Fantastiske Cayin`s vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Så er dagen kommet, kan melde om at jeg er blitt Cayin-eier. CS-88A er i hus og på plass.

    Tusen takk igjen til Morten, hos NAT. Informativ og oppdaterer om produktets vei fra produsent til butikk. God oppfølging!

    Dette blir en fornøyelse.
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.839
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Velkommen i klubben @Røkrakare :)
    Hilsen "storebror" CS-100A

    IMG_7401.jpg

    Det var opprinnelig CS-88A jeg hadde på shortlist da jeg begynte å titte etter rørforsterker for ca 3 år siden.
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Velkommen i klubben @Røkrakare :)
    Hilsen "storebror" CS-100A

    Vis vedlegget 901735

    Det var opprinnelig CS-88A jeg hadde på shortlist da jeg begynte å titte etter rørforsterker for ca 3 år siden.
    Takk @_RoDa_ .(y)
    Tiden får vise hva som vil skje. Jeg har siden jeg startet med denne hobbyen(for 2 år siden i denne måned), vært på en lang(?) reise. Litt uheldig tidspunkt å falle for denne interessen, under corona, da mye av tiden ble stort sett brukt til lesing og lite tid å reise rundt å høre og se. Det medførte til lesetretthet etterhvert, da dette var så nytt for meg, men jeg kom i gjennom det og begynte å kjøpe noe brukt. Så da var jeg i gang, siden har jeg eid og lånt en rekke produkter, samt reist litt rundt til lokale forretninger. Og nylig min første hifimesse nå helgen som var.:)
    Nok om det..

    Nå blir det noen ettermiddager og kvelder fremover å få den innspilt.
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Men altså, gutter! Min strøkne A50T med NOS Mullard-rør står fremdeles usolgt hos Morten (NAT). 435 visninger på Torget og ennå har ingen slått til! Få ut fingeren folkens! ;)
    Den endte hos meg - etter et impulskjøp hos NAT/Morten i går :) Har i grunn vært nysgjerrig på rør en stund, og testet såvidt en Cayin MT-35 - og ble da bare mer nysgjerrig. Og vipps så står det en A-50T her hos meg. Har vært litt usikker på om jeg skulle tørre å åpne døra inn til "rør-verden" - men nå er den åpnet. Men her skal det jo være bra, og relativt nye rør - så den første "rør rullingen" burde ikke være nødvendig. Uansett - dette blir spennende !

    Jeg søker dermed aller nådigst om opptak som medlem i Cayins Venner :)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Den endte hos meg - etter et impulskjøp hos NAT/Morten i går :) Har i grunn vært nysgjerrig på rør en stund, og testet såvidt en Cayin MT-35 - og ble da bare mer nysgjerrig. Og vipps så står det en A-50T her hos meg. Har vært litt usikker på om jeg skulle tørre å åpne døra inn til "rør-verden" - men nå er den åpnet. Men her skal det jo være bra, og relativt nye rør - så den første "rør rullingen" burde ikke være nødvendig. Uansett - dette blir spennende !

    Jeg søker dermed aller nådigst om opptak som medlem i Cayins Venner :)
    Gratulerer!
    Der tror jeg du fikk mye golyd for pengene!
    Mvh
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Melder meg inn som støttemedlem. Har en ca 20 år gammel Cayin M6 på langtidslagring fra min nevø som jobber i New York. Usikker på alder, men kanskje @nat kan korrige der. Uansett..den må prøves, og nye rør ble plukket frem og bestilt. Og..Jesus Kristiansen kor den spelle. Technics SL-Q2 platespiller med Clearaudio Concept MM, Graham Slee Era Gold riaa, Monitor Audio Silver 8 høyttalere blåste bakoversveis på en skallet mann. Utrolig bra.
    20230404_205638.jpg
    20230404_210707.jpg
     

    Sminko

    Fersking
    Ble medlem
    02.07.2023
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Hei!

    Ny på forumet, bena først nedover kaninhull-sklien!

