"Føtter" til Spendor S8e

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Har nettopp fått et par S8e i hus. Hva anbefales det at jeg bruker under disse? (Har parkett på solid gulv)

-Minutten

Vedlegg

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Fikk noen føtter fra JFS på mine s8e (8mm)soundcare spikes tilsendt,ca 800 nok tilsendt

De er virker kjempebra

Vedlegg

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.700
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Bruker Audio Physic VCF føtter for øyeblikket - parkett mot betong. Vet ikke vekten på høytalerene dine, men det VCF føttene tåler ikke veldig tunge høytalere. Godt fornøyd, men det var jeg med Soundcare også!

OU812

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.318
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg øliker ikke Soundcare, har liggende her og synes bassen flyter her.
Har kommet bedre ut med å bruke spikes og spikesbeskyttere.

Håvard

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Petterone skrev:
Fikk noen føtter fra JFS på mine s8e (8mm)soundcare spikes tilsendt,ca 800 nok tilsendt

De er virker kjempebra
Jeg tenke på disse jeg også. Brukte dem tidligere på mine KEF Q65 som nå står hos min far. Husker ikke helt om det var 6 eller 8 mm som passet til KEF.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Haavard skrev:

Håvard
Hvilken type gulv har du?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.318
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Minutten skrev:
Haavard skrev:

Håvard
Hvilken type gulv har du?
Flytende furugulv.

Håvard

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har du flytende gulv? I så fall er det en god sjanse for at du blir mektig imponert over hvor stor oppgradering det kan være med en en tykk og tung steinhylle under Spendor'ene.
Jeg gjorde det samme med mine Spendorer, og det var knall på mitt flytende lønnegulv. Møbelfilt mellom stein og gulv, og et-eller-annet som ikke er spikes eller svaiende myk gummi (prøv gjerne møbelfilt der også!) mellom stein og høyttaler. Kanskje er møbelfilt hifiverdenens mest undervurderte høyttalerunderlag?

Plutselig slutter gulvet å synge med og legge et teppe over lyden. Alt strammer opp og livner til. Ting ble hos meg betydelig åpnere, rikere og mer presist. Man får steinhyller sågar skjært til rett dimensjon overalt hvor stein selges.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Regner med det er betong under parketten, jeg skrev "solid" siden det ikke er noe bevegelse i gulvet.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.318
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg må innrømme jeg sverger litt til speikes på mine høyttalere.
Jeg har prøvd hageheller med møbelfilt under, deretter høyttaler oppå disse med spikes. Fungerer veldig godt.
Jeg har nå gått tilbake til noen solide spikesbeskyttere som jeg plasserer spikes oppi, dette fungerer også godt.

Håvard

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Minutten skrev:
Regner med det er betong under parketten, jeg skrev "solid" siden det ikke er noe bevegelse i gulvet.
Hvis det er parkett så er det vel mest sannsynlig flytende hvis du ikke vet annet om det, det er vel ikke mange som fester parketten i underlaget.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Jeg har ikke peiling på hva som defineres som flytene, men jeg har et vanlig parkettgulv på på bakkenivå (1 etasje) i et nyere (2 år) rekkehus uten kjeller. Steinhyller får bli litt frem i tid, da jeg ikke er riktig innflyttet enda. Som en midlertidig løsning så bør da kanskje møbelfilt fungere bedre en at høyttalerne står rett på parketten?

-Minutten

flytende gulv, gulvkonstruksjon hvor det øverste sjiktet ligger løst på den bærende del av etasjeskilleren. Det kan være flere årsaker til at en slik løsning velges, bl.a. vil den kunne hindre at gulvbord eller parkett får sprekker pga. svinn. Den vanligste grunnen er imidlertid at man ønsker å dempe forplantningen av trinnlyd gjennom etasjeskilleren. Flytende gulv blir da lagt på et mykt underlag, f.eks. mineralullmatter, og det sørges for at det ikke blir fast forbindelse verken med etasjeskilleren eller med vertikale bygningsdeler.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hovedproblemet med flytende gulv er at de synger med ganske så ivrig med gulvstående høyttalere. Det kan gi en addert følelse av klangfylde, men vil i siste instans være med å maskere lyden og følgelig dempe detaljer, rytmer og innsikt i det hele tatt.

Ved å eliminere (eller i det minste redusere kraftig) denne syngingen fra gulvet, så reagerer man gjerne på hvor åpen og klar lyden plutselig ble. Såvidt meg kjent så er det ingen bein eller spikes som er effektive til å dempe dette, selv dempeputer av myk type er ikke veldig effektive og medfører sitt eget sett nye problemer. Det er bare å skru opp volumet å kjenne på gulvet med fingertupper (eller et akselerometer) det.

Ved å plassere en tykk og tung helle av granitt e.l. mellom høyttaler og gulv så har man effektivt stanset de mest hørbare av mekaniske vibrasjoner til gulvet, som igjen medfører at gulvet ikke synger med på langt nær like mye, og elektronikken som står på rack på gulvet vil sikkert ikke plages med det faktum at det er mindre resonanser i gulvet heller. Møbelfilt uten stein er ikke dumt det heller selv om det ikke stanser like mye; det blir en slags "limited slip" kontaktflate.

Hjemme hos meg;

Vedlegg

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.815
Torget vurderinger
49
Tynn kork er vell enda bedre enn møbelfilt ??
Samle sammen vinkorkene og finn frem kniven ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.385
Torget vurderinger
1
Prøv SD foten (www.sonicdesign.se) eller Tema Isolator (selges bla av www.dynabel.no se under «HJEMME- Tilbehør» «Underlagsputer» - «Underlagsputer») det gir vesentlig mindre energioverføring til gulvet.

mvh
KJ

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har spikes under mine Rega høyttalere. Jeg har spongulv som ligger på tilfarere. Altså stor sjanse for at gulvet synger med litt. Jeg hentet et nett med småfliser ( mosaikk ) type skifer. Disse har jeg revet av nettet og lagt under spikesene. Det fungerer ypperlig hos meg. Det er ikke vanskelig å høre forskjell med og uten.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Vidar P skrev:
Har du flytende gulv? I så fall er det en god sjanse for at du blir mektig imponert over hvor stor oppgradering det kan være med en en tykk og tung steinhylle under Spendor'ene.
Jeg gjorde det samme med mine Spendorer, og det var knall på mitt flytende lønnegulv. Møbelfilt mellom stein og gulv, og et-eller-annet som ikke er spikes eller svaiende myk gummi (prøv gjerne møbelfilt der også!) mellom stein og høyttaler. Kanskje er møbelfilt hifiverdenens mest undervurderte høyttalerunderlag?

Plutselig slutter gulvet å synge med og legge et teppe over lyden. Alt strammer opp og livner til. Ting ble hos meg betydelig åpnere, rikere og mer presist. Man får steinhyller sågar skjært til rett dimensjon overalt hvor stein selges.
Enig med deg Vidar P.
Jeg bruker også steinplate med filt mot gulvet.
Dette isolerer fint ifra samtidig som det er lett å flytte på ht for å
få til optimal plassering. Faktisk så har jeg også prøvt med gummi
ala Tema Isolator mellom steinplata og gulvet. Lydmessig fungere faktisk filten bedre enn
myk demping; tightere lydbilde i de nedre oktaver.. :)

I tillegg bruker jeg Finite Element Universal mellom steinplata og ht...
Fungerer det... :)

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Vidar P skrev:

Heisan.. :)

Enig med deg Vidar P.
Jeg bruker også steinplate med filt mot gulvet. Men noe tykkere filt enn det du viser på bildet ditt.
Møbelfilt fåes kjøpt rimelig og i et utall størrelser og tykkelser hos forretninge Nille..

Filt isolerer fint ifra samtidig som det er lett å flytte på ht for å
få til optimal plassering.
Faktisk så har jeg også prøvt med gummiunderlag
ala Tema Isolator mellom steinplata og gulvet. Lydmessig fungere faktisk filten bedre enn
myk demping med; tightere lydbilde i de nedre oktaver.. Flytting av/på ht er også vanskelig med gummiunderlag.

Mellom steinplata og ht bruker jeg Fenite Element Universal føtter.
Fungerer det... ;) :D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
56fwb skrev:
.. Faktisk så har jeg også prøvt med gummiunderlag
myk demping med; tightere lydbilde i de nedre oktaver.. 
Samme opplevelser med slike isolatorer vs filt her også, var samme resultater både med Spendor og KEF her. Tema og andre slike dempe-remedier har effekt, men har også bivirkninger som synes større enn med filt. Det verste for meg var en litt mer "indistinkt" lyd som virket litt tung og lukket/upresis. Filt er slett ikke dumt, det låt mye strammere her iallefall.

Men slike ting har man jo også råd å prøve seg litt frem med.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Når dere sier stein, er det samme hvilken? Skifer,Marmor? En 30x40 som vel er en stander hadde nok passet bra hos meg.
Det er jo flisebutikker over alt, disse bør vel ha noe som kan brukes?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis jeg skulle ha anbefalt noe, så er det å høre hvordan det låter med "vanlige" føtter på gulvet først, og så prøvd noen form for stein (granitt eller hva enn det skulle være). Så velger man det man liker best. Det kan jo godt hende at noen vil like den ekstra fylden man får ved at gulvet synger med også, det vet man jo aldri.

Skulle man foretrekke stein, så er det vel nærmest vilkårlig i den store sammenhengen hvilken stein det er, selv om man kanskje kunne ha sett for seg at ting som kleberstein kanskje er blant det dødeste. Jeg tror granitt, skifer, marmor, gråstein eller whatever er underordnet ift stein-eller-ei dersom man vil unngå at det flytende gulvet synger. Uansett; å få skjært til en stein til å passe formet på høyttalerenes bunn er enkelt og relativt billig; man kan jo så se for seg at man velger å la steinen gå etpar cm utenfor høyttalerene for utseendets del.

Det er jo heller ingenting i veien for å prøve isolatorer (myk gummi e.l.) mellom enten stein og gulv eller stein og høyttaler også, selv om jeg er noe skeptisk til det etter ikke så oppløftende forsøk her hjemme. Det fungerte bra under subwoofere (to stk opp-ned-slående REL Storm V) hos meg, men ikke under hovedhøyttalere.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Minutten skrev:
Når dere sier stein, er det samme hvilken? Skifer,Marmor? En 30x40 som vel er en stander hadde nok passet bra hos meg.
Det er jo flisebutikker over alt, disse bør vel ha noe som kan brukes?
Mine steinplater er svart, blankpolert og 3 cm tykk granitt.
Slik som bla brukes til benkeplater på kjøkken..

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Se og få deg ett par (8mm)soundcare spikes,og start der

Jeg bruker det på samme gulv og samme høytaler som deg
Fungerer det :)

men har via denne tråden fått noen gode råd som må prøves ut senere

Men bruker dere disse hellene under stativer også ??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Petterone skrev:

Jeg har også Soundcare i forskjellige størrelser, og har brukt det direkte på gulv og med steinheller under (det er jo filt under de), på samme Spendor-høyttalere som dere. Her er det snakk om store forskjeller med flytende gulv imo; dersom Soundcare gjør 1-2 på veien mot 10 så er steinheller (med eller uten Soundcare) nærmere 10 for å forsøke å kvantifisere det. Soundcare er gode til føtter å være, og flotte produkter, men effekten er som ventet marginal ift større tiltak, og det er altfor dyrt ift effekten sammenliknet med stein og møbelfilt imo. Det er iallefall min opplevelse med disse høyttalerne på flytende gulv, men det er selvsagt så mange variabler.

Har også brukt steinheller under høyttalerstativer siden du spør; om man tenker fysikk så er effekten sannsynligvis avhengig av hvor effektive stativene er til å dempe strukturelle resonanser, men det er også en kjensgjerning at små stativere gjerne har en noe annen og snillere resonanskarakteristikk enn store gulvhøyttalere.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Vidar P skrev:
Petterone skrev:

Jeg har også Soundcare i forskjellige størrelser, og har brukt det direkte på gulv og med steinheller under (det er jo filt under de), på samme Spendor-høyttalere som dere. Her er det snakk om store forskjeller med flytende gulv imo; dersom Soundcare gjør 1-2 på veien mot 10 så er steinheller (med eller uten Soundcare) nærmere 10 for å forsøke å kvantifisere det. Soundcare er gode til føtter å være, og flotte produkter, men effekten er som ventet marginal ift større tiltak, og det er altfor dyrt ift effekten sammenliknet med stein og møbelfilt imo. Det er iallefall min opplevelse med disse høyttalerne på flytende gulv, men det er selvsagt så mange variabler.

Har også brukt steinheller under høyttalerstativer siden du spør; om man tenker fysikk så er effekten sannsynligvis avhengig av hvor effektive stativene er til å dempe strukturelle resonanser, men det er også en kjensgjerning at små stativere gjerne har en noe annen og snillere resonanskarakteristikk enn store gulvhøyttalere.
Jeg har også prøvt alt som nemnes her og har samme konklusjon som Vidar;
Stein-/granitt helle med filt - 3-4 mm tykk hos meg - er det som fungerer best som "plattform" under mine ht.
Mellom steinplata og ht kan en gjerne bruke Sound-care føtter eller feks ennå bedre (og desverre mye dyrere :() Fenite Ceraball Universal.

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Det finnes en masse spennende vibrasjonsisolatorer og dempende maskinføtter til industriell bruk. Beregna for å ta hånd om mye større energinivåer enn fra et par høyttalere, men kanskje det funker? Hvis det skal se bra ut så finnes det endel varianter i rustfritt stål til normale priser. F.eks. fra RS,

http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=4052746

Eller hva med steinplater + vib.isolator? Bare en idè, har ikke prøvd sjøl. Oppgitt frekvens for disse er 15Hz:

http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0688436

Topp Bunn