F80; av med klærne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Har du prøvd den som DVD-spiller?

Jo mer jeg leser om denne på nettet jo mer får jeg lyst på en. Stereophile var jo temmelig entusiastisk.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Er i ferd med å planlegge anlegg nr to, skal ha det i loftstua. Dette ser ut til å være en het kandidat :) Tilogmed Dragen nikket anerkjennende ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Fornøyelig at fjernkontrollen kan brukes som kjøleskapsmagnet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke prøvd den som DVD ennå, men den får jo greie skussmål. Selvsagt vil vel en moderne dvd/bd med hdmi ha en fordel med bilde, ift S-Video'en fra F80, så man kjøper den ikke for dvd-funksjonen alene. Men det er greit å muligheten; med lydsystem og det hele; ser for meg hytter, campingvogn og andre steder man kan ha nytte av bilde fra en bærbar spiller man allikevel vil ha med seg.

Lydkvaliteten er fabelaktig med den rette plasseringen. Men dette er et lite hifianlegg, og som med all annen hifi, så er plassering av høyttalere et aldri så lite poeng. Jeg hadde gladelig levd med denne på loftsstua iallefall :)

Mvh Vidar P

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.757
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig kjekk. Jeg venter på modellen F80 Squeeze. ;) Perfettissimo!

P

Parelius

Gjest
    Vakker sak!

Sammen med i80 så er jo dette systemet virkelig blitt "portabelt" også på SW-siden. Det eneste en skulle ønsket i tillegg, gitt den gode lyden som erfares med CD, var at de hadde tappet musikken på iPoden digitalt inn i DAC-en på F80 - og hoppet over iPodens interne DAC. Men det gjør kanskje ikke noen forskjell i praksis? Har du hatt muligheter til å sjekke ut dette, Vidar P?

Hadde jeg hatt hytte, så skulle jeg spart til noe slikt. Kanskje noe å tenke på til båten, fremfor å gjøre om det dårlige anlegget som står der.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om signalene går digitalt eller analogt inn, de bruker iallefall en 8-pinners DIN-plugg til overføringen. iPod (min er en Nano 4G) låter fint i i80, men ikke CD-nivå selvsagt.

Som en kuriositet kan jeg nevne at hodetelefoner låter mye bedre når F80 driver de enn når de iPod driver de direkte, med samme plater fra iPod'en. Men det kan jo skyldes gain-fordelen og den bedre hodetelefonforsterkeren i F80.

Jeg erfarer et lite problem med samspillet i80 til F80; iPod varsler om at lading via FireWire ikke støttes, og iPod lader ikke. Likedan finner jeg ikke menyen for å styre iPod fra F80. Alt dette til tross for at min har et serienummer senere enn siste oppdatering, og bruksanvisningen er uttrykkelig på at lading OG styring skal fungere. Jeg har skrevet en mail til Meridian, men skuffende nok ikke fått svar på en uke ennå. Noen ideer anyone?

Når det gjelder båt Parelius, så må du ha 230V for å få liv i F80, men det har du vel sikkert.

Mvh Vidar P

jowil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Antall liker
    9
    Har overhodet ingen erfaring med det aktuelle produktet, men lignende duppeditter drar som regel nytte av oppgradering av firmware?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du tenker på software, så har min (S/N > 10004000) siste utgave av software iallefall. Men det kan jo være noe mangler allikevel da.. lasting av software behøver jo ikke alltid gå på skinner.

Mvh Vidar P

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.010
    Sted
    Holmestrand
    Har kikket på den, men synes prisen er vel heftig for en "kjøkkenradio". HiFi-Huset opplyste meg om at den kostet 20k.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    For de som foretrekker Bentley i stedet for Ferrari tilbyr jo Meridian noenlunde samme produkt i Alfred Dunhill-versjon. Tror jeg tar Ferrarien (jeg er jo ingen gentlemann).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fin den også. Ikke samme schwung som Ferrari-modellen dog. Imo selvsagt.

Forresten; er jeg den eneste på HFS som eier og bruker en slik? Noe til hifi-/musikk-entusiaster... sukk. :)

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville heller kjøpt Meridian fremfor å bruke samme beløp på kabler slik mange gjør. Men Fraim stiller først i køen, så får vi se.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Jeg ville heller kjøpt Meridian fremfor å bruke samme beløp på kabler slik mange gjør...
    Ja er du gærn... men det er tilsynelatende så mye "galskap" på HFS (i mine øyne) omkring dette med lyd at jeg ikke er overrasket over at folk øser ut på keiserens nye klær, så lenge det er dyrt nok, eller billig nok ift "veil" utsalgspris.

Meridian'en er jo en boks som faktisk er laget på en slik måte at den vil bli mye brukt; lett tilgjengelig, forståelig, vellydende, spiller alt fra DAB og FM via CD og DVD til iPod; billig (ift annen hifi), brukervennlig, lettplasserbar og på alle måter en glimrende musikkformidler. Slike produkter burde solgt veldig mye mer i Norge.

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.408
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har hørt Tivoli sin variant?

Synes den er lekker, men er endel rimligere enn de ovenfor.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.757
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis kjøpte en slik akkurat.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Da er en F80 ankommet (olje)Hovedstaden eller det lille tettstedet utenfor som bærer navn etter den stjernen som denne lille ubetydelige planeten surrer rundt..
    Må si jeg var svært spent etter å ha fulgt denne tråden ifra starten men innså raskt at en slik måtte jeg jo bare ha..

Kort oppsummert: fantastisk produkt, nyydelig lyd, brukervennlig og fleksibel. Stoor eieglede.
    Kommer til å koble på en squeezebox og sette en iPod Touch i docking stasjonen (for lading) som fjernkontroll med iPeng software så er loftstue anlegget komplett.

Helt enestående service fra Andre' på HiFI huset, bestillt og betalt på torsdag mottatt på mandags kveld. Gøy og handle med slike folk!

Ps Vidar P: min virker fint med fjernkontroll vs iPod, fått det til?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.204
    Torget vurderinger
    4
    Lekkert produkt, men ganske stiv pris.
    Sikkert mange kvinnelige halvdeler som gladelig godkjenner pengebruken når de ser de alternative løsningene med multiboksoppsett.
    Hadde vært interessant med en sammenlikning med B&W Zeppelin og tilsvarende produkt fra Geneva, selv om jeg må si at Meridian pirrer kjøpelysten mest i form av utseendet og det generelle omdømmet til produsenten.

Hørte en Zeppelin på hfk midt i julerushet. Ikke de beste lyttebetingelser. Låt bra, men klarte ikke å overbevise meg der og da. Koster forøvrig 1/4 av F80.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.757
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har mest lyst på Squeezebox Boom jeg. Klart, den er ment brukt hvor man har tilgang til nettverket sitt og den trenger 220V, men det har jeg jo på terrassen også. Greit å slippe denne forferdelige MP3-lyden når man ikke vil styre med sølvskiver med fingre fulle av krabbekjøtt. Huff, -24 i dag tidlig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sting skrev:
    .. Ps Vidar P: min virker fint med fjernkontroll vs iPod, fått det til?
    Hei, først av alt gratulerer med den heftigste bærbare hifi noensinne. Nei, jeg får ikke til det der med styring av i80 fra F80, og ikke lader den iPod heller... bruker du en ekstra kabel eller noe slik?

Dukket det opp meny for i80 på displayet på F80 hos deg? Jeg skjønner ikke det der.. har jo serienummer over siste oppdatering og alt. Kan du ikke beskrive hvordan du går frem for å koble og styre den, i stikkordsform så det ikke skal bli så mye pes for deg? Veldig takknemmlig!

Mvh Vidar P

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Takker, skal prøve etter beste evne :)

Først, ikke for å fornærme, men fungerer fjernkontrollen i det hele tatt? Trodde nemlig først at min ikke virket så viste det seg at det er en liten plastbit innenfor batteridekselet som skal bort.

Mangler et punkt i bruksanvisningen fant jeg ut:

-trykk hjem (hus symb)
    -adjust
    -setup
    -aux
    -trykk så pil til høyre så skulle i80 Ctrl option dukke opp, den skal stå i enabled

Koble til i80 på aux inngang 3, når du trykker aux fra hjem (hus) menyen kan du så velge i80/iPod på aux 3.
    Jeg har bare prøvd dette med en iPhone, den lar seg kontrollere og alle detaljer kommer opp i displayet på F80. Den tar også lading uten noen ekstra kabel.

Håper dette er til hjelp.

mvh Tom

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Oi! Det var til stor hjelp, takker!

Hos meg så er det simpelthen ingen pil til høyre i setup-aux -menyen! Så jeg kommer meg rett og slett ikke inn på denne menyen som heter i80 Ctrl option! Jøje meg, det var rart..

Spurte på HifiHuset om dette, de sa jeg trengte en ekstra kabel, men det har jeg ikke noe tro på. Det står det ingenting om i manualen.. og du bekrefter jo det samme. Nå lurer jeg på om man rett og slett trenger en software-oppgradering, til tross for at mitt serienummer jo skulle ha siste software..

