Første riaa trinn

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Manley Chinook:

Manley.jpg
Muligens litt utenfor budsjett.

mvh

Sist redigert:

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Den var ukjent? Manley får jo mye skryt, men pris?hvem fører de her til lands?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hahahaha,her legger jeg frem alternativ i 1-2500,- klassen så kommer du med en til 25 lapper ? ;)
Den er nok "litt" over budsjett pr idag, men endag kanskje!

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Hahahaha,her legger jeg frem alternativ i 1-2500,- klassen så kommer du med en til 25 lapper ? ;)
Beklager at jeg anbefaler dyrt utstyr. Men hadde du hørt den ville du aldri angret. Er selv fanget i vinylens magiske verden.(har kjøpt Avid Acutus, SME 309), kommer i signatur når levert.

mvh

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Jeg ga bort en Cambridge for noen månder siden. Den dukker forholdsvis ofte opp på bruktbørsen til en billig penge. Jeg var meget fornøyd med min, og vet fortsatt ikke hvor lurt det var å kvitte seg med den.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.538
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Blandt alternativene dine pahf får du veldig mye morro ut av riaa-trinnet til Cambridge. Valg av pu kan selvsagt ha en viss betydning. Aller helst skulle jeg ha ønsket meg at du kunne lagt på etpar tusen og fått prøvd den nye lille-riaa'n fra Trans Rotor: Trans Rotor Phono Studio.

Mvh
Jan P.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.855
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Som Grumpy og grammofon sier hold beina på jordet! sats på en budget riaa og du får masse for pengene. Spiller på bakrommet med min gamle sl-1200 og en veldigt god Goldring 2500!!! rett in i min gamle Luxman L-510 med ruskigt bra resultat

TerryGib

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2011
Antall liker
3.149
Sted
Bergen
Har prøvd både Cambridge 651p og Musical Fidelity V-LPS
På MC var det minste 2 - 3 100m sekunders avstand i Musical Fidelity's favør.
TerryG

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Beklager at jeg anbefaler dyrt utstyr. Men hadde du hørt den ville du aldri angret. Er selv fanget i vinylens magiske verden.(har kjøpt Avid Acutus, SME 309), kommer i signatur når levert.

mvh
Det er helt i orden, jeg er helt fersk og liker å gå kvalitetsstigen oppover, det er meget mulig jeg koster på 20 lapper på riaa i fremtiden, men pr idag er det budsjett som gjelder :)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Jeg ga bort en Cambridge for noen månder siden. Den dukker forholdsvis ofte opp på bruktbørsen til en billig penge. Jeg var meget fornøyd med min, og vet fortsatt ikke hvor lurt det var å kvitte seg med den.
Cambridge er jo kjent for å være bang for bucks så en trår sjeldent feil der, men har hørt mye skryt om MF sin i samme prisklasse.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Blandt alternativene dine pahf får du veldig mye morro ut av riaa-trinnet til Cambridge. Valg av pu kan selvsagt ha en viss betydning. Aller helst skulle jeg ha ønsket meg at du kunne lagt på etpar tusen og fått prøvd den nye lille-riaa'n fra Trans Rotor: Trans Rotor Phono Studio.

Mvh
Jan P.
Pu skal være en mm pickup mener jeg å ha hørt(De er vel mest lettdrevne?) Skal rote litt rundt på bruktbørsen, men kjøpelysten er temmelig like rundt hjørnet :)

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.357
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Hva med en Trichord Dino hvis du kommer over en på brukten? God riaa i mellomsjiktet og vokser med oppgavene!

OU812

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Som Grumpy og grammofon sier hold beina på jordet! sats på en budget riaa og du får masse for pengene. Spiller på bakrommet med min gamle sl-1200 og en veldigt god Goldring 2500!!! rett in i min gamle Luxman L-510 med ruskigt bra resultat
Godt å høre, siden dette er min første vinyl opplevelse vil jeg nok være godt plantet på jorda, men det er jo selvfølgelig viktig å få den beste innenfor min prisklasse 2k +-
Enklere sagt så er jeg ute etter den riaaen med mest spilleglede!

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
TerryG
Kan du utdype dette? Hva vil det utgjøre i praksis?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hva med en Trichord Dino hvis du kommer over en på brukten? God riaa i mellomsjiktet og vokser med oppgavene!

OU812
Takk for tipset, er stadig inne på torget og leter, men har ikke dukket opp noen budgett riaaer på en stund, bortsett fra nad sin, og den er jeg smått skeptisk på!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
1278324897_Heed_0020_quastar_w450_h400.jpg

Ligger vel på 2800,- veiledende. (få's som enten MM og MC)
Kan også brukes med ext. psu. Så den er jo "oppgraderbar" hvis det skulle være ønskelig.
Kanskje i overkant av budsjett ?

Men verdt å vurdere, imho.
Moiz som selger.

/jan

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Vis vedlegget 163965

Ligger vel på 2800,- veiledende. (få's som enten MM og MC)
Kan også brukes med ext. psu. Så den er jo "oppgraderbar" hvis det skulle være ønskelig.
Kanskje i overkant av budsjett ?

Men verdt å vurdere, imho.
Moiz som selger.

/jan

Hmm.... Moiz bruker jo å få mye ros for produktutvalget sitt så det skal jeg absolutt sjekke nærmere ut :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har en stående her som brukes på en gammel Luxman med en DV10x5 (HO mc pu) og det spiller bedre enn den innebygde riaa'n i AN M2 pre'n. Men det er her.
Relativt høy gain i den der, men nå har jeg relativt eff. høytalere.

Uansett verdt å sjekke ut syns jeg.

/jan

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Velkommen til vinylens vidunderlige verden.

Platespilleren du får er en riktig hyggelig sak som prismessig ville hatt en pris på kanskje
Kr. 15-20.000,- ny i dag. Du bør derfor titte på RIAAer noe over en tusenlapp for å holde
følge kvalitetsmessig med spilleren.

Videre er det verdt å merke seg at RIAAen først og fremst skal matche pickupen din - ikke
platespilleren (eller armen). Jeg regner med at Thorensen er utstyrt med originalarmen og
derfor er utstyrt med en MM-pickup. Hvilken pickup står på spilleren i dag?
Om dette er en rimelig pickup bør du kanskje først finne deg en høykvalitets MM-pickup som
Ortofon 2M Bronce eller en moving iron pickup fra SoundSmith (se egen tråd) som matcher
armen og deretter bestemme deg for RIAA.

Min anbefaling ville være å gå for en Graham Slee ERA V Gold Intro til Kr. 4.200,- med mulighet
til senere og oppgradere med større strømforsyning (og Xindak MC-10 trafoer dersom MC-pickup
blir aktuelt etter arm- eller platespiller-bytte).

Er du bestemt på ikke å bruke mer enn en drøy tusenlapp på RIAA, ville jeg valgt Cambridge 651P
om spilleren din er utstyrt med en varm til medium klingende PU eller GramAmp 2 om pickupen har
en lysere klangkarakter.

Lykke til.
Gunnar Brekke.
Fidelity

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Takk for et informativt svar :)
Det er nok orginal pickupen som står på, og en mm pickup.
Jeg er litt usikker på hvilken, og den står i boden nedpakket pr idag, men min far mente det var i aller høyeste grad en god pickup på den tiden så jeg tror ikke den skal være flaskehalsen sånn sett.

For meg blir det vanskelig å beskrive hvordan pickupen spiller da jeg ikke har hørt den siden jeg var 9-10år.
Sånn sett er nok den beste riaaen for meg den som er mest allround.

TerryGib

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2011
Antall liker
3.149
Sted
Bergen

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Måtte ta en tlf til opphavet, og han mente at det var en Ortofon pickup av god kvalitet som sto på spilleren pr idag, til og begynne med vil jeg tro den holder.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
TerryG
Kan du utdype dette? Hva vil det utgjøre i praksis?
http://www.hifisentralen.no/forumet...-god-riia-beha-ver-ikke-og-koste-skjorta.html
Aner ikkje om dette er måten å henvise til en annen tråd
men tror det står litt her.
TerryG
V-LPS MKII kjøpte jeg faktisk etter å ha lest i tråden du linket til :) Til den prisen vil jeg si meg meget fornøyd av hva den leverer. Brukes sammen med en Clearaudio Concept. Helt klart ett bedre resultat enn det integrerte RIIA-trinnet i forstereken min, H/K 3490, som i og for seg gjorde en god jobb. Funker fjell koblet opp til Little Dot 1+ og ett sett Grado SR325is :)

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Stereofil har V-LPS MKII til 1495,- ihvertfall. Var forøvrig der jeg bestillte min for noen mnd. siden.

Sist redigert:

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Både stereofil og resonans har den vel til 1495, oslohificenter har mod 1 til 1395,- for den som vil spare inn en 100,-

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det der er en god pickup! En kamerat av meg bruker den på en klassisk Luxman, og det låter kanon.
Jeg har hørt V-LPS ved etpar anledninger og er virkelig imponert, men om du legger på endel, må jeg si meg enig med kollega Gunnar og anbefale en Graham Slee ERA Intro. Det er en avsindig bra riaa til prisen.
Jeg må vel si jeg synes han dro til så det holder i sin "i dag-pris" på Thorensen din, men jøsses, det er en god spiller.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Godt å høre at pickupen holder standarden :) Er mer bekymret for den ødelagte phonopluggen jeg nevnte ovenfor ;) All hjelp mottas med takk!

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Liker egentlig ikke og strø salt i sårene på noen, spesielt ikke på en ny-begynner.......... men 2 ben plantet på jordens overflate må man kunne forlange når man skal anbefale noe ovenfor andre........ pickupen din er en billig MC pickup som er over 30 år gammel, om jeg ikke husker helt galt så kostet den 895 kroner rundt 1979-80 og den var ikke veldig bra den gangen den var ny og tilrtoss for Impulse sine begeistrede uttalelser om denne så kan jeg ikke få meg til og tro at over 30 års bruk har fått den til og bli bedre, det finnes nok værre pickuper......... men jeg er redd denne pickupen ikke er værd noe stort oppstyr rundt seg.

Kjøp deg en Ortofon 2M Bronze hvis du har råd og en Musical Fidelity riia og kos deg og vurder heller om et halvt år eller et år om du vil oppgradere, begge produkter jeg har nevnt er lett omsettelige ting på bruktbørsen om du ikke skulle være fornøyd eller om du skulle ville oppgradere raskere.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hehe det er kort vei begeistring til fordømming ;) Men jeg tror deg så gjerne. Jeg har ingen motforestillinger mot å bytte pickup så det er skjer nok relativt kjapt såfort jeg får den opp å gå. Hvordan er det når man byttet pickup med stifttrykk og slikt?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
895,- var faktisk litt for en pickup rundt 1980 det, Rudi. Jeg bare nevner at en SME 3009 kostet 600,- på Audioscan i juli det året......sånn for å få perspektivene på plass her.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Men korrekt meg hvis jeg tar feil, er det ikke slik at orginal armen på 318 tar bare mm pickuper?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Torget vurderinger
39
895,- var faktisk litt for en pickup rundt 1980 det, Rudi. Jeg bare nevner at en SME 3009 kostet 600,- på Audioscan i juli det året......sånn for å få perspektivene på plass her.

.......denne Ortofon pickupen var den nest billigste Ortofon hadde laget av MC pickuper den gangen og de hadde vel 6 stk som var dyrere i 1980, X3's største konkurenter i prisklassen var den rimeligste Ultimo pickupem....... altså 10X og Coral 777, begge som du vel hadde godt bekjentskap med vil jeg tro.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Torget vurderinger
39
Men korrekt meg hvis jeg tar feil, er det ikke slik at orginal armen på 318 tar bare mm pickuper?

Neida, bare bruk MC og MM........ dog vær litt forsiktig med og ikke velge ut de altfor stive (les lav compliance, under 15) MC pickupene da de vil matche armen din heller dårlig, men ellers står du fritt.

Sist redigert:

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Torget vurderinger
39
Hehe det er kort vei begeistring til fordømming ;) Men jeg tror deg så gjerne. Jeg har ingen motforestillinger mot å bytte pickup så det er skjer nok relativt kjapt såfort jeg får den opp å gå. Hvordan er det når man byttet pickup med stifttrykk og slikt?

Det du trenger er en mal/protractor/sjablong og en stift trykksvekt, jeg vil anbefale deg og ta en titt på pickuplista mi under justering /opsett/begrepsforklaringer, der står det mye du kan ha nytte av.

Topp Bunn