Fabelaktig Dido & Aeneas. (Purcell)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En av mine desiderte favoritt-operaer, Purcells "Dido & Aeneas", er innspilt av Le Concert D'Astree, under ledelse av Emanuelle Haim i 2003; og selv om jeg pleier å kjøpe de fleste velomtalte nyutgivelser av denne operaen, så hadde denne av en eller annen grunn gått meg hus forbi.

Ikke lengre! Dette er en aldeles bergtakende versjon av operaen, hvor virkelig nye aspekter av den fantastiske musikken blir belyst med størst tenkelige suksess!

Jeg lar meg stadig imponere av økonomen Purcell og hans mirakuløse disponering av takter i denne operaen; ikke et eneste nummer er lengre enn hundre takter, de fleste langt kortere. Hvordan han klarer å få så mye ned på så få takter, og fortsatt låte friskt, tilgjengelig og åpent, er et mysterium.

Jeg har tidligere skrytt av BBC Music's innspilling fra tidlig 90-tallet; og snakket desto mer nedlatende om f.eks de sørgelige resultatene fra innspillinger med Jessye Norman i hovedrollen (Eco/Leppard på Philips).
Slik jeg ser det er denne nye den definitive innspillingen å ha av de moderne, mens Janet Bakers (Eco/Lewis på Decca 1961) er fortsatt like eieverdig da den representerer en totalt forskjellig vinkling på musikken.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5456052.htm

Dette er plata å kjøpe for vordende operalyttere, og for alle andre for den del :)

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Sv: Fabelaktig Dido & Aeneas.

Takk for tipset, denne skal bestilles! Purcells mesterverk er virkelig lett å like. Men skulle gjerne hatt D & A på en DVD også.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Det tror jeg jammen finnes :) Det gikk en på NRK2 bare for noen dager siden. Litt "rar" versjon riktignok.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest

Et hull som skal fylles. Takk.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.636

Vidar P skrev:
Det tror jeg jammen finnes :) Det gikk en på NRK2 bare for noen dager siden. Litt "rar" versjon riktignok.

Mvh Vidar P
..er også stor fan av Dido (eller Dildo og Andreas, som en meget dyslektisk musikkelsker presterte å kalle den)

Og jeg så den versjonen på nrk2 - og syns den var helt strålende! Tøft spilt og sunget også, IMHO.

Hva mener dere om Nicolas McGeegans versjon på Harmonia Mundi, med bl.a. den fabelaktige Lorraine Hunt? Tror nesten det er min favoritt for tiden.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.378
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Dette er ingen anbefaling, men for å utvide horisonten med hensyn til framføringspraksis er det faktisk verdt bryet å finne fram til en utgammel innspilling med Flagstad(!)
og sammenligne med en nyere. I våre ører høres dette helt fryktelig ut, men det var altså slik de ville ha det i 1951. Kjøp noe annet først!

EDIT: Hmmm, det var kanskje en underlig, pervertert anbefaling på sin måte likevel, det er noe merkelig som skjer hos meg når "Thy hand, Belinda" framføres på Flagstads uforlignelige Wagnerske vis,,.

Bernt K

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
44.013
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
21

Nicholas McGegan utgitt på Harmonia Mundi er nok også min favoritt, jeg har dessuten en lettere versjon med William Christie og Les Asts Florissants utgitt på Erato.
Denne operaen er som nevnt lett å like, så man kan utmerket ha flere tolkninger i samlingen.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.636

berxter skrev:
Dette er ingen anbefaling, men for å utvide horisonten med hensyn til framføringspraksis er det faktisk verdt bryet å finne fram til en utgammel innspilling med Flagstad(!)
og sammenligne med en nyere. I våre ører høres dette helt fryktelig ut, men det var altså slik de ville ha det i 1951. Kjøp noe annet først!

EDIT: Hmmm, det var kanskje en underlig, pervertert anbefaling på sin måte likevel, det er noe merkelig som skjer hos meg når "Thy hand, Belinda" framføres på Flagstads uforlignelige Wagnerske vis,,.

Bernt K

...men tenk deg - Flagstad i sin aller siste konsertopptreden - alle i publikum visste hun var dødssyk - hun går frem til scenekanten og synger "Remember me, when I am laid in earth"

Det må ha vært spesielt

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.378
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Er det det som er på bonussporet? Jeg må tilstå at jeg har denne:
fra 1952, og ikke den jeg viste til; min synes å være OOP, så latskapen tok overhånd i første omgang (Mea Culpa! Mea Maxima Culpa!). Min er nok hakket bedre; Schwartzkopf og Geraint Evans.

Bernt K

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
44.013
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
21
Fabelaktig Dido & Aeneas.

Vidar P skrev:
En av mine desiderte favoritt-operaer, Purcells "Dido & Aeneas", er innspilt av Le Concert D'Astree, under ledelse av Emanuelle Haim i 2003; og selv om jeg pleier å kjøpe de fleste velomtalte nyutgivelser av denne operaen, så hadde denne av en eller annen grunn gått meg hus forbi.

Ikke lengre! Dette er en aldeles bergtakende versjon av operaen, hvor virkelig nye aspekter av den fantastiske musikken blir belyst med størst tenkelige suksess!

Jeg lar meg stadig imponere av økonomen Purcell og hans mirakuløse disponering av takter i denne operaen; ikke et eneste nummer er lengre enn hundre takter, de fleste langt kortere. Hvordan han klarer å få så mye ned på så få takter, og fortsatt låte friskt, tilgjengelig og åpent, er et mysterium.

Jeg har tidligere skrytt av BBC Music's innspilling fra tidlig 90-tallet; og snakket desto mer nedlatende om f.eks de sørgelige resultatene fra innspillinger med Jessye Norman i hovedrollen (Eco/Leppard på Philips).
Slik jeg ser det er denne nye den definitive innspillingen å ha av de moderne, mens Janet Bakers (Eco/Lewis på Decca 1961) er fortsatt like eieverdig da den representerer en totalt forskjellig vinkling på musikken.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5456052.htm

Dette er plata å kjøpe for vordende operalyttere, og for alle andre for den del :)

Mvh Vidar P

Fikk denne i posten i dag, det blir min tredje versjon. Kan bare støtte meg til Vidar P og anbefale en lytt - takk for tipset :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3

Nå har jeg fått spilt igjennom denne fargerike og dramatiske innspillingen en gang, og kan bare si takk til Vidar P for tipset, jeg kan nesten ikke tenke meg en bedre utnyttelse av en hundrelapp.

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0

Ligger an til kjøp her, ja. Har selv bare Christies versjon, og har mistanke om at de er bedre i det franske reportearet, med trykk og kvalitet som de vanligvis der har. Forresten; når det kommer til stykket er de ikke like bra nå (mitt subjektive syn) som den gang de var "up and coming".

Selv om f.eks. denne er meget bra:

tar det ikke helt av for min del lenger. Mitt tidligere "abonnemenet" på Christie gjelder ikke lenger. Mulig det har sammenheng med alt surret rundt Warners satsing på klassisik musikk (Erato inngikk i porteføljen).

Du skulle nok blitt hos de som ga deg sjansen og investerte i deg (i alle fall tok risiko); Harmonia Mundi. Noen av oss (bare jeg ?) støtter fortsatt dette merket; det er ikke bare reissues av Mahler, Mozart og Strauss som gjelder der.

Mvh
Knut

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Da har jeg brukt ettermiddagen til å høre på Flagstads Dido.. slett ingen dum anbefaling det heller! Veldig stemningsfull, rik i all sin enkelhet; no-nonsense Purcell dette.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//8111264.htm

Jeg er sprø nok til å synes at den låter friskt og bra også jeg :)

Mvh Vidar P

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
44.013
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
21

Fikk min fjerde versjon av denne operaen her om dagen. Rene Jacobs har gjort mye bra på Harmonia Mundi, denne er intet unntak :

Topp Bunn