PS; fjernkontrollens plastbit er lur å ta vekk ja. Den virker fint fjernkontrollen synes jeg, fancy med magneten da :)

Mvh Vidar P

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Synd det ikke hjalp!

Får du valgt opp i80 eller iPod når du velger aux inngang nr 3? Kanskje pila på setup menyen kommer frem da?
    Hvis du mot formodning ikke har seneste software skulle dette enkelt la seg gjøre hos importør iflg Meridian sine sider. Men det er jo altid bry og pakke ned og sende osv..
    Min har serienr 100052xx altså ikke 1004000 eller over som brosjyren sier..

Uansett lykke til :)

mvh Tom

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sting skrev:
    Synd det ikke hjalp!

Får du valgt opp i80 eller iPod når du velger aux inngang nr 3? Kanskje pila på setup menyen kommer frem da?
    Hvis du mot formodning ikke har seneste software skulle dette enkelt la seg gjøre hos importør iflg Meridian sine sider. Men det er jo altid bry og pakke ned og sende osv..
    Min har serienr 100052xx altså ikke 1004000 eller over som brosjyren sier..

Uansett lykke til :)

mvh Tom
    Jeg får valgt iPod navnemerke for Aux 3, men det hjelper lite dessverre. Skulle nesten tro de teller seg ned med serienummer.. siden din har funksjonen som ikke skulle ha den... verden er urettferdig du :)

Jeg skal forsøke å kontakte HifiHuset for å høre. Meridian har ikke svart på mail, utrolig nok.

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.408
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Var innom Hifi Huset i Bærum i dag og fikk en lytt. Nesten rart at man får så god lyd ut av en så liten tass.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte like godt en F80 til jeg, noe høyere serienummer. Denne gangen virker i80-funksjonen som forutsatt, men merkelig nok så lader ikke Nano 4G i i80; det kommer opp på displayet (på Nano) at denne tilkoblingsenheten ikke støtter lading. Men jeg kan jo styre Nano fra F80 da..

Noe er ikke helt som det skal med denne software'en fra Meridian. Skulle ønske de kunne hjelpe meg med det slik at det virker som tiltenkt på begge to. Jeg skal skrive en ny mail til Meridian. De sier jo uttrykkelig i litteraturen at iPod Nano 4G skal både kunne styres og kunne lade fra F80 via i80!

Ikke at det bryr meg så mye, men man vil jo helst at ting skal virke da. Forresten så har den litt nyere (noen uker/måneder) F80 blanke multifunksjonsknapper, mens den noe eldre har mattere og finere knapper. Den låter fortsatt fantastisk, begge to gjør det, men jeg må virkelig si at jeg ikke misunner den filsamlende musikkgenerasjon.. det skal alltid være et eller annet krøll. Noe sier meg at konseptet med musikk på filer er temmelig underutviklet ennå.. jeg hadde iallefall ikke giddet å belage meg på alt det krøllet man opplever selv med enkle og i utgangspunktet kompatible enheter.

Men F80 i seg selv, sett bort ifra trøbbelet med å synce i80, er et fantastisk lite stereoanlegg, som jeg helt sikkert kommer til å bruke mye i årtiene fremover.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Mye krøll skyldes jo at Apple har endret kontaktene på iPod fra tid til annen og dockleverandørene ikke har klart å følge helt med. Nå er jo ikke iPod-docking noen fullverdig HD-løsning etter min mening, til det må det brukes standardkommunikasjon som ethernet, USB og SP/DIF. Docken er mer som en praktisk hack som ikke var tiltenkt i iPodens design. Prøv derimot Airport Express sammen med itunes. Ikke noe krøll med det.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva slike ting skyldes er meg revnende likegyldig for å være ærlig. Slike aspekter overlater man til produsenter å ha kontroll på når man kjøper kostbare apparater. Man hadde tenkt seg å få den kompatibilitet som ble annonsert, og som var tilgrunnliggende for kjøpet.
    Her kjøper man flunkende ny F80, i80 og iPod; som hevdes å være fullt kompatible. Så funker det ikke ordentlig. Man har rett til å være en smule irritert, uansett årsak vil jeg hevde. Og det angår ikke meg hvor problemet ligger, mener jeg da. Selv om jeg selvsagt takker for innspill; merk at irritasjon er rettet mot produsenter og teknologiene generelt i dette tilfellet.

Jeg har tenkt å bruke tiden min på å høre på musikk, ikke dvele med tekniske utfordringer omkring premature musikkdatafiler. Derfor er jeg ikke klar for å entre filverdenen antakelig på mange år ennå. Heldigvis bruker jeg F80 fortrinnsvis til å spille radio og CD'er; så kan man si hva man vil om de formatene, men de virker da iallefall.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke om du så Barry Fox sin artikkel om iPod-docker i Hifi News for noen utgaver siden. Problemområde det der, og jeg har inntrykk av at markedet i hovedsak er gadget-orientert og innrettet mot ungdommer og folk som burde hatt et skikkelig stasjonært anlegg.

Jeg kan ikke snakke på vegne av produsenter som annonserer noe de ikke kan holde, men gitt at man velger riktig løsning er det få problemer å snakke om. Airport Express til 800 kr med ekstern DAC gjør kostbare ipod-docker totalt overflødig såfremt du har laptopen tilgjengelig. Squeezebox/Transporter er en annen løsning med godt utprøvd software. Linn DS er derimot et eksempel på trøblete teknologi.

Det er litt urettferdig å sammeligne med CD og radio. Disse formatene har jo sterkt begrenset utenommusikalsk funksjonalitet i forhold til en HD-løsning. Jeg vet jo at du klarer deg fint med disse, men hvorfor kjøpte du da i80?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte i80 fordi jeg hadde en F80, og en iPod Nano 4G med 16Gb kapasitet, og produsentene sier at de er fullt kompatible med styring og lading. Perfekt tenkte jeg.

Dvs at iPod'en inneholder flere hundre cd'er med musikk, som jeg har med meg på farten, og selvsagt hadde tenkt å ha med meg på ferier hvor jeg også har med F80; og dermed slippe å ta den samme musikken med på CD. Det kan jeg nå også forsåvidt; jeg får jo spilt de fra iPod/i80, og det fungerer bra, men problemet er at den ikke lader iPod, og dermed må jeg lade via PC. Ikke noe stort problem, men en irritasjon. Når produsent sier at det funker som en drøm, og det er salgsargumentet, så skal det funke som en drøm. Derav irritasjonen.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja denne her er dessverre sørgelig aktuell:

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Synd og skam at du opplever dette tullet med et produkt som jeg ellers opplever som virkelig bra! Din harme er i høyeste grad berettiget og produsentene må snart skjønne at brukervennlighet og at produktet leverer det det lover ikke er noe vi håper på men et selvsagt krav. Har selv vært i markedet for Linns DS produkter men de scorer dårligere på brukervennlighet enn Squeezebox og det er jo synd for de oser kvalitet i forhold.
    Overrasket over at du ikke får svar fra Meridian, de pleier å ha eksemplarisk bra kundesrvice de gangene jeg har kontaktet dem.
    Lurer også på å kjøpe en til, så bra er denne spilleren ellers :)

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Hei Vidar

Det virker på meg som at du har kjøpt et produkt som ikke er 100% i orden. Kan du ikke ta dette problemet med hifihuset direkte? Hvis du har kjøpt den der mener jeg? Kjedelig å bruke pengene på noe som ikke virker som lovet. Nytt produkt eller pengene tilbake?

Torsen

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Jeg erfarer et lite problem med samspillet i80 til F80; iPod varsler om at lading via FireWire ikke støttes, og iPod lader ikke.
    Dette skjønner jeg ikke helt. Ble ikke Firewire kuttet ut på ipod for flere år siden?

Reima

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    0
    The newest iPod/iPhone products from Apple™ no longer use what is called "Firewire charging". Previous iPods/iPhones were setup where you could charge the unit using a USB connection or Firewire connection. Due to changes that Apple has made in the new iPods/iPhones, the Firewire pins will no longer be usable for charging. Only the USB pins in the iPod/iPhone 3G's dock connector will be usable for charging. Unfortunately, there is no way to modify this product to accommodate this change. Our future products will all support USB charging

Fra Harman Kardon

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Firewire-lading forsvant vel i 2005? Og etter det er det hipp som happ kva som lar seg lade via Firewire. Min Nano lader ikkje via firewire (dock), iPhone 1. versjon lader via firewire og min iPhone 3g lader ikkje via firewire. Veldig rart om Meridan bruker firewire som grensesnitt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det dukker nå iallefall opp på displayet i Nano 4G at enheten ikke støtter FireWire lading, men det er med den første F80'en, den som ikke styrer i80 tross at serienummeret tilsier at den skulle gjøre det.

Med den andre F80'en så sier ikke iPoden noe om FireWire lading, men at "denne tilkoblingsenheten (hva nå enn det er) ikke støtter lading"..

Merkelig at Meridian sier at begge to er fullt kompatible med i80 og iPod Nano både med styring og lading, når de ikke er det iallefall. Dette må jeg komme til bunns i :)

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn