Fargeproblematikk i nytt rom

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Skal straks male det nye lytterommet fra topp til tå. Bare gips der nå. Blir eikeparkett på gulv. Skal ha mørke farger pga kinobruk, ser at det anbefales iallefall mørkere farger enn på grått lerret.
Tenker på noe ala sand på vegg og tak, men lurer på om det kan føles litt tett, da takhøyden blir på 206 cm. Lavt med andre ord.

Lønner det seg å gå for litt lysere eller mørkere tak hvis man ønsker en slags illusjon av større takhøyde?

Noen interiørarkitekter der ute?

N

nb

Gjest
Jeg mener å ha lest det finnes en eller annen spesialmaling til hjemmekinobruk som ser ganske lys ut når den er opplyst men som reflekterer lite lys. Har ikke testet dette selv, så muligens er det bare tull - men kanskje du kan spørre på avforum.no, der er det en hel del som har bygget dedikert filmrom.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
3
Ikke interiør, bare arkitekt, men drister meg til å gi faglige råd likevel.

Det er det lyse taket som virker høyere, eller mindre trykkende, du greier aldri å male taket ditt
så matt mørkt at man får følelsen av at det ikke er der.

Det du skal spørre deg selv om er hva rommet skal brukes til, eller hva er et lytterom ?

Black box ( matte, mørke flater ) er suverent for kino/ scenerom, og jeg ville kanksje lytte litt til Engelholmaudio og "sleppa loss lite"

I Norge er vi veldig glade i lyse vegger blandt annet fordi vi dyrker dagslyset og ikke vil drepe det i lite reflekterende vegger.

Jeg gjetter på at lytterommet ditt er i kjelleren og at du kanskje ikke har dagslys i det hele tatt, mørke vegger og tak vil gi deg større muligheter til å styre stemningen i rommet med kunstlys, til noe mer "scenografisk " også når du ikke ser film.

Kanskje det betyr mer enn å prøve å dempe effekten av den lave himlingen ?

Gjør som japanerne, sitt på gulvet, da virker rommet høyere. ;)

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Tilbakemelding fra arkitekter liker vi:)

Vi bor på mange måter i et litt fargeløst hus, uten at vi på noe måte er minimalister, heller det motsatte:)
rommet er et dedikert multimediarom/bibliotek på ca 5*6 meter, og bare 206 under taket. Vi har fargen Sand på soverommet og liker denne godt. Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke denne i tak og på vegg. Har dere andre forslag på farge? Rødt blir litt overkill for min del selv om dette også er et kinorom.
Det var noe å tenkte på å feks tørre å gå for mørkere tak. Må fundere litt på det. Rommet skal sparkles og males i begynnelsen av uka, så må ta en kjapp avgjørelse på dette.

Topp Bunn