Exposure, britisk Hi-Fi man er venner med

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en 3010S2 på tur inn i anlegget, den kommer uten innebygd riia og må følgelig ha en ekstern. Har tittet litt rundt på verdensveven og sett litt på alternativer, som alltid blir jeg mer overveldet og forvirret over all informasjon og meninger. Mulig det sier noe om meg.., dog retter jeg herved en henvendelse til de av dere som har hatt Exposure forsterker og erfaring med et godt eksternt riia trinn.

    Jeg har sett litt på Graham Slee, mest fordi jeg har en hang til britisk hifi og lyd, men er åpen for andre alternativer også. I første omgang har jeg satt grensen på 5000,- pengemessig, prioriterer en god MM forsterker fremfor en halvgod som tar både MM og MC. Jeg har solgt min Rega RP3 spiller og holder for tiden på med å overhale og bygge opp en Lenco L75 som skal brukes, regner med det blir en Jelco eller Ortofon arm på den om det er av betydning. Foruten nevnte forsterker, spilles det for tiden på et par Fyne Audio F500 (som blir bedre for hver dag som går), det går mest i jazz, klassisk og akustisk musikk.

    Har dere noen erfaringer med hva som kunne vært en god kombo til forsterkeren og nevnte anlegg?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en 3010S2 på tur inn i anlegget, den kommer uten innebygd riia og må følgelig ha en ekstern.
    Du MÅ ikke ha ekstern :) Jeg fikk ettermontert et originalt RIAA-kort i min 3010S2. Selve kortet koster ikke mer enn kr 1995, men låter svært bra. Det danket enkelt ut en Rega Fono MM hos meg. Jeg fikk det montert av Audio Aktøren, men om du er litt fingernem kan du sikkert montere det selv.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en 3010S2 på tur inn i anlegget, den kommer uten innebygd riia og må følgelig ha en ekstern.
    Du MÅ ikke ha ekstern :) Jeg fikk ettermontert et originalt RIAA-kort i min 3010S2. Selve kortet koster ikke mer enn kr 1995, men låter svært bra. Det danket enkelt ut en Rega Fono MM hos meg. Jeg fikk det montert av Audioaktøren, men om du er litt fingernem kan du sikkert montere det selv.
    Hmmm...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har en 3010S2 på tur inn i anlegget, den kommer uten innebygd riia og må følgelig ha en ekstern.
    Du MÅ ikke ha ekstern :) Jeg fikk ettermontert et originalt RIAA-kort i min 3010S2. Selve kortet koster ikke mer enn kr 1995, men låter svært bra. Det danket enkelt ut en Rega Fono MM hos meg. Jeg fikk det montert av Audioaktøren, men om du er litt fingernem kan du sikkert montere det selv.
    Hmmm...
    Hvis du vet i hvilken ende du skal holde en skrutrekker, klarer du dette.
    OBS:
    Moderne elektronikk er følsom for statiske spenninger.
    Er du ladet opp, så sørg for utladning før du setter i gang.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en 3010S2 på tur inn i anlegget, den kommer uten innebygd riia og må følgelig ha en ekstern.
    Du MÅ ikke ha ekstern :) Jeg fikk ettermontert et originalt RIAA-kort i min 3010S2. Selve kortet koster ikke mer enn kr 1995, men låter svært bra. Det danket enkelt ut en Rega Fono MM hos meg. Jeg fikk det montert av Audioaktøren, men om du er litt fingernem kan du sikkert montere det selv.
    Hmmm...
    Hvis du vet i hvilken ende du skal holde en skrutrekker, klarer du dette.
    OBS:
    Moderne elektronikk er følsom for statiske spenninger.
    Er du ladet opp, så sørg for utladning før du setter i gang.
    Ikke usannsynlig at H90'en her ryker ut til fordel for en XM7 og et par XM9.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill, jeg har sett på og vurdert å sette inn original riia-modul slik jeg vet er mulig, tror jeg skulle fått det til selv også uten å ødelegge noe. Rolig helg her, så det gir også tid til å lese litt mer om eksterne alternativer, både her på forumet og andre forum.

