Fantastiske Cayin`s vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.693
    Torget vurderinger
    6
    @awe "Kvalitetsrør er fremdeles den mest kostnadseffektive måten å oppgradere lyden med, synes jeg,"

    Det er jeg helt enig i! Hadde en cayin 88 tidligere, som jeg satte inn topprør i E.a.t. KT88 osv. Fikk en god deal på rørene, men skulle jeg ha betalt full pris, ville prisen vært omtrent den samme som nypris på forsterkeren :) . Fullstendig overkill, selvfølgelig, men et veldig artig eksperiment. For å forsvare prisen på rørene, burde lyden bli dobbelt så bra Og det var sannelig ikke langt unna!

    Tviler du, ligger forsterkeren nå for salg hos NAT, med gromrør og det hele.

    Rør-rulling er en sidegren av denne merkelige hobbyen vår, som jeg synes er fascinerende. Og mye billigere enn å tulle med kabler! Etter å ha eid et antall rørforsterker (Cayin, McIntosh, Quad, Nagra, Ayon osv...) har jeg en skuff med rør som det gir stor glede å eksperimentere med. Også kan man til en viss grad tweake lyden i den retning man foretrekker. Lyd handler jo i stor grad om personlig smak, styrt av hva slags musikk man spiller, resten av anlegget + + . Selv foretrekker jeg et stort, Technicolor-lydbilde, preget av detaljer, futt, fart, fest og farger. Andre vil ha det mer "korrekt". Da kan rørtweaking bidra i en grad som noen ganger er forbausende.

    Forøvrig kunne jeg ikke dy meg i går og byttet fra TungSol til KEN-RAD 6SN7GT / VT-231 Ken Rad BLACK BASE/BLACK GLASS. Et ytterligere løft i lyden. Enda mer detaljer og enda mer tilstedeværelse, for å bruke en HiFi-klisjé.

    Moro, dette!
    Rør-rulling kan være en spennende ekstremsport!
    Bare å ta kontakt vedrørende BigSwifty sin tidligere eide CS-88A
     

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    122
    Antall liker
    149
    Sted
    Norge
    Noen her med cs-100a som kan gi en liten review? Spesielt hvis de kom fra transistor, som jeg gjør. Hvor bra er den? Jeg har hatt en Line Magnetic 805ia med nos rør, som jeg ikke helt klarte å få til, låt "ikke nok som en rørforsterker"
     
    Sist redigert:

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.033
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Noen her med cs-100a som kan gi en liten review? Spesielt hvis de kom fra transistor, som jeg gjør. Hvor bra er den? Jeg har hatt en Line Magnetic 805ia med nos rør, som jeg ikke helt klarte å få til, låt "ikke nok som en rørforsterker"
    Gikk ikke fra transistor, men fra cs-100 til din LM805ia. Man det skal sies at jeg også byttet høyttaler i samme momanget. Jeg hadde som sakt tidligere en CS-100 på et par tungdrevene B&W 702 S2 som tidligere var drevet av en Cayin-A88T med 6550 rør som fungerte greit, men når jeg gikk over til en CS-100 så våkna de veldig. På minen nye Klipch Forte spilte din LM 805ia i en annen liga, og i dag har jeg LM 845 Premium som git meg lydnirvana. Men jeg vil tro at en CS-100 vil klare å vekke dine Tandberger uten at jeg har noe direkte erfaring med akkurat de høyttalere annet enn hva jeg hørte hos deg når jeg kjøpte LM 805ia av deg. Men som en konklusjon fra min side, så vil jeg tro at CS-100 er sterk nok til å vekke de, samt å skape rørmagien som du kanskje er ute etter :) Men du får ikke SET magien som jeg mener gir det lille ekstra. Da må du nok ha noen høyttalere som er letter å drive. Men CS-100 er veien å gå for deg tror jeg.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Noen her med cs-100a som kan gi en liten review? Spesielt hvis de kom fra transistor, som jeg gjør. Hvor bra er den? Jeg har hatt en Line Magnetic 805ia med nos rør, som jeg ikke helt klarte å få til, låt "ikke nok som en rørforsterker"
    Hei
    Har hatt en CS-100A siden juni 2020. Hos meg erstattet den et langvarig forhold med Audionet. Først SAM V2 og deretter SAM G2.
    Tror jeg hadde SAM i 13 år! Innimellom en NAD M3.
    Kjøpte Cayin på grunn av at jeg hadde lyst å teste rør og hadde siktet meg inn på CS-88A. Men da en CS-100A dukket opp på brukten så ble det den.
    Angrer ikke. Hvor mye rørmagi det finnes i denne kan sikkert diskuteres. Jeg mener denne har mye liv og trøkk i, som gjør musikken mer spennende å høre på.
    Sannsynligvis er det litt farget, men de rette fargene. Jeg synes det høres ekte ut.
    Rørene i min er etterhvert psvane hifi series UK KT88, Raytheon 12BH7, psvane 12AU7 og et gromt gammelt RCA side getter D getter og noe greier jeg ikke husker 6SN7. Bedre, ja, men jeg likte den veldig godt med kun originalrør også.
    Cayin har blitt et slags nav i lyden fra anlegget her. Den setter på et vis sitt merke på hvordan anlegget låter og gir det karakter. Spesielt nederst er denne forsterkeren ganske så deilig, herlig trøkk som klarte å løfte bassgjengivelsen fra stativhøyttalerne mine også før subwooferen kom.
    Bassen er fyldig, stor og kraftig og kanskje ikke det strammeste, men etter min mening både stram, detaljert og hurtig nok.
    Noe av det samme følger med oppover i mellomtonen, fyldig, varmt og tilstedeværende. Det er oppløst nok og kan vise frem både nerve og intensitet når det er påkrevd av musikken. Det skal mye til, og fæle innspillinger med, før det kan låte hardt eller skarpt.
    Jeg hadde den ute av huset en stund for feilsøking av noe jeg trodde var gærnt, men som viste seg å bare være utslitte rør. I den perioden lånte jeg en NAD M2.
    Da skjønte jeg hvor tilvent jeg hadde blitt rørforsterker, for den NADn låt så flatt og kjedelig at jeg nesten trodde den var ødelagt.
    Kreftene til CS.100A gjør at den låter godt også på lavt kveldslyttevolum når resten av huset sover. Den klarer liksom å skape et musikalsk fundament som får musikken til å gynge selv om det er lavt.
    Den kan spilles på i triodemodus også, som skal gjøre lyden mer "rørete". Ja, det blir større mellomtonefokus og kan sikkert passe til sitt bruk. Men jeg ender stort sett opp med at det er for snilt, for bløtt i bassen og generelt for avrundet i topp og bunn til at jeg gidder det særlig lenge. 😅
    Jeg hørte LM 805IA hos HCS, men det var for mye ukjent til å kunne si så mye vettugt om dens lydegenskaper alene.
    Hjemme her har jeg kun hørt en LM 501IA, den gangen jeg hadde Vienna Acoustics Mozart SE høyttalere. Ble usedvanlig skuffet, hadde forventet at det skulle være trøkk i 100 rørwatt, men det funker i alle fall ikke med høyttalerne den gangen. Audionet SAM G2 virker mye sterkere, tross ca samme watt oppgitt.
    Vet ikke hva du har av høyttalere og kraftbehov, men dersom du ikke trenger alle kreftene til CS-100A så kan kanskje en CS-88A fungere veldig godt.
    Jeg er i alle fall veldig godt fornøyd etter tre år med Cayin CS-100A og har ingen umiddelbare byttetanker. Skal jeg tilbake til transistor så må det være noe varmt noe, klasse A eller lignende.

    Synes denne omtalen beskriver det bra. (tror den er på tysk, men google translate er din venn)

    mvh
     

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    122
    Antall liker
    149
    Sted
    Norge
    Takk skal dere ha! Har nedgradert prismessig til en consonance rørpre med ecc82 og en schiit vidar. Men jeg trenger mer fløyel. Skal vurdere 88a også.

    Jeg vet det er mye å hente på bra rør, og ser for meg at feks en cs100a med bra rør er like bra som en annen dyr push pull fra en "kredibel" kul og rå produsent med høye priser. Men hvis cs100a er mest trøkk og dynamikk, kan jeg kanskje liksågodt gå for cs150a.. vi får se. Cayin kommer kanskje med nye forsterkere snart? Hvem vet
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har forklart meg klønete hvis det henger igjen bare trøkk og dynamikk 😁😅
    Hovedpoenget er godt med krefter og samtidig en dæsj rørlyd. 😊 Nøytral nok, men langt unna en typisk transistorforsterker.
    Etter hva jeg har lest og sett så får jeg et inntrykk av at det blir mer og mer nøytralitet, krefter og stramhet fra 88, til 100 og mest i 150.
    Morten i Norskaudioteknikk kan nok ikke svare for mye på sånt grunnet bransjeregler, men en PM eller mail til han pleier å gi gode svar. 😊👍
    mvh
     

    Geiran1

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2021
    Innlegg
    24
    Antall liker
    15
    Sted
    Trysil
    Hei
    Er ute etter ett rack og har sett på Solidsteel S3-3.
    Men vil min Cayin CS-100A kunne stå på nederste hylle. Det vil være 4,5cm luft over forsterkeren.
    Vil det bli for dårlig lufting, og for mye varme?
    Burde selvsagt hatt den stående på øverste hylle, men der må nok platespilleren stå.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Må dele min entusiasme over å ha hatt CS-55A i hus en liten stund nå. 😊

    IMG_4584.jpeg


    Min kjære Lm 518iA fikk i sommer et akutt behov for gjenoppliving hos doktor, noe som tok tid.

    Det var ikke planen min å kjøpe en rørforsterker til, men da abstinensene ble for store og et svært godt tilbud kom seilende klarte jeg ikke å motstå.😆 Exposure 3010 fungerte godt som innbytter, men det manglet noe…..

    Og jeg må si denne lille forsterkeren (sett i forhold til 518iA) virkelig overrasket meg! Med originalrør låter det virkelig bra!
    Innebygget riaa er slett ikke verst den heller, klarer meg godt med den til bruk sammen med Hitachi Ps-48 og en Shure pickup.

    Selv om 518iA er tilbake på plass i skrivende stund så blir CS-55A værende i hus, kommer nok til å veksle litt med hvilken jeg bruker. Planen er også å gå til innkjøp av kvartett med JJ KT77 rør. Det skal ifølge han jeg kjøpte den av være en svært god investering for å forbedre lyd ytterligere. (Han hadde to CS-55A og brukte disse i den han beholdt).

    Har litt forskjellig liggende av 12ax7 og 12au7 rør så det blir nok litt rørrulling med smårørene også.

    Må innrømme jeg er litt overrasket over hvor usikker jeg er blitt med tanke på hvilken av disse to forsterkerne jeg foretrekker.
    518iA har stått i racket i over fem år nå, flere forsterkere er blitt prøvd, men jeg 518iA har trukket det lengste strået hver gang.

    Så jeg er ikke i tvil om at man får SVÆRT mye for pengene med en Cayin forsterker.
     

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    God morgen, det ligger en A-88T tilgjengelig på Finn som er oppgradert med KT-120 rør. Er dette en rørrulling som man bør gå for? Er rookie på rør teori, men mener ha lest at en slik oppgradering kan i enkelte situasjoner skape fatale konsekvenser hvis man ikke vet hvordan alt skal stilles inn
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.693
    Torget vurderinger
    6
    God morgen, det ligger en A-88T tilgjengelig på Finn som er oppgradert med KT-120 rør. Er dette en rørrulling som man bør gå for? Er rookie på rør teori, men mener ha lest at en slik oppgradering kan i enkelte situasjoner skape fatale konsekvenser hvis man ikke vet hvordan alt skal stilles inn

    Cayin CS-88A er konstruert for EL34 og KT88. Sitter en velgerbryter på baksiden for å skifte imellom EL34 og KT88.
    T88 trekker (om jeg ikke tar feil) 1,6A og KT120 1,9A. Ser ikke helt poenget med å sette inn KT120?
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen her som har testet 120-rør i Cs 150? Hvordan var isåfall den erfaringen?
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Forforsterker til Cayin Cs150


    Jeg ønsker meg subwoofer(e) og i den forbindelse vurderer jeg forforsterker til CS150. Poenget blir å koble suben på line out. Er det noen som har testet CS150 med forforsterker? Jeg er meget fornøyd med CS150 slik den er, og er litt redd for å ende opp med å bruke penger på en forsterker som eventuelt gir meg dårligere lyd. På den andre siden kan jeg kanskje oppleve et løft? Ser at Mala selger Cary slp 308 på bruktmarkedet; kan den være en match med CS150? Har noen eventuelt andre tips til meg?

    Jeg har testet et par suber på rørforsterkere tidligere, som jeg da har koblet på høyttalereterminalene. Subene ville ikke slå av i standby, og jeg endte derfor opp med å dra ut strømstøpselet hver gang etter bruk. Er derfor jeg nå tenker på forsterker med line out.
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4

    nei, denne løsingen har vært ukjent for meg. Er det rett og slett så enkelt? Bare å koble denne på høyttalerterminalene?
    Spørs om ike problemet med at suben ikke går i dvalemodus på riktig måte vil vedvare, siden den da fremdeles får signalet rett fra rørforsterkeren?
    Løsingen er uansett interessant, siden det åpner opp muligheten til å kunne kjøpe Klipsch-suber, hvor det kun er RCA inn. Men da lurer jeg på om en slik adapter gir meg tilstrekkelig godt signal til subwooferbuk? Blir jeg fornøys med lydkvaliteten? Har du erfaring med dette?
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke prøvd en slik selv, men det er jo i praksis akkurat samme løsning som er i subber med høy-nivå inngang fra høyttalerkabel. Dette er også veldig vanlig i bilstereo. En del Hypex forsterkere har også slike høy-nivå innganger, Troels Gravesen har flere diy design som bruker FA501 OG FA251 med høy-nivå inngang.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Forforsterker til Cayin Cs150
    Jeg har testet et par suber på rørforsterkere tidligere, som jeg da har koblet på høyttalereterminalene. Subene ville ikke slå av i standby, og jeg endte derfor opp med å dra ut strømstøpselet hver gang etter bruk. Er derfor jeg nå tenker på forsterker med line out.
    Bekrefter at dette er samme sits med Cayin CS-100A.
    Kef KC62 går i standby når jeg bruker line out, holder seg i på-modus ved høyttalertilkobling.
    (dvs den plopper i av og på når det er dags for å prøve og gå i standby)

    mvh
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.693
    Torget vurderinger
    6
    Bekrefter at dette er samme sits med Cayin CS-100A.
    Kef KC62 går i standby når jeg bruker line out, holder seg i på-modus ved høyttalertilkobling.
    (dvs den plopper i av og på når det er dags for å prøve og gå i standby)

    mvh
    Line-out er ikke det samme som pre-out!/sub out!
    Line-out er kun en sløyfe som går utenom volum kontrollen.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Line-out er ikke det samme som pre-out!/sub out!
    Line-out er kun en sløyfe som går utenom volum kontrollen.
    Enig med du, skriveleif. Bruker såklart pre-out. 👍
    Kunne jo blitt ækksjen med line out inn i sub-en 😅😁😁
    Poenget er at subben går i stby når det er linjenivå inn og ikke går i stby når det er tilkoblet høynivå/høyttaler inn.
    Ikke noe trøbbel/problem, bare til info. 😊

    mvh
     
    • Love
    Reaksjoner: nat

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hentet Impulsene mine og tenkte det kom til å bli kjempegøy på rørforsterkeren, men det ble det ikke dessverre. Vet ikke om det er pga 4 ohms last eller hva det er for noe. Cayinen spiller helt fantastisk med transmisjonslinjene som er en forholdsvis tung last, og Patos 401 som nesten får for mye bass og bunndrag.

    20231203_161231.jpg
    20231203_161157.jpg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.693
    Torget vurderinger
    6
    2x230W. 8 stk. KT170 rør.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Den ser jo bare helt rå ut! Vet dere noe om pris enda?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.693
    Torget vurderinger
    6
    Den ser jo bare helt rå ut! Vet dere noe om pris enda?
    Jobber med saken. men det blir i en HØY prisklasse. Det vil også komme separat todelt CD-drev og todelt DAC neste år.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.693
    Torget vurderinger
    6
    blir dac og cd drivverk i samme prisklasse?
    Det blir også i en høy prisklasse. Ikke spart på noe!
    Todelt CD-Drev estimert USD. 11.998.-
    Todelt DAC. Estimert USD. 13.759.-
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har testet en god del høyttalere på Cayin, både Cs 88 og Cs 150. Frem til nå har det alltid vært ultralineær modus som jeg har foretrukket. Nylig har jeg oppgradert riaa-trinnet mitt til Lyric audio ps 10. Med dette skinner forsterkeren i triode modus. Ja, nå er det dette jeg foretrekker. Stålkontroll og med kraft i bassen. Herlig rundt tone. Nå opplever jeg faktisk ultralineær som litt for fremoverlent. Gøy å kunne tilpasse ulike komponenter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn