EXIMUS OG STELLOS VENNETRÅD

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei TomZ!


    Desverre er det bare jeg og Sansui, som har meldt oss med våre S1 her på tråden.
    Han med en, og jeg med to.


    mvh Huldra
    Stor mulighet for at det blir en til med S1. Hadde tenkt å ringe forhandleren i morgen. Skjønner at du har 2 stk S1. Jeg har et par Focal 1027Be. Disse er vel litt mer lettdrevet enn dine Utopia. Har du testet forskjellen på 1 og 2 S1 i ditt oppsett? Er forskjellem "markant". Ser det er rabbatert pris dersom man kjøper 2 stk. S1 om dagen...Jeg har allerede gått til anskaffelse av en NAD M51 som skal benyuttes som pre/dac.

    Mvh
    Panfam
    Hei Panfam !

    Svaret er for en gangs skyld kort og greit : JA.

    Du får mere av alt. Bedre dynamikk, sortere bakgrunn, roligere og bedre definert lydbilde, bedre kontroll. Etc.
    Har hatt såpass mange og trente ører på besøk at jeg kan slå fast dette...
    mvh Huldra
    Hei igjen.

    Tolker jeg deg rett når jeg konkluderer med at det må nitidig og konsentrert lytting til for å oppleve forskjellene du beskriver? Eller opplever du forbedringen umiddelbart etter å koble opp nummer 2?

    Panfam
    heisann.

    Nei, det tar meg tre sekunder å høre forskjell, men jeg er generelt litt usikker på å anbefale folk bruke masse penger ;)

    Edit: nå er det imidlertid et godt , til særdeles godt tilbud på to S1, 32 k. Så jeg etterpå.

    mvh Huldra
     
    Sist redigert:

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    High Fidelity

    Heisann.

    Jeg fikk tilsendt denne linken av en hyggelig kar, som er ivrig på det Polske hifi markedet også.

    test av DP1

    mvh huldra


    edit, dette er altså link til Polske High Fidelity, Bricasti M1 dac, som det refereres til koster i England
    6500 pund, altså ca 65000 kr.
     
    Sist redigert:

    panfam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    [QUODAC/Huldra57;1526069]
    Hei TomZ!


    Desverre er det bare jeg og Sansui, som har meldt oss med våre S1 her på tråden.
    Han med en, og jeg med to.


    mvh Huldra
    Stor mulighet for at det blir en til med S1. Hadde tenkt å ringe forhandleren i morgen. Skjønner at du har 2 stk S1. Jeg har et par Focal 1027Be. Disse er vel litt mer lettdrevet enn dine Utopia. Har du testet forskjellen på 1 og 2 S1 i ditt oppsett? Er forskjellem "markant". Ser det er rabbatert pris dersom man kjøper 2 stk. S1 om dagen...Jeg har allerede gått til anskaffelse av en NAD M51 som skal benyuttes som pre/dac.

    Mvh
    Panfam
    Hei Panfam !

    Svaret er for en gangs skyld kort og greit : JA.

    Du får mere av alt. Bedre dynamikk, sortere bakgrunn, roligere og bedre definert lydbilde, bedre kontroll. Etc.
    Har hatt såpass mange og trente ører på besøk at jeg kan slå fast dette...
    mvh Huldra
    Hei igjen.

    Tolker jeg deg rett når jeg konkluderer med at det må nitidig og konsentrert lytting til for å oppleve forskjellene du beskriver? Eller opplever du forbedringen umiddelbart etter å koble opp nummer 2?

    Panfam
    heisann.

    Nei, det tar meg tre sekunder å høre forskjell, men jeg er generelt litt usikker på å anbefale folk bruke masse penger ;)

    Edit: nå er det imidlertid et godt , til særdeles godt tilbud på to S1, 32 k. Så jeg etterpå.

    mvh Huldra[/QUOTE]

    Har to S1 koblet på Fokal 1027Be foret av NAD M51 dac. Har ikke fått testet forskjellen på 1 og 2 S1 før i kveld. Kommer med tilbakemelding i morgen.

    Panfam
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    High Fidelity

    Heisann.

    Jeg fikk tilsendt denne linken av en hyggelig kar, som er ivrig på det Polske hifi markedet også.

    test av DP1

    mvh huldra
    Hele greie er jo bygd rundt 2 stk ganske rimelige TI chiper. Personlig synes jeg det er synd at Stello har gått bort fra "value for money" og satset på "lifestyle" produkter.
    Audio Converter - Audio DAC - PCM1792A - TI.com

    Hvis en kikker litt på nett finner en fort andre produkter som også kjører med 2 stk TI PCM1794 chipper for noen få høvdinger, her f. eks: Ross Martin Audio

    Som jeg har sagt tidligere, forgjengeren var et mer påkostet produkt og den var også mye rimeligere (ca 1500USD veiledende for DP200)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.348
    Antall liker
    63.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har begynt å bli alvorlig klar for et par S1 etter å ha lest litt, og spesielt hørt og utvekslet noen tanker med Huldra. Problemet er at hele oppsettet mitt går i svart. Noen vil vel si at lyden må prioriteres foran det estetiske, men hifi er for de fleste kompromisser og spesielt når oppsettet som mitt står i stuen. Sendte endel spørsmål til forhandler, hvor jeg blant annet lurte på om det var planer om å levere den i svart, eventuelt om det var mulig å få den spesialbestilt i svart. Fikk et hyggelig og skikkelig svar på spørsmålene mine fra forhandler, hvor han avslutningsvis skrev at S1 ikke ville komme i svart eller kunne spesialbestilles i denne fargen.

    Verden er jo blitt liten så jeg skrev en forespørsel til April Music i Sør Korea og fikk følgende tilbakemelding:
    Dear Tom,
    Making a black finish of Eximus S1s are under consideration but the inquiries for the black are quite small.
    I will ask our Santa Barbara factory for the availability for the black and let you know very soon.

    Thanks and regards,
    Simon Lee / President of April Music, Inc

    Jeg synes dette var et hyggelig og skikkelig svar. Jeg har fremdeles begrenset håp om det lar seg gjøre å få den i svart. Det som er sikkert er at hvis det er ønskelig av flere så må det formidles til selskapet, enten av privatpersoner, men fortrinnsvis av forhandler......
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei Anonym!

    Hyggelig du koser deg med din eldre DP 200. Når du skriver at den er forgjengerentil DP1, må jeg bare minne om at den ble erstattet for mange år siden av DP 220. Denne kom jo siden i en mk 2 utgave også, til ca 15k. Populær dac det også.

    Da Dp 100 kom i signature utgaven, mente kundene denne var bedre enn DP220 mk2 , så sistnevnte gikk ut av sortimentet.
    Prisen på 100 sign var ca 6-7 k. Så den siste var på salg til 4k nå. Så om du ønsker en oppgradering, og fortsette som Stellovenn, så kan du jo kanskje kjøpe denne? Desverre er den i lite kabinett den og.

    Ny Stello i 100 serien, er da å anse som etterfølger av 200 serien. Dp1 tilhører Eximus serien, som tidligere modeller har hatt kabinetter, som alene er anslått til 20k i kostnader.

    Ellers må jeg, som godt voksen mann, si jeg nyter min Ipad, uten å savne størrelsen på min gamle IBM 8086. Dog har jeg gjemt den et sted i Huldras Hule..

    Ang chip i dakker, så er jo,dette generelt en mikrskopisk utgift, for produsenten i dag. Veldig mange produsenter, og Diy folk foretrekker jo gamle enkle og billige dac chipper. Leste i et populært high end magasin i fjor, om cd spiller, som kom med den eldgamle 1543 brikka ( satt i billigste spillere på 90 tallet) spilleren kosta 20-30 k, og fikk,strålende omtale.
    Men dette hører jo hjemme under hifi og teknikk på,annet sted her på,HFS.


    Mvh Huldra57
     
    Sist redigert:

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Har begynt å bli alvorlig klar for et par S1 etter å ha lest litt, og spesielt hørt og utvekslet noen tanker med Huldra. Problemet er at hele oppsettet mitt går i svart. Noen vil vel si at lyden må prioriteres foran det estetiske, men hifi er for de fleste kompromisser og spesielt når oppsettet som mitt står i stuen. Sendte endel spørsmål til forhandler, hvor jeg blant annet lurte på om det var planer om å levere den i svart, eventuelt om det var mulig å få den spesialbestilt i svart. Fikk et hyggelig og skikkelig svar på spørsmålene mine fra forhandler, hvor han avslutningsvis skrev at S1 ikke ville komme i svart eller kunne spesialbestilles i denne fargen.

    Verden er jo blitt liten så jeg skrev en forespørsel til April Music i Sør Korea og fikk følgende tilbakemelding:
    Dear Tom,
    Making a black finish of Eximus S1s are under consideration but the inquiries for the black are quite small.
    I will ask our Santa Barbara factory for the availability for the black and let you know very soon.

    Thanks and regards,
    Simon Lee / President of April Music, Inc

    Jeg synes dette var et hyggelig og skikkelig svar. Jeg har fremdeles begrenset håp om det lar seg gjøre å få den i svart. Det som er sikkert er at hvis det er ønskelig av flere så må det formidles til selskapet, enten av privatpersoner, men fortrinnsvis av forhandler......
    Hei Igjen Tomz!

    Imponerende stykke arbeide !

    Jeg avventer i spenning. Det er jo noe som heter "Black is beautiful " ;)

    Ps, Santa Barbara, blir kabinetta produsert der ?

    Og spent er jeg på Panfam m komboen Nad N51 og S1 også....

    Hadde som sagt håpa på besøk av en med denne dakken, som er veldig interessant, med ny teknologi.
    Ser i Hifi News at de hadde Audiolab M dac, som årets dac under 10 k, m målt jitter 10-12 ps (picosekund) og NAD M51 , som årets dac i dyrere klasse, med målt jitter 200-300 ps. For de teknisk interesserte, som har fulgt denne eldgamle diskusjonen.

    Mener det er en m påskriften " er teknikken eller lyden det viktigste ? " , her på tråden ......

    mvh Huldra, oppe før hønegal ( dvs før kona har våkna)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hei Anonym!

    Hyggelig du koser deg med din eldre DP 200. Når du skriver at den er forgjengerentil DP1, må jeg bare minne om at den ble erstattet for mange år siden av DP 220. Denne kom jo siden i en mk 2 utgave også, til ca 15k. Populær dac det også.

    Da Dp 100 kom i signature utgaven, mente kundene denne var bedre enn DP220 mk2 , så sistnevnte gikk ut av sortimentet.
    Prisen på 100 sign var ca 6-7 k. Så den siste var på salg til 4k nå. Så om du ønsker en oppgradering, og fortsette som Stellovenn, så kan du jo kanskje kjøpe denne? Desverre er den i lite kabinett den og.

    Ny Stello i 100 serien, er da å anse som etterfølger av 200 serien. Dp1 tilhører Eximus serien, som tidligere modeller har hatt kabinetter, som alene er anslått til 20k i kostnader.

    Ellers må jeg, som godt voksen mann, si jeg nyter min Ipad, uten å savne størrelsen på min gamle IBM 8086. Dog har jeg gjemt den et sted i Huldras Hule..

    Ang chip i dakker, så er jo,dette generelt en mikrskopisk utgift, for produsenten i dag. Veldig mange produsenter, og Diy folk foretrekker jo gamle enkle og billige dac chipper. Leste i et populært high end magasin i fjor, om cd spiller, som kom med den eldgamle 1543 brikka ( satt i billigste spillere på 90 tallet) spilleren kosta 20-30 k, og fikk,strålende omtale.
    Men dette hører jo hjemme under hifi og teknikk på,annet sted her på,HFS.


    Mvh Huldra57
    Nå har 200 og 220 samme dac.

    Eldre Stello produkterhar stort sett vært modulbaserte så 1x serien og 2x serien har vært like med unntak av kabinett og strømforsyning, det er de samme kortene i begge deler. Så det bør ikke være noen overraskelse at de i utgangspunktet låter ganske likt.

    Min Består altså av.
    Stello DA220 dac, også lik DP100
    Stello HP100 hodetelefonforsterker
    Stello P200 forforsterker

    De har også tidligere lagd noen store transistor monoblokker til en gunstig pris men de har ikke blitt solgt i Norge.

    Som jeg tidligere har sagt så har jeg vært fornøyd i mange år men nå når jeg føler at fokuset er flyttet bort fra mye for pengene og over til livsstil så kommer jeg ikke til å vurdere merket ved neste korsvei.

    Men for all del, jeg har inntrykk av at de vet hva de gjør.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    image.jpg
    image.jpg



    Hei igjen!

    Nye Stello HP100, kommer til våren, og har preamp, dac, og headamp i samme kabinett.

    Denne erstatter da tidligere modeller i Stello serien. Den gode nyheten er at den inneholder preamp, som mange dacer gjør etterhvert.mvh Huldra
     

    panfam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    Og spent er jeg på Panfam m komboen Nad N51 og S1 også....
    Lovte å komme med en tilbakemelding. Jeg reiste ned til forhandleren, som forøvrig ga et solid inntrykk på meg og kan anbeffales på det sterkeste, og tok med meg hjem 2 stk. S1. Jeg hadde det travelt slik at jeg ikke fikk testet 1 kontra 2 S1 i hans oppsett.

    Vel hjemme gikk det noen dager før jeg fikk testet oppsettet NAD M51 pre/dac, 2 stk S1 og mine Focal 1027 Be. Umiddelbar konklusjon av mer dybde i nedre mellomtone og bass, mer romfølelse og detaljer enn ved bruk av min nåværende Lyngdorf TDAI 2200.

    Neste trinn var å sjekke 1 kontra 2 S1. Forskjellen var markant. Mer av alt. Om det er verd prisen er vel et individuelt spørsmål. For min det så er ikke oppgraderingen "vesentlig" før jeg kjører 2 S1 i mitt oppsett. Lyngdorfen kontra NAD51 og 1 S1 låter i mine ører ikke veldig forskjelling. "Hakeslippet" som det refereres til kommer først når 2 S1 er på plass.

    Mulig det låter ennå bedre med bruk av den tilhørende pre/dac. Jeg er avhengig av brukervenlighet og gikk for M51. Regner med at A+ rangering i Stereophile tilsier at dette er et godt nok produkt.

    Men, dette er jo ren galskap:) Jeg kunne levd godt med Lyngdorfen og heller brukt pengene på en to ukers ferie for hele familien....Trøsten får være at jeg ikke er alene om denne galskapen. Det er vel flere av oss her på sentralen.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Gratulerer :)
    Har de samme htt selv, og har har hørt S1 på de.
    helt ENORMT driv over lyden. :)
    Jeg foretrekker min N Pass xa 30.5, men hadde jeg hørt S1 før jeg handlet NP så hadde det blitt S1 handel og en enorm følelse av å ha "kommet i mål"
    :)
     
    Sist redigert:

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Gratulerer :)
    Har de samme htt selv, og har har hørt S1 på de.
    helt ENORMT driv over lyden. :)
    Jeg foretrekker min N Pass xa 30.5, men hadde jeg hørt S1 før jeg handlet NP så hadde det blitt S1 handel og en enorm følelse av å ha "kommet i mål"
    :)
    ps ArilD har kun hørt en stk S1 mot pass lab... Vent til han får besøk av " mannen med koffertene" igjen. Da m TO S1 og DP1 ....

    Grattis m nye monoblokker panfam!

    Håper du kommer med utfyllende inntrykk når " lyden har satt seg "

    Og hvordan går det m Klipsch og S1, oppe i nord.
     
    K

    kveita

    Gjest
    Gratulerer :)
    Har de samme htt selv, og har har hørt S1 på de.
    helt ENORMT driv over lyden. :)
    Jeg foretrekker min N Pass xa 30.5, men hadde jeg hørt S1 før jeg handlet NP så hadde det blitt S1 handel og en enorm følelse av å ha "kommet i mål"
    :)
    ps ArilD har kun hørt en stk S1 mot pass lab... Vent til han får besøk av " mannen med koffertene" igjen. Da m TO S1 og DP1 ....

    Grattis m nye monoblokker panfam!

    Håper du kommer med utfyllende inntrykk når " lyden har satt seg "

    Og hvordan går det m Klipsch og S1, oppe i nord.
    Jeg kjører med en stk og er fornøyd med det jeg hører. Tror neppe jeg ville hørt noe forskjell med en ekstra da mine høyttalere er ekstremt lettdrevne. Kanskje hadde jeg fått strammere bass og en aning fyldigere lydbilde med 2 stk, men kanskje hadde det gått utover snerten i diskanten.da den antagelig dempes noe som følge av et fyldigere lydbilde, Syns lhøyttalerene forsvinner i et lydpanorama som strekker seg godt forbi ht på begge sider.

    Tror kanskje en DP 1 hadde hatt større innvirkning, men jeg er meget fornøyd med min Music First Audio TVC, kanskje den tross alt tilfører kvaliteter som blir borte ved bytte. Og jeg syns 22000 kr for en pre uten fjernkontroll er uhorvelig mye penger, ja, jeg er klar over dacen og alt det andre snadderet

    Mvh

    Sansui..
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    image.jpg


    Hyggelig at du er fornøyd Sansui!

    understreker at dette er topp serien til April Music, eximus

    mange sammenligner DP1 med ting som koster to eller tre ganger så mye.
    Selvfølgelig skal ikke alle kjøpe en slik.

    ang dac brikka, så fins det dyrere rene dac, altså uten pre og headamp, som bruker rimeligere brikke av samme fabrikat.

    Legger ved en link til test av DP1 , som forteller litt om historien bak April Music. Her omtales og Anonym sin 220 dac, fra 2004.

    opplyser videre at Bricasti dac, som den sammenlignes med i tidligere polsk test, koster 6500 britiske pund. Altså ca 65000 kr.

    mvh Huldra

    SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com | SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.348
    Antall liker
    63.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skjønner at den ikke kommer med fjernkontroll. Kanskje omhandlet tidligere i tråden, men har foreløpig ikke tatt meg tid til å lese gjennom alt. Mener April Music at jeg skal reise min middelaldrende rumpe fra lyttestolen hver gang jeg skal justere volumet, eller kjøpe en stusselig programmerbar universalkontroll? Med fare for at jeg har glippet på noe så virker det ganske pussig på utstyr i denne divisjonen.





    Vis vedlegget 181773

    Hyggelig at du er fornøyd Sansui!

    understreker at dette er topp serien til April Music, eximus

    mange sammenligner DP1 med ting som koster to eller tre ganger så mye.
    Selvfølgelig skal ikke alle kjøpe en slik.

    ang dac brikka, så fins det dyrere rene dac, altså uten pre og headamp, som bruker rimeligere brikke av samme fabrikat.

    Legger ved en link til test av DP1 , som forteller litt om historien bak April Music. Her omtales og Anonym sin 220 dac, fra 2004.

    opplyser videre at Bricasti dac, som den sammenlignes med i tidligere polsk test, koster 6500 britiske pund. Altså ca 65000 kr.

    mvh Huldra

    SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com | SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei Tomz.

    det er nok det som er baktanken, om de ikke tør å si det rett ut ;)

    fra spøk til revolver. Den aktive preen må du nesten se på som en bonus. Dette er først og framst en high end dac m en head amp i samme klasse. Konstruktøren, Simon Lee, har valgt volumkontrollen fordi han fant den uovertruffen angående lydkvalitet.

    nå skal det sies at gamle Huldra, på usedvanlig kort tid, har avvent seg med bruk av fjernkontroll. Bonusen er at han har fått mye ekstra tid til til lytting, da han slipper å bruke to timer daglig på å lete etter fjernkontroll ;) dessuten blir den skrale kroppen, bedre dag for dag.....

    btw leste nylig om en forskningsrapport om at voksne menn har betydelig økt risiko for hjerteinfarkt allerede etter en times stillesitting.
    også de topptrente.
    Jeg anser meg for uten fare, da jeg altså har droppet alt som fins av fjernkontroller, og dessuten investert i en fantastisk vinylrigg.

    Ellers er lange XLR kabler under bestilling. For plassering av pre/dac/headamp like ved lytteposisjon og kilder. Så slipper fruen å snuble i hodetelefonledningen også ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.348
    Antall liker
    63.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hei Tomz.

    det er nok det som er baktanken, om de ikke tør å si det rett ut ;)

    fra spøk til revolver. Den aktive preen må du nesten se på som en bonus. Dette er først og framst en high end dac m en head amp i samme klasse. Konstruktøren, Simon Lee, har valgt volumkontrollen fordi han fant den uovertruffen angående lydkvalitet.

    nå skal det sies at gamle Huldra, på usedvanlig kort tid, har avvent seg med bruk av fjernkontroll. Bonusen er at han har fått mye ekstra tid til til lytting, da han slipper å bruke to timer daglig på å lete etter fjernkontroll ;) dessuten blir den skrale kroppen, bedre dag for dag.....

    btw leste nylig om en forskningsrapport om at voksne menn har betydelig økt risiko for hjerteinfarkt allerede etter en times stillesitting.
    også de topptrente.
    Jeg anser meg for uten fare, da jeg altså har droppet alt som fins av fjernkontroller, og dessuten investert i en fantastisk vinylrigg.

    Ellers er lange XLR kabler under bestilling. For plassering av pre/dac/headamp like ved lytteposisjon og kilder. Så slipper fruen å snuble i hodetelefonledningen også ;)
    En ting er at du anbefaler at mitt svarte oppsett skal bli belemret med sølvfargete innslag, og videre må jeg strekke metervis med XLR- kabler. Huldra dette er en hverdagsskandale ;)
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Tur til Oslo ?

    Er du i nærheten, så bare gjør som meg. Ta den (sorte) ampen din under arma og jogg innom en tur. Så skal du både se og få høre alle mine hverdagsskandaler ;)

    Dessuten kan du få høre den sorte både med DP1 og min fjernstyrte Levinson. Dog er fjernkontrollen til den så tung at jeg ikke orker å holde den ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.348
    Antall liker
    63.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tar deg plutselig på ordet :) Foreløpig venter jeg på tilbakemelding fra April Music på om S1 kan leveres i kvalitetsfinnish :)
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Tur til Oslo

    Tar deg plutselig på ordet :) Foreløpig venter jeg på tilbakemelding fra April Music på om S1 kan leveres i kvalitetsfinnish :)

    Du er uansett hjertelig velkommen!

    Bare gi meg et par timers varsel, til å rydde i kablene :)

    Edit: med kvalitetsfinnish så menes her Sort, ps noen som har sett en sort dCs rigg ;)
    tomzsorte amp veier ca 36 kg, mens S1 veier ca3.5 kg pr stk, pluss pappkoffert m håndtak.
     
    Sist redigert:
    K

    kveita

    Gjest
    Er det noen her på tråden som vet sånn cirkapris på Stello HP 100?

    Sansui
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Er det noen her på tråden som vet sånn cirkapris på Stello HP 100?

    Sansui
    Goddagen Sansui!

    Arild D har skrevet på side sju at den koster $1200. Mange ganger må man jo jo dollarpris m ti, eller opptil 14, som han skriver.

    Anderviks prissetting, ja det enkleste er jo å ta et eksempel Dp1 koster $3000, eller den har gått opp til 3200, og koster 22000 her.
    dvs veil 22900, men de ni hundre har han visst glemt....

    Så en pris på 8 til 9 tusen går det kanskje ann å håpe på.

    tror nok muligens jeg hadde kjøpt denne selv, da jeg jo har eid forrige modell DA 100 Signature, en rein dac, om den var på markedet nå.
    Ikke å forveksle med forgjengeren DA100 denne forøvrig.

    Ang USA priser, så blir det, som de fleste vet, urettferdig å sammenligne direkte, da de har mindre moms, og et avsindig stort marked.

    Ellers vet jeg at det sitter en veldig god pre i AI500, så derfor har jeg forhåpninger til nye 100 serien.

    Har jo etterlyst eiere av 500 serien, men Andervik selger vel mye til folk som ikke er aktive på Hfs.

    Skal prøve å finne noen bilder. Gode tester er det jo flusst av.

    mvh Huldra

    edit. AI500 har også CS3310 volumstyringen, omtalt før, som også Jeff Rowland bruker.
     
    Sist redigert:

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    hp 100.jpg


    Slik er den bak.
    Jeg vurderer sterkt denne.
    MEN, bare for å gjøre det værre.. Det kommer også en Stello dac i 700 serien...

    Kona har fortalt meg at jeg trenger Head-Fi, så da er en slik fin til anlegg nr 2 eller tilsvarende for min del.
    (kan ikke forstå at kona ikke liker Trivium, Killswitch Engage etc.. )
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Hei, hvor kraftig er EXIMUS S1 og hvilken høyttaler passer best inn når det gjelder følsomhet eller db
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei, hvor kraftig er EXIMUS S1 og hvilken høyttaler passer best inn når det gjelder følsomhet eller db
    Hei noaa!

    Kan vel ønske deg velkommen som Stellovenn, da jeg ser du har et par fine komponenter derfra !

    En stk S1 gir to ganger 125 w i 8 ohm, og 250 i 4 Ohm.
    Brokopla, som monoblokk, gir den 500watt i åtte Ohm, ikke målt i fire ohm. Sies at den driver omtrent hva som helst, men anbefaler ikke ht, som dipper under 2 Ohm.

    Respons ligger vel på jevnt 2.7 ohm (?), og disse låter etter sigende veldig bra, og uanstrengt på disse. De er og lav følsomhet på.

    er du intr. I en eller to, og hva er anlegget ellers ?

    Edit, ser du har respons ht, mange skriver at EXIMUS er en vesentlig oppgradering i forhold til f.eks DP, på disse.

    mvh Huldra57
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Er nok ein stello venn ja , respons Art har 4ohm 88db, har lurt litt på desse forsterkerne , men må nok bli ein til begynne med i tilfelle, ser så små ut att det er utruligt att dei i heiletatt kan sparke så i frå som dette.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Er nok ein stello venn ja , respons Art har 4ohm 88db, har lurt litt på desse forsterkerne , men må nok bli ein til begynne med i tilfelle, ser så små ut att det er utruligt att dei i heiletatt kan sparke så i frå som dette.
    Ja, hos meg har de erstattet ca 65 kg m monoblokker, så kona og er fornøyd....

    Ellers har du vel handla hos Andervik, så han vet jo alt om dette.
    selv vet jeg bare at en S1 drev Vadseth sine Marten Coletrane fint, og at mine Diva m min impedanse på 2.4 ikke er noe problem.

    ( så antar jeg du har sett tibudet på to stk)

    Har du mulighet til å legge ut bilde av anlegget ditt ?

    mvh Huldra
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    joda eg har snakka med Andervik om dette men greit å høyra frå andre og deira meining og anbefaling om denne forsterkeren.

    mvh noaa
     
    Sist redigert:

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    STELLO AI 500

    Så var det en som minte meg på bilder av integrert Stello i 500 serien.

    veldig gode tester i Fidelity, the Absolute Sound og rundt om i verden.


    tekniske data:

    Output Power 150 Watts/CH @ 8 Ohms, 300 Watts/CH @ 4 Ohms
    Output Stage Quad Para Push-Pull Hitachi MOSFET Power Transistors, Class AB
    Power Supply Custom Made 800 VA Toroidal Transformer 90,000 uF Capacitor Bank
    Frequency response 20~45 kHz
    THD + N < 0.05 %
    Volume control Cirrus logic CS3310 digital volume control
    Analog inputs 3 unbalanced analog line inputs
    1 balanced analog line input
    1 BYPASS input
    2 Analog Outputs Pre-out, REC
    4 Digital inputs COAX, OPTIC, PC USB Link, iPod
    Front Panel POWER, BALANCED, CD, TUNER, AUX, DIGITAL, BYPASS, MUTE, Rotary
    Volume Encoder
    Full Function Remote Control
    Dimension 460 (W) X 86 (H) X 400 (D) mm
    Weight 16 Kg (Net.)
     

    Vedlegg

    Geir B

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Rogaland
    Hei, er det noen som vet om det går å bruke Hegel hd 20 dac, som passiv pre til EXIMUS S1, med bra resultat?
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei, er det noen som vet om det går å bruke Hegel hd 20 dac, som passiv pre til EXIMUS S1, med bra resultat?
    Hei Geir B.

    Jeg kan bare si helt generelt at Eximus ikke er kresen på pre. Den har meget høy inngangsimpedans, som er en stor fordel slik sett.
    (dette m høy inng.imp. Er visstnok ikke vanlig på ice power, og skyldes muligens det tre trinns klasse A drivertrinnet i S1)

    Hd 20 har vel Xlr ut, og på den utgangen er det normalt dobbelt så sterkt signal som på rca, så jeg anbefaler å bruke xlr om du går for Eximus.

    mvh Huldra57
     

    Geir B

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Rogaland
    Hei, og takk for svar Huldra57.

    Ja, lurte på det med impedansen, og hd20 har jo Xlr ut så dette kan jo fungere, ivertfall som en foreløpig løsning.
    EXIMUS S1 er jeg veldig interessert i, så den må jeg bare få prøvd:)

    mvh Geir
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    image.jpg
    image.jpg


    Hei igjen Geir og dere andre.

    S1har dataene på bildet over. Og neste bilde fant jeg på nettet. Noen som vet hva gullklumpen mellom 2 S1 er ?

    mvh Huldra
     

    TOBRA

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    50
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    I og med at jeg i 2,5 år har vært (meget fornøyd) eier av Eximus CD5, er det vel på sin plass å "melde seg" på i denne tråden!

    Jeg har hatt hifi som hobby i 35 år, og musikk som hovedinteresse minst like lenge. (Det eneste jeg er god til å spille på er forøvrig stereo, så er den ballen lagt død) Gikk igjennom arkiverte kvitteringer for noen kvelder siden, og det har vært ufattelig mengder utstyr innom i løpet av disse 35 årene - mye moro, noen få frustrasjoner, og det har visst blitt brukt endel penger også, men nå har roen senket seg og jeg er fornøyd!!

    Ved en tilfeldighet ble jeg kjent med Andervik Audio da jeg var ute etter å kjøpe en Dynamic Precision C1b preamp, og fikk elendig kundebehandling i en av hovedstadens hifi asyler. Den andre forhandleren av DP her på Østlandet var Terje Andervik, og da var veien kort til Porsgrunn, og det ble litt av et lykketreff - Ihvertfall når det gjelder lyden jeg nå har fått hjemme og også for fantastisk kundebehandling og veiledning.

    Stello DA220 MK2 og Stello CDT200 kom i hus sommeren 2006, på bekostning av EC EMC1 up (Hadde EC'en i 7 år og trodde ikke jeg skulle finne noe som spilte bedre enn den!!) Januar 2007 var det ut med Stello settet - Fikk prøve en Eximus CD10 av Andervik, og da var det gjort - Etter mine preferanser en "god del" bedre enn Stello settet. Sommeren 2010 ble det bytte igjen - Eximus CD5 kom i hus på prøve, og den var/er enda litt bedre lydmessig enn CD10. (Og en fantastisk byggekvalitet og utseende = Stor eieglede!!)

    Resten av anlegget: DP A1s, DP C1s, Respons Grand Dimension, Rega P25 med Ortofon MC20 Supreme, ASR mini basis,Transparent kabler.

    CD5'en er for øyeblikket en liten tur hos Andervik for justering, og i mellomtiden spiller jeg på en Stello CDA500, og det er slett ingen stor nedtur lydmessig. (Så en slik en tilsalgs her på HFS for 10000 kr for en stund siden, og den som benyttet den sjansen gjorde et kjempekupp!)

    Eximus DP1 har også vært innom et par uker i høst både for å prøve den som hodetelefonforsterker og som preamp. Lydmessig var den fullt på høyde med Dynamic Precision C1s, men jeg orker ikke forforsterker uten fjernkontroll igjen...

    Stello AI700 var også innom noen uker rundt nytt år, denne skal jo være nesten lik Eximus DP1 og 2xS1 i et kabinett, og denne også spilte meget bra, men ikke fullt så bra som DP settet mitt synes jeg. Det hører med til historien at Transparent høyttalerkabler ikke var noen perfekt match til denne forsterkeren, så med litt matching av kabler kan det nok være DP settet hadde fått større konkurranse enn jeg ønsket. DP settet skal nemlig aldri selges (tror jeg....)

    Nå holdt jeg visst på å glemme en Stello HP 100 som jeg bruker som hodetelefonforsterker, og det er den desidert beste hodetelefonforsterkeren jeg har hørt til "akseptabel" pris. (Har Denon AH-D 2000, AH-D 5000, AH-D 7000, AH-A 100, Sennheiser HD 598 og HD 650, Beyer Dynamic DT 990, Shure SRH 940 ++++++)

    Bilder kommer nok etterhvert - medlemmet her på HFS som er på hifi rundtur i Vestfold kommer snart på besøk, og da kommer nok bildene også!
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    633
    Antall liker
    343
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Hei, bør vel også melde meg på denne tråden:)
    Benytter Eximus DP1, som jeg er veldig godt fornøyd med.

    Mvh
    M1
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Velkommen som Stello og Eximus venner TOBRA og M1 :)

    Og takk for tipset Griffenfeldt1 ! Googla kjapt på P 1000, 2ganger 125w og hele 1000watt i 1Ohm, til den nette pris av 20 000 dollar, i 2002, om jeg oppfatta riktig...

    Veldig spennende å høre om hifien din TOBRA. Skjønner godt du vil beholde fjernstyringa !

    ellers en liten korreksjon. DP1 er en bedre pre enn den som sitter i AI700. Sistnevnte har f.eks CS 3310 volum chippen, som Jeff Rowland, Stello AI500 og mange andre etterhvert bruker.

    Gleder meg til bilder fra deg TOBRA !

    Mvh Huldra
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Selv min gamle DP200 har CS3310 volumchippen....
     
    K

    kveita

    Gjest
    Har vekslet mellom rør og s1 siden juni ifjor. Utrolig god lyd med begge. Har skiftet til 8 stk nye 6550 og det låter konge. S1 sammen med MFA TVC og Rega P 25 gir Klipscha gode betingelser. Har spilt "horses and high heels" med Marianne Faithful de siste dagene. En meget bra LP. Lyden er både detaljert,varm og storslått. Føler at ting antagelig ikke kan bli så mye bedre enn dette. Har parkert rørmonoblokkene for 14 dager siden da den ene plutselig tok kvelden, føler ikke at det haster å finne feilen da S1 er vel så god, ja sågar bedre, særlig i bassen. I tillegg blir jo strømregninga en god del lavere.

    Skulle vært artig og prøvd de med ProAc D1 som er til salgs her på børsen, men,men, 9000 er jo en del penger det og.....
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Wow, eller skal man si Ai..
    Stello Ai700 bet virkelig godt fra seg i Fidelity nr 60
    Noe måteholden på antall superlativer i second opinion, men satt med inntrykk av veldig god til prisen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn