Extended Level Magnetic Analysis [ELMA]

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.505
    Antall liker
    102.772
    Torget vurderinger
    23
    Som @oks81 er inne på er dette en ganske spesiell konstruksjon. Den har en alnicomagnet, og i stedet for et vanlig magnetgap har den stål og kobber skiver stacket annenhver gang. Dette gir en ganske ekstrem effekt av kortslutningsringer og bringer samtidig ståldelene noe nærmere metning. For et såpass høyt gap som de bruker på den driveren er det absolutt en mulig redning for å komme ned i induktans og få opp stabiliteten. En av de mest fascinerende driverne på markedet IMO.
    Ikke noe dårlig element nei - og det kan spille grisehøyt også uten for mye distorsjon. Selvsagt utviklet for nettop det i singel konfigurasjon (ev. dobbel)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Du har sikkert rett.
    Tenkte på slik som bildet.
    Vis vedlegget 753940
    Ja, og ut i fra det de skriver, og sammen med navnet på motoren, kan det lett tolkes slik. Men feltet er statisk. Dets symmetri er avhengig av DC-feltet, og DC-feltet induserer ingen strøm i ringen. Det er også svært lite induktiv aktivitet såpass langt ned i polstykket, annet enn når spolen går langt ned. Men selv da vil et polstykke med såpass mye undercut påvirkes relativt lite på grunn av avstanden til spolen. Når man plasserer en ring der og ser på ulike scenarier er det klart at det skal veldig mye til før det går nevneverdige mengder strøm i den.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    De viste ikke bedre den gangen :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Hvordan kan simuleringsverktøyet komme til nytte dersom en ønsker seg en driver med KORT slaglengde, eks. xmax = 5 mm. eller lignende? Gir jo helt andre føringer for motorkonstruksjonen selvsagt. Mye enklere å optimalisere de fleste forholdene.
    Man kan for eksempel se for seg at det er snakk om en mellomtone. Da ønsker man også typisk at spolemassen er lavest mulig, noe som igjen gjør at man tjener på å downsize alt. Da ender man med omtrent samme geometri, bare redusert i størrelse. Men da er det også langt enklere å overdrive designen litt.

    Selve verktøyet legger ingen føringer for hva man kan designe. Man kan også velge fritt hvor tett man ønsker datapuktene, hvor langt de skal gå osv. Her er en ganske ekstrem mellomtonemotor med 0,5g spole:

    bl_3d.png


    Denne er beregnet til relativt høy deling, så simuleringen er begrenset til 1mm. Men det kan i blant være interessant å se hvordan ting foregår utenfor det området, så jeg har kjørt ut en til med 3mm grenseverdi på slaglengde:

    bl_3d.png


    Man kan også helt fint bruke dette til diskanter, og analysere uendelig kort slaglengde med den detaljeringsgraden man vil.

    Jeg har dessverre ikke laget noen simuleringer av standarddesign for diskant og mellomtone. Den vi ser her er en 5-magneters motor.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En ser det at om en ser f.eks Altec 515, så har vel den egentlig uten at de viste helt konstruert en temmelig god driver.
    Bra med motorkraft og kort spole som ligger i gapet som gir høy effektivitet.
    Den klassiske greia er at kjører en lengre høyere spole for lengre slaglengde, så får en mindre virkningsgrad.
    Da må det mer strøm i spolen, dermed tilført mer effekt, som gjør at spolens felt øker, og vreng går opp.
    JBL E130 er jo ekstrem varianten der gap og spole har samme høyde.
    Spiller nok med flott mellomtone, men blir kort slaglengde.

    På en annen side så om disse kortslags driverne skubbes over oppgitt Xmax, så opplever jeg selv etter det jeg har prøvd, at det er ikke så farlig opp mot om en pøser på med spolelengde for å øke linjær slaglende uten tenke seg om. Det går utover mellomtone gjengivelse om en ikke designer motoren med nøysom hånd.

    Tenker da på drivere som leverer fra bass og opp til og med 5-800hz.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.505
    Antall liker
    102.772
    Torget vurderinger
    23
    Jeg drømmer stadig om en optimal mellomtonedriver for line source, som går motsatt vei av hva som finnes på markedet. Dvs. LAV effekttålighet ( som gir mulighet til superlette spoler og membraner) - med 12-16 stk. og en sluttvirkningsgrad på godt over 100 dB så har man ikke bruk for 50-100W tålighet pr. element. Deretter et godt konstruert membran/spider/surroundkonsept som ikke trenger å levere optimalt frekvensområde lenger opp enn f.eks. 3 kHz., ei heller være coatet eller utført i materialer som skal tåle fukt etc. og som gir unødvendig masse.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel egentlig ikke vanskelig :)
    Bare markedet som kanskje er vanskelig?

    En kompresjonsdriver følger jo egentlig dette :) Men blir gjerne ikke helt brukandes i linjekilde..
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jeg drømmer stadig om en optimal mellomtonedriver for line source, som går motsatt vei av hva som finnes på markedet. Dvs. LAV effekttålighet ( som gir mulighet til superlette spoler og membraner) - med 12-16 stk. og en sluttvirkningsgrad på godt over 100 dB så har man ikke bruk for 50-100W tålighet pr. element. Deretter et godt konstruert membran/spider/surroundkonsept som ikke trenger å levere optimalt frekvensområde lenger opp enn f.eks. 3 kHz., ei heller være coatet eller utført i materialer som skal tåle fukt etc. og som gir unødvendig masse.
    Lavere effekttålighet kan være en strålende ide. En mellomtone med 6dB høyere virkningsgrad og 1/2 av effekttåligheten spiller fortsatt 3dB høyere.

    Når man designer en papirmembran er det en balanse mellom fiber og resin. I motsetning til karbonfiber, glassfiber, kevlar osv er papirmembraners enkeltfibre også absorberende. I prosessen formes membranen med en type resin som finnes i pulpen, og den "herder" i en tørkeprosess med eller uten mekanisk pressing. En slik membran vil ligge på medium massetetthet, stivhet, demping osv.

    Man kan senere tilføre en annen type resin for å endre egenskapene. Disse kan gå begge veier. Noen resiner er i all hovedsak tiltenkt demping da de er designet for å absorbere vibrasjoner. I andre enden av skalaen har vi resiner som herder harde. Ser vi på den samlede målmassen for en gitt membran kan vi designe dem med ren tørr pulp, med resin som øker demping, og med resin som senker demping. Dette gir oss i bunn og grunn et større område å designe innenfor. Jeg bruker hard resin rett og slett fordi det gir en sterkere og stivere membran enn vi kan få til med en tørr papirmembran. Hensikten er å utvide passbåndet, altså virkeområdet opp til oppbrytning, samt å redusere ikkeharmonisk forvrengning i passbåndet.

    I tillegg til de mange papirkvalitetene finnes det altså et stort spekter av ulike coatinger som gir designfrihet langt ut over ren impregnering eller UV-beskyttelse. Jeg mener det er klokt å vurdere en membran ut fra dens faktiske egenskaper.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.505
    Antall liker
    102.772
    Torget vurderinger
    23
    Det er vel egentlig ikke vanskelig :)
    Bare markedet som kanskje er vanskelig?

    En kompresjonsdriver følger jo egentlig dette :) Men blir gjerne ikke helt brukandes i linjekilde..

    Det var tanken ja... en slags TM-1201 i 5" utførelse.... 😋😋😋
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.505
    Antall liker
    102.772
    Torget vurderinger
    23
    Snickaren, jeg er rett og slett et OPPKOMME av gode ideer. Jeg forespurte i sin tid fire produsenter på en slik løsning men INGEN av de kunne fatte dette med lav effekttålighet liksom... da mistet jeg litt av troen på de faktisk og forfulgte ikke saken videre.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.505
    Antall liker
    102.772
    Torget vurderinger
    23
    BTW, for midrange duty (150-200 til 3k sånn ca.) hvis en ser på pros/cons med svingspolediameter, hva er å anse som optimalt i scenarioet med lavest vekt etc.? Stor dia/få tørn eller mindre dia/fler tørn? Iddelt kunne en selvsagt tenke seg en høyohmig driver for mer utbredt parallellkobling selvsagt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Snickaren, jeg er rett og slett et OPPKOMME av gode ideer. Jeg forespurte i sin tid fire produsenter på en slik løsning men INGEN av de kunne fatte dette med lav effekttålighet liksom... da mistet jeg litt av troen på de faktisk og forfulgte ikke saken videre.
    Hehe, det er faktisk et overraskende stort problem for meg også. Jeg er helt avhengig av å få andre til å bygge ting for meg, og du aner ikke hvor mange ganger jeg har måttet si "bare stol på meg, det er dette jeg vil ha".

    Men straks målingene har ligget på bordet har det blitt veldig stille på dem, det skal sies.

    Lav effekttålighet i seg selv er ikke noe som gjør en driver bedre. Men mange av de tingene som kan gjøre en mellomtone veldig bra gir også lav effekttålighet. Den motoren jeg viste sim på sist her har 3mm viklehøyde. Det er et fysisk lite område for varmen den skal kvitte seg med. Da spiller kortslutningsringene en viktig rolle som varmetransportører. Det er også svært viktig at virkningsgraden er høy så man får en driver som totalt sett er mer dynamisk, ikke mindre.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    BTW, for midrange duty (150-200 til 3k sånn ca.) hvis en ser på pros/cons med svingspolediameter, hva er å anse som optimalt i scenarioet med lavest vekt etc.? Stor dia/få tørn eller mindre dia/fler tørn? Iddelt kunne en selvsagt tenke seg en høyohmig driver for mer utbredt parallellkobling selvsagt.
    Sånn jeg tenker for mellomtonen (som er en del av coaxen) er den ment å deles over 200Hz. Skal man spille høyt med én mellomtone kan det kanskje være lurt å se på 300+. Men bruker man flere mellomtoner kan man få heftig mye lyd ganske langt ned i frekvens.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.505
    Antall liker
    102.772
    Torget vurderinger
    23
    Men tenk multiple drivere - da er plutselig ikke varme noe spesielt tema egentlig. Regn litt på det - har du 16 x 5" som samlet produserer la oss si 100 dB /1W så blir det ikke rare effekten på hver, nærmere bestemt 62,5 mW.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Virkningsgraden skal ligge rundt 94dB/1W. Med 16 stk gir det +12dB, så altså 106dB ved 1W totalt på alle driverne. Kjører du 1W pr driver skal det gi ytterligere 12dB.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.496
    Sted
    Sunndalsøra
    Jbl brukte SFG på LE8TH, 128H og 2235. Har de to første. Det var i begynnelsen av 80 tallet de kom, tror jeg det var. En kammerat byttet ut bass driverne på JBL 4333 monitoren.
    Nei.
    SFG motorene er de første feritt motorene til JBL.
    Eksempler er 2225, 2220, E130, E140, 2235, 2234.
    Jeg kom ikke på flere i farten :)

    K2 driveren er spesiell, der har de faktisk kastet på mye engineering som følger noe av det som Sneakeren er inne på.
    Bla. er det vel lagvis stål og kobber i gapet osv. og metning av stål er nevnt.
    128H, LE 8TH og flere av nyere dato fra 80 tallet. Er sikkert noe forbedring me mindre forvregning osv. En kammerat har JBL 4333B som han byttet alnico elementene med 2235H. Tror han er fornøyd. Han har 2 par av disse monitorene. Han kjøpte de som var i butikken han var ansatt i på midten av to 70 tallet. da kostet de over 30k. ellers så kjøpte han Altec 604 coax element som han bygget kasse til. Nå har han et smalere og penere kabinett til disse. Det var realisme som var tingen :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jeg jobber med en modul til programmet som skal gjøre det mulig å få en intuitiv forståelse av hvor god en driver er. Foreløpig fremstår den som dette:

    1706810916365.png


    Det vi ser her er en kurve der for det første slaglengde og strøm er matchet mot hverandre i samme akse. Fra frekvensaksen har jeg hentet inn avvik i impedansen, og har dermed omregnet dette til konstant spenning kraftfaktor. Vi kan definere en slaglengde for driveren og analysere hvordan driveren klarer seg på tvers av diagrammet, altså når den jobber med strøm og/eller slaglengde samtidig som den skal gjengi ulike frekvenser.

    Her er noen andre eksempler (liten bug som er rettet gjør at jeg mangler frekvenspunktene i disse. Skalaen er den samme som for den første (som er Tonalab 15")

    AE/Lambda motor med 14mm oppgitt x-max og såkalt Apollo-upgrade:

    Constant_voltage_force_3d.png



    Morel UW958

    Constant_voltage_force_3d.png



    Morel bassdriver (for Magico sin toppmodell):

    Constant_voltage_force_3d.png



    Planen videre er å omforme disse kurvene slik at man får en normalisert kurve som viser prosentvis avvik fra konstantspenning kraftaktor, altså en kurve som stiger jo høyere avviket er. I tillegg vil jeg inkludere DC-offset som en faktor siden dette er et stort problem for enkelte drivere. Her er DC offset for de samme driverne:

    Tonalab 15", +0/-5%. Varierer med ca 1% avhengig av slaglengde innenfor x-max.
    DC-offset_3D.png


    AE, +0/-30%, inntreffer sent, kanskje forbi x-max. Innenfor x-max er avviket mellom -15 og -20% og varierer lite med slaglengde.
    DC-offset_3D.png


    Morel, ca +/-10% inntreffer ved x-max.
    DC-offset_3D.png


    Magico, ca +/-10%, inntreffer forholdsvis tidlig og peaker rundt 9mm begge veier:
    DC-offset_3D.png


    Dette er noe misvisende siden de to første driverne har omkring 6dB høyere virkningsgrad enn de to siste. For en direkte sammenlikning burde de to første dermed vært simulert ved bare ca 8A (noe jeg selvsagt kan velge i programvaren).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn