Få møbelsnekker til å lage rack

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg blir ikke helt fornøyd med min solidsteel løsning, det ser for rotete ut.
Jeg har derfor bestemt meg for å få en møbelsnekker til å lage et rack etter mine mål. har noen her på forumet erfaring med slikt?
Anbefalinger av møbelsnekkere i oslo området settes stor pris på.
 
N

nb

Gjest
Det er ganske vanlig å endre mening angående bruk av møbelsnekker når man får presentert hva det kommer til å koste, så jeg ville allerede nå sett på muligheten for å bygge selv om du trenger skreddersøm ;)

Et rack bør være a walk in the park for enhver person som kaller seg møbelsnekker.

Men sjekk hjemmesidene til Bache-Wiig & Reitarn på http://www.bw-r.no/ De har laget mye snasent, men de er neppe billigste gutta i byen.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Bor i by leilighet og har derfor ikke noe sted hvor jeg kan gjøre snekkerarbeidet.
Er det SÅ dyrt å bruke en møbelsnekker da? et hifi rack koster jo fort titusen og mer.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
enig med nb her. Har man litt tilgang på verktøy (borr og sag) så greier man mye selv.
Er pengene ingen hindring, så er det løp og kjøp! :)


argh, se der ja. Kom det et svar før jeg fikk posta mitt


edit2: som du sier koster et rack fort 10k, og du må ha fått gjort litt hos en snekker for den prisen i alle fall :)
De skal jo tross alt ha kunder, de også
 
N

nb

Gjest
wotg skrev:
Bor i by leilighet og har derfor ikke noe sted hvor jeg kan gjøre snekkerarbeidet.
Er det SÅ dyrt å bruke en møbelsnekker da? et hifi rack koster jo fort titusen og mer.
Ja, det er dyrt. Helt plain bokhylle uten noe fiksfakseri kommer fort på en 10 lapper pr. breddemeter med vanlig takhøyde. Ting tar tid selv om man er helproff, og for 500 kroner i timen går takstameteret fort. "Hi-end-rack" (hva nå enn det er meningen det skal være for noe...) koster som du sier fort 10 lapper, det er mulig du kan få skreddersøm for den prisen, det er jo bare å sjekke med noen.

PS: Sjekk med flere, de gutta har mye å gjøre om dagen, og noen kan gi deg et "idiottilbud", dvs altfor høy pris fordi de egentlig ikke har kapasitet, men om noen er villig til å betale, så er det greit.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Dette er laget av noen med hender og kunnskap, samt deilige verktøy:





Tipper det ville kostet rundt 15 hos møbelsnekker?
Det er laget helt fra bunn av, stokker som ble til plater i racket.
 

Vedlegg

  • 61.2 KB Visninger: 1.316

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Må ha vært en heldig liten jævel som dro det smykket der hjem!! 8) 8)
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Fattern er snekker. Litt fint å tenke på egentlig. Dumt at jeg er en ræv på design.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg skal ta en ringerunde til uken å høre.
Jeg tror ikke det nødvendigvis er så vanskelig å lage et rack, men jeg har som nevnt ikke plassen til å gjøre det.
Er også rimelig "alergisk" for furu! og har en veldig bestemt idè om hva jeg ønsker.
Burmester rackene er en indikasjon:

Men jeg trenger et i dobbel bredde ca. 110cm langt, 93cm høyt og relativt dypt pga dreadnaughten dvs. 60cm
jeg ser for meg slike endestolper som burmester rackene, men med tjukkere hyller i zebrawood fineer.
jeg ønsker også å ha racket på spikes.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
For de som husker tilbake til min rackhistorietråd (på det bgamle forumet) hadde jeg endel frustrasjoner knyttet til å finne et rack som passet mht mål og som også tålte vekten av komponentene.
Gjennom familien fikk jeg adressen til en møbelsnekker som lovte å gi meg en "broderpris". Dermed trodde jeg frustrasjonene var over, og gikk igang med tegninger.En avlang benk i kirsebærfiner på 1.35, et hylleplan samt bunnplate kunne vel ikke koste allverden, tenkte jeg. Særlig ikke når jeg var blitt lovet hyggelig pris?
Jeg skvatt ganske høyt da prisen kom på bordet. 20.000 pluss moms..........
 
N

nb

Gjest
Et billigere men betydelig mer risikabelt alternativ er å få det laget f.eks i polen av et firma som bygger kjøkkeninnredninger og slikt, det finnes en del polske snekkerfirma i Norge som har slike kontakter - jeg har ingen konkrete tips selv, men om du tar en spørrerunde hos noen du vet har brukt polsk arbeidskraft til å pusse opp, så har sikkert gutta som gjorde jobben kontakter.

Ang snekring selv, så kan du sikkert få kappet platene i målene du trenger hos forhandler, byggvarehus, snekkerverksted eller lignende. Da er mye av støvingen ifm bygging borte, må jo slipe og sparkle litt, men du kanskje en balkong?
 
K

kbwh

Gjest
Fosse tegnet det nye racket sitt selv (besynderlig, mannen er jo sivilarkitekt!), men fikk det laget av proffer. Mener han har vist både tegninger og resultat i "Endelig eget lytterom"-tråden sin.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.961
Antall liker
6.042
Torget vurderinger
32
Synes de summene som dere har nevnt var veldig stive.

Jeg holder på å sjekke ut cd-kommoder (siden jeg ikke har funnet noen her hjemme som selger sånt "over disk").



Denne med plass til 8x180 CDer i lakkert MDF anslo han til ca. 14.000 kroner. Et rack må da være enklere å lage og dermed billigere...

Sjekk http://www.minimalistisk.com/

Roy
 
N

nb

Gjest
R.E.S. skrev:
Synes de summene som dere har nevnt var veldig stive.

Jeg holder på å sjekke ut cd-kommoder (siden jeg ikke har funnet noen her hjemme som selger sånt "over disk").



Denne med plass til 8x180 CDer i lakkert MDF anslo han til ca. 14.000 kroner. Et rack må da være enklere å lage og dermed billigere...

Sjekk http://www.minimalistisk.com/

Roy
Det var ikke så ille, uten å være noen ekspert ville jeg tippe dyrere. Det er jo en mulighet for at de baserer seg på ferdige kjøkkenskuffer eller noe slikt og kun bygger "rammen", men uansett hvordan de gjør det spiller det liten roller så lenge resultatet blir pent.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Ting kan nok virke dyrt når man får presentert prisen, men;

Vi skal jo alle ha betalt for vår tid!

I vårt samfunn finnes etterhvert en god del "kost no object" personer, som er villig til å betale en møbelsnekker hva det koster for å bygge noe de er ute etter.

La oss anslå en møbelsnekkers timepris til kr 600,- ( ikke mye med tanke på at han besitter en relativt kostbar "maskinpark" som skal avskrives og vedlikeholdes).

En møbelsnekker har gjerne en viss yrkesstolthet og vil ikke levere noe "halvveis" så et solid og pent rack etter kundens spec, tar fort et par dager å lage - minst.

+ materialkost. Man må anta at dette ikke skal lages i gran eller furu, men gjernr noe mer edelt.

Slikt koster i Norge!

For noen år siden fikk jeg pris på en 1100x500x100mm (lxbxt) plate i Merbau limtre fra Edeltre.no Denne ville koste kr 3200,- Dette burde gi en pekepinn på hva materialene vil koste til et rack.

Tanken om å få det produsert i Polen eller Estland er faktisk meget god.....
 
N

nb

Gjest
Erland skrev:
Ting kan nok virke dyrt når man får presentert prisen, men;

Vi skal jo alle ha betalt for vår tid!

I vårt samfunn finnes etterhvert en god del "kost no object" personer, som er villig til å betale en møbelsnekker hva det koster for å bygge noe de er ute etter.

La oss anslå en møbelsnekkers timepris til kr 600,- ( ikke mye med tanke på at han besitter en relativt kostbar "maskinpark" som skal avskrives og vedlikeholdes).

En møbelsnekker har gjerne en viss yrkesstolthet og vil ikke levere noe "halvveis" så et solid og pent rack etter kundens spec, tar fort et par dager å lage - minst.

+ materialkost. Man må anta at dette ikke skal lages i gran eller furu, men gjeren noe mer edelt.

Slikt koster i Norge!
Det var det jeg prøvde å si også Ting Tar Tid når det skal gjøres ordentlig, uansett hvor helproff man er, og de må ha en viss timepris for å forsvare arbeidet og ikke minst maskinparken de besitter.

Jeg bygde meg selv en CD-hylle, i utgangspunktet en enkel konstruksjon på ca 2,1 x 1,3 meter med to "avdelinger" med 13 hyller i hver, totalt plass til ca 1600 CDer. Det tok meg en vanlig "arbeidsdag" og vel så det. En møbelsnekker hadde sikkert gjort det fortere (men ikke mye) og garantert penere. For han ville da dreie seg om kanskje 6000 kroner bare i arbeid, så kommer materialer, sprøytelakkering osv i tillegg, det blir fort dyrt. Selv betalte jeg i underkant av 1000 kroner i materiale på Biltema, lånte en profesjonell elektrisk gjeresag og hadde ellers selv hva jeg trengte av verktøy. Samboeren min sparklet og malte.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.961
Antall liker
6.042
Torget vurderinger
32
Sonus skrev:
Selv liker jeg veldig godt TonArt's Altar løsninger. Dyre, men sikkert billigere enn å få spesialprodusert en "one of". http://tonart.no/nettbutikken/moebler.aspx
Den kommoden jeg viste bilde av var spesiallaget. Den tar altså 1440 CD-plater og kostet ca. 14.000 kroner. Hvis jeg skulle hatt Tonart Invita så koster den 7000 kroner og tar 286 CD-plater. Fem stykker av den tar 1430 cd-plater, men vil altså koste 35.000,- kroner

Da synes jeg det er bedre å få spesiallagede ting fra møbelsnekker til under halve prisen...

Roy
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
R.E.S. skrev:
Den kommoden jeg viste bilde av var spesiallaget. Den tar altså 1440 CD-plater og kostet ca. 14.000 kroner. Hvis jeg skulle hatt Tonart Invita så koster den 7000 kroner og tar 286 CD-plater. Fem stykker av den tar 1430 cd-plater, men vil altså koste 35.000,- kroner

Da synes jeg det er bedre å få spesiallagede ting fra møbelsnekker til under halve prisen...

Roy
mitt innlegg var myntet på trådstarter, ikke ditt foregående innlegg (da skulle jeg ha quotet det). Enig med deg om at for lagring er ditt alternativ bedre.
 
K

kbwh

Gjest
Art Decos rackløsning (se bildetråden hans) er riktig flott. Var det ikke 10k den kom på?
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Har ikke hatt tid til å ta en ringerunde idag, skal gjøre det til uken. Jeg kan jo poste noen prisforslag da, så har folket en pekepinn.
Blir det for dyrt så får jeg jo gjøre det selv, men er liksom litt usikker på hvor jeg kan få sveiset og krommet hjørnene.
Har alle trevarebutikker lønn og ask på lager?
Hvor skaffer man fineer?
Har lagt et rack før (dog mye enklere) og det var ikke vanskelig, men man trenger litt alburom og et sted der man kan gjøre all pussing og lakking.
 

lobo

Medlem
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
23
Antall liker
0
Hei,kanskje jeg kan hjelpe til litt .Jeg har et lokale i oslo med litt verktøy:tykkelse/avretterhøvell,bandsag,fres og en snekkersag. Vel ikke akkurat siste moddel, men det duger.
Er ikke snekker selv , men jobber som tømmrer.
Vil ikke ta det som et oppdrag så du må være med selv.
Tror ikke at dette ikke er store jobben.
Du kan sende meg mail til:frode.w@gmail.com
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Det var en hyggelig invitt :) mailadressen din er notert.
 
Topp Bunn