1. Mistenker flere hisset seg opp over det faktum at Darwin lanserte en teori full av hull og han måtte forfalske funn for å underbygge sin teori.
2. Jeg sa videre at man skulle unngå å lese hans teori
3. Jeg mener det er dumt å lese en ufullstendig teori, lukke boka og si da vet man det man trenger å vite.
4. Det var derfor jeg også ga forslag til en bok som utfordrer teorien, dette falt heller ikke i god jord.
1. Hvilke hull hadde denne teorien da den ble publisert i 1859? Og hvilke funn forfalsket Darwin? Sånne påstander bør underbygges.
2. Det er en av de mest innflytelsesrike vitenskapsbøkene og teoriene gjennom historien, så den oppfordringen virker nokså malplassert. Spesielt hvis man vil lære om evolusjon.
3. Hva mener du med ufullstendig? Darwin visste ikke om gener og horisontal genoverføring siden DNA ikke var oppdaget på 1800-tallet, men hva har det å si i denne sammenhengen? Hvis du skal bli evolusjonsbiolog så tenker jeg at det nok er mye annet du bør lese i tillegg, men å la være å lese Darwin vil være en gigantisk feiltakelse. Det blir litt som å skulle utdanne seg til matematiker, men nekte å lære seg de fire regneartene fordi de ikke er "fullstendige" nok.
4. Har du lest denne boken selv da? Ut fra det jeg finner har den fått mer negativ enn positiv mottakelse blant fagfolk, bl.a. i Science. Her er en publikasjon som utfordrer Fodor og Piatelli:
https://www.researchgate.net/public...s_What_Fodor_and_Piatelli-Palmarini_Got_Wrong
Så mistenker det har noe med meg som person å gjøre, at jeg har blitt satt i en bås pga mine meninger og opplever dermed diskriminering og fiendtliggjøring.
Lettkrenket much? Når du begynner med å si at man må hoppe bukk over alt som har med Darwin å gjøre om man skal lære om evolusjon, så er det et ganske dårlig utgangspunkt for konstruktiv debatt. Særlig siden du ikke gir noen saklig begrunnelse for det.
Videre hadde det vært interessant å høre panelets tanker rundt genmodifisering og seleksjon av foster sett opp i mot evolusjonsteorien og de konsekvenser det måtte ha for fremtiden.
Siden evolusjon er en ekstremt langsom prosess blir genmodifisering brukt for å få ønskede endringer av arvematerialet innenfor en overskuelig tidsramme. Dette har selvsagt mange etiske problemstillinger, men spørsmålet er veldig vagt og egentlig ikke mulig å gi noe svar på. Tror du bør konkretisere det litt.