Får ikke subwoofer til å fungere, hjelp!

hifiman26

Medlem
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
8
Antall liker
0
Hei!
jeg har en pioneer vsx-421-k receiver via pre-out subwoofer koblet jeg til en audio pro subzone via line in inngangen. Subwooferen står på for det lyser grønt bak, men jeg får ikke noe lyd fra den , hva er galt ?
har prøvd forskjellige innstilliger å lydspor
er det noen som har noe forslag ?

alt er satt til "small"
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Dette kan ha sin årsak i hva slags avspillingsmodus receiveren er satt i.
Jeg kjenner ikke spesifikt den receiveren, men det er ikke uvanlig at LFE out (pre out subwoofer), er koblet vekk når man eksempelvis spiller i "Pure Audio", "Direct" eller tilsvarende lydinnstilling.
Denne innstillingen kobler vekk eventuelle tonekontroller etc, og er ment å gi best stereolyd.
Om du har mulighet til å velge en innstilling a'la "All Stereo", "Surround" eller noe tilsvarende, så bør du kunne få lyd i suben.
Alternativt om det finnes en "Tape Out" på receiveren, kan du også forsøke å koble sub til en av utgangene der.
Lykke til!
 

hifiman26

Medlem
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
8
Antall liker
0
Scrooge skrev:
Dette kan ha sin årsak i hva slags avspillingsmodus receiveren er satt i.
Jeg kjenner ikke spesifikt den receiveren, men det er ikke uvanlig at LFE out (pre out subwoofer), er koblet vekk når man eksempelvis spiller i "Pure Audio", "Direct" eller tilsvarende lydinnstilling.
Denne innstillingen kobler vekk eventuelle tonekontroller etc, og er ment å gi best stereolyd.
Om du har mulighet til å velge en innstilling a'la "All Stereo", "Surround" eller noe tilsvarende, så bør du kunne få lyd i suben.
Alternativt om det finnes en "Tape Out" på receiveren, kan du også forsøke å koble sub til en av utgangene der.
Lykke til!
takk for tipsene sub`en funka når jeg koble den på dvd/bdr utgang den du kaller Tape Out men lyden ble ikke så veldig bra for jeg må skru opp begge knappene på sub`en på fullt , men fikk ihvertfall liv i sub`en
rart at sub`en fungerer på tape out utgangen min ikke på pre-out der den skal kobles
begynner å bli frustret nå :p
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Det har garantert sammenheng med innstillinger på receiveren.
Har du manualen for denne, så les til øyet blir stort og vått. ;)
 

hifiman26

Medlem
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
8
Antall liker
0
Scrooge skrev:
Det har garantert sammenheng med innstillinger på receiveren.
Har du manualen for denne, så les til øyet blir stort og vått. ;)
jeg har leste den ihvertfall 5 ganger
kanskje noen "nye øyner" kunne hjulpet

visst du har tid kunne du tatt en rask titt på den ?, her ligger den:

http://www.pioneer.eu/no/products/42/98/VSX-421/media.html

jeg har testet:
SW Yes og Front small , SW Pluss har jeg også testet men
det valget får jeg kun når Front er Large
jeg har også sjekket at Crossover er 100hz prøvd 50 også og at LFE ATT er 0.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Prøvd å snudd fasen på suben? Så den ikke kansellerer ut bassen fra frontene? Koblet til kabelen fra receiveren til inngang Left? Eller bruker du en t-overgang fra en kabel inn på begge kanalene på suben?
 

hifiman26

Medlem
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
8
Antall liker
0
LydMekk skrev:
Prøvd å snudd fasen på suben? Så den ikke kansellerer ut bassen fra frontene? Koblet til kabelen fra receiveren til inngang Left? Eller bruker du en t-overgang fra en kabel inn på begge kanalene på suben?
hei!
nei bruker ikke t-overgang
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Regner med at du har kjørt testtonene? Da skal du høre suben
 

hifiman26

Medlem
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
8
Antall liker
0
Palace skrev:
Regner med at du har kjørt testtonene? Da skal du høre suben
jepp har gjort det men ingen lyd fra sub.eller så er lyden så svak at jeg ikke hører den
tror den må være noe veldig galt med sub`en
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Du kan jo sjekke den på følgende måte:
Trekk ut rca-pluggen til sub fra receiveren. Sørg for at volumkontrollen på sub er skrudd opp til ca 3/4 av max.
Fukt fingeren din, og plasser den på midtlederen på rca-pluggen, samtidig som du unngår kontakt med annen metall på pluggen.
Da skal det dure relativt kraftig i suben. Gjør det ikke det, er det sannsynlig at suben er defekt.
 
Topp Bunn