Falcon Acoustics LS3/5a Gold Badge testet i Stereo+ - Disse må høres!

Falcon Acoustics LS3/5a Gold Badge testet i Stereo+ - Disse må høres

1633422441966.png


Monitoren BBC LS3/5a er en historisk høyttaler. Falcon Acoustics har med sin Gold Badge modell tatt LS3/5a til nye høyder.
Nå har Falcon Acoustics LS3/5a Gold Badge vært på testbenken hos Roy Ervin fra Stereo+. Se hva han mener lenger ned.

Vi har høyttalerne klare for demo i vår butikk i Asker. Vi lover at du vil bli overasket!
https://malaaudio.no/Produkt/SEARCH/1005604/Falcon-Acoustics-BBC-LS35A-Gold-Badge

"Det mest påfallende
er kanskje høyttalernes evne til å tegne opp store og presise
lydbilder og samtidig forsvinne i det samme lydbildet. Det gjør de
så bra at akkurat nå er fristelsen enorm til å bytte ut mine ti ganger
så dyre høyttalere med disse minimonitorene."

Roy Ervin Solstad - Stereo +

"Falcon LS3/5a er bittesmå høyttalere som levere enorm lydkvalitet.
Lytter du til musikk i et lite rom, vil de også spille dypere bass
enn du noen gang ville trodd var mulig fra så små høyttalere. En
mer magisk mellomtone og en mer presis lydgjengivelse er det vanskelig
å finne, i hvert fall til denne prisen."
Roy Ervin Solstad - Stereo +


Les hele testen i nyeste utgave av Stereo+: https://joom.ag/3KEI/p42


Ta gjerne kontakt med oss hvis det er noe du lurer på:

Telefon: +47 40 40 68 13
Epost: post@malaaudio.no

Askerveien 61
1384 ASKER

Mandag: 9-17 | Tirsdag: 9-18 | Onsdag: 9-17 | Torsdag: 9-20 | Fredag: 9-17 | Lørdag: 10-16

Her finner du oss


Meld deg på vårt nyhetsbrev her!
 

Kommentarer

Heipådeg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2016
Innlegg
226
Antall liker
178
Og den mest vellydende er ??, blir litt forvirret av disse ulike versjonene.... :cool:


""Da Chartwell Electro Acoustics Limited (nå en del av Graham Audio) skulle gjennskape LS3/5 var det derfor et naturlig valg å følge spesifikasjonene til den orginale LS3/5, og ikke den modifiserte A-versjonen. Graham sin versjon av LS3/5 er utviklet under lisens fra BBC med direkte referanse i den opprinnelige LS3/5 og regnes derfor av mange som den ultimate og bestlydende LS3/5.""
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ikke for å være negativ eller noe, kan godt hende jeg hadde likt disse selv.

Men jeg lurer litt på hva som gjør at disse koster det de koster?
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Ikke for å være negativ eller noe, kan godt hende jeg hadde likt disse selv.

Men jeg lurer litt på hva som gjør at disse koster det de koster?
Det er latterlig hva som kommer opp av priser på produkter til oss lettlurte hifiidioter. Vi får alltid det vi ber om.
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Billige er de ikke, men sannsynligvis får man hva man betaler for. Og prisen i Norge er slettes ikke så gærn sett i forhold til hva de koster i England. Enda ett spennende produkt. Høyttalere er forresten tilnærmet gratis i forhold til noen av de andre produktene som blir pushet på oss "lettlurte hifiidioter" :eek: . Og høyttalere utgjør en forskjell.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jo, men en liten finèrt kasse med to høyttalerelementer og et delefilter til førti tusen? Jeg bare lurer.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Men, ikke meningen å forsøple denne tråden. Spurte fordi jeg genuint lurer på hva som avstedkommer en slik pris.

Edit: og fordi jeg faktisk vurderer å prøve to-veis stativhøyttaler neste gang, og anser disse som mindre aktuelle for meg p.g.a. prisen.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Jo, men en liten finèrt kasse med to høyttalerelementer og et delefilter til førti tusen? Jeg bare lurer.
Hvis du hadde lest testen, ville du sett at den prisen er inkludert stativer (til 10.000 kroner).

Prisen for selve høyttaleren er fra rett under 30k, avhengig av finish.

Roy
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hvis du hadde lest testen, ville du sett at den prisen er inkludert stativer (til 10.000 kroner).

Prisen for selve høyttaleren er fra rett under 30k, avhengig av finish.

Roy
Det reiser egentlig flere spørsmål enn det besvarer for min del. Stativer til 10.000,-? Og fortsatt 30.000,- for to små kabinetter med elementer og delefilter?

Men det er greit, jeg skal la denne tråden være nå. :sneaky:
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Det reiser egentlig flere spørsmål enn det besvarer for min del. Stativer til 10.000,-? Og fortsatt 30.000,- for to små kabinetter med elementer og delefilter?

Men det er greit, jeg skal la denne tråden være nå. :sneaky:
Foreslår at du leser deg opp på hva Falcon har gjort av utvikling med disse høyttalerne, både når det gjelder delefilter og elementene.

Roy
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Foreslår at du leser deg opp på hva Falcon har gjort av utvikling med disse høyttalerne, både når det gjelder delefilter og elementene.

Roy
Neitakk. Jeg er nok uansett ikke i målgruppen, og er ikke så veldig nysgjerrig lenger heller. Ser også at dette skal være nøyaktige replikaer av de originale BBC monitorene, så det er vel ikke snakk om så mye utvikling heller da.
Men jeg kan forstå at håndverk og nøye utvalgte materialer drar opp kostnadene. Takk for dine informative innspill om stativer og utvikling. :)
 

Heipådeg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2016
Innlegg
226
Antall liker
178
Var ikke ment som en prisdiskusjon, hifipriser er alltid gjenstand for diskusjon. Skjønner at forhandler legger ut en tekst som i mitt startinnlegg, men låter den uten a-betegnelse «best» ?
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Neitakk. Jeg er nok uansett ikke i målgruppen, og er ikke så veldig nysgjerrig lenger heller. Ser også at dette skal være nøyaktige replikaer av de originale BBC monitorene, så det er vel ikke snakk om så mye utvikling heller da.
Men jeg kan forstå at håndverk og nøye utvalgte materialer drar opp kostnadene. Takk for dine informative innspill om stativer og utvikling. :)
Det var nettopp derfor jeg ba deg lese, for du synser uten kunnskap. De gamle elementene og delefilterne er ikke blitt produsert på 40 år, dermed måtte Falcon lage sine egne varianter, men slik at de låt som de opprinnelige høyttalerne som ble laget før LS3/5A-høyttalerne endret elementprodusent og gikk fra 15 til 11 Ohms-motstand.

Den jobben har Falcon brukt to år R&D på.

Roy
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det var nettopp derfor jeg ba deg lese, for du synser uten kunnskap. De gamle elementene og delefilterne er ikke blitt produsert på 40 år, dermed måtte Falcon lage sine egne varianter, men slik at de låt som de opprinnelige høyttalerne som ble laget før LS3/5A-høyttalerne endret elementprodusent og gikk fra 15 til 11 Ohms-motstand.

Den jobben har Falcon brukt to år R&D på.

Roy
Man er vel ikke forpliktet til å ha inngående kunnskap for å stille spørsmål ved prisen på et produkt, som var det jeg gjorde. Det er vel heller derfor man spør, fordi man lurer.
Uansett, dette er sikkert fine høyttalere for de som er i målgruppen, noe jeg som sagt trolig ikke er allikevel.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Man er vel ikke forpliktet til å ha inngående kunnskap for å stille spørsmål ved prisen på et produkt, som var det jeg gjorde. Det er vel heller derfor man spør, fordi man lurer.
Uansett, dette er sikkert fine høyttalere for de som er i målgruppen, noe jeg som sagt trolig ikke er allikevel.
Selvsagt ikke, men du stiller jo ikke bare spørsmål. Du konkluderte, og det var det jeg reagerte på:

Ser også at dette skal være nøyaktige replikaer av de originale BBC monitorene, så det er vel ikke snakk om så mye utvikling heller da.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Selvsagt ikke, men du stiller jo ikke bare spørsmål. Du konkluderte, og det var det jeg reagerte på:

Ser også at dette skal være nøyaktige replikaer av de originale BBC monitorene, så det er vel ikke snakk om så mye utvikling heller da.
Ja, når det er snakk om å reprodusere noe er vel egentlig r & d allerede utført. Det de eventuelt kan ha brukt tid på da må jo ha vært selve produksjonsprosessen.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.817
Antall liker
945
syns denne i samme blad var enda drøyere. 90.000 for noen litt større skoesker!
 

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
syns denne i samme blad var enda drøyere. 90.000 for noen litt større skoesker!
Det skjønner jeg godt. Den oppgitte prisen er nemlig riv ruskende gal. Riktig pris er drøyt 54.500 per par.

Roy
 

moto

Bransjeaktør
Ble medlem
28.08.2007
Innlegg
630
Antall liker
54
Men, ikke meningen å forsøple denne tråden. Spurte fordi jeg genuint lurer på hva som avstedkommer en slik pris.

Edit: og fordi jeg faktisk vurderer å prøve to-veis stativhøyttaler neste gang, og anser disse som mindre aktuelle for meg p.g.a. prisen.
Hei!

Ring meg for en behagelig samtale om toveis stativhøyttalere!

Hallvar M. Rostad
Mala Audio
Tlf: 973 13 953
E-post: hallvar@malaaudio.no
 

Geir61

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
45
Antall liker
58
Det var nettopp derfor jeg ba deg lese, for du synser uten kunnskap. De gamle elementene og delefilterne er ikke blitt produsert på 40 år, dermed måtte Falcon lage sine egne varianter, men slik at de låt som de opprinnelige høyttalerne som ble laget før LS3/5A-høyttalerne endret elementprodusent og gikk fra 15 til 11 Ohms-motstand.

Den jobben har Falcon brukt to år R&D på.

Roy
Jeg har vært eier av Chartwell LS 3/5A, 15 Ohm , kjøpt nye i 1980(sammen med Audio Pro B2-50 sub). Jeg husker at jeg syntes de var bra, hadde de i ca 3 år, men byttet de ut med Kef 103/3. Som jeg senere byttet ut med Quad ESL 63. Quadene var en åpenbaring i forhold til begge de nevnte. Så, hvis de ikke er veldig mye bedre enn originalene, vet jeg ca nivået.
 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
1.966
Antall liker
4.669
Torget vurderinger
1
Lurer på hva disse folkene kunne klart å gjøre med mine antikke Spendor BC1 :)
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.442
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Det nærmeste du kommer av dagens versjoner av Spendor BC 1 er Graham Audio LS 8/1, Stirling Broadcast LS 3/6 og Harbeth SHL5.
Det er Derek Hughes som står bak designet hos Graham og Stirling.
I grunnen rart at ikke Stirling får mer oppmerksomhet enn det de gjør. Men det begynner å murre litt rundt om på diverse forum nå om nye Stirling Broadcast LS3/5a V3. Den skal visstnok være meget bra.
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.370
Antall liker
1.185
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
husker jeg ga 50 spenn for mine orginale ls3\a5 solgte de fort igjen for ei rimlig krone. var tidlig utgave og(16ohms). beklager men denne høytalleren låter kansje ok for noen. men er ikke for meg. og er sannsylighvis ikke noe for de fleste i dag kontra andre ting der ute.. også nesten 50k da. man får et helt godt anlegg for den prisen..
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.256
Antall liker
6.321
Sted
Under stjernene
Jeg har vært eier av Chartwell LS 3/5A, 15 Ohm , kjøpt nye i 1980(sammen med Audio Pro B2-50 sub). Jeg husker at jeg syntes de var bra, hadde de i ca 3 år, men byttet de ut med Kef 103/3. Som jeg senere byttet ut med Quad ESL 63. Quadene var en åpenbaring i forhold til begge de nevnte. Så, hvis de ikke er veldig mye bedre enn originalene, vet jeg ca nivået.
I mine ører låt Quad ELS (57) fantastisk sammen med LP12, ML1 og EC 25W mod. av Terje Sandstrøm.
Solgte mine Rogers LS3/5A for ca. 3 år siden, testet de på Eximus S1 og syntes de låt bra.
Kanskje krever skoeskene mye effekt for å åpne opp.
 

Geir61

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
45
Antall liker
58
I mine ører låt Quad ELS (57) fantastisk sammen med LP12, ML1 og EC 25W mod. av Terje Sandstrøm.
Solgte mine Rogers LS3/5A for ca. 3 år siden, testet de på Eximus S1 og syntes de låt bra.
Kanskje krever skoeskene mye effekt for å åpne opp.
Jeg hadde en Sansui AUX 1, 2x160 watt, integrert forsterker til å drive disse, mener det var rikelig.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.837
Antall liker
10.640
Torget vurderinger
10
Hørte på dem i sommer. Låter forbløffende bra, behagelig, levende, naturlig og med en mellomtone i særklasse. For dem som blir lyttetrette av pågående moderne høyttalere bør høre på disse. (Tungrock og heftig EDM passer ikke her men jazz, pen pop, blues, klassisk etc funker fint)
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Hvis man har en lille stue/ lytterom og krever ikke live nivå på rock og store orkestra, lyder Falcon fabelagtig med gode klasse a mosfetforst. eller pp el34 rørforsterkere.
 

Informasjon om bruker

MalaAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
2.488
Link til alle artikler
1043
MalaAudio sine annonser
Bransjenyheter
Opplev X-serien fra Børresen under vårmessen!

Opplev X-serien fra Børresen under vårmessen!

  • 0
Børresen sin X-serie består nå av fire modeller - X1, X2, X3 og X6. X-serien har en unik prestasjon i forhold til pris og imponerer anmeldere og kunder over hele verden. Kom innom for en demo og...
Fortsett
Bransjenyheter
I morgen starter vårmessen hos Mala Audio!

I morgen starter vårmessen hos Mala Audio!

  • 1
Fredag og lørdag 12.-13. april blir det tradisjon tro vårmesse hos Mala Audio! Kom innom å opplev en rekke spennende oppsett og produkter. Det vil også bli et stort bruktmarked! Åpningstider...
Fortsett
Bransjenyheter
Få med deg Marten Quintet2 under vårmessen 12.-13. april!

Få med deg Marten Quintet2 under vårmessen 12.-13. april!

  • 0
Marten Quintet 2 spiller under vårmessen sammen med flaggskipene i BHK serien fra PS Audio. Dette er en meget vellykket kombinasjon som må høres...
Fortsett
Bransjenyheter
Stort bruktmarked under vår messen!

Stort bruktmarked under vår messen!

  • 1
Under årets vårmesse blir det egen avdeling for brukt hi-fi! Se vårt bruktmarked på nett: https://malaaudio.no/bruktmarked/se-alle https://malaaudio.no/bruktmarked/se-alle/hoyttalere-brukt...
Fortsett
Bransjenyheter
Akustikk kveld - Grunnlaget for lyden! Torsdag 25.4

Akustikk kveld - Grunnlaget for lyden! Torsdag 25.4

  • 0
Akustikk kveld - Grunnlaget for lyden! Torsdag 25.4 kl 18-21 Mala Audio inviterer til en kveld viet til akustikk og forståelse av lyd i rommet sammen med akustiker Allister Kindingstad! Akustikk...
Fortsett
Bransjenyheter
Mala Audio på Vestlandsturné!

Mala Audio på Vestlandsturné!

  • 8
Mala Audio på Vestlandsturné! Vi vil ha med flere spennende oppsett på turen, og det vil være mulig å oppleve høyttalere og elektronikk fra blant annet: Børresen, Aavik, Axxess og Marten. Vi har...
Fortsett
Topp Bunn