exaSound e18 DAC

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.444
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
den spilte meget bra, men grunnet en liten sw feil returnerte jeg den til Canada
jeg oppdaget dog raskt at det var en fordel å joine alle kanalene parvis for bedre performance i stereo
bruks og designmessig var den en juvel!
det medfølgende poweret var ikke optimalt og er videreformidlet produsent
idet det er utvendig, blir det enkelt korrigert
mvh
Leif

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
LMC skrev:
den spilte meget bra, men grunnet en liten sw feil returnerte jeg den til Canada
jeg oppdaget dog raskt at det var en fordel å joine alle kanalene parvis for bedre performance i stereo
bruks og designmessig var den en juvel!
det medfølgende poweret var ikke optimalt og er videreformidlet produsent
idet det er utvendig, blir det enkelt korrigert
mvh
Leif
SW-feil som kunne tas med en fix (firmware uppgradering) eller?
Det som gjør denne rakkeren spesielt interessant for meg... så interessant at den er på vei :) ... er muligheten som ligger i mulitkanalkjøring med ASIO. Vil du beskrive forskjellen i lyden mellom "SW-piggybacket" stereo og flerkanals konfig som vesentlig?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.444
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det ble noe bedre skyv og oppløsning ja, men egentlig har den ingen reelle konkurrenter som jeg vet om om du vil kjøre hirez surround
sw feilen var bare på tre eks og den jeg hadde, var en av de....typisk
den gjorde at dac´n routet kanalene til feil utganger når man kjørte s/pdif inn
det kunne omgås ved endring av fysisk kobling, men ble bare surr....
jeg var oppe og stod med sw installasjon av drivere og "dashbord" på max 5 min og alt var dønn stabilt

mvh
Leif

O

Oblivion

Gjest
LMC skrev:
Dette høres merkelig ut.
ES9018 kan programmeres til mono, 2, 3, 4, 5, 6, 7, eller 8 kanaler,
og SPDIF blir rutet til alle aktive kanaler.
For at det du sier skal kunne stemme må ExaDevices bruke en separat SPDIF mottager og ikke den som er innebygget i ES9018.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.444
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det var George K sin påstand at kanalene ble byttet om når den gikk på s/pdif inn
jeg brukte den kun på usb inn og det var og exa usb kort inn på BII jeg sammenliknet med
mvh
Leif

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
LMC skrev:
det ble noe bedre skyv og oppløsning ja, men egentlig har den ingen reelle konkurrenter som jeg vet om om du vil kjøre hirez surround
jeg var oppe og stod med sw installasjon av drivere og "dashbord" på max 5 min og alt var dønn stabilt

mvh
Leif
Takker og bukker for info Leif :)

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
FedEx estimert ankomst 8.februar :) Blir å bytte ut Lyngdorfene med denne og Ncore tenker jeg....

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.444
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
blir artig å høre hva du synes
mvh
Leif

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Skal bli veldig moro og teste. For øyeblikket ser stuen ut som en kopi av det gamle NRK-programmet "Roteloftet" med høyttalerdeler og drit overalt ::) Så i første omgang blir nok de slept inn til James for testing (slakt ???) på et fungerende og innarbeidet oppsett. Jeg er avhengig å få de nye forsterkerne i hus før DAC-en kan tas til invortes bruk - Oppkobling mot Lyndorf TDAI-2200 gir ikke mening i denne sammenheng.
Gleder meg siden det rapporteres stort sett lovord på bla. Buffalo 3 DAC-en (skulle vel være sammenlignbart...) og ikke minst exaU2I-delen med reiming til PC.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
5
Setter pris på noen ord om den innebygde hodetelefonforsterkeren i e18 når du har fått den i hus.
Vurderer en bedre usb-konverter til Buffaloen min, i tillegg til ny hodetelefonforsterker. Ser nå at en annen mulighet er å selge Buffalo + hiface og i stedet gå for exaSound. Det vil si, når drivere til Mac er på plass...

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Leif !

Hvordan spiller Exa dac i forhold til Buffalo ? Kan ikke tenke meg at den er bedre på 2 kanal, men dette er noe jeg bare tror fordi den er satt opp for 8 kanaler. "Correct me if I`m wrong"

mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.444
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
når den ble satt opp for 2 kanaler, spilte den forrykende bra og omtrent på høyde med min BII med exa inn
en sw detalj + et par småpunkter gjorde at jeg returnerte den....
jeg hadde den bare til evaluering...mao til låns
mvh
Leif

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Takker :)

"Omtrent på høyde med Buffalo" 8),, bare kødder, Exa er sikkert meget bra den.

mvh

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
5
Interessante betraktninger rundt e18 på Supratek bloggen: http://supratekaudio.blogspot.com/

"However I'm using it with the opamps and filter disconnected and all 8 outputs paralleled for 2 channel stereo operation into one of my tube I/V output stages.
Apart from being a very good looking dac with it's CNC milled front panel, with a tube output stage, it's the best dac i've heard so far, very detailed but beautifully toned and very atmospheric, the room acoustics of the recording studio or venue are very obvious with this dac, spatial depth is very obvious and it has a uncanny sense of 3D imaging."

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Horny skrev:
Setter pris på noen ord om den innebygde hodetelefonforsterkeren i e18 når du har fått den i hus.
Vurderer en bedre usb-konverter til Buffaloen min, i tillegg til ny hodetelefonforsterker. Ser nå at en annen mulighet er å selge Buffalo + hiface og i stedet gå for exaSound. Det vil si, når drivere til Mac er på plass...
Var kanskje ment til meg den Horny?
I så fall må jeg skuffe deg siden jeg ikke bruker hodetelefoner.
Men etter som jeg har forstått så er du opprinnelig Bømling? Du er jo mer enn hjertelig velkommen om du er på hjemlige trakter en helg :) Ta med headset, så får du testet akkurat det du er på jakt etter.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
5
Ja, du er vel den eneste her inne som har exaSound for øyeblikket. Mulig jeg skal hjemover til påske, sender i så fall en PM i forkant :)

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Horny skrev:
Ja, du er vel den eneste her inne som har exaSound for øyeblikket. Mulig jeg skal hjemover til påske, sender i så fall en PM i forkant :)
Velkommen skal du være - Merk PM med foretrukken vin :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.444
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
hei
fått spilt noe ennå?
mvh
Leif

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
LMC skrev:
hei
fått spilt noe ennå?
mvh
Leif
Fikk bare så vidt koblet opp i helgen. Har ikke så store muligheter til å teste kun DAC kvaliteten hos meg, siden jeg i dag spiller på Lyngdorf TDAI2200 matet digitalt fra PC (aktiv deling). Planen er å skifte ut Lyngdorfene med noe litt heftigere forsterkeri slik at totalen får et løft. Bare for å få koblet opp og sett at boksen virket så koblet jeg til 100W@8ohm IcePower trinn. Så da er det ikke så enkelt å si hva som er hva når både forsterker og DAC er annerledes. Umiddelbart oppleves lyden som litt mørkere og med fetere bass. Førsteinntrykket sier at oppløsningen slett ikke er dårligere, tvert imot så synes jeg ting kanskje klinger litt mer naturlig ut. Våger ikke å konkludere ut fra den korte testen men satser på at det blir tid til å teste litt mer til helgen. Skal gi en bedre tilbakemelding da.

Når det gjelder selve boksen, så er jeg vel ikke sånn overvettes begeistret for byggekvaliteten. Hadde kanskje ventet et litt mer forseggjort produkt til 2000$, uten at det har betydning for lydkvaliteten sånn sett - og dessuten en høyst subjektiv vurdering. Poweret var forøvrig akkurat det samme som jeg ser Aquatronica leverer til sitt akvarieutstyr :-\... ikke at det trenger ha betydning heller, men man skal jo ikke undervurdere eiergleden av følt kvalitet :)

Driveren fungerte utmerket (installerte feilfritt på win7/64 og ASIO virket fri for dropouts gjennom Jriver) og jeg var oppe med aktivt delefilter på sekundet. Fjernkontrollen er enkel (Apple produkt) men veldig grei. På den negative siden så kan det nevnes at jeg uforvarende kom til å trykke på knappen for standbymodus. Når jeg da skrudde på igjen (med effekttrinnet allerede på) så kom det en jækla høy og stygg popp-sprak i høyttalerne hvorpå jeg fikk en vedvarende lyd av pølseskinn som sprekker på grillen (kødder ikke). Måtte slå av Exaen og replugge USB kontakten for at dette skulle forsvinne. Trodde egentlig en stund Exaen hadde gått til de evige DAC-marker. At diskantene ikke røk var pur dritflaks. Nå vet jeg iallefall at effekttrinnet må slås på sist og av først.

... uansett, gleder meg til fortsettelsen med lytting.

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
En foreløpig liten advarsel til de av dere som vil bruke E18DAC til aktivt høyttaleroppsett. I motsetning til EXA2UI så støtter ikke e18DAC native windows driver! Det betyr at det er klin i hel... umulig (så langt jeg har funnet ut av det) å kjøre målinger gjennom Audiolense. Audiolense har ikke støtte for å bruke ASIO driveren til e18DAC på utgangen og samtidig bruke ASIO/WASAPI/DirectX fra et inngangskort. Så da er jeg stuck inntil problemet har løst seg :mad:
Forhåpentligvis releaser Exa2UI driver/dashboard til e18DAC også etter min klagesang...

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Dette ser ut som et spennende produkt for aktiv deling. Hvilke muligheter ligger i programvaren for delefiltre og EQ for aktive høyttalere?

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
En kort oppdatering etter helgens nedtur. Jeg sendte mail til George i ExaSound angående problemet og han kunne opplyse om at driveren ville støtte native windows i løpet av en uke eller så. Jeg fikk sågar uoppfordret mulighet til å utvide pengene-tilbake-garantien med 30 dager dersom jeg ville vente på driveren. Veldig god service vil jeg si og George var på tråden hele lørdagskvelden. Jeg smører meg med tålmodighet og avventer oppdatering. Forhåpentligvis har han også luket ut en fix for power-up problemet jeg opplevde (noe han var overrasket over siden de hadde lagt vekt på implementering av softstart)

Svm88: Exa-en leveres kun med driver og ingen software for delelfilter/DSP etc. Du må derfor foreta deling vha. tredjepartssoftware - i mitt tilfelle Audiolense/Jriver (...enn så lenge).

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Høres ut som ExaSound er gode på service og videreutvikling!

Ok, da kan man vel bare spille musikk fra PCen om man skal kjøre aktiv deling (med tredjeparts software). Det hadde vært noe med innebygd DSP og gjerne noen flere digitale innganger i denne, det hadde blitt en flott alt i ett løsning for aktive oppsett :)

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
svm88 skrev:
Høres ut som ExaSound er gode på service og videreutvikling!

Ok, da kan man vel bare spille musikk fra PCen om man skal kjøre aktiv deling (med tredjeparts software). Det hadde vært noe med innebygd DSP og gjerne noen flere digitale innganger i denne, det hadde blitt en flott alt i ett løsning for aktive oppsett :)
Ja det hadde vært en fin løsning men da hadde det også blitt et helt annet produkt. Cluet med Exa-en er jitterfri bitperfect avspilling fra PC via USB. Personlig savner jeg mere muligheten til å streame musikk eller loopbackkobling i JRiver - Det hadde løst de fleste "verdensproblem" for meg :) Forøvrig spurte jeg George om han kunne utvikle ASIO driveren til å kunne hooke opp mer enn en eDAC - og jeg mistenker faktisk at han har til hensikt å få det gjort også. Da har man i straks et meget fleksibelt PC verktøy for flerveis - multikanals oppsett!

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Dagens store nedtur for min del :(
George tilbakemeldte at han alliekvel ikke kommer til å release en windowsdriver for DAC-en. Da er jeg låst ift. mitt behov og latskap. Man kan selvsagt kjøre målinger gjennom et lydkort og deretter lyden ut gjennom DAC-en, men synes det blir for tungvindt... Jeg legger derfor DAC-en ut for salg til kostpris. Hvis ingen melder sin interesse de nærmeste dagene, så blir den returnert tilbake til Exasound. Det skal de ha - det er en seriøs leverandør som tilbyr pengene tilbake.

Topp Bunn