    Bjørn.H - tror ikke du vil bli skuffet om du går til innkjøp av den kombinasjonen der, den ser veldig spennende ut og vil jo gå godt sammen med høyttalerne dine.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Britisk HiFi pleier å spille musikk sammen.
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Skjer da lit her også.Bestilte 5010 blokkene i dag.Uhørt.Regner med at det blir knall.Mer av alt som 3010 blokkene ga.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Spennende. Kom tilbake med mer info når du får dem.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Skjer da lit her også.Bestilte 5010 blokkene i dag.Uhørt.Regner med at det blir knall.Mer av alt som 3010 blokkene ga.
    Bør de også gjøre, til det de koster mer, men du har sikkert gjort et visst research på de :)
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Skjer da lit her også.Bestilte 5010 blokkene i dag.Uhørt.Regner med at det blir knall.Mer av alt som 3010 blokkene ga.
    Bør de også gjøre, til det de koster mer, men du har sikkert gjort et visst research på de :)
    Koster litt ja.Men den research jeg har gjort har begeistret meg.Bløthjertet som jeg er.
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Har spilt med 5010 blokkene en 2-3 uker.Litt trange og grå,om jeg kan si det slik rett fra esken.Men det har bedret seg.Lyden er fyldigere,men også kjappere merker godt at det er mere krefter i forhold til 3010 blokkene.
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Melder meg på med 3010sd2 monoblokker og 3010sd2 forfosterker, spiller på Fyne Audio F 502 og er storfornøyd. Bruker PS Audio Ds dac jr som streamer om Marantz SA-14S1 sacd spiller som kilde.
    IMG_20191025_232912522.jpg
    ut ut
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Har spilt med 5010 blokkene en 2-3 uker.Litt trange og grå,om jeg kan si det slik rett fra esken.Men det har bedret seg.Lyden er fyldigere,men også kjappere merker godt at det er mere krefter i forhold til 3010 blokkene.
    Joda, dempefaktor mm. har en del å si.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Bestilte en Exposure som skal være 3010S, men hva er forskjellen på 3010/3010S/3010S2/3010S2-D?
    EDIT: integrert forsterker der altså.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roqer: Hovedsaklig størrelse og hvorvidt den har- eller ikke har innebygd DAC. Med en Exposure lærer du med en gang hva som funker og ikke funker med den. Så, spør deg heller: Hva har jeg ellers? Vil det fungere sammen med Exposure? Selv har jeg en bitte liten 1010 Blitt svært glad i den etter jeg kobla Focal på. ;) 💙
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Varm lyd i alle fall.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Bestilte en Exposure som skal være 3010S, men hva er forskjellen på 3010/3010S/3010S2/3010S2-D?
    EDIT: integrert forsterker der altså.
    S2-D versjonen har vesentlige oppgraderinger i forforsterkertrinnet. I tillegg til muligheten for å benytte seg av dac/riaa modulene. Det er ihvertfall det Exposure selv har sagt om forskjellen mellom S2 og S2D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn H, Skorob: Disse forsterkernes soniske grunnsignatur er i utgangspunktet ekstremt nøytral, men et par enkle matchgrep kan få dem til å tendere mot rørsound. Noe så enkelt som å bytte fra van den Hul The Name til D102 Mk3, for eksempel. Prøvde begge hos meg på 1010, foretrekker The Name. Fordi den bare sliper av kantene uten å legge til noe "rør". Bruk D102, så låter den røraktig nok for de fleste, den..som ikke allerede har rør, da..

    Mht. strømforsyninger og Exposure: Dette er forsterkere for LETTDREVENT. Tenk gjerne driftsmessig på dem som om de var femwatts rørdyr.. Det gjør jeg. Da kan du få deg en og annnen musikalsk atombombe i fanget, gitt. De har kontroll, musikalitet , fokus og detaljer i bøtter og spann. Så lenge du har riktige høyttalere på. Klipsch, Focal...den gata..Bruker Focal Bird der selv. Sammen med NAD og Denon på kildesia.
     
    Sist redigert:

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Ser nå at det står 3010S2-D på fakturaen (de er sendt i dag). Og den skal brukes til vinyl sammen med Spendor A7 og Rega RP3 med Exact via en Rega Fono MM.
    Fruen skal visst bruke Spotify så jeg bestilte en Yamaha WXC50 i tillegg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roqer: Den kombinasjonen bør du glede deg til. Kanskje jula ikke blir så ensom likevel?? ;)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ser nå at det står 3010S2-D på fakturaen (de er sendt i dag). Og den skal brukes til vinyl sammen med Spendor A7 og Rega RP3 med Exact via en Rega Fono MM.
    Fruen skal visst bruke Spotify så jeg bestilte en Yamaha WXC50 i tillegg.
    Det er bra du fikk siste utgave av forsterkeren (s2d). Det skal være et markant lydmessig steg opp fra den forrige modellen. Les ulike anmeldelser.
    Du får et anlegg med fantastisk musikalitet.
    Jeg bruker som jeg skrev tidligere selv Exposure 3010s2d og Spendor A7, og de trengs ikke byttes med det første!!!
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Liker sykt godt A7, også med Onkyo A9000-R. Den er faktisk ikke noe dårlig kjøp. Men at de småtassene fyller rommet med vellyd er for meg veldig overraskende. Lyttetretthet er et fremmedord.
    Og om Exposure løfter lyden som forventet blir det mye musikk i heimen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roqer: Den Onkyoen er avsindig god. Du vil nok få en ANNEN sound, mer fokusert på liv og dynamikk. Men det finnes imo ting Onkyo gjør bedre enn de aller fleste..
    Du kan regne med at naboene plutselig vil prøve å komme innom for å lytte til egne plater..Begge forsterkere trenger litt tid, men kryper de først under huden på deg....da blir de der. Som Rega, Audiolab, Naim, PMC og Sonus Faber..to name but a few.
     
    Sist redigert:

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    3010S2-D montert og testet i all hast. Og der kom den snertne basstromma på Powerslavealbumet til Maiden frem gitt. Og ikke minst stemmer, akkustiske instrumenter, og når det går dypere og strammere, høyere og mere oppløst uten å bli skarpt så lover dette bra. Yamaha WXC50 overrasker også. Helt grei sak som virker brukervennlig. Fruen er happy.
    Og Spendorene spiller bedre enn noen gang. Virker fornøyd de også.
    (Må vel nevne, etter direkte sammenligning, at Onkyoen er en overraskende god sak! Venter nok med å selge denne)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roqer: Og bedre blir den Yamahaen dersom du kobler den på Exposures dac...
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Min har ikke dac, og ikke er det så nøye heller. Jeg hørte rykter om at både dac og riaa var sånn passe. Man får mere for penga med eksterne til samme pris påstås det. Stemmer dette?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Min har ikke dac, og ikke er det så nøye heller. Jeg hørte rykter om at både dac og riaa var sånn passe. Man får mere for penga med eksterne til samme pris påstås det. Stemmer dette?
    Jeg bruker Exposure 2010s2 Dac som ekstern Dac til Exposure 3010s2d/Spendor A7 med solid løft på lydkvalitet. Venter på levering på ny Dac i desember en gang, og tenker å selge den da. Så er det nevnt!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roqer; Det stemmer som regel. Fordi det bestandig vil være kompromisser og forenklinger i layout i en totalløsning, kontra en spesialisert DAC. Psybient har den Exposure-dac´en jeg selv ville valgt til den forsterkeren din ;) Og rent synergisk er Exposure like gode som Rega - de får delene sine til å låte som det systemet de er dersom de kombineres.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Hmmm. Så da er ikke den interne DAC i 3010 og eksterne Exposure DAC bygd opp på samme prinsipper, eller er det inngått kompromisser? Tenker da ikke på antall innganger.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Ved bruk av volumkontroll på fjernkontroll HS 3 kommer det en hizz-lyd i takt med lysdioden på forsterkerens volumkontroll.
    Vært borti dette før?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roqer: Jo, de er da det. Men forsterkere med innebygd DAC DELER som oftest bl.a.strømforsyning med alle de andre seksjonene i forsterkeren. En velbygd ekstern DAC har ikke så mye innstråling av støy, kretsene kan raffineres mer, strømforsyninga er separat og analog-/digitalseksjonene likeså. Fysisk adskillelse, altså. Det hjelper godt på i lydsammenheng, det.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ved bruk av volumkontroll på fjernkontroll HS 3 kommer det en hizz-lyd i takt med lysdioden på forsterkerens volumkontroll.
    Vært borti dette før?
    Det er kjent sak. Det samme har skjedd med forsterkeren her. Kun når jeg bruker fjernkontroll ja. Har koblet opp nettverkswitch som tilkobling til nettet går via, og da blir hizz-lyden nesten borte, prøvde DC-filter (Isotek Syncro strømkabel), da ble det også nærmest borte. Jeg har kjøpt forsterkeren ny hos Mala, så jeg skal høre om de kan ta en service på den, så da kan jeg høre om de har opplevd mye av dette problemet.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Du får nevne at vi er flere som har en hizz i ampen.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Du får nevne at vi er flere som har en hizz i ampen.
    Jeg skal gjøre det. Uansett ikke noe å bekymre seg over. Tydelig et problem kun når jeg bruker fjernkontroll. Skal sende en mail til Exposure for å høre med de også. Stay tuned..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn