Fase.

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Har lest litt om dette med fase , dvs at nettstikket må stå riktig vei. Man kan måle, eller lytte seg frem til hva som er riktig fase og gir best lyd. Men hvor mye har dette å si for lyden? Har eksprimentert med å snu stikkene over flere dager, og finner forskjeller. Men en annen dag kan man oppleve at lyden ikke er så bra som man husket den dagen man trodde at alt stod riktig osv.
Erfaringer her ?

Mvh. Theo
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Jeg skal ikke være for bastant nå, men det kan være slik at det
å bruke tid på snu rundt på støpselene vil ha mer for seg i et
TN-nett enn i et IT-nett, som er mest vanlig i Norge.
Forskjellene du hører kan jo være forårsaket av andre ting.

Men som sagt; dette var bare noen tanker som slo meg sånn i
forbifarten.
 

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Jeg er heller ikke bastant i mine påstander. De forskjellene man mener å høre kan sikkert påvirkes av mye. Men en del elektronikk produsenter anbefaler at man sjekker dette med et voltmeter, så noe må det vel være idet?

Mvh. Øyvind.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
For de som hører forskjell på den ene eller andre veien å stikke støpselet inn i kontakten på, er det bare å bruke den veien som en er mest fornøyd med. Ellers er det nok mye sant i at ører og hjerne varierer mer med dagsformen enn retningen på støpselet.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Jeg hører også forskjell. Det går mest på at jeg syns det låter litt friere når jeg setter stikket den veien jeg syns låter best..! Freddie som jobba på hifi huset i bærum før, syntes han fikk litt mer trøkk når han fant den rette veien. Sikkert litt avhengig av hva slags utstyr man bruker...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.162
Antall liker
9.488
Underlig ide dette. Meg bekjent går strømmen gjennom en likeretter før den begynner å gjøre jobben sin. Da er det vel likegyldig hvilken vei støpslet står?
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
egentlig ingen mystikk her, men det krever at du har jord på stikket. i alle andre land en Norge og......ja.. nå husker jeg ikke det andre ( i Europa da ) refererer de ikke jord mellom fasene, slik er også de fleste ( alle ? ) produkter levert hit. om du ikke refererer den siden som er til jord, kan det bli en forskjell. varierer fra ingen til litt i forskjell. min erfaring.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Vi er ikke født med like godt gehør alle sammen, jeg veit ikke om det kan ha noe å si for å oppdage sånne ørsmå forskjeller som det er på sånne ting og kabler pluss andre tweaks..
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Landet du tenker på swans er Albania.
Et land som i de fleste sammenhenger det er naturlig å sammenligne seg med, som de
sier politikerne når de selv ikke har egne strategiske handlignsplaner.

Det du ellers tenker på er flytende jord.
 
Topp Bunn