Fagpressens REFERANSER ??

B

brand-x

Gjest
Med inntroen av den nye referanse-forsterkeren til Mr.Rognlien Hegel H-200 ble det mange som fikk tungt for å godta att en made in norway kreasjon fra B.Holter skulle banke fjøla av ett av verdens mest repekterte Hifi-brands KRELL, og dermed vippes av tronen som ett av de bedre kjøp i den lavere "highend" klassen og i tillegg var ikke den nye referansen mere kostbar enn en hvilke som helst seriøs mellomklasse forsterker. Dog 20 tusen er jo en del penger men til sammenligning "latterlig" billig. Mang en debatt her på forumet er Rognliens tidligere referanse KAV-400 tatt til kreditt for hvor bra den er i og med att ett av skandinavias beste hifi blad har brukt denne og fremhevet dens kvaliteter som intet mindre enn fantastisk for prisen. Så plutselig var det ikke forenelig med troverdighet med en gang han fant noe annet som vaarrr så mye billigere og norsk att på till.

Spørssmålet er : Hvor mange ganger har Rognlien og resten av staben i bla. FIDELITY påstått att alle kommer til å få samme opplevelsen som de har hatt med dette produktet og for den saks skyld noe annet produkt. Jeg har bladd i alle FIDELITY for å sjekke konklusjonene og kan ikke finne noen plass att DETTE må være samme konklusjon for alle !!!!!!!
Går så dette på troverdigheten løs eller har de blitt forført i ett svakt øyeblikk ??? Jeg tror definitivt svaret må være NEI.
De beskriver det de opplever der og da og resten av testperioden.. Alle debatter her på forumet har stort innhold i samme fremstilling for og imot.

Jeg husker Hr.Løkken for mange år siden hadde ett leserbrev på trykk i Lyd&bilde der han fremhevet att fokuset i testene burde kreeres større objektivitet og mindre subjektive fremstillinger i og med att ingen hjem/lytterom og musikksmaken var lik og derfor ble mye av testinnholdet uvesentlig. Essensen i innlegget var veldig korekt og konstruktivt fremlagt. Men en slik fremstilling legger opp til nye debatter der de samme som mener det ikke er mulig att h-200 banker kav-400, ikke kan finne objektive vurderinger som holdbar argumentasjon i kvalitetsbegrepet.

Så hvor skal veien gå for att alle skal bli fornøyde ??

mvh
brand-x

N

nb

Gjest
Det er lett, det er bare å se på bladene som ren underholdning og ikke henge seg så mye opp i hva de faktisk skriver der;)

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Hvor mange ganger har ikke Hr. Rognlien sagt til deg at en referanse i denne sammenhengen ikke er et utrykk for det "beste", men må betraktes som et et felles forankringspunkt?
Begriper ikke at du nok en gang prøver å sparke igang denne ballen her, som totalt mangler luft.....

O

om.s

Gjest
Alle blir ikke fornøyde av og med det samme!

Stol på egne ører!!

mvh

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ser jo ut til at Brand-X har litt trøbbel med å lese hva som blir skrevet. Kan hjelpe ham litt med å hente fram sitatet fra mr. Rognlien:

Har forklart noen ganger før at ordet REFERANSE er IKKE nødvendigvis det samme som BEST. Referanse er et kjent punkt vi benytter for å referere til, ganske enkelt. Krell KAV 400 xi er et meget godt arbeidsverktøy. Vi skribenter kan ikke bytte arbeidsverktøy i henhold til "the flavour of the month", hva om vi neste nummer finner en som er enda bedre?
Krell KAV 400 xi som er i mitt eie vil sikkert bli skiftet innen rimelig tid; dette har å gjøre med at vi alltid skal være rimelig oppdaterte, ha noe utstyr som er relevant. Krell KAV 400 xi er fortsatt i høyeste grad relevant. Ved skifte av arbeidsverktøy blir det en bred utvelgelse med flere kriterier. Tiden vil vise hva resultatet blir, for øyeblikket foreligger ingen planer for nyinvesteringer.
Ser ikke noen selvmotsigelser her, jeg. Og jeg leser ikke at han kjøpte ny Hegel heller.

Honkey

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.049
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Personlige referanser gjør sitt til at det blir UMULIG å få alle lyttere til å like samme produkt.

Når det gjelder nevnet blad og Krell, regner jeg med at de som skribenter og lyttere, har blitt enige om et felles referansepunkt.

Slike referanser synes jeg det er helt greit og ikke minst naturlig, i tråd med verdens utvikling, vil skiftes ut.

K

kbwh

Gjest
Jetman sier det:
En referanse er et forankringspunkt.

BBC's LS3/5A er fremdeles en mye brukt referanse når småhøyttalere skal vurderes.

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Det er lett, det er bare å se på bladene som ren underholdning og ikke henge seg så mye opp i hva de faktisk skriver der;)
Hear hear :D

B

brand-x

Gjest
Jeg må med forskrekelse nok en gang ta stilling til att enkelte angriper uten å lese.. Her finnes ikke snev av kritikk mot fidelity eller noen av deres skribenter BASTA...

mvh
brand-x

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Dette blir garantert en underholdende tråd ;) ;) ::) ::)

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Jeg må med forskrekelse nok en gang ta stilling til att enkelte angriper uten å lese.. Her finnes ikke snev av kritikk mot fidelity eller noen av deres skribenter BASTA...

mvh
brand-x
Har lest, og kan vel bare si som så at du på en eller annen merksnodig språklig måte garderer deg på både den ene og den andre måte. Hva vil du egentlig diskutere her? At du har kommet frem til at Fidelity ikke påstår at de besitter det endelige fasitsvaret? Har du levd i den villfarelsen og faktisk trodd det? Spookey.... ;-)

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg skjønner ikke hvorfor folk bruker penger på disse bladene om de er så dårlige..Selv så er lenge siden jeg kastet bort penger på slike blader, og da senest i forbindelse med ferieturer for å ha noe å lese på flyet/stranda..

Angående det med objektivitet, som jeg selv ønsker, så tror jeg de har et problem med logistikk, har intrykk av at norske blader er så små at ting blir testet hos den enkelte skribent, og at de ikke har noe ordentlig referenselokale, måleutstyr, osv, ting som kunne vært greit å hatt etter min mening, at å være skribent er en hobby med annen jobb ved siden av, med forbehold om at jeg tar feil.. De kunne gjort så enkle ting ofte som å ta bilder inni apperater, vise høytaler elementer, forene lytteintrykk med data, osv..Tror til og med slikt måleutstyr har sunket mye i pris..Burde være enkelt.

Men kanskje de har et begrep om kundegruppen dems, kanskje de ville solgt dårligere om de gjorde det slik, aner ikke?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
..hehe, en kartreferanse er f.eks ikke nødvendigvis det beste delen av et kartverk :D..

Jeg tror nok at referansebegrepet er misforstått blant endel  ;)

Mvh Vidar P

B

brand-x

Gjest
jetman !

Når du endelig har lest innlegget så fortsetter du med å mene att jeg på en eller annen måte har gardert meg mot hva ???

Kan ikke skjønne att innlegget kan mistolkes men for all del skyt i vei...

Og hva jeg vil diskutere virker jo å være totalt uinteresant, for det kan jo tydligvis ikke være så viktig å forholde seg til saken og den var hvorhvitt det er fagpressens ansvar att vi skal høre det samme som de refererer til, i og med att den testen stadig blir brukt her på forumet og skapt mye storm i ett vannglass.. Så hvis du mener jeg fremdeles prøver å gardere meg på noe vis, og som du tydligvis av en eller annen grunn har fått for deg att jeg "angriper" fidelity, så for du ha meg unnskyldt for det gidder jeg ikke svare på..... Da er ikke problemet innholdet i startinnlegget, for det kan ikke betviles. med andre ord hvis man da ikke vil og det er jo meget mulig att det er motivet.

O

om.s

Gjest
for det kan jo tydligvis ikke være så viktig å forholde seg til saken og den var hvorhvitt det er fagpressens ansvar att vi skal høre det samme som de refererer til, i og med att den testen stadig blir brukt her på forumet og skapt mye storm i ett vannglass..
Ett godt poeng brand-X!  for noen vil alltid en slik test fungere som en billedlig "bjellesau", folk fölger etter og forventer samme resultat, "står det at det er bra, så er det vel bra! Står det ingenting om noe, så er det ikke noe å bry seg om, for da hadde det vel stått noe om det"....

Ved blindt å forholde seg til slike tester og forventninger, vil man imho, gå misste om mange gode utstyrsperler langs veien, om man bare hadde lett litt bedre selv....

Personlig mener jeg HiFi pressen burde väre bedre på å löfte frem disse perlene, fremfor hovedsakelig å gå mainstream, hva produkt/produsenter gjelder, men det er vel der de store kronene ligger.....

Derav, stol på egne örer og inntrykk!

mvh

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Nå er vel kav400xi fortsatt referanse i fidelity.

Og er det noen forsterker som har fått "kjørt" seg mere på testbenken rundt om i verden enn denne?.

Hifi och musik
High fidelity
What hifi
Hifi Choice
Norske fidelity
Hifi+
Hifi News
Stereophile + flere og også online tester og omtaler flere steder.

Her er det mange"profesjonelle" ører som har rost kav400xi for det den er; en fantastisk musikk formidler, med teknikk og byggekvalitet i topp klasse, lånt fra de dyre Krell effekttrinnene i 100Kkr klassen.

I April utgaven 2006 stereophile er den også ført opp på en eksklusiv liste rangert som class A produkt. Det beste blant de beste produktene, der forventningene til prestasjonen har lov til å være høy, meget høy.

Da jeg naturlig nok har lest mange tester av kav400xi etter jeg fikk den i hus, kunne jeg ha nevnt flere "titler" denne har "vunnet".

Det viktigste av alt er at jeg er kjempe fornøyd til tross for at jeg ennå ikke har hørt hva den er god for. Det er mange som aldri har fått oppleve det, da elektronikken rundt selvfølgelig må være i samme klasse. Men jeg jobber med saken og ser for meg mange år med kav400xi!.

Fidelity kan ikke med noen linjer senke kvaliteten på denne forsterkeren. De som tror at kav400xi plutselig har blitt et dårlig kjøp bør lese alle testene kav400xi har vært gjennom!. Altså er konklusjonen min at dette er en av de absolutt beste integrete forsterkere per i dag. Den siste setningen er subjektiv ja, men ikke glem klasse A rangeringen i stereophile!. Men den er vel verdiløs for noen her på berget.

stereo

Magnum

Medlem
Ble medlem
11.11.2002
Antall liker
0
Hvis H200 er såpass mye bedre enn KAV400xi tør jeg ikke tenke på hvor usannsynlig dårlig 400xi må være..

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Hvis H200 er såpass mye bedre enn KAV400xi tør jeg ikke tenke på hvor usannsynlig dårlig 400xi må være..
Dårlige erfaringer? Utdyp gjerne i denne tråden!

B

brand-x

Gjest
Til deg stereo vil jeg si att ditt resonemang ang. kav 400 er det samme som mitt og det har jeg uttalt i tråden som går om hegel/krell. Om jeg finner denne kav like bra eller enestående om du vil er noe helt annet.

Men problemet er att med en gang en "makt" person som Rognlien finner ett annet produkt som overgår KRELLèn blir det oppfattet som att sistnevnte er dårlig av enkelte. Og slik må det jo ikke være og det skal det ikke heller. Hadde alle delt hans musikksmak og hatt samme lydpreferansene ville det vært lettere å oppleve produktet identisk med hans opplevelse. Men det er umulig derfor blir oppgaven til han og andre skribenter nesten håpløs hvis all konklusjon skal bokstaveliggjøres i ett hvert oppsett. Jeg har faktisk ingen produkter i det lydverket jeg bruker til daglig som ikke er beskrevet i fidelity. Ingen av disse har vært topptestet men nesten. Har de hatt rett ? Ja det ene oppleves i allefall som en blåkopi av innholdet til Rognlien om enn i litt mere positiv grad. Men det er en personlig grad. Så treffprosenten kan være 100% men sikkert også 20% uten att jeg vet det.

mvh
brand-x

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Ah mine gode herrer og damer, det er slik vøttø attere
man utvikler seg som audiofil igjennnom sjelsettende opplevelser og grensesprengende møter med kunstverk og
åndsverk i skjønn forening!

Da vil og inventaret i budoaret bli midlere i forrandring!
Det er ikke slik at brunost alltid er best på skiva! Bare spør Fedon!

Smilet er fett vet dere! Livet er lett.
Men fett nok smelter raskt i en ny stråleglans og vatt blir til
dugg som smelter for den store hifisolen som heter
Spurof t hemoment !

Jeg lar meg forføre av bilder lyder og design! Det er ikke alltid
at jeg har valgt en komponent på lyden alelne, eller designen!!!

Kanske den bare fikk meg til å digge min favorittlåt extra bra!
Ah! Øyeblikket minde damer og herrer, det øyeblikket vi
kjenner hårene reise seg og lommeboken hoste av støv...
Da blir det liv! Hehe :)

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
jetman !

Når du endelig har lest innlegget så fortsetter du med å mene att jeg på en eller annen måte har gardert meg mot hva ???

Kan ikke skjønne att innlegget kan mistolkes men for all del skyt i vei...
Beklager hvis du oppfatter det dit hen at jeg "skyter", det er ikke min intensjon. Når jeg skriver "gardering" mener jeg det dithen at det er vanskelig å lese av ditt opprinnlige innlegg hvor du egentlig vil hen. Du skriver imidlertidig videre her at det du egentlig vil diskuterer er hvorvidt "det er fagpressens ansvar at vi skal høre det samme som de refererer til", noe jeg ikke klarte å lese ut av ditt opprinnelige innlegg. Svaret på det spørsmålet må etter min mening bli et entydig NEI. HIFI journalistikk er fiksjon og historiefortelling. På sitt beste er det både underholdende og faktisk kunnskapsberikende, men at de (journalistene/forfatterne) skal ta et særskilt ansvar ovenfor sine lesere i forhold til å sikre seg at det de skriver blir tolket riktig og korrekt tror jeg ikke noe særlig på. I den grad det eksisterer noe problem her er det i såfall i de tilfeller hvor enkelte lesere evt. ikke ser dette like klart og opphøyer journalistens beretning fra lytterommet til en sannhet.

B

brand-x

Gjest
jetman !

Da var stridigheten over, og en av grunnen til innlegget var en tråd jeg var inne på i dag som ble rettet mot nevnte test der det ble konkludert med att den(h-200) kanskje ikke var så bra likevel som beskrevet av Rognlien og derfor fant jeg ut att jeg ville "lufte" hvorhvitt det var en gjengs oppfatning att fagpressen skal ha ansvar for sine konklusjoner når det kommer til opplevelser. Og jeg mener det er dumt også å se forbi markedskreftene alle fagblad rår over. Men det betyr ikke att de har noe overordnet ansvar for om jeg deler deres oppfatning eller ei. Jeg stoler på deres omdømme når det kommer til beskrivelse av hvert enkelt produkt som testes. Det jeg derimot prøver er å finne tråden i hva de refererer til gjennom egenopplevelse av testobjektene for lettere å "høre" hva de mener er ett fortrinn eller ikke. Men kravet blir for stort hvis noen få skribenter skal "høre" for leserne hva de skal invistere pengene i...

Som du ser så er jeg enig med deg..

mvh
brand-x

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Er det ikke alltid sånn att har en ett klasseprodukt
og det kommer ett billigere eller bedre så stikker
det i hjertet.
Tror vi mennesker sånn, men det er vel ikke noe
å bry seg om.
Det vil jo alltid være en utvikling og må en ha det
beste hver gang og har økonomi har en jo valget.
Krell blir ikke dårligere for det,men jeg føler at de
å ta opp om Hegel er bedre enn Krell er meningsløst.
Synes en det er så ille får en lytte på produkte selv
og gjøre seg opp en mening.

Ikke stykt ment.

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
Kanskje lyd pr krone også ???
At det faktiskt kan være mye lyd iforhold til prisen ;):)

B

brand-x

Gjest
Definitivt enig med holger1 og sistnevnte.
Det har vel ikke skjedd ofte att fagpressen bruker supervlativer som er i den dyre ende om såkalte "billige" produkter. Men det forekommer jo en del her på berget mere enn man legger merke til. K.Vadset har jo blant annet dradd frem Mission sin m71 til under 2000,- og cayin sin flerkanaler her for noen år siden og sikkert flere. Men jeg tror også det kan være vanskelig å gjøre noe med oppfatningen vi tillegger oss om hva som er akseptabelt godt nok for å tåle sammenligning med det beste. Rognlien har jo også rost project sin riia med rette for noen år siden, uten att det falt i dårlig jord. Og isolert sett tror jeg nok innholdet i testene ikke bare er "underholdning" for leserne. Man skal ta det seriøst når slike "utspill" om ikke helt aksepterte produkter fremlegges da jeg mener de har grunnlaget fagmessig. Jeg har selvfølgelig ikke hørt så veldig mye av "referansene" deres, men de jeg har hørt er ganske overensstemende med de inntrykk de har gitt til orde for. I dag tillegger jeg mere egne inntrykk for kjøp enn tidligere, men det skal sies att uten Fidelitys m.fleres "henvisninger" hadde jeg neppe vært der jeg er i dag. Det har jo blitt ett ganske formidabelt utvalg etter hvert . Det er greit med en veiviser, så får man velge målet selv.

mvh
brand-x

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Jeg undres stadig over vår evne til å undervurdere oss selv....... :-/

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
353
Torget vurderinger
2
Egentlig så betyr det hva fagpressen sier lite eller ingenting. Klart at testene kan brukes til å finne ut gode alternativer i forhold til summen en ønsker å handle for.

Egentlig da betyr det dritt det samme om H200 eller Krell er best. Det som virkelig teller her at den som vurdere disse produktene velger utfra sin personlige smak og resten av utstyret de har tilgjengelig.

Selv har jeg eiet og eier forsatt mye Hegel, og kan ikke si noe annet en dette er serdeles gode produkter til en ok pris. For de som måtte mene noe annet blir det for deres regning, men av den grunnen vil det ikke si at Krell kav400i er dårlig. Her er vi igjen inne på at smaken er som baken.

Topp Bunn