Få til en mer finjustert volumstyring på forsterker?

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Min Musical Fidelity AMS 35i er litt grov i volumjusteringene når det styres fra fjernkontroll.
Et trykk flytter volumhjulet i underkant av 1cm. Dette gjør det litt problematisk å finne riktig lydnivå ved blant annet kveldslytting.

Dette er en "funksjon" som ligger i forsterkeren, og ikke i fjernkontrollen.

Jeg aner ikke hvordan dette er oppbygd eller fungerer.. Kan det være mulig å gjøre grep i selve volumstyringa til forsterkeren?

Forsterkeren er så forbanna god at dette i den store sammenhengen er en liten plage, men man kan jo gjøre et forsøk likevel.

Finnes der små og fjernkontrollstyrte motorer med finjustering som kan kobles sammen med volumhjulet med en strikk eller lignende?
Dette blir litt mer snarvei enn en direkte fiks, men jeg er åpen for alt. :p


Mvh
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Vet ikke om dette kan hjelpe. Finner ikke schematics sånn i første omgang..


 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg hadde samme problemet med min forsterker og løsningen lå snublende nær, ny forsterker. Jeg tror ikke dette er så lett å få gjort noe med på en annen måte. Så og si alle forsterkere med motorisert volumkontroll bruker det samme Alps-potmeteret som er ganske grovt i bevegelsene. Det å få lagt inn et slags reduksjonsgir er vanskelig. Min løsning ble Primare Pre-32 og A60.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Jeg lever heller med det enn å bytte forsterker . :)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Kan du ikke bare finjustere volumet litt på kilden din? Ved lave lyttevolum mister du oppløsning uansett, så det spiller sikkert ikke noen rolle hvor i kjeden du demper.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Har passiv volumkontroll i dacen, men liker å vite at denne er i bypass. Dog helt klart et alternativ i nøden :)

Har -10dB dempeplugger fra Rothwell liggende, men vil jo helst unngå å bruke de også. Harde bud ;D
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hva forer du DACen med da? Er det fra PC så har du sikkert mulighet til tapsfri volumstyring der også, men du har sikkert dine grunner til evt ikke å gjøre det.

Min erfaring er at det lønner seg å dempe volumet så langt ut kjeden, eller så nærme høyttalerne som mulig for å bevare godt signal/støy-forhold. Dette gjelder særlig ved høye lyttenivåer. Ved lave er det ikke så nøye pga bakgrunnsstøyen, hvis du ikke har et veldig stille rom da.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
En ting jeg fant ut en gang jeg hadde en Logitech universalfjernkontroll var at det var mulig å programmere hvor store utslag ett trykk på fjernkontrollens volumknapp hadde på volumkontrollen på forforsterkeren den ble brukt med. Man kunne justere repetisjoner av kommandoen fra 0 til 3 pr. trykk på knappen mener jeg å huske, og det hadde direkte innvirkning på hvor mye volumet ble hevet eller senket av gangen.

Er jo ikke sikkert dette er direkte overførbart eller at jeg husker det helt nøyaktig, men hvis man har en programmerbar fjernkontroll liggende og slenge i en skuff koster det jo ikke noe å prøve.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Avspiller er Roon via en Squeezebox Touch.
Som du antar liker jeg å deaktivere volumstyring der også. :p

Jeg lever heller med ulempen enn å blande inn digital volumstyring. Kanskje hører jeg ikke forskjell, men sjela får ikke ro uansett. :p
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Veldig enkelt dette:
Reduser spenningen til motoren. Da går den saktere og du får ikke en for brå endring.
(jeg forutsetter at du har motordrevet pot og ikke relestyrte attenuatorer)
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Da er det nok å lodde en motstand på leder inn til motoren? Kan jeg spørre hvor stor den burde være? :p

Jeg tipper disse motorene ikke fores med 230 volt?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er mest sannsynlig 5V eller 10V.
Det går dårlig med motstand.
Bruk dioder i serie. Ca 0.7V drop/ diode.
Forsøk med 3 i serie. Flere hvis nødvendig.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
MF har for høy gain i sine integrerte forsterkere

Jeg har eksakt det samme problemet på en eldre MF integrert. Kombinasjonen av høyt nivå fra DAC'er og høy gain i forsterkeren gjør at volumpot'en står rundt klokka 9. Her vil en liten endring i posisjon gi stort utslag i gain. Løsningen for meg vil være å redusere gain slik at normalposisjon til volumkontrollen er rundt klokka 1 eller 2. Her er variasjonen mye finere når du skrur på volumknappen. Men den norske leverandøren er ikke behjelpelig med skjema, så jeg har ikke fått moddet min MF.

En annen løsning er selvsagt å bruke dempeledd på inngangen, men det kan gå ut over dynamikkområdet.

5 volt DC er forøvrig normal styrespenning for pot'en. Vet ikke om redusert spenning får den til å gå (kontrollert) saktere.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Dempeplugger hjelper litt, men ikke en løsning jeg vil bruke permanent.

Akustisk Bereau har kontaktet MF med problemstillingen, og sagt de skal prøve å få tak i skjema og en fiks.

Oppdaterer her hvis jeg får noe konkret tilbake. :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Gjør som jeg sier:
Reduser spenningen med noen dioder. Koster mindre enn en 5-er.
Dette har jeg gjort på MF og andre. Trenger ikke skjema for dette.
Og.....
En dempeplugg reduserer ikke det dynamiske området for forsterkeren.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg antar at styrespenningen til pot'et reverseres for opp-ned...? Da må det vel bli et par dioder i parallell med motsat polaritet?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg antar at styrespenningen til pot'et reverseres for opp-ned...? Da må det vel bli et par dioder i parallell med motsat polaritet?
Det har du nok rett i.
Litt varmt om dagen her nede :)
Blir fort en -10'er i deler da.
 
Sist redigert:

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Gjør som jeg sier:
Reduser spenningen med noen dioder. Koster mindre enn en 5-er.
Dette har jeg gjort på MF og andre. Trenger ikke skjema for dette.
Og.....
En dempeplugg reduserer ikke det dynamiske området for forsterkeren.
Syretest: Hvorfor tror du 2V er standard nivå for DAC utganger? Hint: Dynamikkområde....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Gjør som jeg sier:
Reduser spenningen med noen dioder. Koster mindre enn en 5-er.
Dette har jeg gjort på MF og andre. Trenger ikke skjema for dette.
Og.....
En dempeplugg reduserer ikke det dynamiske området for forsterkeren.
Syretest: Hvorfor tror du 2V er standard nivå for DAC utganger? Hint: Dynamikkområde....
Må forklares!
Hint: øker det dynamiske området om nivået økes?
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
OK. Her er et svar. Jeg begynner med det historiske:

A/S Japan bestemte seg på 70/80-tallet for et nominelt ubalansert linjenivå på -12 dBV, altså 250 mV RMS.
Linjenivå er altså det elektriske nivået på utganger av tunere, båndspillere, RIAA'er, pre-amper osv. Rene effektforsterkere hadde gain for å matche dette nivået.
Støy var ikke noe problem fordi ingen kilder hadde større enn 70-80 dB dynamikk.

Så kom CD-spilleren i 1983. Den hadde potensielt mer enn 90 dB dynamikk. For å gjengi denne dynamikken valgte Sony, Philips & de andre å legge maks. utgangsnivå til 2 V RMS, altså 18 dB eller 8 ganger høyere nivå enn analog A/S Japan. Alle som kjøpte CD-spiller på den tiden husker det høye nivået.

Så der sitter vi 35 år senere og sliter fortsatt med "legacy" nivåer fra analoge kilder. Effektforsterkere har etter hvert fått lavere gain, men preamper og integrerte forsterkere må fortsatt kunne håndtere lave nivåer. Én måte å håndtere høyt nivå fra digitale kilder har vært å dempe dem ned til "legacy" nivåer. Fordelen med dette er bedre nivåbalanse mellom kildene, ulempen er at dynamikkområdet reduseres: Egenstøyen i preamp etc vil dominere.

Da kan jeg svare på spørsmålet om dynamikkområdet øker med høyere nivå: Ja, om egenstøyen er gitt, slik som i en DAC.

Eksemplet her er med 16 bit. Folk drømmer og tror at de har både 20 og 24 bit dynamikk. Til dere må jeg bare si: "sorry, du ha'kke det!"
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Skjønner :)
Dempes signalet dempes også støyen?
Og S+N/N blir det samme?
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg ville ikke vært så redd for å bruke den digitale volumkontrollen i Squeezeboxen. Jeg bruker den hele tiden og så lenge du holder deg over ca 50% (egen erfaring) fungerer det helt utmerket. Det er jo bare å prøve med åpent sinn:)
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Skjønner :)
Dempes signalet dempes også støyen?
Og S+N/N blir det samme?
Det stemmer. Begge dempes. Men prøver du å hente opp nivået igjen som kommer det til mer støy, dessuten blir egenstøyen i etterfølgende ledd mer dominerende.
 
Topp Bunn