får man kjøpt de her eller noen man må lage sjøl?

jorgie

Medlem
Ble medlem
16.01.2016
Antall liker
1
hvor får jeg sånne? noen som selger sånt eller må det lages sjøl

h.jpg

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Antall liker
1.987
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Finner mye XLR plater på ebay. Men dessverre ikke noen sånne som du ser etter :/

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Hvis det sorte er en standard Elko sentralplate du viser, så har elko denne: K433/74 1xXLR kont. PH - ELKO

Alternativt, hvis du ikke liker pluggen (eller at elektrikeren har for høyt påslag), kan du bruke en sentralplate med hull for type D (som er det XLR-kontakten benytter): L433/74 1xXLR d-type PH - ELKO

I sistnevnte passer også speakon-kontakt hvis det skulle være av interesse.

Jeg er nokså sikker på at elko har ikke sort utgave, dessverre.

*edit* Men de har denne: Plus sentralplate tett SO - ELKO

jorgie

Medlem
Ble medlem
16.01.2016
Antall liker
1
trengte ikke å være likt den på bilde, men fant mange ebay så takk :)

jorgie

Medlem
Ble medlem
16.01.2016
Antall liker
1
takk for nyttig info :)

har aldri brukt dissa XLR pluggan kordan skal eg koble ledningen på dem inni sia det er 3 pin og høyttaleren har bære 2 ledninge?

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.075
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
err.. det der er for signalkabel.. XLR! ... Speakon du kanskje er ute etteR?
Neutrik_Speakon.jpg

jorgie

Medlem
Ble medlem
16.01.2016
Antall liker
1
japp er speakon jeg er ute etter, hehe :p

tenkte å montere speakon utak i veggen til hver høyttaler

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Ingen som sier at xlr ikke er for høyttalere. Heller ingen standard som sier at xlr er for småsignal audio. Kontakten kom til verden som "cannon" lenge før noen begynte å bruke den til balansert audio. XLR på ht er fx mye brukt av BBC.
rogers-kolumny-glosniki-660x494.jpeg

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.411
Sted
Ytterst i havgapet...
Cannon "oppfant" XLR plugger på 50-tallet, som en videreutvikling av X og litt seinere XL serien, - alle med audio som hovedformål.
Jeg brukte sjøl XLR plugger på høyttalerne mine på midten av 70-tallet.....

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.937
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg brukte bare vanlig sort sentralplate (schneider sin, men elko pluss funker like fint) på bildet over, borret opp til passestørrelse slik at xlr pluggen passet inn.

Har brukt XLR til signal og speakon til høyttalere.

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Cannon "oppfant" XLR plugger på 50-tallet, som en videreutvikling av X og litt seinere XL serien, - alle med audio som hovedformål.
Jeg brukte sjøl XLR plugger på høyttalerne mine på midten av 70-tallet.....
Og jeg husker XLR til monitorer (høyttalere) til PA så sent som slutten av 90-tallet. Etter det har Speakon totalt praktisk talt tatt over -- og glad er jeg for det. Husker godt den konserten back in the days, hvor en av riggehjelpen bestemte seg for å koble sammen 3-pins XLR til monitor med 3-pins XLR som gikk til noen 230V lysstriper som lå på scenen. Jeg husker *godt* det smellet, og tilhørende forkullet svingspole liggende langt oppi benkeraden.

Jeg for min del hadde nå ønsket meg speakon på alt, inklusive consumerutstyr. Hadde gjort mye enklere. Hater banan og løse terminaler.

jorgie

Medlem
Ble medlem
16.01.2016
Antall liker
1
kjøpte de her på ebay uten speakon kontakten da man ikke vet hvordan kvalitet de har.
så bestiller speakon fra en annen plass der jeg vet jeg får god kvalitet :rolleyes:

s-l500.jpg

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
På speakon er det bare en produsent som duger: Neutrik. Alt annet er kopier

*edit*

Et lite krasjkurs i speakon: Det finnes 3 ulike typer: 1-par (NL2), 2-par (NL4) og 4-par (NL8 ). Sistnevnte glemmer vi for nå. NL2 er for én høyttaler, NL4 er for stereo eller bi-amping/wiring. NL4 er langt mer utbredt.

NL2 pluggen kan plugges i NL2 eller NL4 chassis kontakt, mens NL4 plugg kan kun plugges i NL4 kontakt! Derfor har det blitt industristandard at man alltid bruker NL4 i chassis -- selv om man kun kobler til 1 høyttalerpar. Da står man fritt til å velge om man bruker NL2 eller NL4 plugg.

Så jeg anbefaler deg sterkt å installere NL4 i det panelet ditt.

Sist redigert:

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Topp Bunn