Fastsettelse av forelegg?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.951
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, fikk et lite brev fra Onkel P. her en dagen.

Jeg var i en MC ulykke for en tid tilbake og fikk (etter avhør) tilsendt et forelegg på kr. 5000 - men det sto veldig lite formildende der...føler jeg

Brudd på vegtrafikkloven $31 første ledd
Som f.eks. at trafikken foran ikke overholdt vikeplikt reglene. (stoppet plutselig opp der det var forkjørsvei)
At det var begynt å regne og at veien muligens var glatt
At det kunne være sand i veien?
At jeg kom på 2 hjul, hadde god avstand og holdt fartsgrensen
MC var i utmerket stand. Nye dekk etc...
At ingen skade er skjedd på noe annet enn min motorsykkel og meg som person
At jeg tok den nødvendige unnamanøver for å unngå en litt større kollisjon (derav velt og skade på kjøretøy og meg som person)
At jeg kjører ca 30 000 km i året (lappen i snart 21 år) og har hatt 1 liten fartsbot totalt en gang jeg var 19 år (71km i 60 sonen)

Så vet jeg om (min svoger bl.a.) som fikk 4000 kr (dette var i høst og boten var satt lavere) da han kjørte inn i en bil bakfra (med egen bil) der amulanse kom til (nakkeskade på person i bilen foran)

Jeg visste jeg ville få et brev og på bakgrunn av ovenstående hadde jeg godtatt 3000, blitt skuffet med 4000 og synes 5000 er for drøyt. Hva synes dere
Jeg er sånn sett litt uenig i størrelses orden og lurer på om botens størrelse er satt på bakgrunn av skjønn eller fastsatte satser? Noen som vet dette?

Det enkleste er selvsagt å betale med et smil men.... Dette er jo av og til kranglesentralen så skulle ta kontakt med politiet og kontaktperson for slike saker men hun var på ferie idag.

mvh

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.139
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Vi som i flg. A4-normen er dumme nok til å holde på med noe så avvikende som å kjøre MC, må nok dessverre forholde oss til at vi stigmatiseres som gruppe - og i økende grad.

Dette gjelder flere forhold - bl.a. strafferammer for ulike overtredelser.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.951
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde det stått det så hadde det vært en ting :)
Skulle vært frimurer ;)

Topp Bunn