Født i Norge, har gått i barnehage, men kan ikke språket

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.959
Torget vurderinger
4
Født i Norge, har gått i barnehage, men kan ikke språket
Mer enn 70 prosent av minoritetsspråklige barn snakker så dårlig norsk når de begynner i 1. klasse at de trenger særskilt norskopplæring på skolen. Samtidig viser nye tall fra Utdanningsetaten at tre av fire barn i samme gruppe er født og oppvokst i Norge. Og hele 72 prosent av barna med minoritetsspråklig bakgrunn har gått i barnehage, noe som gjerne løftes frem som det aller viktigste for å kunne lære seg språket.
Dette har forundret meg en stund, men tror det er første gang jeg ser det problematisert i media.

Norsk språk er ikke kun et problem for innvandrere, men også for deres barn, - som er nordmenn.
De har jo er annet morsmål må vite.

Er det noen som kan fortelle hvordan man definerer morsmål ?
Hvor mange genereasjoner kan fortsette å ha et fremmedspråk som morsmål ?

Man vet at språket er en viktig nøkkel til integrering, sosialt og for å få jobber.
Man vet at enkelte innvandrergrupper i stor utstrekning importerer "gammelt" blod fra gamlelandet ved ekteskap.
Man vet at enkelte innvandrergrupper i stor utstrekning bosetter seg i klynger med andre innvandrere med samme språk og kultur.

Likevel plasserer man i artikkelen ansvaret klart på storsamfunnet ved stat, kommune, barnehage etc.

Det forsetter å forundre meg i hvor liten grad ansvaret også plasseres på den enkelte, (enten det er førstegenerasjon som kan klassifiseres som innvandrer eller senere generasjon som er nordmenn).

I hvor mange generasjoner skal fremmedspråklighet være storsamfunnet sitt ansvar fremfor den enkelte sitt ansvar ? Det har konsekvenser at man stagger integreringen ved å hente bruder fra gamlelandet. Det har konsekvenser at man bosetter seg midt i klyngen med andre innvandrere, (hvor forståelig det enn er).

For ordens skyld: Nei, jeg er hverken lysebrun, FrP'er eller innvandringsmotstander. Jeg er bare ganske lei av at ansvar i så liten grad plasseres hos innvandrere og fremmedspråklige selv.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Av de par jeg kjenner til der én av partene er fra Storbritania eller USA, og den andre norsk, så snakker barna flytende norsk og engelsk når de begynner på skolen. Så forutsetningene er jo til stede - hvis man vil.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
"For ordens skyld: Nei, jeg er hverken lysebrun, FrP'er eller innvandringsmotstander. Jeg er bare ganske lei av at ansvar i så liten grad plasseres hos innvandrere og fremmedspråklige selv."

Er ikke det en og samme ting da? ???

Med den setningen viser du veldig godt hvordan debattklimaet i Norge er. Kommer man med et innlegg som ikke er tilpasset PK'erne, må man samtidig avklare at man ikke er lysebrun osv.......

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.193
Torget vurderinger
4
I min 4 årings barnehage har 13 av 17 av barna foreldre som er fremedspråklige. Mitt inntrykk er at det går greit med alle barna og det er stort fokus på at alle skal prate norsk selv om de har assistenter med andre språk.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
477
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Født i Norge, har gått i barnehage, og kan språket:
Ja, for å få til det MÅ både foreldre og barnehage ha samme innstilling til at barnet skal lære språket. det heter visst synergieffekt på litt avansert norsk.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Akkurat her synes jeg det er naturlig å lete etter forklaringene i 'storsamfunnet'. Foreldre som ikke selv behersker det norske språket kan knapt lære det bort til sine barn. At de da sender ungene i barnehage er streng tett det beste de kan gjøre. Så man bør nok spørre om man kan forsterke språkopplæringen i barnehagene for de som trenger det.

Innvandrerforeldre som ikke behersker norsk, og ikke sender ungene i barnehage derimot. Da kan vi snakke om forsømmelse av ansvar. Språk (norsk) er kritisk viktig uansett hva man ønsker å gjøre med livet (i Norge). Og at foreldre ikke tar ansvar for at ungene får det best mulige utgangspunktet er mildt sagt en forsømmelse.

Forresten den viktigste grunnen til å fjerne kontantstøtten. Jeg har ikke noe påtrengende behov for at vi skal være veldig like, men... Ethvert samfunn krever at vi har en kjerne av felles kompetanse og evne til å kommunisere med hverandre. Uten det, intet samfunn.

Topp Bunn