Følsomhet, høyttalere

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Sensitivity 90 dB/1 m: 2,1 Watt

Virkningsgrad: 91 dB / 1W (1m)

Dette er 2 relativt kjente HT på OHC. Jeg antar at den øverste er mest tungdreven men hvor stor forskjell er det på disse?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.437
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
oyvjorge skrev:

Dette er 2 relativt kjente HT på OHC. Jeg antar at den øverste er mest tungdreven men hvor stor forskjell er det på disse?
om du dunker på 2 watt på den nederste får 94db ut
lettere å sammenlikne nå?
omtrent som brøker med ulik nevner....konverter først ;)

mvh
Leif

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Den øverste skulle vel bli temmelig nøyaktig 87 dB ved 1W - og da blir det 4 dB i forskjell. Med forbehold om den litt uvanlige måten å angi følsomheten på spiller meg et aldri så lite puss.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
LMC skrev:
oyvjorge skrev:

mvh
Leif
Virker nesten litt useriøst å oppgi følsomheten ved 2,1 Watt/1m. De skulle sikkert absolutt skrive 90db der. ;)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Så da er jeg lurt, mao? Trodde den var rel lettdreven. Nå skal det sies at den ikke er SÅ vanskelig å drive og passer bra hjemme hos meg.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.437
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
impedansforløpet ved ulike frekvenser er en vel så viktig parameter, for å avgjøre hvor lett last en høyttaler er for en forsterker
en flat 8ohms ht med følsomhet på 88db kan godt være lettere å drive enn en på 93db med et håpløst impedansforhorløp
så det så ::)
mvh
Leif

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
oyvjorge skrev:
Så da er jeg lurt, mao?
Det er vel å ta litt hardt i, men de satser nok på at folk flest ikke legger merke til at de oppgir følsomheten med lydtrykket ved 2,1W i stedet for 1W. Ikke noe som ikke kan fikses med mer power. ;)

U

utgatt60135

Gjest
oyvjorge skrev:
Så da er jeg lurt, mao? Trodde den var rel lettdreven. Nå skal det sies at den ikke er SÅ vanskelig å drive og passer bra hjemme hos meg.
Impedansekurven har vel mest å si om de er lettdrevne eller ikke. Den vises aldri, og dermed må man finne ut av det selv eller spørre andre. Impedansen og følsomheten indikerer det, men sier ikke alt. Er det ikke slik?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Lyngen skrev:
oyvjorge skrev:
Impedansekurven har vel mest å si om de er lettdrevne eller ikke. Den vises aldri, og dermed må man finne ut av det selv eller spørre andre. Impedansen og følsomheten indikerer det, men sier ikke alt. Er det ikke slik?
Kan jo avsløre at det gjelder T+A Criterion 2E. Noen som kjenner den og impedanskurven?

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Det her greiene har da?
•Impedance: 4 ohms
•Sensitivity: 89 dB/m at 2.83v
Det er vel enda mer uvanlig å oppgi tilført karft i volt ???

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Formelen for effekt er U*U/R - og med spenningen U=2,83V og impedans på 8 ohm, blir 2,83V inn, det samme som 1W. Gitt en rent resistiv motstand uten fasevinkler og slikt som bare gjør livet komplisert.

Er impedansen 4 ohm, blir tilført effekt 2 Watt - igjen under forutsetning av ren resistiv last.

Det er kan hende her disse 2,1 Wattene i trådens begynnelse stammer fra.

U

utgatt60135

Gjest
oyvjorge skrev:
Lyngen skrev:
oyvjorge skrev:
Kan jo avsløre at det gjelder T+A Criterion 2E. Noen som kjenner den og impedanskurven?
Kjenner dem ikke, men oppgitt nominell impedanse (er vel et slags gjennomsnitt?) på 4 ohm tilsier at det er veldig tungdrevne. Med forbehold da....

Noen som har mer konkret info om hvordan man kommer fram til nominell impedanse?

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
997
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
LMC skrev:
impedansforløpet ved ulike frekvenser er en vel så viktig parameter, for å avgjøre hvor lett last en høyttaler er for en forsterker
en flat 8ohms ht med følsomhet på 88db kan godt være lettere å drive enn en på 93db med et håpløst impedansforhorløp
så det så ::)
mvh
Leif
+ 1

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
oyvjorge skrev:

mvh
Leif
Like lett å forholde seg til som miles per gallon.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.336
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
114dB 512W
118dB 512W

Begyner å bli høyt nok volum da ;D

Steinar.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Det var ganske vanlig og oppgi driftseffekt istedet for følsomhet før.
Altså hvor mye effekt man måtte påføre høyttaleren for å oppnå et visst lydtrykk, i stedet for å påføre en viss effekt og så oppgi lydtrykket.

Benevningen er vel byttet om i første post?
Den første har en virkningsgrad (eller driftseffekt) som tilsier at man trenger 2,1w for å oppnå 90dB
Den andre har en følsomhet som sier at med 1 watt inn får man 91dB lydtrykk.

Egentlig det samme som Barbaresco nevner:
Vi er vant med å oppgi drivstoff forbruk som antall liter vi bruker pr km, men i bl.a. England og USA bruker de miles per gallon.
To sider av samme sak; hvor mye bruker vi per lengdeenhet, eller hvor langt kommer vi per volumenhet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
...
Noen som har mer konkret info om hvordan man kommer fram til nominell impedanse?
jf. wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Nominal_impedance#Audio_systems

Nominell impedans på HT er i praksis et «gummistrikkbegrep» som kan tøyes mer enn godt er. Det finnes sikkert en DIN-spec på hvordan man går frem. Nominell impedans bør reflektere et «praktisk» «gjennomsnittsnivå» for belastningen i audio-området. En av normene på området (jeg husker i forbifarten ikke hvilken eller hvor jeg har det fra, så inntil videre er det hear-say) sier noe om at det maksimalt tillates at impedansen kan falle 20% under nominell impedans. En «gjengs» måte å gjøre det på er å ta laveste pkt.et på impedanskurven (impedans vs frekvens) og legge til 25 pst. og avrunder nedover til nermeste heltall.

mvh
KJ

Topp Bunn