    Prøvde nettopp rørforsterker for første gang, en Cayin, og jeg må ha det, gidder ikke sjekke andre merker engang! Haha.

    Vel, hva er forskjellen mellom CS-55A og CS-88A?
    Forstår det som at 55 har usb + dac (jeg spiller mest digitalt) og noen mer diffuse teknologiske nyvinninger… fremstår som hakket mer moderne. Hvorfor 88 er dyrere/bedre?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Har ikke hørt 55, men har en 88A, som er en fantastisk forsterker. Byttet ut alle rørene med superrør og fikk resultater som er langt over det man skulle tro en forsterker i den prisklassen kunne prestere. Men - man er jo ikke hifitulling for ikkenoe´. Så nå skal jeg ta enda et par (eller fler) hakk opp på stigen. Så 88 er til salgs. Interesserte kan ta kontakt på PM.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Gratulerer så mye. Den ser spennende ut(y)
    Takk!

    Første gang på veldig mange år at jeg kjøper et apparat uten å ha hørt det først i mitt eget anlegg. Men, etter å ha hatt først en 50 og så en 88, må jeg si at Cayin har imponert meg! Og prisene på Cayin hos NAT er jo kjempegode, på tross av Vedum-kurs på norsk valuta ;) . Soulen koster over NOK 100k flere steder Europa.

    Bestilte med tresider. Såpass får´n unne seg!
     

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    122
    Antall liker
    149
    Sted
    Norge
    Melder meg på tråden med et par spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg lurer på hvilken av cs-100a og cs 150a som ville passet mine Tandberg Studio Monitor best? Jeg har separat rørpre som jeg er glad i. Men den kan jo selges om preen i Cayin er like bra. Jeg har hatt LM 805ia(48w?), samt Accuphase (150w), og har i dag nedgradert til Schiit Vidar 100w. Set ampen på 48w var litt for svak, men det var ikke så veldig mye det stod på synes jeg.

    Jeg ønsker primært ikke en kjapp rask amp med bøtter av dynamikk. Heller nok kraft og en organisk digg lyd uten lyttetretthet. Men detaljer må jo være der så klart, og ikke muddy bass. Har siklet litt på Mc275 også, men tror jeg får mer for pengene med Cayin.

    Tandberg studio Monitor har 12" basser, flat 8 ohms kurve. De er vel rundt 89 db har jeg hørt et sted. Stua mi er stor, men jeg hører ikke ofte på veldig høyt volum.

    Har 150a mindre rørmagi, eller kan jeg tune den med bra pre rør? (Kobles pre røra helt vekk fra kretsen om man bruker separat pre, er jo også noe man lurer på..)

    Holder det med cs-100a? Jeg synes 100w Schiit klasse AB har "ok" kontroll på Tandbergene.

    På forhånd takk for ALLE innspill :)

    God helg når den tid kommer
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Da har Morten vært innom med 1 stk Soul - etter en helt surrealistisk kuk-prosess med UPS, som klarte å somle bort kassen på sitt eget lager og brukte 10 (!) dager på å finne den igjen!

    Men, pytt, nå er alt glemt. Så her er det bare å ta frem de kjente og kjære hifi-klisjeene: " låter fantastisk rett ut av boksen! Kona hørte forskjell fra rommet ved side av!" (Altså, det skjedde faktisk - alltid trodd det var jug og fanteri!.) " En oktav dypere i bassen" (neida, bare kødder, men bassen ble strammere ift 88-en).

    Det skal sies at min 88 ble utstyrt med rør som koster like mye som forsterkeren - og det låt forrykende bra! Kommer snart for salg hos en NAT nær deg :)

    Men Soul spiller i en annen liga. Litt gøy var det at det hørte jeg ca 15 sekunder ut i første låt, etter at Soul hadde vært påskrudd i 10 minutter og bias var stilt inn.
    Og det påstås at den skal spille bedre etter som tiden går. ;)

    Jeg er jo usedvanlig fornøyd med mine PMC twenty5 24i. Syntes de låt veldig bra på 88 med superrørene (E.a.t./rca/Kenrad), men nå ble det tydelig at de trivdes enda bedre med litt mer kraft. Litt og litt, vi snakker 130w, nesten 3-ganger´n. Og så herlig å ha 75w triodeeffekt til rådighet, når man er i det sarte og følsomme hjørnet.

