Førtidspensjonering

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har søkt om, og fått, førtidspensjonering fra 1.2.2012. I brevet fra NAV står det at grunnbeløpet er blitt redusert til 85% fordi min kone er uføretrygdet.
Samtidig har kona fått brev fra NAV om at fordi jeg har fått innvilget førtidspensjonering, er hennes trygd redusert med et beløp som tilsvarer ca 10.000 kr i året.
Dette var jo litt av en munnfull, og jeg skal selvfølgelig ta opp dette med NAV snarest. Men i mellomtiden tenkte jeg at jeg skulle sjekke om det er noen her på forumet som har greie på disse tingene, og som kan fortelle meg om dette er riktig?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Dette er riktig. Ektefeller blir samregnet av NAV. Er noe jæv.... svineri spør du meg. Staten sparer penger...
 
N

nb

Gjest
Jeg kan ikke reglene, men vet at slike beregninger er rimelig kompliserte og at det gjøres ganske mye feil. Så ville absolutt få sjekket dette grundig.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ja jeg snakket med to forskjellige personer hos NAV igår, og begge bekreftet at dette var korrekt.
Jeg fikk etterhvert navigert meg fra til en person i Arbeidsdepartementet som visstnok kunne forklare meg hvorfor reglene er slik, men han var jo selvfølgelig ikke tilstede.
Ingen skal beskylde meg for å være uhildet i denne saken, men jeg har jo litt vanskelig å forstå hvorfor grunnbeløpet mitt skal settes ned til 85% fordi kona er uføretrygdet, og hvorfor konas grunnbeløp skal settes ned til 85% fordi mannen hennes er pensjonist. Det eneste jeg kan komme på, er at Staten vil spare penger, men det vil nok Staten aldri innrømme. :mad:
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
Det er nettopp av slike grunner noen skiller seg før man går inn i pensjonrekken. Ene parten skaffer seg et høvelig billig krypinn(Moelven brakke) med egen adresse, men tilbringer det meste av tiden hos den andre. Det er litt bedrøvelig lyd i ei brakke da, men ja-ja, man kan koble flere sammen. Om det blir noe billigere får bli opp til hver enkelt å bedømme, men da får man i hvert fall full pott.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
geirf2 skrev:
Det er nettopp av slike grunner noen skiller seg før man går inn i pensjonrekken. Ene parten skaffer seg et høvelig billig krypinn(Moelven brakke) med egen adresse, men tilbringer det meste av tiden hos den andre. Det er litt bedrøvelig lyd i ei brakke da, men ja-ja, man kan koble flere sammen. Om det blir noe billigere får bli opp til hver enkelt å bedømme, men da får man i hvert fall full pott.
Hehe. Jeg spurte faktisk NAV i går om det hjalp noe å separere seg, men det eventuelle hullet var visst blitt tettet.

Jeg kommer nok ikke til å skille meg fra kona pga noen kroners skyld, men skulle det skje, måtte det bli kona som meldte flytting til en Moelven-brakke, pga lyden (fatter dere dobbeltbunnen i det siste?) ;)
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
Ser den ;D ;D Skilling bør nok skje på i et godt planlagt tidsrom før pensjonering, ca 10 år.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
geirf2 skrev:
Ser den ;D ;D Skilling bør nok skje på i et godt planlagt tidsrom før pensjonering, ca 10 år.
Hehe. Det begynner å bli litt sent.
Men jeg vil prøve å komme til bunns i dette. Ikke for at det hjelper noe, men det er ofte lettere å avfinne seg med saker og ting når man vet hvorfor det er slik.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Sorry, er nok veggen på dette. Har vært slik i mange år.
Som sagt, eneste grunnen er at Staten skal spare penger.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ja jeg husker at for mange år siden var det endel hissige leserinnlegg i avisen. Var det "samordning" det ble kalt? Men jeg trodde vel egentlig at dette var avskaffet.
Nuvel, ikke noe å gjøre med. Men at man kan jobbe så mye man ønsker uten avkorting i pensjonen, synes jeg er kjempefint. Jeg forstår også at det er blitt innført et ekstra skattefradrag for dem velger dette.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Steinar_Lund skrev:
Ja jeg husker at for mange år siden var det endel hissige leserinnlegg i avisen. Var det "samordning" det ble kalt? Men jeg trodde vel egentlig at dette var avskaffet.
Nuvel, ikke noe å gjøre med. Men at man kan jobbe så mye man ønsker uten avkorting i pensjonen, synes jeg er kjempefint. Jeg forstår også at det er blitt innført et ekstra skattefradrag for dem velger dette.
Samordning finnes fortsatt.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Steinar_Lund skrev:
Ja jeg husker at for mange år siden var det endel hissige leserinnlegg i avisen. Var det "samordning" det ble kalt? Men jeg trodde vel egentlig at dette var avskaffet.
Nuvel, ikke noe å gjøre med. Men at man kan jobbe så mye man ønsker uten avkorting i pensjonen, synes jeg er kjempefint. Jeg forstår også at det er blitt innført et ekstra skattefradrag for dem velger dette.
For de som kan finne / få seg en jobb som 62+'er, er dette greit. For alle andre, er det trasige greier.

Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i dette med førtidspensjon, men jeg har jobba i ca. 40 år nå, så opptjeninga er vel inne? Har noen kjenninger som jobba / jobber innen forsvaret, Politi og NRK, som har fått på plass avtaler om førtidspensjon. De fleste av disse, jobber sånn ca. 50% i sine tidligere jobber. Flere tjener vesentlig meir enn tidligere - særlig en som gikk av med førtidspensjon, og ble innleid som konsulent i sin tidligere jobb og fikk økt lønna si med over 40%. Da går det an!

Bør man ta sikte på å gå av ed 62?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
VilhelmW skrev:
Steinar_Lund skrev:
Ja jeg husker at for mange år siden var det endel hissige leserinnlegg i avisen. Var det "samordning" det ble kalt? Men jeg trodde vel egentlig at dette var avskaffet.
Nuvel, ikke noe å gjøre med. Men at man kan jobbe så mye man ønsker uten avkorting i pensjonen, synes jeg er kjempefint. Jeg forstår også at det er blitt innført et ekstra skattefradrag for dem velger dette.
For de som kan finne / få seg en jobb som 62+'er, er dette greit. For alle andre, er det trasige greier.

Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i dette med førtidspensjon, men jeg har jobba i ca. 40 år nå, så opptjeninga er vel inne? Har noen kjenninger som jobba / jobber innen forsvaret, Politi og NRK, som har fått på plass avtaler om førtidspensjon. De fleste av disse, jobber sånn ca. 50% i sine tidligere jobber. Flere tjener vesentlig meir enn tidligere - særlig en som gikk av med førtidspensjon, og ble innleid som konsulent i sin tidligere jobb og fikk økt lønna si med over 40%. Da går det an!

Bør man ta sikte på å gå av ed 62?
For mange kan det være lurt. For noen uker siden var det en artikkel i Aftenposten, hvor en som hadde greie på dette, sa at å ta ut 100% pensjon ved fylte 62 år, lønte seg med mindre man hadde tenkt å bli 90+.
I mitt konkrete tilfelle ville den årlige pensjonen (inkl AFP) cirka tilsvare den årsinntekten jeg har nå, riktignok før jeg fikk vite om den hersens samordningen. Men selv da kommer jeg relativt bra ut. I tillegg kommer muligheten til å jobbe ubegrenset uten avkorting i pensjonen. På vårparten kommer jeg til å gå over til en 50% stilling på min nåværende arbeidsplass.
Så det er iallfall verdt å tenke litt på. En kjapp telefon til NAV Pensjon gir deg raskt svar på hva du kan få i pensjon. Men det kan være greit samtidig å spørre om dette med samordning. Det gjorde ikke jeg.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Sorry, lite medfølelse her...

At du kan førtidspensjonere deg med inntekt tilsvarende den du har i dag, minus "samordning", samtidig som du kan tjene så mye du vil ved siden av sier det meste om hvor riv ruskende galt systemet er .

At noen kan synes Staten er jævlig pga dette kan tyde på at de er i offentlig sektor.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Øyvind H skrev:
Sorry, lite medfølelse her...

At du kan førtidspensjonere deg med inntekt tilsvarende den du har i dag, minus "samordning", samtidig som du kan tjene så mye du vil ved siden av sier det meste om hvor riv ruskende galt systemet er .

At noen kan synes Staten er jævlig pga dette kan tyde på at de er i offentlig sektor.
Poenget med gullpensjonen er å holde folk i arbeid, for det er arbeidskraft vi trenger mest av i fremtiden, ikke kroner og øre. Vi går inn i en tid der vi begynner å få litt for få yrkesaktive. For å få det regnestykket til å gå opp har vi innført muligheten med tidlig pensjon som er økonomisk forkortet, og retten til å fortsette å jobbe.

Regnestykket kan sees på en primitiv måte, men det tyder på at man ikke vet hvilke utfordringer som faktisk finnes i fremtiden. Denne stimuleringen av arbeidslivet er det nok stor enighet om er nødvendig, men kritikerne har vært redde for at den ikke vil fungere godt nok. Foreløpige tall tyder på at den faktisk fungerer veldig bra. Om den trenden fortsetter får tiden vise, men enn sålenge har muligheten gitt det utfallet man ønsket mht yrkesaktivitet blant seniorene. Seniorer er en berikelse for arbeidslivet og bedriftene, og kan gjerne stimuleres for å stå i arbeid lenger enn de ellers ville. Men ikke nødvendigvis heltid, for dette gir dem råd og mulighet til å kutte ned på arbeidet.

Men samtidig legges det opp til at de som velger tidlig pensjon med arbeid ikke får full utbetaling når den tid kommer, så de er selv ansvarlige til å investere eller spare penger på en måte som gjør det enklere for dem å ha det greit med en lavere pensjon. Mange benytter de ekstra inntektene til å betale ned boliglån, slik at de utgiftene minimeres. Andre sparer, om det er kontanter eller aksjer. Noen investere kanskje i eiendom, Gud vet hva. Men de som kjøper tung hifi for pengene sikrer seg bare god lyd i alderdommen.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
+1.
Et godt og forklarende svar.
Man må bare passe på å ta vare på de ekstra kronene fra NAV, og evnt investere disse som man måtte synes fornuftig....
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Med den nye pensjonsloven må man vel jobbe til fyllte 67 for å få full pensjon utbetalt?
Alt mindre gir avkortning.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
Med den nye pensjonsloven må man vel jobbe til fyllte 67 for å få full pensjon utbetalt?
Alt mindre gir avkortning.
Det er mye verre enn som så, i alle fall for meg som er født i 1966. Jeg må jobbe til jeg er 69 år og 7 måneder før jeg kan ta ut full pensjon. Det henger sammen med at vi lever stadig lenger, og kommer til å heve pensjon i flere år. Derfor har vi det som kalles levealdersjustering, og den gjennomsnittlige forventede levealderen for ditt årskull bestemmer hvor lenge du må stå i jobb. Det er egentlig enkelt og rettferdig, for alle rammes. Men det kompenseres på andre områder, så det er ikke slik at kommende generasjoners pensjonister taper fryktelig mye, men vi kan i alle fall ikke forvente den økningen i kjøpekraft som de har opplevd de senere år.

Det kommer til å bli tøffere, ingen kan nekte for det. Men for de svakest stilte (minstepensjonister, som finnes av mange forskjellige årsaker) kommer nok til å løftes ytterligere, men for de på midten og på toppen blir det vel neppe en veldig positiv utvikling. Det som på mange måter er nytt er at det er mulig å rette opp mye på slutten av sitt yrkesaktive liv. Det gjelder spesielt for de som lever av næringsinntekt, som frilansere, endel håndtverkere, kunstnere og eiere av små enkeltmannsforetak/ansvarlige selskap. Skilte husmødre kan også ved å opprettholde karrieren etter å ha mottatt pensjon kunne rette opp litt av skeiv fordeling.

Pensjonsreformen er en stor og kompleks greie, og vi skal være glad for at våre politikere har vært langt mer forutseende enn det resten av verden har vært. Da tenker jeg ikke på oljefondet og denslags, men forberedelser på mangel av arbeidskraft. Det kommer til å ramme de fleste europeiske land, men også land som Kina og Japan er allerede knallhardt rammet. De store gigantene har virkelige utfordringer når halvparten av befolkningen sitter med pledd på fanget om noen år.

Vi er heldigvis bedre forberedt enn de fleste.
 
Topp Bunn