Får ikke nullstilt antiskating på rega planar 2!

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Har Regaen til en kompis stående. Skal bytte pick-up, få på ny olje og reim. Det jeg lurer litt på er om man kan få armen til å ligge rolig. Den søker utover selv om antiskating står på 0. Noen som kan hjelpe?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Trenger ikke være feil. Den kan være presis i området den skal brukes, og det er ikke så viktig der heller.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mekanismen for antiskate på Rega er som følger: To likt ladde magneter står mot hverandre. Den ene er montert slik at den følger armrørets rotasjon i horisontalplanet. Den andre er montert i utstikkeren på armbasen, og kan skyves nærmere for sterkere- og lenger bort for svakere antiskate. Det funker helt fint for avspilling, men dessverre er det ikke mulig å trekke den bevegelige magneten langt nok bort til å deaktivere antiskate fullstendig. I og med at friksjonen i lagrene er forbilledlig lav vil armen sveive ut. Et lite triks er å dytte et stykke papir mellom armbasen og 'pivotgaffelen'cslik at man introduserer littegrann ekstra friksjon. OBS! Ikke bruk makt, dette er delikate saker. Bruk bare nok til at armen blir i ro.

Observasjonen din er forresten et tegn på at armen er ved riktig god helse. Hvis man ikke har dette problemet har man et lager med for stor friksjon (i hvert fall med en Rega).

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Takk for svar! Da er det altså ikke bortkastet å koste på noen kroner på den. Skulle dog ønske at armen lå i ro. Trudde antiskate skulle dra armen innover, da armen i utgangspunktet blir dratt utover når platen begynner å snurre..?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er omvendt av det du trodde, ja. :)

Ellers er dette et minimalt problem, og lett å løse. Jeg har montert et par Regaarmer oppigjennom, de er fine å ha med å gjøre.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Er alt for trangt å få gjennom en papirbit. I hvert fall mellom armbase og plinth. Evt mellom armgaffel og base:) En annen merkelig ting. Strikken sklir oppover og hopper ned igjen. Dette blir det jo støy av.. La hodet ned mot plinth for å høre og det låter jo veldig pussig. Ser at pulley heller litt mot tallerken. Må denne skiftes da?

Denne er jo genial :)
http://www.rega.co.uk/service/service_html/Turntable/RefittingTurntableMotorPulley.htm

Z

Zomby_Woof

Gjest
rega_incognito_4.jpg

Her er et bilde, riktignok av en RB-300 med ettermarkeds lodd og så videre. Uansett: Papiret klemmes inn der pila peker. Det skal være litt klaring der.

Hvis remmen klatrer opp og glipper ned igjen, tipper jeg at motoren sitter skjevt. Vanskelig å si noe mer uten å se det, men kanskje trekke til skruene monteringsskruene til motoren?

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Ja, riktig. Var der jeg tenkte. Men er nok best at den går fritt fremfor å legge inn frikson da kanskje..

Skrur av motordeksel og ser om noe kan skrues til :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Er det ikke plass til et papir mellom? Jeg tror det har vært det på alle jeg har sett?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Trodde slike armer var laget for å ha lav friksjon jeg...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ja?

Papirtrikset er tenkt å holde armen i ro mens man jobber. Det skal selvsagt fjernes når man er ferdig og skal spille plater.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Har en vpi selv, og der ligger jo armen i ro. Bare syns det var rart at armen seiler utover på "0" i antiskating. Men da skal det kanskje være slik. Tolket papirtipset som at det skulle ligge "mellom" magnetene og hindre effekten mellom de. hehe. Men da er jeg med :)

Da er neste å finne ut om motorfestet har løsnet slik at pulley bikker mot tallerken :)

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Og nå har plutselig antiskatingen roet seg helt etter å ha satt på pick up og fått riktig vekt! Brukte litt tid i går med protractormal (22,2 cm), digital vekt og vater. Fikk utrolig mye ut av den gamle planar 2 :)

Topp Bunn