    Lovende start dette, for å si det forsiktig.

    Kommer tilbake med litt mer utfyllende lytterapport etterhvert.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    3.625
    Torget vurderinger
    6
    Da har Morten vært innom med 1 stk Soul - etter en helt surrealistisk kuk-prosess med UPS, som klarte å somle bort kassen på sitt eget lager og brukte 10 (!) dager på å finne den igjen!

    Men, pytt, nå er alt glemt. Så her er det bare å ta frem de kjente og kjære hifi-klisjeene: " låter fantastisk rett ut av boksen! Kona hørte forskjell fra rommet ved side av!" (Altså, det skjedde faktisk - alltid trodd det var jug og fanteri!.) " En oktav dypere i bassen" (neida, bare kødder, men bassen ble strammere ift 88-en).

    Det skal sies at min 88 ble utstyrt med rør som koster like mye som forsterkeren - og det låt forrykende bra! Kommer snart for salg hos en NAT nær deg :)

    Men Soul spiller i en annen liga. Litt gøy var det at det hørte jeg ca 15 sekunder ut i første låt, etter at Soul hadde vært påskrudd i 10 minutter og bias var stilt inn.
    Og det påstås at den skal spille bedre etter som tiden går. ;)

    Jeg er jo usedvanlig fornøyd med mine PMC twenty5 24i. Syntes de låt veldig bra på 88 med superrørene (E.a.t./rca/Kenrad), men nå ble det tydelig at de trivdes enda bedre med litt mer kraft. Litt og litt, vi snakker 130w, nesten 3-ganger´n. Og så herlig å ha 75w triodeeffekt til rådighet, når man er i det sarte og følsomme hjørnet.

    Lovende start dette, for å si det forsiktig.

    Kommer tilbake med litt mer utfyllende lytterapport etterhvert.
    Endelig kom den på plass. «takk» til UPS for de spennende 10 dagene dem ga oss…:rolleyes:

    Godt å høre at Soul 170i er en suksess. For noe annet ville overraske meg og ikke minst takk fruen for hjelpen opp trappen:giggle:
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    3.625
    Torget vurderinger
    6
    Melder meg på tråden med et par spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg lurer på hvilken av cs-100a og cs 150a som ville passet mine Tandberg Studio Monitor best? Jeg har separat rørpre som jeg er glad i. Men den kan jo selges om preen i Cayin er like bra. Jeg har hatt LM 805ia(48w?), samt Accuphase (150w), og har i dag nedgradert til Schiit Vidar 100w. Set ampen på 48w var litt for svak, men det var ikke så veldig mye det stod på synes jeg.

    Jeg ønsker primært ikke en kjapp rask amp med bøtter av dynamikk. Heller nok kraft og en organisk digg lyd uten lyttetretthet. Men detaljer må jo være der så klart, og ikke muddy bass. Har siklet litt på Mc275 også, men tror jeg får mer for pengene med Cayin.

    Tandberg studio Monitor har 12" basser, flat 8 ohms kurve. De er vel rundt 89 db har jeg hørt et sted. Stua mi er stor, men jeg hører ikke ofte på veldig høyt volum.

    Har 150a mindre rørmagi, eller kan jeg tune den med bra pre rør? (Kobles pre røra helt vekk fra kretsen om man bruker separat pre, er jo også noe man lurer på..)

    Holder det med cs-100a? Jeg synes 100w Schiit klasse AB har "ok" kontroll på Tandbergene.

    På forhånd takk for ALLE innspill :)

    God helg når den tid kommer
    Hei.
    Det blir aldri feil med mer effekt, men det blir selvfølgelig et kostnadsspørsmål.

    Det er så mange år siden jeg har hørt Tandberg studio. Men jeg mener å huske at dem var ikke de mest åpne høyttalere som finnes.

    Var mer imot det varme og fyldige siden av skalaen.

    Når det kommer til CS-88, eller CS-100. Så holder jeg en knapp på CS-100.

    Angående CS-150 med KT150 rør. Så kan man fint tune klangbalansen enkelt og greit med Bias justeringen (også grunnen til at jeg ikke er så glad i auto bias) Lavere bias gir litt varmere lyd og så har man mulighet for personlig preferanser (y)
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    3.625
    Torget vurderinger
    6
    Da har Morten vært innom med 1 stk Soul - etter en helt surrealistisk kuk-prosess med UPS, som klarte å somle bort kassen på sitt eget lager og brukte 10 (!) dager på å finne den igjen!

    Men, pytt, nå er alt glemt. Så her er det bare å ta frem de kjente og kjære hifi-klisjeene: " låter fantastisk rett ut av boksen! Kona hørte forskjell fra rommet ved side av!" (Altså, det skjedde faktisk - alltid trodd det var jug og fanteri!.) " En oktav dypere i bassen" (neida, bare kødder, men bassen ble strammere ift 88-en).

    Det skal sies at min 88 ble utstyrt med rør som koster like mye som forsterkeren - og det låt forrykende bra! Kommer snart for salg hos en NAT nær deg :)

    Men Soul spiller i en annen liga. Litt gøy var det at det hørte jeg ca 15 sekunder ut i første låt, etter at Soul hadde vært påskrudd i 10 minutter og bias var stilt inn.
    Og det påstås at den skal spille bedre etter som tiden går. ;)

    Jeg er jo usedvanlig fornøyd med mine PMC twenty5 24i. Syntes de låt veldig bra på 88 med superrørene (E.a.t./rca/Kenrad), men nå ble det tydelig at de trivdes enda bedre med litt mer kraft. Litt og litt, vi snakker 130w, nesten 3-ganger´n. Og så herlig å ha 75w triodeeffekt til rådighet, når man er i det sarte og følsomme hjørnet.

    Lovende start dette, for å si det forsiktig.

    Kommer tilbake med litt mer utfyllende lytterapport etterhvert.
    Et bilde av herligheten skader ikke
    Kim Soul.jpg
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan syntes du førsteinntrykket er, sammenlignet mot Mcintosh mc2000 du tidligere hadde. De er jo begge to ganske så muskuløse💪🎵🎶
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Godt spørsmål. Førsteinntrykket går nok i favør av Soul. Lydbildet er større og fyller rommet på en annen måte en Macen. Pinpointing (evnen til å plassere enkeltinstrumenter) er bedre enn jeg husker på Macen. Er riktignok en stund siden jeg solgte den. Og så har Soul en fordel i og med at du kan skifte til triodemodus når musikken passer. Heftige 75w triode er herlig og triode gir et ekstra løft, særlig til stemmer.

    På mange måter synes jeg Soul låter mer "moderne", mens MC2000 låt mer vintage. Men for all del, Macen er en fabelaktig forsterker - men den er tross alt snart et kvart århundre gammel :).

    Det kan jo gså være noe med KT88/Kt 170, men uansett, Soul er helt klart solid i HIghEnd land og det spørs om det er så mye mer å hente, selv om man slenger hundre tusen til i potten. Sterke ord, men den MacIntosh-forsterkeren jeg har eid som minner mest om lyden i Soul er faktisk Mc2kW - 2000w/kanal, 6 bokser og en pris syd for en mill. Jeg hadde den i 5-6 år (på Magico V3) og mye av den kraften og kontrollen jeg husker fra det anlegget hører jeg også her.

    Jernhånd i silkehanske.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Cayin er en av meget få produsenter som har holdt et meget godt designkonsept over lang tid. Nydelig forsterker! Misunnelig nå...
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
     

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    122
    Antall liker
    149
    Sted
    Norge
    Hei.
    Det blir aldri feil med mer effekt, men det blir selvfølgelig et kostnadsspørsmål.

    Det er så mange år siden jeg har hørt Tandberg studio. Men jeg mener å huske at dem var ikke de mest åpne høyttalere som finnes.

    Var mer imot det varme og fyldige siden av skalaen.

    Når det kommer til CS-88, eller CS-100. Så holder jeg en knapp på CS-100.

    Angående CS-150 med KT150 rør. Så kan man fint tune klangbalansen enkelt og greit med Bias justeringen (også grunnen til at jeg ikke er så glad i auto bias) Lavere bias gir litt varmere lyd og så har man mulighet for personlig preferanser (y)
    Hei, hvis du synes Studio Monitor var lukket, har du nok hørt de på det glade 80 tall med lavkvalitets forsterkning og dårlig kilde. De spiller like bra/bedre enn mange av dagens høyttalere.

    Jeg tror også cs 100 passer fint.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Noen oppdaterte lytteinntrykk etter en liten uke med (mye) spilling.

    Soul fortsetter å imponere. Det eneste som har forandret seg i l a uken, er at bassen har strammet seg opp litt. Var tendenser til litt overload helt i begynnelsen, men det ga seg fort. Bassen nå er langt fra knusktørr, men presis og fyldig uten å kvele resten av lydbildet på basstunge låter

    Det beste med Soul-lyden er måten musikken fyller rommet på. Lydbildet ligger et godt stykke foran høytalerne og omgir lytteren på en måte jeg ikke kan huske å ha hørt i min egen stue. Når soundstage i tillegg er både høyt og dypt, er det bare å gi seg over! Pinpointing er også suveren. Moro å høre de ulike instrumentgruppene plassert helt riktig på gode symfoniske stykker.

    Nå skal det sies, at jeg er glad i "Technicolor" lyd, så det som skjer i stua nå, passer meg utmerket. Hadde litt av det samme med Cayin 88 med superrør, men Soul gir mye mer. Jeg tror også at Cayin er hånd i hanske med PMC høyttalere. Skikkelig synergi ute og går her. Og mine 24i er nok mer glad i power enn følsomheten på 89dB skulle tilsi.

    På en merkelig måte er lyden i anlegget nå litt av et paradoks. Den er både "technicolor-widescreen", samtidig som musikken oppleves naturlig og "riktig". Dette er også uavhengig av sjanger. Jeg spiller alt, fra opera til kammermusikk, sart kvinnevokal ;) og heftig blues.

    Alt går gjennom Soulen som fett gjennom gåsa.

    Ganske fornøyd nå, for å si det forsiktig.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    3.625
    Torget vurderinger
    6
    Hei, hvis du synes Studio Monitor var lukket, har du nok hørt de på det glade 80 tall med lavkvalitets forsterkning og dårlig kilde. De spiller like bra/bedre enn mange av dagens høyttalere.

    Jeg tror også cs 100 passer fint.
    Du kan nok ha veldig rett der! CS-100 vil nok sparke liv i dem.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hei, hvis du synes Studio Monitor var lukket, har du nok hørt de på det glade 80 tall med lavkvalitets forsterkning og dårlig kilde. De spiller like bra/bedre enn mange av dagens høyttalere.

    Jeg tror også cs 100 passer fint.
    Etter å ha hørt cs88, cs100 og cs150 så endte jeg opp med cs88. Alle er veldig gode, kommer mer an på preferanser og høyttalere det skal parres med etter min erfaring.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    ...glemte en - for meg - veldig viktig egenskap ved kombinasjonen Soul og Pmc: det spiller helt nydelig på lavt nivå. Bor i leilighet og kan ikke (har heller ikke særlig lyst til) dra på med volum på fullt eple.

    Nå får jeg fullverdig musikkopplevelse helt ned til knapt hørbart lydnivå. Har hørt mange anlegg, også i egen stue, der musikken dævver på lavt lydnivå. Det passer ikke mitt lyttemønster.

    Skal jeg slutte å skryte nå? Jeg tror ikke det... ;)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Meg igjen.

    Har kost meg litt med rør-rulling på Soulen.I første omgang Smårørene (12ax7/ecc83). JJ sitter i. Var en positiv overraskelse. Homogen lyd, god bass (kanskje litt i meste laget?) Egentlig ikke noe vesentlig å trekke. Har ikke vært så glad i JJ, me n disse var bra.

    Så prøvde jeg nyproduserte Golden Dragon Trustworthy. Dette er noen av de beste nyproduserte 12ax7 jeg vet om og de leverte også her. Et lite hakk bedre enn JJ, først og fremst på dynamikk.

    Så var det på tide å dykke ned i NOS-skuffen. Først ut var Mullard cv4004. Låt flott, først og fremst i mellomtone, men låt også fint i resten av lydbildet. Men forbausende nok ikke så veldig mye bedre enn golden dragon. Hmmm

    Nå sitter jeg og lytter til NOS Telefunken Ecc83. Oi! Dette låter fint! Eller for å ta i litt: Det låter jævlig fint! Banker alle de andre ned i sandalene på alle områder, faktisk.

    Flott dynamikk, svært detaljert i toppen - og også i bassen, og en mellomtone til å dø for. Lydbildet er også "større", noe jeg liker svært godt.

    Den største forskjellen var nok detaljeringen i bassen. Dynamikken er også helt på topp. Lett å forstå til at disse er så grisedyre.

    Telefunken blir nok stående en stund, selv om jeg pliktskyldigst må høre på de jeg har igjen, Psvane og McIntosh (kinarør, men selektert ut fra strenge toleranser, iflg McIntosh).

    Soulen leverer som dere skjønner

    For tur står også et par Kenrad Black 6SN7 som skal prøves.

    Men først skal jeg kose meg.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det gleder å lese om noen som tar seg bryet med optimalisering av forsterkeren sin. Ikke overraskende at Telefunken gjør vei i vellinga. Kvalitetsrør er fremdeles den mest kostnadseffektive måten å oppgradere lyden med, synes jeg, selv om prisene stiger med stadig mer skranten tilgang på de mest attraktive NOS-rørene.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    @awe "Kvalitetsrør er fremdeles den mest kostnadseffektive måten å oppgradere lyden med, synes jeg,"

    Det er jeg helt enig i! Hadde en cayin 88 tidligere, som jeg satte inn topprør i E.a.t. KT88 osv. Fikk en god deal på rørene, men skulle jeg ha betalt full pris, ville prisen vært omtrent den samme som nypris på forsterkeren :) . Fullstendig overkill, selvfølgelig, men et veldig artig eksperiment. For å forsvare prisen på rørene, burde lyden bli dobbelt så bra Og det var sannelig ikke langt unna!

    Tviler du, ligger forsterkeren nå for salg hos NAT, med gromrør og det hele.

    Rør-rulling er en sidegren av denne merkelige hobbyen vår, som jeg synes er fascinerende. Og mye billigere enn å tulle med kabler! Etter å ha eid et antall rørforsterker (Cayin, McIntosh, Quad, Nagra, Ayon osv...) har jeg en skuff med rør som det gir stor glede å eksperimentere med. Også kan man til en viss grad tweake lyden i den retning man foretrekker. Lyd handler jo i stor grad om personlig smak, styrt av hva slags musikk man spiller, resten av anlegget + + . Selv foretrekker jeg et stort, Technicolor-lydbilde, preget av detaljer, futt, fart, fest og farger. Andre vil ha det mer "korrekt". Da kan rørtweaking bidra i en grad som noen ganger er forbausende.

    Forøvrig kunne jeg ikke dy meg i går og byttet fra TungSol til KEN-RAD 6SN7GT / VT-231 Ken Rad BLACK BASE/BLACK GLASS. Et ytterligere løft i lyden. Enda mer detaljer og enda mer tilstedeværelse, for å bruke en HiFi-klisjé.

    Moro, dette!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn