Fantorangen JBL-look

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20231212_113350.jpg
    20231212_113800.jpg
    20231212_214827.jpg

    Nå kan de få herde noen dager før de ta's med hjem. Er blitt beiset med rubio sin black precolor + 1 strøk med charcoal olje. Har også frest ned soundcare sine dempeføtter mot høyttalerene slik at de står stille selv om de skyves litt frem og tilbake😃. Så limes det tykk filtsåle mot gulv
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Du er rå!! Har donert absolutt alt av tømrer utstyr til noen barn borti gaten her nå etter å ha sett enda en byggetråd fra deg der absolutt alt av selvtillit til å ta i en hammer nå er helt utslettet 🤣👌 et klart bevis på at fagfolk er fagfolk 😎👌
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Fantastisk bygge forøvrig, mektig imponert!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nå som vi er uti skauen topic, tåles det kanskje noen pausefisker mens Øyvind herder oljen og jeg venter på reparasjon av en laser for å få filteret ferdig:

    Tape Record & tape Play, intet å tape på å bruke tape, evig eies kun det teipte ifølge foreningen for tapere:
    Taper.png
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Tenker du på Willy's tape-høyttalere ell the blue ones🐘? 😃
    Det skjer såpass mye på monteringsfronten for min del så kommer nok ikke til å ta de med hjem før mot slutten av neste uke. Kanskje de rekker å spille julen inn?🤭
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20231214_170119.jpg
    20231214_115117.jpg
    20231214_165937.jpg

    Analoghifi.no selger flotte terminaler i pulverlakkert aluminium. Leverte dem til vår lokale profileringsverks som har en finfin lasermaskin og fikk preget inn logoen🤓🤘.

    De har forresten investert i en maskin som lager esker, embalasje, innv forsterkninger etter ønske, m Logo mm. Krever ingen minimumsordre, så her er ingen jobb for liten. Genialt!
    20231214_190425.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.702
    Torget vurderinger
    10
    Feller du dem inn eller monterer du dem utenpå?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.872
    Antall liker
    17.464
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Håper han svarer "Feller dem inn ja.... selvsagt" :) :)

    BTW: Tøff Logo. Og navnet er?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Deilig og inspirende å følge byggetrådene dine @inselwind. Takk!

    Siden trådene dine samler så mange kompetente medlemmer våger jeg spørre om det er andre her som har samme erfaing med PU lim som jeg har erfart? Hvor limet etter 15-20 år mister sin hefteevne. Jeg erfarte det først på reprasjonsarbeide utført på bjørkemøbler og tenkte det kanskje var hardtre som årsaken, Men ser det samme nå skjer med spon/mdf emner noen år senere.

    Jeg har dessverre ikke merkenavn på limet brukt, men jeg mener det enten hadde svensk eller tyskt opphav.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Deilig og inspirende å følge byggetrådene dine @inselwind. Takk!

    Siden trådene dine samler så mange kompetente medlemmer våger jeg spørre om det er andre her som har samme erfaing med PU lim som jeg har erfart? Hvor limet etter 15-20 år mister sin hefteevne. Jeg erfarte det først på reprasjonsarbeide utført på bjørkemøbler og tenkte det kanskje var hardtre som årsaken, Men ser det samme nå skjer med spon/mdf emner noen år senere.

    Jeg har dessverre ikke merkenavn på limet brukt, men jeg mener det enten hadde svensk eller tyskt opphav.
    Hei!
    Jeg har ikke vært borti det selv, men vi bruker jo PU-lim på Corinorfabrikken også hvis det skal limes sammen til dobbel heltreplate/forkant etc. Hvitt Trelim benytter vi oss også mye av.
    Tenker at heltre er noe mer utsatt for vandring enn vannfast mdf og x-finér så kan jo tenkes at dette er med på å skape tretthet i limet over tid.?
    Har du noen eksempler å vise frem til (limleverandør m.m). Er jo et spennende tema😃
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Det bør vel nevnes at PU limet i disse tilfellene er brukt til sammenføyninger av endestykker. Eller i tifeller hvor jeg behøvde et lim med litt fyllevne.

    Jeg har spekulert litt i om UV luft/fukt er skadelig for denne type lim? Om man ser hvordan PU skum for isolasjon raskt eldes når det er eksponert for omgivelsene.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Jeg dusjer selv på litt vann på den ene flaten og ruller ett godt lag med PU-lim på motsatt flate. Da aktiveres limet fortere og fungerer mer effektivt, mener jeg.🤓
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Ja samme jeg leste på flasken og erfarte når jeg fusket med å utelate fukt :) Spesielt da jeg holdt på med bjørkemøblene som var tørket i ca 70-80 år lærte jeg at jeg måtte tilføre fukt. Uten fukt ekspanderte ikke limet på samme måte. Og det manglet også styrke når det endelig tørket.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Min sønn som er nerd på lim og lakk (gitarbygg) stryker PU på "hardt" på flatene og tynt utover før fukting med spray. Gripeevnen ligger jo mot tre-cellene og ekspansjonen skal være tilstrekkelig forutsatt jevne flater. Til MDF / hjørner kan det være greit med bedre fyllingsgrad.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Min sønn som er nerd på lim og lakk (gitarbygg) stryker PU på "hardt" på flatene og tynt utover før fukting med spray. Gripeevnen ligger jo mot tre-cellene og ekspansjonen skal være tilstrekkelig forutsatt jevne flater. Til MDF / hjørner kan det være greit med bedre fyllingsgrad.
    Det er tilstrekkelig som sønnen din gjør, spesielt hvis han påfører på begge flater. Har selv best erfaring med korthåret rulle. Den gir en relativt tynn og jevn fin film. Kost kan fort bli ujevnt, men allikevel vil det også funke.
    Eller et høvlet trestykke på ca 20-25cm som man kan stryke det kjapt og jevnt utover.

    Viktig er også mengden av tvinger og jevnt press etterpå.. og vær tålmodig! Bør stå i press til dagen etter . Fjerner man presset for tidlig så oppstår kaldflyt, dvs at det sprekker langsomt opp igjen dersom det er spenninger i materialene
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.702
    Torget vurderinger
    10
    Ehhh. Jeg lurer på om de kule terminalplatene er penere overflatemontert?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Disse kommer til å senkes slik at i overkant 2mm av sideplaten stikker ut. De kommer med en relativt tykk pakning (3mm) så frykter at de hadde blitt ganske dominerende hvis ble montert uten noe nedfresing.
     
    Sist redigert:

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    154
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    12
    Hei igjen: Da har jeg tatt turen over fjellet fra Bergen og hentet et par Fantorang JBL-look. Et veldig hyggelig møte med Willy og Øyvind!

    (De som kjenner sin besøkelsestid burde sikre seg de to høytalerparene
    - De av Korian og Linjehøytalerne Øyvind har stående, de har egne byggetråder).

    Dere som har fulgt tråden ser jo hvor imponerende fine Fantorangene er - håndtverk på øverste hylle! Delefilter kan vi naturlig nok ikke se - men lyden høres!
    Jeg har nå fått spille på de en del med ny (brukt) forsterker - Rogue Sphinx modifisert (den har rør i pre-delen), med Wiim+ streamer, Rega P6/Ania Pro og en eldre CD-spiller Cambridge azur 780c (den har både digital og analog utgang). Kan vel klassifiseres som hifi i mellomklassen?
    Så det er oppside lydmessig om noen ønsker det..

    Jeg har spilt mye forskjellig musikk for å høre hvordan de takler et bredt spekter;
    (beklagere eventuelle stavefeil)

    Jeff Beck - Truth - Old man river (Rod Stewart synger)
    Jeff Beck - Live - A change gonna come
    Johnny Cash - American recording - Bird On Wire
    Jan Gabarek -Rites - Rites
    Terje Rypdal - Dead mans tale
    Frelsesarmeen - Perleporten - Der hvor roses aldri dør (Magnus Grønneberg)

    Peps Blodsband - Høg Standard og
    Droppen Urholkar Stenen ; Liten sag

    Leonard Cohen - What happens to the heart
    Kenneth Sivertsen - One Day in october (undervurdert plate !!)
    Joy Division - Closer - Atrocity Exhibition
    Tore Brunborg - Gull, røkelse og Myrra (den ultimate juleplate...)
    Zhao Cong - Moon light on spring rivere
    Jazz variaton - Dali CD1 - O-Zone Percussion Group
    Elvis Presley - Dali CD1 - Fewer
    Susanne Vega - Toms Diner
    Verdi Min - Øyær
    Anne Grete Preus - Når himlen faller ned

    Jeg kunne nevnt mange andre, men ovennevnte gir et godt inntrykk! Veldig behagelig å lytte til over tid.
    Det jeg kan si er at i mine ører takler høytalerne veldig variert musikk, veldig god fylde og bunndrag i bassen - den er presis!.
    Takler både vokal, enkeltinstrumenter og kompliserte sammensetninger svært godt.
    Jeg er i alle fall veldig fornøyd - og kan trygt anbefale disse.

    Og - om noen vil se/lytte som kom gjerne innom!

    Mvh Rune
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn