Første platespiller: Dual 701

cantog

Fersking
Ble medlem
14.08.2010
Antall liker
0
Hei!

Jeg har akkurat overtatt en dual 701, hvilket er min første platespiller. Jeg har derfor minimalt med erfaring og lurer på om noen her inne har spesiell kjennskap til spilleren. For meg virker det som at den spiller godt, men jeg tviler på at innstillingene er korrekte. Jeg har opplevd at enkelte plater har "hengt seg opp" i et spor og ikke går videre, noe jeg har løst ved å justere på "lift". Jeg har lest andre skrive om optimalt trykk fra stiften og lurer på hvordan jeg kan kalibrere dette. For hva jeg er bekjent er ingen deler byttet ut på spilleren. For meg høres det bra ut, men så er ikke testannlegget det beste heller.

Jeg har forsøkt å åpne spilleren for å se om det er noe rusk i maskineriet (periodisk kontroll), men har ikke funnet ut hvordan jeg skal gjøre dette. Forsøkte å skru opp noen skruer i bunnen av chassiet, men det førte ikke til noen ting...

Ellers kjører jeg spilleren gjennom et RIAA-trinn fra Nad (PP 2), som jeg tror fungerer godt. Er ukjent med forskjell på MM og MC og får forsåvidt lyd fra begge innstillinger, dog gir MM beste resultat så antar at dette er korrekt. Har foreløpig testet spilleren på et minianlegg fra Sony (et slikt man hadde hatt i stuen om damene hadde bestemt), så foreløpig er jeg fornøyd med at rytmen er god og at det låter greit.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.720
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
701 er ein utmerka platespelar, men dei er gamle og treng vedlikehald av kvalifiserte personar. Vi hadde ein del entusiastar på hifisentralen, men ettersom dei ikkje har gjort seg til kjenne, er dei kanskje ikkje innom særleg ofte? Dei er kanskje innom AV-forum, så du kan spørje der om nokon kan forbarme seg...

cantog

Fersking
Ble medlem
14.08.2010
Antall liker
0
Takk for svar, skjønt jeg hadde håpet på svar fra en dual entusiast :) Tar tipset ditt om AV-forum og håper på svar.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Dual 701

Specifications: 2 Speed (33 / 45), Cueing,Electronically
Servo Driven (DUAL EDS 1000 System),
Pitch Control

Spec Sheet Data: Platter: Non-Magnetic, Dynamically
Balanced, Detatchable, 2.9Kg
Pitch Control: 8%
Wow and Flutter: 0.03%
Rumble:
Unweighted: > 50dB
Weighted: > 70dB
Tonearm:
Torsion Resistant, extra long tubular
aluminum in a super flat 4 point gimbal
suspension with two way damping.
222 mm.
Cartridge: Accepts any 1/2" mount with
a weight of 2-10 grams (incl. Mount).
Overhang: 5mm
Tracking Force: 0-3 grams
Supplied with Shure V-15 (European Version)

Years Manufactured: 1973-76
Price (New): $400.00 (USD) L192 (UK)

Ellers er det det å bemerke at den aller,aller vanligste feilen med disse spillerne etter alle disse år er "clutchen",om man kan kalle det det.
Under og på armfestet,stikker det ned en liten stang.Nederst på den skal det sitte en liten gummi/plasthette.Denne pleier å være utslitt.Er det hull i gjennom den nederst på spissen,vil nesten alle andre justeringer i forbindelse med automatikken være bortkastet arbeid.
Du må ta av restene av den gamle pakningen,og sette på en ny. Den KAN du lage selv,feks av enden av blekkplastikken på en kulepenn.De passer sånn noenlunde.Om ikke så kan du varme den opp litt før du setter den innpå stangen.Husk at plasten MÅ stikke ca en mm nedenfor enden på selve stangen! -OG den skal sitte dønn fast etterpå!
Det er når stangen og den underliggende platen kommer i kontakt (før og etter avspilling) at dette skal skape såpass friksjon at automatikken virker.
Under selve avspillingen har automatikken ingen kontakt eller innvirkning på arm og PU. Dette systemet var så vidt jeg vet Dual,alene om å få til på den tiden.
Dette gjelder alle automatikk-spillere fra merket fra den tiden.

Det at armen henger seg opp skyldes sannsynligvis/enten at gummien på enden av den nevnte stangen har blitt seig,og ikke frikopler helt lenger,eller at automatikken ikke helt frikopler pga størknet smurning i de bevegelige delene til automatikken;da må det gamle du greier å komme til ,
pirkes forsiktig ut,og ny olje påføres.Du får søke litt proff rådgivning på hvilken olje som kan være best egnet..
Du løsner spilleren fra kassen ved å se til at transportskruene (de ser du på toppen av spilleren 3 stk) er løse (skru med solen til de henger løst) ,så bøyer du en etter en innover på undersiden av chassiet med et lite skrujern el.De sitter kun fast i noen U-haker,og er da enkle å løsne.mener å huske at det var lurest å begynne med den skruen som sitter nærmest armen...(?) Under kassen trenger du ikke å gjøre noe ;)

NAD PP 2 er en lydmessig god riaa til prisen,men den har lav utgangsspenning,noe som fører til at du må skru volum lovlig mye opp før du når akseptabelt lydnivå.Det drar jo da gjerne med seg litt snusk fra forsterkeren med det samme; som ekstra mye sus el.unoter.
Lykke til !
Mvh Rune
PS: (ble mange redigeringer her) Om du ikke har oppdaget den,så sitter justeringsskruen for hvor langt nåla skal inn på platen før den senkes,under spaken for hastighetsvalg.Sett den på 45 omdr,så titter den fram!

Topp Bunn