Fantastiske, nye NORSKE kabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kan det være slik at gårsdagens toppkabler var så gode at de slapp alt igjennom, mens dagens toppmodeller slipper mer enn alt igjennom?

;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.712
    Torget vurderinger
    1
    ...et betimelig spørsmål. :eek:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nordost valhalla var jo ifølge magasinomtaler og forbrukerhype "lyden av ingen kabel".

etter noen år kom nordost odin, som da må være "lyden av absolutt ingen, og da mener vi virkelig ingen!, kabel".

og om noen år kommer det nok en enda bedre kabel fra nordost, la oss kalle den for loke, som blir "lyden av absoluttzappsolutt ingen, ingen, ingen, og denne gangen mener vi faenskjæreoss ingen!, null nada og zilch kabel!".

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.456
    Torget vurderinger
    12
    Et lite hjertesukk:

Ta gjerne den påbegynte avsporingsdiskusjonen i en egnet tråd og la Oblivion-kablene få beholde denne tråden uten disse gamle, forslitte, men trygge og kjente betraktningene om kablers bidrag. Denne tråden er opprettet for å dele erfaringer med Oblivion-kabler og er ikke ment som en forlengelse av den vanlige "virker-kabler-debatten".

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.014
    Valentino skrev:
    Burde ikke tråden skifte tittel til Fantastiske, ENNÅ NYERE nye NORSKE kabler! ?
    Det som er artig, er hvor bra de er :) Du skulle absolutt vært der når vi byttet ut Habia med Energetic mellom signalkilde og pre. (hadde coherence videre). Forskjell og forbedring hinsides all mulig forventning :eek: :eek: :eek:

LØP og PRØV ;)

mvh

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    kwil skrev:
    Valentino skrev:
    Burde ikke tråden skifte tittel til Fantastiske, ENNÅ NYERE nye NORSKE kabler! ?
    Det som er artig, er hvor bra de er :) Du skulle absolutt vært der når vi byttet ut Habia med Energetic mellom signalkilde og pre. (hadde coherence videre). Forskjell og forbedring hinsides all mulig forventning :eek: :eek: :eek:

LØP og PRØV ;)

mvh
    Hei.
    Da var det liv i denne tråden igjen.
    Kan bare understreke det kwil her skriver. Jeg var der og hadde tatt med en stooor og dyr pose kabler i sakens anledning. Vil gå så langt som å si at Habia kabelen ødela potesnsialet i anlegget og Energetic hentet det frem. Den som ikke hadde hørt endringene i lydbildet burde ha tatt seg en tur til legen. Forskjellene var "hinsides all mulig forventning :eek: :eek: :eek:" som kwil skriver.

Jeg har selv byttet i mitt anlegg. Trodde jeg var i mål med kabler når jeg byttet til Coherence, men de nye er vesentlig bedre på alle parametre. Signalkabelen i sølv er vanvittig bra og åpner opp lydbildet helt fantastisk. Bassen går også dypere med en definisjon lengst ned jeg ikke har hørt før. Dybde, bredde og holografi er vesentlig bedre. Det ble også bedre klang og enda mer støy forsvant.
    Byttet så høyttalerkabelen som er en sølvbelagt kobberkabel med et tverrsnitt på tilsammen 6 mm2, hvis opplysningene jeg har fått stemmer. Den forsterket bare de inntrykkene jeg hadde fått av signalkabelen. Den første plata jeg spilte måtte jeg sjekke om innspillingen var i q-sound. Det skjedde mye med plasseringen i lydbildet. Det skjedde også andre ting med lyden slik at jeg måtte finne ny plassering til høyttalerne. De kom lenger ut i rommet og nærmere sidevegg.
    For de av dere som er på jakt etter gode kabler, kan disse anbefales på det sterkeste. Selv om ikke herr Vadseth vil skrive mer om dem, så er det vel et kvalitetsstempel at iallfall en av skribentene bruker dem i eget oppsett.

Her er noen bilder:

Bildene over er av sølvkabelen med sølv kontakter fra WBT

Bildene over er av signalkabelen med sølvbelagt kobber

Og til slutt høyttalerkabelen som også er i sølvbelagt kobber

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Trondmeg skrev:
    Et lite hjertesukk:

Ta gjerne den påbegynte avsporingsdiskusjonen i en egnet tråd og la Oblivion-kablene få beholde denne tråden uten disse gamle, forslitte, men trygge og kjente betraktningene om kablers bidrag. Denne tråden er opprettet for å dele erfaringer med Oblivion-kabler og er ikke ment som en forlengelse av den vanlige "virker-kabler-debatten".

ikke uenig i dette.

og for å si noe om oblivion:
    jeg liker energetic-serien svært godt.
    har ikke hørt coherence.
    hos meg og i mine ører var energetic høyttalerkabler klart bedre enn 0.5mm flatsølv (bommullisolasjon) fra k.a. rasmussen.
    mer ro og orden over hele frekvensspekteret, og særlig bunnoktavene fremsto mer konturert og nyansert.
    oppover synes jeg energetic låter mer organisk og luftig, der flatsølvet kunne være en anelse for livlig og låte litt klemt.

dramatiske forskjeller var det ikke, men forskjellene er der, og de betyr noe for meg.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.965
    en liten oppdatering fra trådstarter:

Har også byttet til energetic nå og er svært fornøyd. hovedforbedringen er at det jeg trodde var romrelaterte problemer i lyden nå er borte og alt låter mer avslappet og musikken trer enda mer frem enn før - anlegget "forsvinner"...

Ber om unnskylding for den uvitenskapelige forklaringen, men det er slik jeg opplever det.

Et morsomt poeng er at fler og fler tweaks havner i skuffen (grafittblokker, spikes/cones, gummidingser osv...)

Finner harselasen over "stadige kabelforbedringer" litt merkelig. Produktutvikling er jo en kontinuerlig prosess som foregår i de fleste bransjer, ikke minst i den audiovisuelle. Kabelbransjen er på ingen måter unik her.

Tenk på da de første flatsjermene kom, hvor flotte tester de fikk. Se forskjellen på dagens skjermer (som selges til svært mye lavere priser).

Forstår at det kan oppleves bittert at det stadig kommer bedre produkter, men livet er hardt. ;D

Som trådstarter er jeg takknemlig hvis diskusjon av typen "kabler gjør ingen forskjell" - "jo det gjør de det" kan bedrives i andre tråder og gjentar min anbefaling om å prøve Oblivion (eller andre kabler/komponenter for den saks skyld) før man går ut og mener veldig mye.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    BigSwifty skrev:
    Som trådstarter er jeg takknemlig hvis diskusjon av typen "kabler gjør ingen forskjell" - "jo det gjør de det" kan bedrives i andre tråder og gjentar min anbefaling om å prøve Oblivion (eller andre kabler/komponenter for den saks skyld) før man går ut og mener veldig mye.

kjære o'store trådstarter, nå må du ikke være så forbanna hårsår, da.
    ingen her er ute etter å dra igang en diskusjon av typen ""kabler gjør ingen forskjell" - "jo det gjør de"".

en skråblikk-bemerkning bør du tåle, selv om tråden er opprettet for å hylle oblivion.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.965
    ...ta det rolig Gago, håret er på ingen måte sårt :D

"Formaningen" var ikke så strengt ment som det kanskje så ut. Jeg ønsker bare å få flest mulig innlegg fra de som har hørt/prøvd/kjøpt kablene og færrest mulig innlegg av typen "dette kan ikke virke fordi..."

Jeg leser også med stor interesse om de som ikke har fått samme resultater som jeg og de andre "skryterne" her.

Men kanskje vi som er fans skulle "get a room" og komme oss over i en vennetråd der vi kan ofre ved alteret i ro og fred uten utidig innblanding fra skeptikere ;) ;) ;)

Jeg skal forøvrig ha meg frabedt å bli kalt "store" trådstarter - jeg har nemlig gått ned 22 kg!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe.
    jeg har gått opp 3 kilo.
    fra 57 til 60. :-\

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.275
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Gago skrev:
    hehe.
    jeg har gått opp 3 kilo.
    fra 57 til 60. :-\
    jeg tror du tåler de tre kiloene gago
    minus 10 kilo på meg.
    men back to topic fokens.

har bare prøvd høyttalerkabelen fra siste serien. spiller hos meg nå og skal snart bytte tilbake til coherence for å høre hvor stor forksjellen er. håper den ikke er alt for stor

Håvard

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Den er skremmende stor, Håvard. Men det vet du jo.....egentlig! ;-)

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.965
    har bare prøvd høyttalerkabelen fra siste serien. spiller hos meg nå og skal snart bytte tilbake til coherence for å høre hvor stor forksjellen er. håper den ikke er alt for stor

Håvard
    [/quote]

...det som jeg opplever som fint med Oblivion, er at bytter du fra energetic til coherence låter det ikke diametralt annerledes, du får bare "litt mindre av det gode". Lyden er fremdeles god - til og med meget god ;) så selv om løftet i lyden (og lommeboken) er stort er det ikke sånn at du ikke orker å gå tilbake til de rimeligere.

Opplevde noe av det samme da jeg ventet på min preamp, McIntosh mc1000t. Da fikk jeg låne den rimeligste Mac-preen c220, som koster 1/5 av mc 1000, og den låt kjempefint og jeg spilte masse musikk og koste meg med den. Selvsagt (gudskjelov, med tanke på prisen) låt mc1000 mye bedre på alle områder, men "familielikheten" var slående og jeg kunne definitivt levd godt med den rimelige modellen.

Akkurat som jeg kunne (og har) levd godt med et sett med Oblivion coherence.

Jeg gjentar at IMHO trives Oblivion best i eget selskap og kan være en ordentlig dårlig match med noen andre kabelmerker. Så full Oblivion-vev gir skikkelig synergi. Det er også viktig å kjøre oblivion strømkabler.

Som sagt, prøv selv!

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.014
    impulse skrev:
    Den er skremmende stor, Håvard. Men det vet du jo.....egentlig! ;-)
    Det er jeg overbevist om også, er også av den oppfatning at det nettopp var høyttalerkaebelen som var lettest/rimligst å nå kvalitetsmessig med andre kabeler når vi snakker Coherence serien. Ift. Energetic aner jeg ikke, men hakesleppet ble, tross den store forbedringen på høyttalerkablene, forbedringene opplevd med de nye signalkablene.

Nettkabler med og uten bokser har vi foreløpig ingen kommentarer på, er det noen som våger seg utpå med opplevde forskjeller?

mvh

R

RoDa

Gjest
    Er disse nye "plug & play" eller må også de stå i anlegget i lengre tid (uker) før lyden faller på plass?

R

R

RoDa

Gjest
    Oblivion skrev:
    RoDa skrev:
    Er disse nye "plug & play" eller må også de stå i anlegget i lengre tid (uker) før lyden faller på plass?

R
    De bruker like lang tid, men de når 90% nivået på 2 - 3 dager...

Takk for svar.
    Grunnen til at jeg spurte var at inntrykkene herfra:

RBN skrev:
    Byttet så høyttalerkabelen som er en sølvbelagt kobberkabel med et tverrsnitt på tilsammen 6 mm2, hvis opplysningene jeg har fått stemmer. Den forsterket bare de inntrykkene jeg hadde fått av signalkabelen. Den første plata jeg spilte måtte jeg sjekke om innspillingen var i q-sound. Det skjedde mye med plasseringen i lydbildet. Det skjedde også andre ting med lyden slik at jeg måtte finne ny plassering til høyttalerne. De kom lenger ut i rommet og nærmere sidevegg.
    ...stemte godt med egne førsteinntrykk av Coherence. Men jeg kom til at det var noe "rotete" som skjedde i starten før teflonet fikk roet seg ned.

Mvh
    Rolf

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.275
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Oblivion skrev:
    RoDa skrev:

R
    De bruker like lang tid, men de når 90% nivået på 2 - 3 dager...
    Du mener elektrisk tilkoblet, ikke at de skal spilles med musikk i 2-3 sammenhengende dager?

Håvard

R

RoDa

Gjest
    Plutselig hadde jeg en postpakke på vei, Celius sendte ett sett signalkabler min vei slik at jeg selv kunne gjøre meg opp en mening om innspillingstid og lyd.
    Veldig hyggelig gjort!

R

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.275
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som hører med øynene Roda ;D
    Lykke til med lytting.

Håvard

R

RoDa

Gjest
    I alle fall en velfortjent visuell oppgradering på disse kablene i forhold til Coherence.
    To bokser på hver av kablene, har ikke informasjon om hva disse gjør og om de har en funksjon utover pynt.

Disse finnes i flere varianter ser det ut som på skiltet, her ses avkrysningen på settet jeg låner.

...og for de svaksynte ;)

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.275
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Flotte bilder.
    Jeg har lånt og testet Cu/Ag varianten.
    Tror du har noe å glede deg til.

Håvard

R

RoDa

Gjest
    Til vanlig buker jeg Whistler Audio Coanda.
    - WBT-plugger
    - svart strømpe
    - alutønne istedet for treklosser
    - sølvkabler
    Låter de likt da...? ::) :D

Koblet inn Oblivion og lot det stå til!

