Førstegangskjøp av speilrefleks

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Som POB skriver, skaff deg en Nikon 18-200 VR. Den er kommet i ny utgave, de tidligere går for veldig greie priser.
    Finn et godt hus til det, gjerne de D300 som er nevnt i tråden, og du er i gang, og til budsjettet ditt.

    Det objektivet vil gi deg stor fleksibilitet, og du vil kunne eksperimentere så det holder. Som Ulf B skriver, vil du også oppdage hvor du liker å ligge langs de mulighetene ulike brennvidder gir. Dette vil være en super introduksjonskombinasjon.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Synes ikke det er riktig å anbefale objektiver med fast brennvidde til nybegynnere.
    50mm er et et fantastisk bra objektiv til en rimelig penge, men det trengs endel øvelse hvis man bare skal gå rundt med 50mm, og blir lite inspirerende og ikke særlig spennende for en nybegynner.
    18-55mm er også veldig kjedelig å bruke, samme med 55-200. De er liksom hverken fugl eller fisk. Disse er bare å glemme IMO.
    D40 som er nevnt, er gammelt, har mye støy i bilder med høy iso. Har eid et slikt, og eneste fordelen er at det er lite og lett. Glem det. Andre gamle som d60, d80, d200 holder ikke mål lengere de heller når det gjelder bildestøy.

    Til innebruk er det viktig med lav støy og høy iso, for å unngå mest mulig blitzbruk. Derfor er de nyeste kameraene mest aktuelle å vurdere.
    Til innebruk blir det også brukt mest objektiver i området 18-75mm.
    Siden 18-105 VR er et bra kitobjektiv hadde jeg vurdert det sammen med et nyest mulig kamera. Så får du heller vurdere en fast 50mm etterhvert.

    Finner du derimot en 18-200 VR I til en rimelig bruktpenge hadde jeg flesket til på den. Vil påstå at dette er Nikons aller beste objektiv, og har du et slikt, trenger du strengt tatt ikke noe annet. Det er ikke det skarpeste i de ekstreme endene, men duverden for en anvendelighet. Det er dette objektivet du alltid tar med på tur, og det har kvaliteter nok til gode portretter og landskapsbilder.

    Det aller viktigste er å komme igang og finne inspirasjon nok til å holde det gående.
    Etterhvert som du tar bilder vil du også skjønne at det som regel ikke er utstyret det kommer an på, men fotografen.
    Poenget med 50mm feks 1,8f til Nikon er a t det er billig, lite og lett med sylskarpe egenskaper. Samtidig som en er nødt til å se/bevege seg for å få komponere bildet og lærer dette fra første stund... Kroppe kan man gjøre i ettertid. Men for all del 18-200 er et godt objektiv og blitz bør man lære seg til å bruke innendørs/utendørs uansett (fill-inn).
    Men som sagt vil jeg være litt sta på dette området; Vurder speilløst...!
    Ikke uenig i dette ser du. Men jeg tror du har et litt annet ståsted enn oss som bare er hobbyfotografer, og knapt nok det. Riktig at 50mm er god trening til å lære å flytte seg rundt isteden for å bare vri på zoomen. Men jeg er av oppfatning at det er noe som bør læres seinere.
    Viktig å ikke være altfor pedagogiske når nye brukere skal finne gleden i å ta bilde. Det skal være enkelt å ta gode bilder, men strålende bilder oppnås bare med mye trening.

    Men, 50mm kan aldri bli 18mm. Og hvis kona og skal ha glede av dette med "point & shoot" tror jeg hun blir rimelig skuffa, når hele familien Retep skal lage familiejulebilde, med alle unga og de får plass til bare de to i midten på bildet.

    Jeg er ikke enig i at han skal kjøpe speilløst. Grunnen er at både Canon og Nikon har en haug med superflotte objektiver til rimelige bruktpriser og kjøpes det god kvalitet kan jo disse objektivene følge med kameraoppgraderinger seinere. Det er også enkelt å kjøpe seg alskens mulig ekstrautstyr. Det er mulig jeg tar meg vann over hodet når jeg mener at søkerne i speilløse hverken er like gode eller like raske, når det gjelder prisklassen som Retep kikker på.
    Eierfølelsen vokser med speilrefleks, som Ulf er inne på, det blir litt mer å holde i liksom.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Hvorfor velge speirefleks dersom man ikke har planer om å utnytte fordelene et slikt kamera gir? Det finnes mer egnede point and shoot kameraer.
    Ja - du kan så si. For min egen del har jeg hatt speilrefleks siden 1970 - helt manuelle kamerahus med fast optikk de første 25 årene. Pluss diverse tilleggsutstyr som f.eks. belg og mellomringer. I tillegg har jeg også hatt mer eller mindre lommevennlige kameraer som supplement - med mer eller mindre automatikk - men har gjennomgående endt opp med at det er speilrefleksene mine jeg bruker i 99% av tilfellene.

    For meg handler det med speilrefleks om "feel-good"-faktoren. Dels at det er litt tungt og stabilt. Men også seremonien rundt det å ta et bilde. Tenke litt gjennom hvilket objektiv man skal bruke i en gitt situasjon. Hvilken kombinasjon av blenderåpning og lukkertid. Det å ha full kontroll i søkeren - what you see is what you get. Pluss at jeg vet at jeg har utstyr til å ta de mer ekstreme bildene - hvis jeg vil. Det er veldig sjelden jeg er ute etter å ta nærbilder av elger og solnedganger - men det gjør godt å vite at jeg kan hvis jeg vil. Eller at jeg KAN rigge meg til og ta et nærbilde av innmaten i forsterkeren - hvis jeg skulle komme på den ideen. Bare det å henge speilrefleksen på skulderen, setter meg på en måte i fotograferingsmodus. Når lommekameraet er med på tur, blir det som regel liggende i lommen - glemmer rett og slett at jeg har med kamera.
    Der er vi på bølgelengde..
    Feelgood faktor. Jeg la mitt speilrefleks til siden til forden av et rammesøkerkamera. Alt er manuelt... kun 50mm objektiv. Må tenke igjennom alt man gjør.. Det gir meg go'følelsen.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.136
    Sted
    Oslo
    Problemet med Nikon og Canon er det ofte blir STORT (særlig objektivene) og da blir det liggende igjen hjemme.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    [h=2]Som han her sa, da han ble spurt om hvorfor han alltid brukte en 50mm, hva gjorde han om han måtte tettere på sitt subjekt?
    "Ja, da går jeg vel litt nærmere."



    Technique[edit][/h]Cartier-Bresson almost exclusively used Leica 35 mm rangefinder cameras equipped with normal 50 mm lenses or occasionally a wide-angle for landscapes.[13] He often wrapped black tape around the camera's chrome body to make it less conspicuous. With fast black and white films and sharp lenses, he was able to photograph almost by stealth to capture the events. No longer bound by a huge 4×5 press camera or an awkward medium format twin-lens reflex camera, miniature-format cameras gave Cartier-Bresson what he called "the velvet hand [and] the hawk's eye."[citation needed]
    He never photographed with flash, a practice he saw as "mpolite...like coming to a concert with a pistol in your hand."[13]
    He believed in composing his photographs in the viewfinder, not in the darkroom. He showcased this belief by having nearly all his photographs printed only at full-frame and completely free of any cropping or other darkroom manipulation.[1] Indeed, he emphasized that his prints were not cropped by insisting they include the first millimetre or so of the unexposed clear negative around the image area resulting, after printing, in a black border around the positive image.
    Cartier-Bresson worked exclusively in black and white, other than a few unsuccessful attempts in color. He disliked developing or making his own prints[1] and showed a considerable lack of interest in the process of photography in general, likening photography with the small camera to an "instant drawing".[14] Technical aspects of photography were valid for him only where they allowed him to express what he saw:
    Constant new discoveries in chemistry and optics are widening considerably our field of action. It is up to us to apply them to our technique, to improve ourselves, but there is a whole group of fetishes which have developed on the subject of technique. Technique is important only insofar as you must master it in order to communicate what you see... The camera for us is a tool, not a pretty mechanical toy. In the precise functioning of the mechanical object perhaps there is an unconscious compensation for the anxieties and uncertainties of daily endeavor. In any case, people think far too much about techniques and not enough about seeing.
    —Henri Cartier-Bresson[8]
    He started a tradition of testing new camera lenses by taking photographs of ducks in urban parks. He never published the images but referred to them as 'my only superstition' as he considered it a 'baptism' of the lens.[15]
    Cartier-Bresson is regarded as one of the art world's most unassuming personalities. He disliked publicity and exhibited a ferocious shyness since his days in hiding from the Nazis during World War II. Although he took many famous portraits, his own face was little known to the world at large (which presumably had the advantage of allowing him to work on the street in peace). He dismissed others' applications of the term "art" to his photographs, which he thought were merely his gut reactions to moments in time that he had happened upon.
    In photography, the smallest thing can be a great subject. The little human detail can become a leitmotiv.
    —Henri Cartier-Bresson[8]


     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Synes ikke det er riktig å anbefale objektiver med fast brennvidde til nybegynnere.
    50mm er et et fantastisk bra objektiv til en rimelig penge, men det trengs endel øvelse hvis man bare skal gå rundt med 50mm, og blir lite inspirerende og ikke særlig spennende for en nybegynner.
    18-55mm er også veldig kjedelig å bruke, samme med 55-200. De er liksom hverken fugl eller fisk. Disse er bare å glemme IMO.
    D40 som er nevnt, er gammelt, har mye støy i bilder med høy iso. Har eid et slikt, og eneste fordelen er at det er lite og lett. Glem det. Andre gamle som d60, d80, d200 holder ikke mål lengere de heller når det gjelder bildestøy.

    Til innebruk er det viktig med lav støy og høy iso, for å unngå mest mulig blitzbruk. Derfor er de nyeste kameraene mest aktuelle å vurdere.
    Til innebruk blir det også brukt mest objektiver i området 18-75mm.
    Siden 18-105 VR er et bra kitobjektiv hadde jeg vurdert det sammen med et nyest mulig kamera. Så får du heller vurdere en fast 50mm etterhvert.

    Finner du derimot en 18-200 VR I til en rimelig bruktpenge hadde jeg flesket til på den. Vil påstå at dette er Nikons aller beste objektiv, og har du et slikt, trenger du strengt tatt ikke noe annet. Det er ikke det skarpeste i de ekstreme endene, men duverden for en anvendelighet. Det er dette objektivet du alltid tar med på tur, og det har kvaliteter nok til gode portretter og landskapsbilder.

    Det aller viktigste er å komme igang og finne inspirasjon nok til å holde det gående.
    Etterhvert som du tar bilder vil du også skjønne at det som regel ikke er utstyret det kommer an på, men fotografen.
    Poenget med 50mm feks 1,8f til Nikon er a t det er billig, lite og lett med sylskarpe egenskaper. Samtidig som en er nødt til å se/bevege seg for å få komponere bildet og lærer dette fra første stund... Kroppe kan man gjøre i ettertid. Men for all del 18-200 er et godt objektiv og blitz bør man lære seg til å bruke innendørs/utendørs uansett (fill-inn).
    Men som sagt vil jeg være litt sta på dette området; Vurder speilløst...!
    Ikke uenig i dette ser du. Men jeg tror du har et litt annet ståsted enn oss som bare er hobbyfotografer, og knapt nok det. Riktig at 50mm er god trening til å lære å flytte seg rundt isteden for å bare vri på zoomen. Men jeg er av oppfatning at det er noe som bør læres seinere.
    Viktig å ikke være altfor pedagogiske når nye brukere skal finne gleden i å ta bilde. Det skal være enkelt å ta gode bilder, men strålende bilder oppnås bare med mye trening.

    Men, 50mm kan aldri bli 18mm. Og hvis kona og skal ha glede av dette med "point & shoot" tror jeg hun blir rimelig skuffa, når hele familien Retep skal lage familiejulebilde, med alle unga og de får plass til bare de to i midten på bildet.

    Jeg er ikke enig i at han skal kjøpe speilløst. Grunnen er at både Canon og Nikon har en haug med superflotte objektiver til rimelige bruktpriser og kjøpes det god kvalitet kan jo disse objektivene følge med kameraoppgraderinger seinere. Det er også enkelt å kjøpe seg alskens mulig ekstrautstyr. Det er mulig jeg tar meg vann over hodet når jeg mener at søkerne i speilløse hverken er like gode eller like raske, når det gjelder prisklassen som Retep kikker på.
    Eierfølelsen vokser med speilrefleks, som Ulf er inne på, det blir litt mer å holde i liksom.
    ...Men de er akkurat derfor han bør gå for speilløst... Et speilløst kamera har mulighetene et speilrefleks har og han kan vokse med det i et enklere oppsett. +at bildekvaliteten er fullt på høyde (i noen tilfeller bedre) enn speilrefleks rett ut av kamera i jpeg. På de fleste speilløse kameraene følger kit objektiv som viser seg å være gode og hvis han kjøper et sånt brukt til feks rundt 3000,- har han et billig kamera i årevis. Hvis han da senere å gå over til et speilrefleks har han et relativt kompakt alternativ. Jeg for min del drar aldri med meg speilrefleks m objektiv på små helgeturer ol. Da er det mitt Fuji X100 som gjelder og jeg får knallbilder som aldri skuffer i jpeg, intuitivt og enkelt som tar de spontane øyeblikkene. Et speilløst kamera er mye mindre enn speilrefleks og feks Både Sony og Olympus har gode iso egenskaper. Sony i form av god føling på sensorer og Olympus i form av innebygd stabilisator. Fuji x blir i mange tilfeller litt mer kall det high end. Jeg har sett så mange ganger folk som har kjøpt seg dyrt speilreflekssystem og blir lei etter kort tid fordi de ikke skjønner sammenhengen og greier å få potensialet ut av kameraet. Skal på ingen måte prøve å revolusjonere noe som helst her men det er mange som går glipp av gleden og kreativiteten ved å hoppe uti for stort her. De er øyeblikket som teller og la kamera ta seg av resten til du greier å mestre øyeblikket. Til og med min far greier å få bra bilder med et E-P3 og all ære til Olympus for det... :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.136
    Sted
    Oslo
    Som han her sa, da han ble spurt om hvorfor han alltid brukte en 50mm, hva gjorde han om han måtte tettere på sitt subjekt?
    "Ja, da går jeg vel litt nærmere."


    Men da må du huske på at han brukte normalobjektiv, og på de mest aktuelle kameraene idag vil det være en 35mm. Det siste sitatet der blir forresten også tillagt Capa, som foretrakk en 35mm på Leicaen, tilsvarende 24mm på de vanligste speilrefleksene idag. "If your pictures aren't good enough, you are not close enough". (Capa døde da også under en krig).
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ett D300 hus er meget bra og kan anbefales på det sterkeste for prisen de forlanger, jeg ser ingen grunner for at du ikke skal kunne begynne med ett slikt kamera, og kjøpe ett mindre komplisert hus utelukker en del fasilieter du garantert kommer til å trenge jo mer du øker innsikten og nysjerrigheten innenfor foto. Du setter deg jo raskt inn i bruksmåter og det vil bli en gedigen nedtur å finne ut at kameraet du har kjøpt ikke holder mål om en 3-4 måneder. Husk også som det påpekes at linsen er like viktig om ikke viktigere om du ønsker kvalitetsbilder, linsen er jo "nesten" evigvarende og vil kunne brukes lenge etter at huset er oppbrukt. Vil du ha tips om linser kan det være greit å vite hva hovedfokuset for hva dine bilder skal inneholde, er det hi-fi vil nok en vidvinkel men en lett zoom være og foretrekke. Jeg kan hjelpe deg med mer utfyllende info om du ønsker etter hvert som ett kjøp nærmer seg.

    Første skritt for å bli en god fotograf er og forstå forholdet mellom blenderåpning, lukketid, og isohastigheter. Hvitbalansen kan alltids justeres i prossesering men da er du også avhengig av at du tar bilder i råformat noe vel de fleste viderekommende gjør. Ellers vil jeg anbefale at du setter deg litt inn i ett enkelt redigeringsprogram som Lightroom e.l da dette virkelig kan sette prikken over i`en i ett bilde.
    Ett greit valg i begynnelsen vil være og kjøre i blenderprioritert automatikk noe jeg selv gjorde inntil jeg gikk over til manuel for full kontroll for en tid tilbake. Om du skal ta bilder av hi-fi oppsett er det greit å vite at du ofte vil bli stående i dårlig lys og da vil ett stativ være og foretrekke da blitz sjeldent vil fungere bra om du ikke bruker off camera lys med eksterne blitzer. Det finnes uttallige videoer på youtube og Akam.no som tar for seg nybegynner turtoials som kan være greit å se på, mange er faktisk veldig lærerike og lettere å skjønne enn den flere hundre siders instruksjonsboken som følger med kameraet.
    Til sist vil jeg bare advare at om du først blir bit av basillen er det ingen ende på hvor dyrt og avansert det kan gjøres men du verden hvor gøy og morsomt det er når komponering og den kreative vinklingen treffer!
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    ...Men de er akkurat derfor han bør gå for speilløst... Et speilløst kamera har mulighetene et speilrefleks har og han kan vokse med det i et enklere oppsett. +at bildekvaliteten er fullt på høyde (i noen tilfeller bedre) enn speilrefleks rett ut av kamera i jpeg. På de fleste speilløse kameraene følger kit objektiv som viser seg å være gode og hvis han kjøper et sånt brukt til feks rundt 3000,- har han et billig kamera i årevis. Hvis han da senere å gå over til et speilrefleks har han et relativt kompakt alternativ. Jeg for min del drar aldri med meg speilrefleks m objektiv på små helgeturer ol. Da er det mitt Fuji X100 som gjelder og jeg får knallbilder som aldri skuffer i jpeg, intuitivt og enkelt som tar de spontane øyeblikkene. Et speilløst kamera er mye mindre enn speilrefleks og feks Både Sony og Olympus har gode iso egenskaper. Sony i form av god føling på sensorer og Olympus i form av innebygd stabilisator. Fuji x blir i mange tilfeller litt mer kall det high end. Jeg har sett så mange ganger folk som har kjøpt seg dyrt speilreflekssystem og blir lei etter kort tid fordi de ikke skjønner sammenhengen og greier å få potensialet ut av kameraet. Skal på ingen måte prøve å revolusjonere noe som helst her men det er mange som går glipp av gleden og kreativiteten ved å hoppe uti for stort her. De er øyeblikket som teller og la kamera ta seg av resten til du greier å mestre øyeblikket. Til og med min far greier å få bra bilder med et E-P3 og all ære til Olympus for det... :)
    Du har selvsagt mange gode poeng Haugenial. Jeg vet jo at du er litt mer dreven enn meg, og har prøvd ut mer utstyr, så det er ikke noe poeng for meg å misjonere noe mer om speil eller ikke. Regner med Retep har fått med seg dette også, så da får vi tro han blir fornøyd med det han velger.

    Jeg skal tilstå at jeg aldri har hatt speilløst, dermed skal jeg ikke uttale meg mer om det da det kan fort bli for mye synsing.

    Nettsida til Ken Rockwell er veldig nyttig å lese litt i når det skal investeres, og han er svært begeistret over X100.
    Mer om det her: Fuji X100
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.136
    Sted
    Oslo
    Nettsida til Ken Rockwell er veldig nyttig å lese litt i når det skal investeres, og han er svært begeistret over X100.
    Mer om det her: Fuji X100
    Ken Rockwell skal leses med adskillig skepsis, men jeg skal være enig i at Fuji X100 er et glimrende kamera. Hadde jeg ikke vært så velutstyrt i et annet system med kompakte objektiver ville jeg nok konvertert til X-systemet for gatefotografering o.l.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    ...Men de er akkurat derfor han bør gå for speilløst... Et speilløst kamera har mulighetene et speilrefleks har og han kan vokse med det i et enklere oppsett. +at bildekvaliteten er fullt på høyde (i noen tilfeller bedre) enn speilrefleks rett ut av kamera i jpeg. På de fleste speilløse kameraene følger kit objektiv som viser seg å være gode og hvis han kjøper et sånt brukt til feks rundt 3000,- har han et billig kamera i årevis. Hvis han da senere å gå over til et speilrefleks har han et relativt kompakt alternativ. Jeg for min del drar aldri med meg speilrefleks m objektiv på små helgeturer ol. Da er det mitt Fuji X100 som gjelder og jeg får knallbilder som aldri skuffer i jpeg, intuitivt og enkelt som tar de spontane øyeblikkene. Et speilløst kamera er mye mindre enn speilrefleks og feks Både Sony og Olympus har gode iso egenskaper. Sony i form av god føling på sensorer og Olympus i form av innebygd stabilisator. Fuji x blir i mange tilfeller litt mer kall det high end. Jeg har sett så mange ganger folk som har kjøpt seg dyrt speilreflekssystem og blir lei etter kort tid fordi de ikke skjønner sammenhengen og greier å få potensialet ut av kameraet. Skal på ingen måte prøve å revolusjonere noe som helst her men det er mange som går glipp av gleden og kreativiteten ved å hoppe uti for stort her. De er øyeblikket som teller og la kamera ta seg av resten til du greier å mestre øyeblikket. Til og med min far greier å få bra bilder med et E-P3 og all ære til Olympus for det... :)
    Du har selvsagt mange gode poeng Haugenial. Jeg vet jo at du er litt mer dreven enn meg, og har prøvd ut mer utstyr, så det er ikke noe poeng for meg å misjonere noe mer om speil eller ikke. Regner med Retep har fått med seg dette også, så da får vi tro han blir fornøyd med det han velger.

    Jeg skal tilstå at jeg aldri har hatt speilløst, dermed skal jeg ikke uttale meg mer om det da det kan fort bli for mye synsing.

    Nettsida til Ken Rockwell er veldig nyttig å lese litt i når det skal investeres, og han er svært begeistret over X100.
    Mer om det her: Fuji X100
    Så klart bare han blir fornøyd er det viktigste. Og det er som både du og Jhonnygrandis (og jeg) sier at mulighetene ligger til rette med speilrefleks og det er ingenting som er så gøy som når du kommer så langt at du er "The master of light" i stedet for omvendt (og det er jo faktisk det foto handler om, å styre lyset)... Men man må som et utgangspunkt være interessert i Foto og sette seg godt inn før resultatene kommer og hvis dette er en Hobby som Retep kunne tenkt seg å lære kjør på med et fantastisk d300/s med et godt objektiv. Hvis han bare vil ta fantastiske bilder rett ut av kameraet så speilløst men her kjenner nok Retep sitt ønske og har fått masse gode anbefalinger i denne tråden...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ett D300 hus er meget bra og kan anbefales på det sterkeste for prisen de forlanger, jeg ser ingen grunner for at du ikke skal kunne begynne med ett slikt kamera, og kjøpe ett mindre komplisert hus utelukker en del fasilieter du garantert kommer til å trenge jo mer du øker innsikten og nysjerrigheten innenfor foto. Du setter deg jo raskt inn i bruksmåter og det vil bli en gedigen nedtur å finne ut at kameraet du har kjøpt ikke holder mål om en 3-4 måneder. Husk også som det påpekes at linsen er like viktig om ikke viktigere om du ønsker kvalitetsbilder, linsen er jo "nesten" evigvarende og vil kunne brukes lenge etter at huset er oppbrukt. Vil du ha tips om linser kan det være greit å vite hva hovedfokuset for hva dine bilder skal inneholde, er det hi-fi vil nok en vidvinkel men en lett zoom være og foretrekke. Jeg kan hjelpe deg med mer utfyllende info om du ønsker etter hvert som ett kjøp nærmer seg.

    Første skritt for å bli en god fotograf er og forstå forholdet mellom blenderåpning, lukketid, og isohastigheter. Hvitbalansen kan alltids justeres i prossesering men da er du også avhengig av at du tar bilder i råformat noe vel de fleste viderekommende gjør. Ellers vil jeg anbefale at du setter deg litt inn i ett enkelt redigeringsprogram som Lightroom e.l da dette virkelig kan sette prikken over i`en i ett bilde.
    Ett greit valg i begynnelsen vil være og kjøre i blenderprioritert automatikk noe jeg selv gjorde inntil jeg gikk over til manuel for full kontroll for en tid tilbake. Om du skal ta bilder av hi-fi oppsett er det greit å vite at du ofte vil bli stående i dårlig lys og da vil ett stativ være og foretrekke da blitz sjeldent vil fungere bra om du ikke bruker off camera lys med eksterne blitzer. Det finnes uttallige videoer på youtube og Akam.no som tar for seg nybegynner turtoials som kan være greit å se på, mange er faktisk veldig lærerike og lettere å skjønne enn den flere hundre siders instruksjonsboken som følger med kameraet.
    Til sist vil jeg bare advare at om du først blir bit av basillen er det ingen ende på hvor dyrt og avansert det kan gjøres men du verden hvor gøy og morsomt det er når komponering og den kreative vinklingen treffer!

    Er klar over at det kan bli dyrt etterhvert... Var jo slik med hifi-en også.
    Blir litt rådvill av alle meningene her. Men finner jo ut litt etterhvert som jeg leser. Så forslagene som kommer setter jeg stor pris på. Har for det meste sett på Nikon hus, og nå de siste timene på hybridkamera. Og ser at man fortsatt kan kjøpe kamera ( hybrider) som i 2011 kosta 6000kr nye for 3000kr nye idag. Vet ikke om det er slik med alle, men gjelder i vertfall Sony Nex 5N. Har også lest meg til at Olympus Pen E p3 kan være noe å tenke på av slike hybrider...

    @Johnnygrandis: Får vel bare høre litt på hva du sier og hade satt stor pris på kjøpshjelp
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Som han her sa, da han ble spurt om hvorfor han alltid brukte en 50mm, hva gjorde han om han måtte tettere på sitt subjekt?
    "Ja, da går jeg vel litt nærmere."


    Men da må du huske på at han brukte normalobjektiv, og på de mest aktuelle kameraene idag vil det være en 35mm. Det siste sitatet der blir forresten også tillagt Capa, som foretrakk en 35mm på Leicaen, tilsvarende 24mm på de vanligste speilrefleksene idag. "If your pictures aren't good enough, you are not close enough". (Capa døde da også under en krig).
    Det er da to forskjellige sitater, om samme sak. Situasjonen da Cartier-Bresson sa dette er velkjent. Og jada, selvsagt brukte han normalobjektiv, som er 50mm på 35mm film, som er det Cartier-Bresson brukte.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ...Men de er akkurat derfor han bør gå for speilløst... Et speilløst kamera har mulighetene et speilrefleks har og han kan vokse med det i et enklere oppsett. +at bildekvaliteten er fullt på høyde (i noen tilfeller bedre) enn speilrefleks rett ut av kamera i jpeg. På de fleste speilløse kameraene følger kit objektiv som viser seg å være gode og hvis han kjøper et sånt brukt til feks rundt 3000,- har han et billig kamera i årevis. Hvis han da senere å gå over til et speilrefleks har han et relativt kompakt alternativ. Jeg for min del drar aldri med meg speilrefleks m objektiv på små helgeturer ol. Da er det mitt Fuji X100 som gjelder og jeg får knallbilder som aldri skuffer i jpeg, intuitivt og enkelt som tar de spontane øyeblikkene. Et speilløst kamera er mye mindre enn speilrefleks og feks Både Sony og Olympus har gode iso egenskaper. Sony i form av god føling på sensorer og Olympus i form av innebygd stabilisator. Fuji x blir i mange tilfeller litt mer kall det high end. Jeg har sett så mange ganger folk som har kjøpt seg dyrt speilreflekssystem og blir lei etter kort tid fordi de ikke skjønner sammenhengen og greier å få potensialet ut av kameraet. Skal på ingen måte prøve å revolusjonere noe som helst her men det er mange som går glipp av gleden og kreativiteten ved å hoppe uti for stort her. De er øyeblikket som teller og la kamera ta seg av resten til du greier å mestre øyeblikket. Til og med min far greier å få bra bilder med et E-P3 og all ære til Olympus for det... :)
    Du har selvsagt mange gode poeng Haugenial. Jeg vet jo at du er litt mer dreven enn meg, og har prøvd ut mer utstyr, så det er ikke noe poeng for meg å misjonere noe mer om speil eller ikke. Regner med Retep har fått med seg dette også, så da får vi tro han blir fornøyd med det han velger.

    Jeg skal tilstå at jeg aldri har hatt speilløst, dermed skal jeg ikke uttale meg mer om det da det kan fort bli for mye synsing.

    Nettsida til Ken Rockwell er veldig nyttig å lese litt i når det skal investeres, og han er svært begeistret over X100.
    Mer om det her: Fuji X100
    Så klart bare han blir fornøyd er det viktigste. Og det er som både du og Jhonnygrandis (og jeg) sier at mulighetene ligger til rette med speilrefleks og det er ingenting som er så gøy som når du kommer så langt at du er "The master of light" i stedet for omvendt (og det er jo faktisk det foto handler om, å styre lyset)... Men man må som et utgangspunkt være interessert i Foto og sette seg godt inn før resultatene kommer og hvis dette er en Hobby som Retep kunne tenkt seg å lære kjør på med et fantastisk d300/s med et godt objektiv. Hvis han bare vil ta fantastiske bilder rett ut av kameraet så speilløst men her kjenner nok Retep sitt ønske og har fått masse gode anbefalinger i denne tråden...

    Jeg føler i vertfall at jeg vil ha noe å strekke meg etter, og dama kan jo bruke kompaktkameraet som faktisk ikke er så ille. Bare jeg finner ladderen, for den er plutselig blitt borte..

    Så jeg tror jeg vil ha et speilrefleks, selv om jeg leser meg frem til at hybrider speilløse kamera er det som kommer til å bli større etterhvert, da de er lettere å bruke.

    Vil altså ha dette som en hobby, men det må ikke være så vanskelig å ta brukbare bilder at jeg ikke gidder å holde på med det. Hvor høy er ingangstrinnet på bruk med et speilrefleks kamera vil dere si?
    På hybrider så så er det stort sett sikt og trykk, og så blir det stort sett bra? om jeg forstår tester riktig. Det er et slikt kamera jeg har idag...
     
    N

    nb

    Gjest
    Rent prinsipielt er det alltid festelig når kamera som tok utmerkede bilder for få år siden plutselig ikke er dugandes fordi det har kommet noe nytt siden. Den begrensende faktor er i 99.5% av tilfellene fotografen selv, ikke utstyret. Om man vil spare penger er det som påpekt fint å kjøpe tidligere semiproff-modeller som nå fås til nesten ingen penger. Byttesyken er vel også relativt utbredt blant herremenn som driver med foto, så om man godtar å ligge en generasjon eller to etter kan man spare MYE penger.

    Gode objektiv går dog aldri av moten, disse holder seg vel også relativt greit i pris, i alle fall om man ser på de klassiske traverene til Canon/Nikon som "alle" bruker.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.136
    Sted
    Oslo
    Rent prinsipielt er det alltid festelig når kamera som tok utmerkede bilder for få år siden plutselig ikke er dugandes fordi det har kommet noe nytt siden. Den begrensende faktor er i 99.5% av tilfellene fotografen selv, ikke utstyret. Om man vil spare penger er det som påpekt fint å kjøpe tidligere semiproff-modeller som nå fås til nesten ingen penger. Byttesyken er vel også relativt utbredt blant herremenn som driver med foto, så om man godtar å ligge en generasjon eller to etter kan man spare MYE penger.

    Gode objektiv går dog aldri av moten, disse holder seg vel også relativt greit i pris, i alle fall om man ser på de klassiske traverene til Canon/Nikon som "alle" bruker.
    Som bloggeren Mike Johnston formulerte det:
    "Ninety-nine percent of the greatest masterpieces in the history of photography were taken with cameras that are not adequate by the standards of today's digital amateur."
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror jeg skjønner tegningen. Blir akkurat som med hifi, kanskje mer på kino delen. Klarer man seg med den nest siste eller eldre. Så vil man få gode opplevelser til en meget gunstig pris.

    Og ta blidene blir som å justere/sette opp anlegget i rommet. Man må gjøre det riktig.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    ...Men de er akkurat derfor han bør gå for speilløst... Et speilløst kamera har mulighetene et speilrefleks har og han kan vokse med det i et enklere oppsett. +at bildekvaliteten er fullt på høyde (i noen tilfeller bedre) enn speilrefleks rett ut av kamera i jpeg. På de fleste speilløse kameraene følger kit objektiv som viser seg å være gode og hvis han kjøper et sånt brukt til feks rundt 3000,- har han et billig kamera i årevis. Hvis han da senere å gå over til et speilrefleks har han et relativt kompakt alternativ. Jeg for min del drar aldri med meg speilrefleks m objektiv på små helgeturer ol. Da er det mitt Fuji X100 som gjelder og jeg får knallbilder som aldri skuffer i jpeg, intuitivt og enkelt som tar de spontane øyeblikkene. Et speilløst kamera er mye mindre enn speilrefleks og feks Både Sony og Olympus har gode iso egenskaper. Sony i form av god føling på sensorer og Olympus i form av innebygd stabilisator. Fuji x blir i mange tilfeller litt mer kall det high end. Jeg har sett så mange ganger folk som har kjøpt seg dyrt speilreflekssystem og blir lei etter kort tid fordi de ikke skjønner sammenhengen og greier å få potensialet ut av kameraet. Skal på ingen måte prøve å revolusjonere noe som helst her men det er mange som går glipp av gleden og kreativiteten ved å hoppe uti for stort her. De er øyeblikket som teller og la kamera ta seg av resten til du greier å mestre øyeblikket. Til og med min far greier å få bra bilder med et E-P3 og all ære til Olympus for det... :)
    Du har selvsagt mange gode poeng Haugenial. Jeg vet jo at du er litt mer dreven enn meg, og har prøvd ut mer utstyr, så det er ikke noe poeng for meg å misjonere noe mer om speil eller ikke. Regner med Retep har fått med seg dette også, så da får vi tro han blir fornøyd med det han velger.

    Jeg skal tilstå at jeg aldri har hatt speilløst, dermed skal jeg ikke uttale meg mer om det da det kan fort bli for mye synsing.

    Nettsida til Ken Rockwell er veldig nyttig å lese litt i når det skal investeres, og han er svært begeistret over X100.
    Mer om det her: Fuji X100
    Så klart bare han blir fornøyd er det viktigste. Og det er som både du og Jhonnygrandis (og jeg) sier at mulighetene ligger til rette med speilrefleks og det er ingenting som er så gøy som når du kommer så langt at du er "The master of light" i stedet for omvendt (og det er jo faktisk det foto handler om, å styre lyset)... Men man må som et utgangspunkt være interessert i Foto og sette seg godt inn før resultatene kommer og hvis dette er en Hobby som Retep kunne tenkt seg å lære kjør på med et fantastisk d300/s med et godt objektiv. Hvis han bare vil ta fantastiske bilder rett ut av kameraet så speilløst men her kjenner nok Retep sitt ønske og har fått masse gode anbefalinger i denne tråden...

    Jeg føler i vertfall at jeg vil ha noe å strekke meg etter, og dama kan jo bruke kompaktkameraet som faktisk ikke er så ille. Bare jeg finner ladderen, for den er plutselig blitt borte..

    Så jeg tror jeg vil ha et speilrefleks, selv om jeg leser meg frem til at hybrider speilløse kamera er det som kommer til å bli større etterhvert, da de er lettere å bruke.

    Vil altså ha dette som en hobby, men det må ikke være så vanskelig å ta brukbare bilder at jeg ikke gidder å holde på med det. Hvor høy er ingangstrinnet på bruk med et speilrefleks kamera vil dere si?
    På hybrider så så er det stort sett sikt og trykk, og så blir det stort sett bra? om jeg forstår tester riktig. Det er et slikt kamera jeg har idag...
    Det er jo i og for seg ikke spesielt vanskelig å bruke et moderne speilreflekskamera - da stiller du inn på automatikk, zoomer og knipser. Ikke det minste vanskelig - og minst like enkelt som på ethvert annet kamera. Men med speilrefleks kan du velge å overstyre automatikken - velge blenderåpninger, lukkertider, ISO-verdi etc. etter eget hode - som riktig brukt kan gi deg mulighet til å ta bedre bilder, eller å ta bilder du ellers ikke ville ha hatt mulighet til å ta i det hele tatt.

    Men det er mannen bak kameraet som gjør bildene. Å ta teknisk gode bilder er det enkleste. Det som er utfordrende, er å få til de litt over middels interessante bildene. Og da må du gjerne bruke litt tid - hvor skal du stå, hvilket utsnitt, hvor vil du ha lyset, vil du at motivet skal være skarpt, mens bakgrunnen skal være uskarp? Vil du fryse bevegelser, eller vil du la bevegelsen være en del av bildet? Skal du bruke blitz, eller basere deg på stativ? I tillegg har du utfordringen med å sette deg inn i alle muligheter du har med digital etterbehandling av bilder - Photoshop e.l. - og å bruke dette slik at bildene kommer enda nærmere det du så for deg i utgangspunktet da du tok bildet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Rent prinsipielt er det alltid festelig når kamera som tok utmerkede bilder for få år siden plutselig ikke er dugandes fordi det har kommet noe nytt siden. Den begrensende faktor er i 99.5% av tilfellene fotografen selv, ikke utstyret. Om man vil spare penger er det som påpekt fint å kjøpe tidligere semiproff-modeller som nå fås til nesten ingen penger. Byttesyken er vel også relativt utbredt blant herremenn som driver med foto, så om man godtar å ligge en generasjon eller to etter kan man spare MYE penger.

    Gode objektiv går dog aldri av moten, disse holder seg vel også relativt greit i pris, i alle fall om man ser på de klassiske traverene til Canon/Nikon som "alle" bruker.
    Med Canon og Nikon er du også rimelig sikret og få hjelp ganske lett om du skulle trenge det, jeg har ett D40 og ett D300 og begge er utmerkete kameraer selv om de har noen år på stumpen.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Så klart bare han blir fornøyd er det viktigste. Og det er som både du og Jhonnygrandis (og jeg) sier at mulighetene ligger til rette med speilrefleks og det er ingenting som er så gøy som når du kommer så langt at du er "The master of light" i stedet for omvendt (og det er jo faktisk det foto handler om, å styre lyset)... Men man må som et utgangspunkt være interessert i Foto og sette seg godt inn før resultatene kommer og hvis dette er en Hobby som Retep kunne tenkt seg å lære kjør på med et fantastisk d300/s med et godt objektiv. Hvis han bare vil ta fantastiske bilder rett ut av kameraet så speilløst men her kjenner nok Retep sitt ønske og har fått masse gode anbefalinger i denne tråden...

    Jeg føler i vertfall at jeg vil ha noe å strekke meg etter, og dama kan jo bruke kompaktkameraet som faktisk ikke er så ille. Bare jeg finner ladderen, for den er plutselig blitt borte..

    Så jeg tror jeg vil ha et speilrefleks, selv om jeg leser meg frem til at hybrider speilløse kamera er det som kommer til å bli større etterhvert, da de er lettere å bruke.

    Vil altså ha dette som en hobby, men det må ikke være så vanskelig å ta brukbare bilder at jeg ikke gidder å holde på med det. Hvor høy er ingangstrinnet på bruk med et speilrefleks kamera vil dere si?
    På hybrider så så er det stort sett sikt og trykk, og så blir det stort sett bra? om jeg forstår tester riktig. Det er et slikt kamera jeg har idag...
    Det er jo i og for seg ikke spesielt vanskelig å bruke et moderne speilreflekskamera - da stiller du inn på automatikk, zoomer og knipser. Ikke det minste vanskelig - og minst like enkelt som på ethvert annet kamera. Men med speilrefleks kan du velge å overstyre automatikken - velge blenderåpninger, lukkertider, ISO-verdi etc. etter eget hode - som riktig brukt kan gi deg mulighet til å ta bedre bilder, eller å ta bilder du ellers ikke ville ha hatt mulighet til å ta i det hele tatt.

    Men det er mannen bak kameraet som gjør bildene. Å ta teknisk gode bilder er det enkleste. Det som er utfordrende, er å få til de litt over middels interessante bildene. Og da må du gjerne bruke litt tid - hvor skal du stå, hvilket utsnitt, hvor vil du ha lyset, vil du at motivet skal være skarpt, mens bakgrunnen skal være uskarp? Vil du fryse bevegelser, eller vil du la bevegelsen være en del av bildet? Skal du bruke blitz, eller basere deg på stativ? I tillegg har du utfordringen med å sette deg inn i alle muligheter du har med digital etterbehandling av bilder - Photoshop e.l. - og å bruke dette slik at bildene kommer enda nærmere det du så for deg i utgangspunktet da du tok bildet.
    Automatikken vil i mange tilfeller drepe den kreative delen og vil du ha alt på autopilot ville jeg nok valgt bort D300. Derimot vil jeg ikke kalle det vanskelig å ta å ta det første steget til å kjøre på blenderprioritet men det er avhengig av at du skjønner kombinasjonen jeg har nevnt over og hvordan det ene påvirker det andre. Både du og bildene dine vil ha det mye mer trivielt om du snarest setter deg inn i dette, egentlig burde alle med ett speilreflekskamera vite dette. Det er som sagt en ting å lære seg den tekniske biten om kameraet men den virkelige utfordringen og det som tar tid er hvordan lyset påvirker scenen og hvordan du best kan utnytte dette til din fordel i komponeringen din men ikke tenk for mye på det nå :)
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Så klart bare han blir fornøyd er det viktigste. Og det er som både du og Jhonnygrandis (og jeg) sier at mulighetene ligger til rette med speilrefleks og det er ingenting som er så gøy som når du kommer så langt at du er "The master of light" i stedet for omvendt (og det er jo faktisk det foto handler om, å styre lyset)... Men man må som et utgangspunkt være interessert i Foto og sette seg godt inn før resultatene kommer og hvis dette er en Hobby som Retep kunne tenkt seg å lære kjør på med et fantastisk d300/s med et godt objektiv. Hvis han bare vil ta fantastiske bilder rett ut av kameraet så speilløst men her kjenner nok Retep sitt ønske og har fått masse gode anbefalinger i denne tråden...

    Jeg føler i vertfall at jeg vil ha noe å strekke meg etter, og dama kan jo bruke kompaktkameraet som faktisk ikke er så ille. Bare jeg finner ladderen, for den er plutselig blitt borte..

    Så jeg tror jeg vil ha et speilrefleks, selv om jeg leser meg frem til at hybrider speilløse kamera er det som kommer til å bli større etterhvert, da de er lettere å bruke.

    Vil altså ha dette som en hobby, men det må ikke være så vanskelig å ta brukbare bilder at jeg ikke gidder å holde på med det. Hvor høy er ingangstrinnet på bruk med et speilrefleks kamera vil dere si?
    På hybrider så så er det stort sett sikt og trykk, og så blir det stort sett bra? om jeg forstår tester riktig. Det er et slikt kamera jeg har idag...
    Det er jo i og for seg ikke spesielt vanskelig å bruke et moderne speilreflekskamera - da stiller du inn på automatikk, zoomer og knipser. Ikke det minste vanskelig - og minst like enkelt som på ethvert annet kamera. Men med speilrefleks kan du velge å overstyre automatikken - velge blenderåpninger, lukkertider, ISO-verdi etc. etter eget hode - som riktig brukt kan gi deg mulighet til å ta bedre bilder, eller å ta bilder du ellers ikke ville ha hatt mulighet til å ta i det hele tatt.

    Men det er mannen bak kameraet som gjør bildene. Å ta teknisk gode bilder er det enkleste. Det som er utfordrende, er å få til de litt over middels interessante bildene. Og da må du gjerne bruke litt tid - hvor skal du stå, hvilket utsnitt, hvor vil du ha lyset, vil du at motivet skal være skarpt, mens bakgrunnen skal være uskarp? Vil du fryse bevegelser, eller vil du la bevegelsen være en del av bildet? Skal du bruke blitz, eller basere deg på stativ? I tillegg har du utfordringen med å sette deg inn i alle muligheter du har med digital etterbehandling av bilder - Photoshop e.l. - og å bruke dette slik at bildene kommer enda nærmere det du så for deg i utgangspunktet da du tok bildet.
    Automatikken vil i mange tilfeller drepe den kreative delen og vil du ha alt på autopilot ville jeg nok valgt bort D300. Derimot vil jeg ikke kalle det vanskelig å ta å ta det første steget til å kjøre på blenderprioritet men det er avhengig av at du skjønner kombinasjonen jeg har nevnt over og hvordan det ene påvirker det andre. Både du og bildene dine vil ha det mye mer trivielt om du snarest setter deg inn i dette, egentlig burde alle med ett speilreflekskamera vite dette. Det er som sagt en ting å lære seg den tekniske biten om kameraet men den virkelige utfordringen og det som tar tid er hvordan lyset påvirker scenen og hvordan du best kan utnytte dette til din fordel i komponeringen din men ikke tenk for mye på det nå :)
    !! Det er komponeringen og forståelsen av dette som er viktig. Og derfor mener jeg at et speilløst (som ikke kan sammenlignes med kompakt kameraer) kan frembringe gleden av å se et godt resultatet da disse kameraene har e duganes auto funksjon + at de har blender/lukker prioritet og noen har full manuell funksjon som lar deg muligheten for å progressivt lære gjennom en læringskurve. Det er mange som har et speilrefleks hjemme og som ikke har peiling. Mange av de speilløse har like stor sensor som speilrefleks så bildekvaliteten er det ingenting å si på... Men jeg står til disposisjon med råd hvis du kjøper et speilrefleks. :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Så klart bare han blir fornøyd er det viktigste. Og det er som både du og Jhonnygrandis (og jeg) sier at mulighetene ligger til rette med speilrefleks og det er ingenting som er så gøy som når du kommer så langt at du er "The master of light" i stedet for omvendt (og det er jo faktisk det foto handler om, å styre lyset)... Men man må som et utgangspunkt være interessert i Foto og sette seg godt inn før resultatene kommer og hvis dette er en Hobby som Retep kunne tenkt seg å lære kjør på med et fantastisk d300/s med et godt objektiv. Hvis han bare vil ta fantastiske bilder rett ut av kameraet så speilløst men her kjenner nok Retep sitt ønske og har fått masse gode anbefalinger i denne tråden...
    Jeg føler i vertfall at jeg vil ha noe å strekke meg etter, og dama kan jo bruke kompaktkameraet som faktisk ikke er så ille. Bare jeg finner ladderen, for den er plutselig blitt borte..

    Så jeg tror jeg vil ha et speilrefleks, selv om jeg leser meg frem til at hybrider speilløse kamera er det som kommer til å bli større etterhvert, da de er lettere å bruke.

    Vil altså ha dette som en hobby, men det må ikke være så vanskelig å ta brukbare bilder at jeg ikke gidder å holde på med det. Hvor høy er ingangstrinnet på bruk med et speilrefleks kamera vil dere si?
    På hybrider så så er det stort sett sikt og trykk, og så blir det stort sett bra? om jeg forstår tester riktig. Det er et slikt kamera jeg har idag...
    Det er jo i og for seg ikke spesielt vanskelig å bruke et moderne speilreflekskamera - da stiller du inn på automatikk, zoomer og knipser. Ikke det minste vanskelig - og minst like enkelt som på ethvert annet kamera. Men med speilrefleks kan du velge å overstyre automatikken - velge blenderåpninger, lukkertider, ISO-verdi etc. etter eget hode - som riktig brukt kan gi deg mulighet til å ta bedre bilder, eller å ta bilder du ellers ikke ville ha hatt mulighet til å ta i det hele tatt.

    Men det er mannen bak kameraet som gjør bildene. Å ta teknisk gode bilder er det enkleste. Det som er utfordrende, er å få til de litt over middels interessante bildene. Og da må du gjerne bruke litt tid - hvor skal du stå, hvilket utsnitt, hvor vil du ha lyset, vil du at motivet skal være skarpt, mens bakgrunnen skal være uskarp? Vil du fryse bevegelser, eller vil du la bevegelsen være en del av bildet? Skal du bruke blitz, eller basere deg på stativ? I tillegg har du utfordringen med å sette deg inn i alle muligheter du har med digital etterbehandling av bilder - Photoshop e.l. - og å bruke dette slik at bildene kommer enda nærmere det du så for deg i utgangspunktet da du tok bildet.
    Automatikken vil i mange tilfeller drepe den kreative delen og vil du ha alt på autopilot ville jeg nok valgt bort D300. Derimot vil jeg ikke kalle det vanskelig å ta å ta det første steget til å kjøre på blenderprioritet men det er avhengig av at du skjønner kombinasjonen jeg har nevnt over og hvordan det ene påvirker det andre. Både du og bildene dine vil ha det mye mer trivielt om du snarest setter deg inn i dette, egentlig burde alle med ett speilreflekskamera vite dette. Det er som sagt en ting å lære seg den tekniske biten om kameraet men den virkelige utfordringen og det som tar tid er hvordan lyset påvirker scenen og hvordan du best kan utnytte dette til din fordel i komponeringen din men ikke tenk for mye på det nå :)
    Nå må vi ikke skremme Retep fra å kjøpe speilrefleks, da... Lett for meg å si - jeg har operert med speilrefleks og analog film, helt manuelt med fokusering, tid og blender i rundt 25 år, før mitt manuelle kamerahus ga opp ånden - så jeg føler meg hjemme i alle disse vanskelige ordene vi har en tendens til å bruke: Blenderprioritet, dybdeskarphet, kornstørrelser etc. etc. Men jeg skjønner godt at noen og hver kan bli litt skyggeredd første gangen man får denne bølgen av fremmedord over seg. Så Retep: ikke la deg skremme - øvelse gjør mester.

    M.h.t. speil eller speilløst, synes jeg ikke at vi skal være veldig dogmatiske. Det ene er ikke spesielt annerledes enn det andre når det gjelder å komponere bilder, fotoglede og slikt - der er det mannen bak kameraet som er alfa og omega.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.136
    Sted
    Oslo
    Tror jeg skjønner tegningen. Blir akkurat som med hifi, kanskje mer på kino delen. Klarer man seg med den nest siste eller eldre. Så vil man få gode opplevelser til en meget gunstig pris.

    Og ta blidene blir som å justere/sette opp anlegget i rommet. Man må gjøre det riktig.
    Jeg vil nok heller sammenligne fotograferingen med å spille et instrument, og romtilpassningen med å kalibrere skjermen og printeren :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    SÅ for å koke det ned til noe litt mindre "svevende" for meg.

    Om jeg vil ha mulighet til å gå inn og overstyre automatikken, med desse "vanskelige uttrykkene" og dermed leke mer med bilde. Men samtidig så kan dama ta opp kameraet fra bagen og sikte og skyte. Så går jeg for speilrefleks.

    Om jeg vil ha bedre bilder rett ut av bagen. Så er det hybrid eller speilløse kamera som er tingen. som nok dekker mitt behov slik det er idag.

    Men har jeg flere muligheter med et speilkamera enn med et speilløst, om jeg blir flink til å sette opp bilder, finne motiv plassere meg i forhold til lys osv?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror jeg skjønner tegningen. Blir akkurat som med hifi, kanskje mer på kino delen. Klarer man seg med den nest siste eller eldre. Så vil man få gode opplevelser til en meget gunstig pris.

    Og ta blidene blir som å justere/sette opp anlegget i rommet. Man må gjøre det riktig.
    Jeg vil nok heller sammenligne fotograferingen med å spille et instrument, og romtilpassningen med å kalibrere skjermen og prinsessen :)
    HÆ? Klimprer litt på gitar, men blir ikke bedre til å spille om gitaren koster 2000kr eller 20.000kr. Det høres like fælt ut....
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.136
    Sted
    Oslo
    SÅ for å koke det ned til noe litt mindre "svevende" for meg.

    Om jeg vil ha mulighet til å gå inn og overstyre automatikken, med desse "vanskelige uttrykkene" og dermed leke mer med bilde. Men samtidig så kan dama ta opp kameraet fra bagen og sikte og skyte. Så går jeg for speilrefleks.

    Om jeg vil ha bedre bilder rett ut av bagen. Så er det hybrid eller speilløse kamera som er tingen. som nok dekker mitt behov slik det er idag.

    Men har jeg flere muligheter med et speilkamera enn med et speilløst, om jeg blir flink til å sette opp bilder, finne motiv plassere meg i forhold til lys osv?
    Speilrefleks gir noen fordeler, men mest i form av spesialutstyr som lange teleobjektiver, macro og lys, men de speilløse kommer etter.

    Ellers har nybegynnerkameraene i begge systemene en fordel for deg i forhold til de mer avanserte. De mer avanserte har nemlig droppet en god del av de programmene dukanskje er vant til fra kompaktkamera. Dermed kan terskelen for å komme ordentlig igang være litt større.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.136
    Sted
    Oslo
    Tror jeg skjønner tegningen. Blir akkurat som med hifi, kanskje mer på kino delen. Klarer man seg med den nest siste eller eldre. Så vil man få gode opplevelser til en meget gunstig pris.

    Og ta blidene blir som å justere/sette opp anlegget i rommet. Man må gjøre det riktig.
    Jeg vil nok heller sammenligne fotograferingen med å spille et instrument, og romtilpassningen med å kalibrere skjermen og prinsessen :)
    HÆ? Klimprer litt på gitar, men blir ikke bedre til å spille om gitaren koster 2000kr eller 20.000kr. Det høres like fælt ut....
    Stemmer nok det. Jeg kjenner folk med fotoutstyr for 6-sifrene beløp, men som fremdeles ikke kan komponere et bilde :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.136
    Sted
    Oslo
    På den andre siden klarer Thomas Dybdahl å spille fint på en gitar fra et loppemarked :)
     

    jha79

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Finn et gammelt canon på brukten, legg pengene i optikk og blitz.
    Med fex en 50mm1.4 (sigma eller canon sin) så har du utstyr som takler di fleste forhold.

    Jeg bruker et 9 år gammelt speilrefleks kamera på di fleste av mine bilder ( Link til hjemmesiden: Fantasy ) kunne godt kjøpt et nyere et men ser ikke poenget da det er bra nok til mitt bruk og det er mye viktigere å ha god optikk / lysetting enn det å ha en sensor som tåler støy bedre. Og så lenge man ikke skal lage store postere til å klistre på vegger i reklame sammenheng så trenger man ikke å bry seg om megapixel krigen.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Tror jeg skjønner tegningen. Blir akkurat som med hifi, kanskje mer på kino delen. Klarer man seg med den nest siste eller eldre. Så vil man få gode opplevelser til en meget gunstig pris.

    Og ta blidene blir som å justere/sette opp anlegget i rommet. Man må gjøre det riktig.
    Jeg vil nok heller sammenligne fotograferingen med å spille et instrument, og romtilpassningen med å kalibrere skjermen og prinsessen :)
    HÆ? Klimprer litt på gitar, men blir ikke bedre til å spille om gitaren koster 2000kr eller 20.000kr. Det høres like fælt ut....
    Stemmer nok det. Jeg kjenner folk med fotoutstyr for 6-sifrene beløp, men som fremdeles ikke kan komponere et bilde :)
    Det gjør dessverre jeg og. Det hjelper ikke ha et Leica uten å kunne bruke det med henvisning til gitaren nevnt ovenfor. Kona di vil nok ha mer utbytte av et speilløst... Nå er jeg veldig tilhenger for speilløst i denne tråden merker og jeg foretrekker speil selv, ved krevende situasjoner vel og merke. Begge varianter får du strålende bilder med. Den ene må læres og den andre er Point n shoot... Dra til en fotobutikk og kjenn litt på de forskjellige kameraene og prøv å ta noen løs-bilder... Da får du et inntrykk.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Når du har lært deg sammensetningen av denne triangelen i bildet/funksjonen av kameraet er du på god vei og det er dette som gjør eksponering.. Når punktet ligger i midten av triangelen får du en rett eksponering og er vel noe autofunksjonen baserer seg på. Men det er å utfordre disse elementene som er morsomt, styre lyset ønsket vei og når du får til det begynner det å ligne noe og det er da speilrefleks kommer til sin rett...
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Når du har lært deg sammensetningen av denne triangelen i bildet/funksjonen av kameraet er du på god vei og det er dette som gjør eksponering.. Når punktet ligger i midten av triangelen får du en rett eksponering og er vel noe autofunksjonen baserer seg på. Men det er å utfordre disse elementene som er morsomt, styre lyset ønsket vei og når du får til det begynner det å ligne noe og det er da speilrefleks kommer til sin rett...
    I de "gode gamle dager" - som egentlig var verken gode eller gamle, men det er en annen sak - var venstrehånden på blenderringen og høyrehånden på tidsinnstillingen: et knepp på blenderringen = et tilsvarende knepp i motsatt retning på tiden. Det gikk helt automatisk for å få eksponeringspilen i midten. Så dro man til med et knepp ekstra eller to på det ene eller det andre hvis det var motlys. Tungvint for våre moderne fotografer - men man lærte seg basiskunnskapene ganske kjapt, da.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Eksempel på speillløst kompaktcamera:

    Stativ, før trocarbeh 001.jpg
    Camerastativ og Mamas & papas. Samlealbum 001.jpg
    Nikon. 1. V.2. Tar utmerkede fotos. Objektivet kan foldes sammen, slik at hele cameraet går i en litt stor lomme. Utskiftbar optikk, men litt svak sensor. Ikke avskrekkende pris.Regner m. at retep iaff. tar dette stilige cameraet opp til vurdering, om ikke annet.


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Er Nikon 1 serie "banned". Det er andre gangen jeg stanser ytringer i en nikon(foto)tråd v. å poste dette cameraet????


    mvh
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei

    Har selv hatt Nikon D40 og D90. Nikon sitt D90 kamera med 18-105mm linse er rett og slett meget bra.
    Enkelt å bruke for de som ønsker å kjøre det i AUTO og kan brukes mer avansert etterhvert.
    Tar gode bilder i mange lyssettinger. Syns også det var meget godt å bruke i skumring og mørke
    uten blitz. Ble faktisk overraskende lite ISO-støy. Tok bilder på Sabeltannshow i Dyreparken med sønnen og
    samboeren. Der var det mørkt og kun lyssetting på scenen. Resultatet ble overraskende godt.

    Du kan vel få disse pent brukt til rundt 3500 kr. Jeg stemmer på D90 :) Strålende kamera.

    Mvh Øyvind
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    172
    Antall liker
    116
    Sted
    Oslo
    Automatikken vil i mange tilfeller drepe den kreative delen og vil du ha alt på autopilot ville jeg nok valgt bort D300. Derimot vil jeg ikke kalle det vanskelig å ta å ta det første steget til å kjøre på blenderprioritet men det er avhengig av at du skjønner kombinasjonen jeg har nevnt over og hvordan det ene påvirker det andre. Både du og bildene dine vil ha det mye mer trivielt om du snarest setter deg inn i dette, egentlig burde alle med ett speilreflekskamera vite dette. Det er som sagt en ting å lære seg den tekniske biten om kameraet men den virkelige utfordringen og det som tar tid er hvordan lyset påvirker scenen og hvordan du best kan utnytte dette til din fordel i komponeringen din men ikke tenk for mye på det nå :)
    Javel...?
    Han her bruker til din informasjon ene og alene analoge point and shoot kompaktkameraer, det har han gjort iallefall de siste 30-35 årene. Har hørt at han brukte litt analog enkel speilrefleks på 70-tallet, men gikk etterhvert over til kompaktkamera. Kan ikke si at det er noe umiddelbart feil å si på hverken kreativtet eller teknikk her:

    http://www.anderspetersen.se/category/selected-works/
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Automatikken vil i mange tilfeller drepe den kreative delen og vil du ha alt på autopilot ville jeg nok valgt bort D300. Derimot vil jeg ikke kalle det vanskelig å ta å ta det første steget til å kjøre på blenderprioritet men det er avhengig av at du skjønner kombinasjonen jeg har nevnt over og hvordan det ene påvirker det andre. Både du og bildene dine vil ha det mye mer trivielt om du snarest setter deg inn i dette, egentlig burde alle med ett speilreflekskamera vite dette. Det er som sagt en ting å lære seg den tekniske biten om kameraet men den virkelige utfordringen og det som tar tid er hvordan lyset påvirker scenen og hvordan du best kan utnytte dette til din fordel i komponeringen din men ikke tenk for mye på det nå :)
    Javel...?
    Han her bruker til din informasjon ene og alene analoge point and shoot kompaktkameraer, det har han gjort iallefall de siste 30-35 årene. Har hørt at han brukte litt analog enkel speilrefleks på 70-tallet, men gikk etterhvert over til kompaktkamera. Kan ikke si at det er noe umiddelbart feil å si på hverken kreativtet eller teknikk her:

    selected works � ANDERS PETERSEN
    En bekjent av meg og Norges desidert mest anerkjente fotograf (uten å nevne navn) har heller ikke noe spesielt forhold materialistisk utstyr der det er kunsten og håndverket som står i fokus. Har sett og latt meg inspirere av hans teknikker og det mest imponerende er hans oppfatning av motivet og ikke teknologien.
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.237
    Antall liker
    4.864
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    D40 er helt topp kamera og med skikkelig objektiv så kan du ta flotte bilder. For 4000,- ville jeg handlet en d40 eller d7000 samt en fast 50mm blender 1.4 (Nikon)
    ...
    D7000 er et vesentlig mer kapabelt kamera enn D40. Samtidig har det "kelnerinnstilling" (dvs. full auto) som mangler eller er vanskeligere tilgjengelig på de mer halvproffe modellene, f.eks. D300s.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Automatikken vil i mange tilfeller drepe den kreative delen og vil du ha alt på autopilot ville jeg nok valgt bort D300. Derimot vil jeg ikke kalle det vanskelig å ta å ta det første steget til å kjøre på blenderprioritet men det er avhengig av at du skjønner kombinasjonen jeg har nevnt over og hvordan det ene påvirker det andre. Både du og bildene dine vil ha det mye mer trivielt om du snarest setter deg inn i dette, egentlig burde alle med ett speilreflekskamera vite dette. Det er som sagt en ting å lære seg den tekniske biten om kameraet men den virkelige utfordringen og det som tar tid er hvordan lyset påvirker scenen og hvordan du best kan utnytte dette til din fordel i komponeringen din men ikke tenk for mye på det nå :)
    Javel...?
    Han her bruker til din informasjon ene og alene analoge point and shoot kompaktkameraer, det har han gjort iallefall de siste 30-35 årene. Har hørt at han brukte litt analog enkel speilrefleks på 70-tallet, men gikk etterhvert over til kompaktkamera. Kan ikke si at det er noe umiddelbart feil å si på hverken kreativtet eller teknikk her:

    selected works ? ANDERS PETERSEN
    Ja jeg lurer på hva de fleste profesjonelle ville valgt men for all del det gjelder å støtte seg på sine idealer og ta til seg det som menes er fornuftig, dine bilder, ditt kamera, ditt valg. Dog er det for meg helt utelukket og kjøre på automatikken, bedre nå ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn