foreløpig.
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
heh? var det nettverket som droppet ut?
Trodde det var streaming av musikk fra harddisk du snakket om.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
So what? Jeg vet stort sett aldri hva jeg snakker om når det gjelder data. Men the bottom line er at det ser ut til at dropouts er historie her i heimen.
 
Topp Bunn