R

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.275
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Har hørt dem Håvard, kommer med litt inntrykk her. ;)

R
    Låter sikkert likt siden de er så like Whistler på mange måter. ;D
    Kobber låter som kobber, gull som gull. Er ikke kabelverdenen så enkel da?

Håvard

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Dette blir spennende Roda :) Jeg benytter de samme kablene

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.108
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nå kribler det litt her. Har ikke råd til nye kabler akkurat nå :)

R

RoDa

Gjest
    Der var en dag nesten over igjen, har rukket å vaske litt anlegg også....
    Kona vil ikke (får ikke lov til å) vaske rundt anlegget så det må jeg gjøre :p

Men det var kabelprat som skulle skje her?

Med de tydelige pilene på kabelen var det ikke tvil om hvilken retning de skulle kobles i.

WBT-pluggene klemmer godt rundt rca-kontaktene og bør gi god kontakt.
    Dette er WBT-0110Ag, mine Whistler har WBT-0152Ag. Er ikke sikker på forskjellene.

Begge pluggene skrudd til i begge ender og noen dager med spiletid.
    Tid for inntrykk.....

R

Vedlegg

yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    Åh.... kom igjen da... inntrykk?? er på kabel søk selv..

8) ::) ::) ::) :eek: ;D ;D :)

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Velkommen etter RoDa
    Blir det bare testing av signalkabel eller blir det høyttaler og strøm kabler også?

Håper det blir noen konklusjoner og inntrykk her og ikke bare "tirring" med henvisning til å kjøpe neste nr av Fidelity ;)

På tide å stikke opp på sutre rommet og ikke høre kabler. Har nemlig noe annet med mahogni biter å lytte på også........

Jobba på grabben......

Mvh
    Rbn

R

RoDa

Gjest
    Å lytte på slike kabler til slike priser er litt skummelt, synes jeg.
    Hva faen gjør man om de er grisebra? Det er ikke moro å måtte kjøpe slike kostbare saker....(Er det dette som kalles bias... ::) ) :)

Trodde jeg visste hva jeg gikk til i og med at jeg hadde hørt Coherence, og at dette ville være mer av det samme.
    Det synes jeg i og for seg også, de er mye av det samme.
    Men de oppleves som bedre og forfinet på alle områder også.

Det første jeg legger merke til er flyten og inntrykket av oppløsning.
    Jeg synes lyden er veldig sammenhengende og herlig fri for imponatorfakter.
    Lydbildets størrelse, utstrekning i topp og bunn, snert og fart, er ikke aspekter jeg legger merke til ved å lytte med denne kabelen i oppsettet. Ikke kun grunnet det faktum at kabelen ikke er best på dette, faktisk mest siden det med ett blir irrelevant.

Over tid begynner ordet match å dukke opp oftere og oftere i tankene, og dermed hvilke oppsett denne kablene passer best inn i.
    For jeg mener at kabelen har egenskaper som gjør at den ikke treffer blink i alle oppsett, deriblant mitt eget.
    Nå er mitt eget anlegg nok i litt lavere prisklasse enn hva denne kabelen helst vil høre hjemme i, og dermed kan det være egenskaper jeg ikke får frem eller som vil endre seg i andre oppsett. Han kun prøvd denne kabelen i mitt eget oppsett.

Kabelen har en slags innebygget mykhet (selv om jeg ikke liker å bruke det ordet), et fravær av kanter, og en følelse av å flyte gjenom landskapet på en luftpute istedet for å kjøre bil på en humpete grusvei.
    Dersom dette passer inn i anlegget så er det GLIMRENDE! Hvis ikke så kan denne mykheten ta litt av livet i musikken.

Den potensielle diskusjonen går selvsagt på om det er Oblivion som er myk eller om det er andre kabler som har kanter og knaster som ikke skal være der. Jeg foreslår at man gjør seg opp sin egen mening om dette og velger kabel etter den samme sin egen mening. ;)

fortsettes

Mvh
    Rolf

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    624
    RoDa skrev:
    Med de tydelige pilene på kabelen var det ikke tvil om hvilken retning de skulle kobles i.

WBT-pluggene klemmer godt rundt rca-kontaktene og bør gi god kontakt.
    Dette er WBT-0110Ag, mine Whistler har WBT-0152Ag. Er ikke sikker på forskjellene.
    Det er kun diameteren som er forskjellig. De er ellers like og koster vel også det samme.
    Så vidt jeg vet, er dette de nest dyreste pluggene på markedet etter Acrotec sine karbonplugger.
    (Har et sett av Acrotec-pluggene liggende, og har tenkt å spare dem til en eller annen religiøs opplevelse. ;) )

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Oblivion skrev:
    NB! også tepper, bassfeller etc. som er brukt til "tweaking" må dobbeltsjekkes for om de tjener sin hensikt lenger...

Mvh
    Raymond
    Aah, fantastisk! En kabel som gjør noe med dipper og peaker. Kast bassfellene, Oblivion rydder opp i alt! ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    orso skrev:
    Oblivion skrev:
    NB! også tepper, bassfeller etc. som er brukt til "tweaking" må dobbeltsjekkes for om de tjener sin hensikt lenger...

Mvh
    Raymond
    Aah, fantastisk! En kabel som gjør noe med dipper og peaker. Kast bassfellene, Oblivion rydder opp i alt! ;D
    Kablene rydder opp i bassproblemer. Du trenger ikke en blindtest for å høre det.

M

musicus

Gjest
    orso skrev:
    Oblivion skrev:

Mvh
    Raymond
    Håper egentlig du kødder her nå og skal være litt morsom på andres bekostning, morroklumpen, (for din egen del mener jeg), men ser grunn-meningen med uttalelsen, og sammenhengen den stod i ::)

mvh
    Ikke Oblivion eier og av-tweaker, som har opplevd tilsvarende med andre kabler...

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.275
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Litt off topic, men noen ganger lurer jeg på om det er riktig det som PISA undersøkelsene viser, at vi i dette landet ikke har spesielt gode leseferdigheter.

Gleder meg til forsettelsen Roda, mange av de egenskapene du beskriver kan jeg nikke gjengjenende til. Har ikke problemer med ordet mykhet, selv om jeg kan forstå at det kan misforstås ( i retning ullen, varm, rund?).

Håvard

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.807
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    21
    Får også lyst til å være litt OT her.
    Jeg slenger meg på Haavard og berømmer RoDa for han skrive måte og ordbruk da han skriver ;)
    Helt enkelt folkelig forklarende med gode bilder på meningene, og nesten uten alle disse "HiEnd-intrykk" av noen beskrivelser som ofte blir brukt. (Les: bør nesten følge med "ordbok" for å fortå hva folk mener :))
    Fortsett å skrive for folk flest Rolf!! ;)

R

RoDa

Gjest
    Takk for hyggelige kommentarer :)

Et par kommentarer herfra angående det som er skrevet etter mine første ord om Oblivion.

Jeg tror begge disse pluggene er toppklasse, og ikke det som lager eventuelle forskjeller mellom dem. EDIT: Kablene altså.
    De forskjellene som finnes er bra beskrevet på den siden Oblivion linket til.
    Bortsett fra at WBT skriver om 0152 at den er laget for å være mer rigid og har større diameter, så skriver de følgende:

"Other than for digital outputs it is very important for phono outputs (record players, microphones) to have a good shielding against electromagnetic interfering fields. The undesirable interspersions can be very high depending on the nature of the devices and first of all on what they are surrounded by (cellular phones, computers etc.). WBT-0110 nextgen™ pure was designed as the perfect RCA plug for digital links, the new WBT-0152 Ag optimizes analogue connections. WBT-0152 Ag has the more conductive and with the minus contact element connected brass clamping sleeve in order to provide the necessary electromagnetic shielding."
    Du har altså en optimal kabel for overføring av digitale signaler med null Eddycurrent og større båndbredde, eller du har en fysisk sterkere kabel med bedre skjerming som er optimalisert for overføring av analoge signaler.

Greie råd angående optimalisering og eventuell av-tweaking av oppsett som har vært "myknet" tidligere.
    Min elektronikk står rett på Finite Elemente Pagode Signatur sine hyller, høyttalerne er vinklet nesten rett mot øret, jeg har basstraps som rensker opp i bassområdet og lar musikken stå frem fri for rundhet i bassen og jeg har generelt ikke gjort noe for å gjemme lyden under teppet.

Påstanden om at kablene rydder opp i bassproblemet finner jeg personlig overdrevet.
    At kabler kan gjøre forskjeller som oppfattes som store er jeg enig i, men at de kan gjøre endringer tilsvarende DaaD, svanå eller tilsvarende er jeg ikke med på. (Hvis det da ikke finnes romproblemer som trigges usedvalig lett av andre kabler eller at oppsettet er "ustabilt" i utgangspunktet)

Den mykheten jeg beskriver er ikke "i retning ullen, varm, rund?" Haavard, skal se om jeg klarer å utdype det.

R

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn