Førerkortet,hva kostet det deg?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Førekort har vel de fleste av oss, men når ble det tatt og hvor mye ca. kostet det deg og hvor mange timer måtte til?

Jeg tok lappen på tung MC først og det var i 1966, det kostet meg ingen ting og ingen kjøretimer.
Det var bare å møte opp på bilsakyndige med egen sykkel å kjøre opp ;D
Det var tider ;) ......Edit; måtte jo bestille time da.

Bilsertifikatet derimot ble først tatt 5 år senere og for min del i Bodø (militærtjenesten)





6 timer á 40 kroner + oppkjøring 50 kroner, halvparten dekket av militæret, det skulle bli 145 kroner det. ;D (teorikurset var gratiskurs i militærets regi)

Etter 4 timer sa kjørelæreren at det var nok, men jeg hadde jo ikke bestillt førerkort (som måtte gjøres til politiet? i Oslo) på det tidspunktet, så jeg syntes det var greit å ta med 2 timer til, for meg 40 kroner ekstra ::)

Får vel legge til at jeg hadde prøvekjørt med fattern før jeg dro ut i m.tjeneste, samt at jeg jo allerede hadde kjørt MC noen år, men billig var det.

Er nok anderledes forhold nå ja.

Mvh.KW
 

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg brukte størsteparten av russetiden til å øvelseskjøre med faren min - i kombinasjon med kjøreskole. Det ble vel en 10-12 timer med kjørelærer - pluss oppkjøring - gjetter på at det havnet på rundt 500 kroner. I 1968.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Gikk opp som privatist og det kostet meg 4 kjøretimer, totalt 540 kr inkludert glattkjøringstest og oppkjøring. 1980. og timelønnen var kr 35 i min jobb.
30 år senere kostet det mine døtre hhv 25 000 og 40 000. Og det uten at de kjører noe bedre en det jeg gjorde som nybegynner. Det er gått inflasjon i påbudte kurs!!!!
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Rundt 10 for B og ca 15 for CEDE.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det tippet vel 26000 da jeg la ut for sønnen min sitt førerkort på lett mc.
Men avtale var avtale.

Håvard
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
7 timer, som begynte på 60,- og raste i vei opp til 65,- Mørkekjøring/landeveiskjøring 300,-, teori 300,- pluss oppkjøring...

Summa summarum rundt 1.500,- i sånn ca. 1977.

Lurer på hvordan det tallet ser ut i dag, korrigert for alle forhold? Noen som har formelen eller faktoren 1977 - 2011?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ca 3000 i 1984. 12 timer, to oppkjøringer
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Mor hadde lovt å betale oppkjøringen min hvis jeg ikke begynte å røyke, så det var lett match.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
0 kroner!

Men foreldrene måtte vel punge ut noe sånt som 30-40k. Og jeg var sparsommelig med kjøretimene også, det er nok det verste.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Jeg har betalt 2.500 for 16-åringen i huset allerede, for at han skal kunne få begynne å øvelseskjøre.
Trafikkalt grunnkurs med mørkekjøring, tror jeg det var.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
ca.5000kr.for bil-lappen i '86 og ca.6000kr for tung sykkel året etter.

mvh. s,
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
BT skrev:
Jeg har betalt 2.500 for 16-åringen i huset allerede, for at han skal kunne få begynne å øvelseskjøre.
Trafikkalt grunnkurs med mørkekjøring, tror jeg det var.
Betalte 2.700,- i forrige uke for trafikalt grunnkurs for Soppen, og hinta om han ikke heller burde begynne å røyke.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det var grassat dyrt i 2006. Det eksakte beløpet har jeg fortrengt.

Men, for det føste sleit jeg med å lære, kløne som jeg er.  ;) For det andre var jeg nesten ferdig da jeg plutselig måtte ta trafikalt grunnkurs etter å ha bestått teoriprøven (nytt år, nye regler).

Jævlig morro! Jævlig dyrt! Men heldigvis er bilen solgt. Det koster mer å ha lappen enn å ta lappen.... :mad:  ;D
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
dag1234 skrev:
BT skrev:
Jeg har betalt 2.500 for 16-åringen i huset allerede, for at han skal kunne få begynne å øvelseskjøre.
Trafikkalt grunnkurs med mørkekjøring, tror jeg det var.
Betalte 2.700,- i forrige uke for trafikalt grunnkurs for Soppen, og hinta om han ikke heller burde begynne å røyke.
Min avtale med travefanten var at dersom han ikke røyket og drakk skulle han få lappen på lett motorsykkel.
Fortsetter han så kan han også få diskutere seg fram til lappen på bil.
Røykinga bekymrer meg ikke, men blant 16 åringer er det rimelig heftig festing her på Toten. Iallefall blant noen.

Håvard
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Haavard skrev:
dag1234 skrev:
BT skrev:
Jeg har betalt 2.500 for 16-åringen i huset allerede, for at han skal kunne få begynne å øvelseskjøre.
Trafikkalt grunnkurs med mørkekjøring, tror jeg det var.
Betalte 2.700,- i forrige uke for trafikalt grunnkurs for Soppen, og hinta om han ikke heller burde begynne å røyke.
Min avtale med travefanten var at dersom han ikke røyket og drakk skulle han få lappen på lett motorsykkel.
Fortsetter han så kan han også få diskutere seg fram til lappen på bil.
Røykinga bekymrer meg ikke, men blant 16 åringer er det rimelig heftig festing her på Toten. Iallefall blant noen.

Håvard
Jeg hadde så visst ikke trengt å deale med han min. Ûberskikkelig som han er. At jeg skulle få en sånn streit unge ???. Men, et kan jo være han tar det igjen når han vokser til, så jeg bør vel ikke la mismotet herje for mye med meg.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Jeg kjørte opp til tung mc i 1972. Husker ikke hva prisen var, men det var bare et gebyr for oppkjøringa og teorieksamen. Hadde ikke kjøretimer. Det var å stille med egen mc, eller lånt - ta teorien, og kjøre opp. Jeg overlevde, uten varige men. Andre var desverre ikke like heldig....

Jeg kjørte opp til kl. B først i 1980. Mene rå huske at bilsertifikatet kostet meg rundt kr. 6000,-. Jeg måtte gjennomføre teori-, mørkekjørings- og glattkjøringskurs. Og 4 kjøretimer.

I ettertid har jeg utvidet dette til minibuss, minibuss med henger og liten lastebil med henger. På grunn av campingvognkjøringa.

Nå har guttene våre, tvillinger nå på 21, kjørt opp i tur og orden for vår regning. Det kom på h.h.v. 20 0g 25000,-. Så dyrt har det blitt, ja. Opplæringa består av mange delkurs, men jeg synes det er en uting at teorieksamen kan avlegges som privatist. Det burde vært heilt obligatorisk å gjennomføre og bestå teoridelen, og undervisninga må være klasseromsbasert. Med pliktig oppmøte. Nå er det sjølstudiumsbasert fordi det blir for krevende for kjøreskolene å legge opp til klasseromsundervisning. Hørt sånt tøys!! Er man skole, så er man skole - teoridelen er utrolig viktig, og det bør fremdeles satses masse på holdningsskapende og skadeforebyggende teori i opplæringa.

som en "artig" sak, kan jeg nevne at jeg ved en tilfeldighet, spurte en av gluntan om han hadde lært seg lukeparkering. Han svarte da at på kjøreskolebilen var det en knapp ( park assist ) som de lærte å bruke. "Manuell" lukeparkering hadde de ikke lært. Jeg ble fly forbanna, ringte kjøreskolelæreren dagen etter, og gjorde vedkommende fullstendig klar over at regninga ikke ble betalt av meg før poden hadde lært å lukeparkere på en skikkelig måte. Her i går'n har nemlig ikke bilene våre "park assist"!! Han fikk en kjøretime som bare gikk til lukeparkering - og bakkestart. Gratis...
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Nå har guttene våre, tvillinger nå på 21, kjørt opp i tur og orden for vår regning. Det kom på h.h.v. 20 0g 25000,-. Så dyrt har det blitt, ja. Opplæringa består av mange delkurs, men jeg synes det er en uting at teorieksamen kan avlegges som privatist. Det burde vært heilt obligatorisk å gjennomføre og bestå teoridelen, og undervisninga må være klasseromsbasert. Med pliktig oppmøte. Nå er det sjølstudiumsbasert fordi det blir for krevende for kjøreskolene å legge opp til klasseromsundervisning. Hørt sånt tøys!! Er man skole, så er man skole - teoridelen er utrolig viktig, og det bør fremdeles satses masse på holdningsskapende og skadeforebyggende teori i opplæringa.
Kjøreskolene kan iallefall glemme alt som heter holdningsskapende arbeid så lenge de ikke holder teorikurs.
Skal en skape holdninger må en ha enarena der ungsom og skole møtes og der det skapes relasjoner. Når relasjonene er på plass kan en begynne å skape hodninger.

Håvard
 
N

nb

Gjest
Jeg tror jeg betalte rundt 7k midt på 90-tallet. Da var gjengs pris 10-12k. Mye av besparelsen min kom i at jeg var blant de første som skjønte at trafikkregelkurset var bortkastet tid så tok eksamen som privatist. Samt det absolutte minimum kjøretimer og slikt. TIl tross for manglende teorikurs har jeg kjørt skadefritt hittil og mener generelt at jeg oppfører meg ganske bra i trafikken.

Pappa betalte i sin tid 25 øre i frimerke for sitt, men han tok det i militæret.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Klasse1 i 72 Kjørte mye med storebror, måtte ha noen timer på kjøreskole for å få låne bil til oppkjøring. Men hva det kostet husker jeg ikke. Klasse 2 i 77 kostet vistnok Staten 20K og meg ca 2måneder husleie og mat i Kristiansund. Tok det som videregående opplæring.

Flysertefikatet "A lappen" mener jeg kostet ca 8000,- i 76
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.417
Sted
Oslo/Grebbestad
2000kr sek i -81. mc kort i -87 3500kr sek to oppkjøringer, naboens pøjk på hytta i swe tok for to år siden i Gøteborg ca10k
fadder før en læregutt på jobbet, tok i våres over 30k nok flink og kjøre. är det staten&kapitalet som ror så att svetten lackar her
også?
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Mellom 10 og 12 frognertiere for kl. B i 94 vel.

Nå skal de jaggu f..n ha ca 5500,- for å slenge på en E i den lappen.
(Kanskje det er like greit å bare kjøre videre uten..?)

Leif
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
395
Antall liker
130
ca 2600 for bil og motorsykkel i 78..35000 for kl.C i 2004,men det var heldigvis ikke jeg som betalte
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Heilt enig. Hva ville jegerprøven være om det ikke var for klasseromsundervisninga, og alle diskusjonene som vi hadde der? Det var holdningsskapende, det kan jeg skrive under på! Det samme var tilfellet da jeg tok bilteorikurset; vi diskuterte og lærte, både om dekkskift, bilens tekniske virkemåte, kjøreteknikk, at elg er uberegnelige vesener, etc. Det var virkelig lærerikt, spør noen meg! Kanskje den viktigste delen av heile opplæringa, bortsett fra selve kjøringa,da!
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.112
Jeg tok lappen for motorsykkel i 1976.
Det var vel nesten gratis.
Bare å møte opp.
Dessuten kjørte jeg mot rødt lys med han fra biltilsynet bakpå,
men det spilte ingen rolle, siden vi var enige om at det trafikklyset
stod dustete plassert. Bare å hente lappen.
Senere tok jeg lappen for bil,
og jeg slapp selvfølgelig teorikurs,
siden jeg allerede hadde lappen for skikkelig kjøretøy.
Kosta ikke stort det heller.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Ja... vi måtte ha minimum 7 kjøretimer inkludert langkjøring og mørkekjøring tror jeg det var...
Eh... noe mellom 3 og 5 tusen tror jeg det var den gangen ,tidlig 90 tall. Det var ikke dyrt i det hele tatt!

mvh
 

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Lappen for personbil kosta ca 10-11.000 kr, eller noe rundt der.

Jeg begynte på BE C DE sertifikatet under førstegangstjenesten, men heh jeg hadde svært liten erfaring fra å eie og kjøre bil privat noe som antagelig var en grunn til at jeg strøk tre ganger på oppkjøring hos biltilsynet i Horten, hvor oppkjøring var med buss. Det skal sies at den sivile kjørelæreren fra militæret utvilsomt var lite pedagogisk. Husker også under oppkjøring, at jeg presterte å brekke en nøkkel til bussen fordi jeg ante ikke at den enkle nøkkelen for siderommene på bussen var laget av aluminium (vred nøkkelen feil vei og jeg ga meg ikke, fordi jeg trodde låsen var treg).

Aner ikke hvor mange timer det gikk på busslappen. I militæret så var det en gjeng med sjåfører fra kystartilleriet som tok en bil og kjørte ned til Moss annenhver uke eller så, med ferge over til Horten, og så hadde de en sivil kjørelærer på marinebasen der. Tror jeg hadde 8 timer med kjørelærer i det sivile for buss.

Så jeg ordnet med oppkjøring sivilt like etter militæret og fikk lappen på første oppkjøring og jeg kan vel si at jeg omsider lærte å kjøre bil via jobben som lastebilsjåfør en måned seinere eller noe sånt.
 
C

Cyber

Gjest
Klasse B betalte jeg 8300 totalt for med oppkjøring og alt i 2001. I vår betalte jeg søren meg 4000 for å få klasse BE. Koster å være kar. Forøvrig utrolig mange som kjører rundt med henger som hadde hatt godt av et slikt lastesikringskurs.
 

Emigrant

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
98
Antall liker
0
Sted
Nederland
Kl. I i 76, 11 timer inklusiv oppkjøring. Prisen har jeg fortrengt. Syntes i alle fall at det var j.... dyrt den gangen.
CEDE rundt 80. Kostet en legeerklæring, Jarlsberg (Coca Cola og annet mineralvann) betalte resten. Oppkjøring var riktig så artig. Det var en nedregistrert 10 tonner, telte som 7490 kg, og vi kjørte selv til biltilsynet i bilen vi kjørte opp i. Eksaminator var en smule sur, men det gikk da bra.

Espen
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Tok lappen då eg var 18 (2006) og betalte 12.000,-
To timar bytta eg mot at eg lagde ein powerpointpresentasjon.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Tok lappen da jeg var 18 år i 1968, på Nordfjordeid, der jeg bodde i 2 år:
4 kjøretimer á kr 25,-
1 oppkjøring á kr 25,-
Dette skulle gi den nette sum av kr 125,-

Noen billigere...?
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
10 kjøretimer og kostet meg totalt 4000.- i 1985.
Mener å huske det var 160.- pr time.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.468
Antall liker
31.824
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Totalt kr. 160 som 20-åring i 1979.
Det inkl 1 kjøretime, oppkjøring og en eller annen avgift for å få utstedt førerkortet ;D

gismo
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
SaltyDog skrev:
Tok lappen da jeg var 18 år i 1968, på Nordfjordeid, der jeg bodde i 2 år:
4 kjøretimer á kr 25,-
1 oppkjøring á kr 25,-
Dette skulle gi den nette sum av kr 125,-

Noen billigere...?
Har nicket ditt noe med bandet Salty dog å gjøre?
 

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Tok både A og B i 1995 med et par ukers mellomrom.
Mener å huske det ble litt over 8000,- for kl. B og rundt 4000,- for kl. A.

Kostnaden har jo tatt helt av etter dette!
 
Topp Bunn