Førerkortet,hva kostet det deg?

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Innlegg
152
Antall liker
47
Kl B i 1997/98 kostet meg ca 9000,-
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kikket på lappen min nå, og oppdaget at C1 og C1E gikk ut på dato i mai i år.
Husker at jeg for noen år siden bare måtte få en legeattest for å få/beholde det, har jeg nå gjort noe dumt med å glemme det, eller er det bare å gjøre det samme på nytt, selv om det har gått ut på dato?
Jeg kan ikke huske annet enn at jeg har fått dette "på kjøpet" i sin tid, og ikke har jeg vel til nå hatt behov for det heller.
Men spørsmålet blir..........kan jeg bare fornye det (med legeasttest/synsprøve) eller har jeg "tapt" muligheten?

Mvh.KW
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.031
Antall liker
9.311
KW skrev:
Kikket på lappen min nå, og oppdaget at C1 og C1E gikk ut på dato i mai i år.
Husker at jeg for noen år siden bare måtte få en legeattest for å få/beholde det, har jeg nå gjort noe dumt med å glemme det, eller er det bare å gjøre det samme på nytt, selv om det har gått ut på dato?
Jeg kan ikke huske annet enn at jeg har fått dette "på kjøpet" i sin tid, og ikke har jeg vel til nå hatt behov for det heller.
Men spørsmålet blir..........kan jeg bare fornye det (med legeasttest/synsprøve) eller har jeg "tapt" muligheten?

Mvh.KW
Du kan fornye det inntil ett år etter utløpsdato. Legeattest kreves. Kan være kjekt å ha, en litt stor personbil med stor henger skvetter fort over 3500 kg. tillatt totalvekt.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
toriamos skrev:
SaltyDog skrev:
Tok lappen da jeg var 18 år i 1968, på Nordfjordeid, der jeg bodde i 2 år:
4 kjøretimer á kr 25,-
1 oppkjøring á kr 25,-
Dette skulle gi den nette sum av kr 125,-

Noen billigere...?
Har nicket ditt noe med bandet Salty Dog å gjøre?
Hei toriamos!
Ikke direkte. Bandet Salty Dog ble stiftet i 1973, og de var nok inspirert av albumet "A Salty Dog" av bandet Procol Harum.
Dette albumet ble utgitt i juni 1969, og var en av de første LP'ene jeg kjøpte. Albumet står som en påle den dag i dag (imho),
spesielt tittelkuttet "A Salty Dog" tåler gjenhør.

Som du ser så har jeg hentet avataren min fra dette coveret, og strofen "No mortal place at all" er fra tittelsporet.



(Beklager OT i en OT-tråd...) ;)
 

Vedlegg

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Det var grassat dyrt i 2006. Det eksakte beløpet har jeg fortrengt.

Men, for det føste sleit jeg med å lære, kløne som jeg er. ;) For det andre var jeg nesten ferdig da jeg plutselig måtte ta trafikalt grunnkurs etter å ha bestått teoriprøven (nytt år, nye regler).

Jævlig morro! Jævlig dyrt! Men heldigvis er bilen solgt. Det koster mer å ha lappen enn å ta lappen.... :mad: ;D
hmm... trode det var slik at har du begynt på lappen, og reglene forandres mens du holder på... fortsetter du å tar lappen etter de gamle reglene? mulig jeg tar helt feil dog...;)


2004: 14 700,- alt inkludert
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
KW skrev:
Kikket på lappen min nå, og oppdaget at C1 og C1E gikk ut på dato i mai i år.
Husker at jeg for noen år siden bare måtte få en legeattest for å få/beholde det, har jeg nå gjort noe dumt med å glemme det, eller er det bare å gjøre det samme på nytt, selv om det har gått ut på dato?
Jeg kan ikke huske annet enn at jeg har fått dette "på kjøpet" i sin tid, og ikke har jeg vel til nå hatt behov for det heller.
Men spørsmålet blir..........kan jeg bare fornye det (med legeasttest/synsprøve) eller har jeg "tapt" muligheten?

Mvh.KW
Du kan fornye det inntil ett år etter utløpsdato. Legeattest kreves. Kan være kjekt å ha, en litt stor personbil med stor henger skvetter fort over 3500 kg. tillatt totalvekt.
Takk så mye, da får jeg sørge for å få fikset det før mai neste år.
Greit når det ikke skal mer enn en legeattest med synsprøve til, selv om jeg til nå ikke har hatt behov for det.

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
SaltyDog skrev:
Tok lappen da jeg var 18 år i 1968, på Nordfjordeid, der jeg bodde i 2 år:
4 kjøretimer á kr 25,-
1 oppkjøring á kr 25,-
Dette skulle gi den nette sum av kr 125,-

Noen billigere...?
Du slo meg med 20 kroner gitt.
Men hadde jeg ant at jeg kunne kjørt opp etter kun 4 timer (som sjåførlæreren mente og søkt tidligere) så hadde jeg spart 40 og vært nede på 105.- ;)
Nå kunne jeg sikkert latt være å ta de to siste uansett, men så den gang ingen grunn til å spare de 2 timene til en sum av 40.-..............før nå ;D

Hadde jeg avtjent militærtjenesten (og tatt lappen der) ved mer normal alder 18/20 istedet for 23 og med timeprisen du hadde og med halv pris av det...............da er vi nede på 62,50 ::)

Mvh.KW
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.031
Antall liker
9.311
En drøy hundrelapp, da må dere være gamle. ;D
Min kom nok på 700-800 kr. Hadde kjørt bil siden jeg var 12 år og lært meg en mengde uvaner som læreren måtte luke bort. :-[
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
KW skrev:
SaltyDog skrev:
Tok lappen da jeg var 18 år i 1968, på Nordfjordeid, der jeg bodde i 2 år:
4 kjøretimer á kr 25,-
1 oppkjøring á kr 25,-
Dette skulle gi den nette sum av kr 125,-

Noen billigere...?
Du slo meg med 20 kroner gitt.
Men hadde jeg ant at jeg kunne kjørt opp etter kun 4 timer (som sjåførlæreren mente og søkt tidligere) så hadde jeg spart 40 og vært nede på 105.- ;)
Nå kunne jeg sikkert latt være å ta de to siste uansett, men så den gang ingen grunn til å spare de 2 timene til en sum av 40.-..............før nå ;D

Hadde jeg avtjent militærtjenesten (og tatt lappen der) ved mer normal alder 18/20 istedet for 23 og med timeprisen du hadde og med halv pris av det...............da er vi nede på 62,50 ::)

Mvh.KW
Hehe...
Tipper dagens unge sperrer opp øynene av sånne beløp... ;D

Og ja Pink_Panther, alderen ser du ved enkel matematikk... ;)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
1972: Tok MC lettvekt lappen for 70 kroner. Det var avgiften på bilsakkyndige, det fantes ikke kjøreskoler. Måtte kjøre sykkelen til bilsakkyndige. De så litt rart på meg da...Denne gikk automatisk over til å gjelde tung sykkel ved fylte 18 år.
1975: Tok Billappen for 320 kroner. Det var 5 kjøretimer først.

Det har blitt altfor dyrt!
 

G ok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.08.2007
Innlegg
61
Antall liker
8
Kl. B i 1982, tror timeprisen hoppet opp til 120 så jeg landet vel rundt 16-1700,-
Fase 2 i millitæret
Kl. CEDE i 1985 kostet 330kr timen, totalt ca 4000,-
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.031
Antall liker
9.311
Junior tar lett MC nå. Det havner på nærmere 25000,-
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
i 1989 kosta det meg summa summarum ca 7000,- (husker ikke hvor mange timer det var. 6-7?). tipper madammen brukte ~50k når hun gjorde samme øvelse for 6-7-8 år siden. (tok noen år)

Det skal ikke koste 30-40 laken å få lappen for en normalt skilled person.. det er feil (imho)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Lappen kostet meg rundt 1000 lappen i 1974. Timeprisen den gangen var 45 spenn i timen for skoleungdom og 50 spenn for andre på den sjaførskolen jeg brukte. Tok kl 2 i militæret i 1977, og de betalte alt utenom halve oppkjøringsbegyret som den gangen var 70 spenn. Det ble senere omgjort til A1BECEDE.
 
Topp Bunn