Politikk, religion og samfunn Evolusjonen, grunnkurs for "overtroende"

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.280
Torget vurderinger
18
Så fint at alle andre bidrar i denne tråden da.
Svar som "dette er ikke noe å diskutere" er jo veldig nyttig for trådstarter
Er det nyttig for trådstarter at jeg synser litt rundt evolusjonær utviklingsbiologi? Jeg har et introkurs i biologi fra universitetet samt tilgang på internett så jeg burde kunne bringe inn masse ny viten eller?

Du vet vel også godt hvorfor denne tråden ble startet? Trådstarter har nok fått akkurat det han håpet på, sitter vel og koser seg i et hjørne med en boks Kleenex og en krukke vaselin "as we speak".

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Antall liker
14.875
Sted
Interiore Simplicitate
Ingen har vel påstått at vitenskapen er statisk, og ingen er vel mer entusiastiske enn vitenskapsmennene selv om noen er i ferd med å gjøre oppdagelser som utfordrer etablerte teorier.

Men det er ikke helt det samme når noen driver med løse spekulasjoner og deler det på youtube.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
13.364
Torget vurderinger
2
Hva sier evolusjonen om i overkant store selvbilder? Det må da være rimelig stort når man legger seg ut med evolusjonen og forskningen omkring den.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Evolusjonen lar seg neppe stoppe av kreasjonismens protester.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Evolusjonen lar seg neppe stoppe av kreasjonismens protester.
Feil. Du lager en motsetning. Den er kanskje sterkere i usa enn ellers i verden. 6 dagers fortellingen vs 600 milliarder år fortellingen. Mener du at evolusjonslæren presses fram av totalitære krefter for å fjerne Jesus fra planeten?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Feil. Du lager en motsetning. Den er kanskje sterkere i usa enn ellers i verden. 6 dagers fortellingen vs 600 milliarder år fortellingen. Mener du at evolusjonslæren presses fram av totalitære krefter for å fjerne Jesus fra planeten?
Fjernet ikke Jesus seg selv fra planeten? Var det ikke det vi feiret på torsdag?
Evolusjonslæren presses vel fram av vitenskapen. Mulig vitenskapen kan kalles totalitær.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Ved tvang skal evolusjonen etablerast som gjeldande lære. Protestar skal behandlast som kjetteri.
Mennesket er forbrukar og skseptørar og kan kun betraktast som verdig og opplyst borgar ved å akseptere evolusjonslæren som fremste forklaring for artenes tilbliving. Guder og andelege vesen får ein halde for seg sjølve eller lese om i det ein kallar eventyrlitterstur eller som i Nordkorea brenner opp.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Fjernet ikke Jesus seg selv fra planeten? Var det ikke det vi feiret på torsdag?
Evolusjonslæren presses vel fram av vitenskapen. Mulig vitenskapen kan kalles totalitær.
Les deg opp på den kristne trosbekjennelsen.
Vitenskap har ikke en gang trumpere i Norge påstått er totalitær. Det er politikere som bestemmer at barn kun skal lære om evolusjonslæren som er totalitære. Men i denne tråden er det bra. Jeg skal ikke stå i veien for evolusjonslæren her. Målet er kun å tette kunnskapshull.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Les deg opp på den kristne trosbekjennelsen.
Vitenskap har ikke en gang trumpere i Norge påstått er totalitær. Det er politikere som bestemmer at barn kun skal lære om evolusjonslæren som er totalitære. Men i denne tråden er det bra. Jeg skal ikke stå i veien for evolusjonslæren her. Målet er kun å tette kunnskapshull.
Jeg trenger ikke lese meg opp på trosbekjennelsen, for jeg kan den fortsatt utenat. Jeg trenger heller ikke lese meg opp på at Jesus dro til himmelen 40 dager etter oppstandelsen.

Norske politikere er blant de minst totalitære på kloden. Barn lærer definitivt ikke kun om evolusjonslæren, men at de ikke lenger indoktrineres i religiøs tro er ett av godene demokratiet har gitt oss.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
Vitenskap er i seg selv en evolusjonær prosess. Darwin visste ingenting om gener og DNA som først ble påvist på 1900-tallet. Og på samme måten visste heller ikke Newton noe om relativitet og kvantepartikler, som ble oppdaget hundrevis av år etter hans død. Men likefullt er både Darwins evolusjonslære og Newtons tyngdelov milepæler i vitenskapen, fordi de representerte store gjennombrudd i menneskets forståelse av verden. Og hvis man avviser Darwins evolusjonslære eller Newtons tyngdelov fordi man ikke skjønner at vitenskapen i seg selv er en prosess i konstant utvikling, så er man med all respekt å melde en idiot.

I det tjuende århundret har moderne syntese videreutviklet Darwins evolusjonslære, slik relativitetsteorien og kvantemekanikken har videreutviklet Newtons tyngdelover og Newtonsk fysikk. Og det er helt i tråd med hvordan vitenskapen iterativt fører til bedre og bedre modeller og en bedre og bedre forståelse av hvordan verden rundt oss er satt sammen og fungerer.

VitArbMetode.jpg

Sist redigert av en moderator:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.280
Torget vurderinger
18
Ved tvang skal evolusjonen etablerast som gjeldande lære. Protestar skal behandlast som kjetteri.
Mennesket er forbrukar og skseptørar og kan kun betraktast som verdig og opplyst borgar ved å akseptere evolusjonslæren som fremste forklaring for artenes tilbliving. Guder og andelege vesen får ein halde for seg sjølve eller lese om i det ein kallar eventyrlitterstur eller som i Nordkorea brenner opp.
Så du mener en ikke-vitenskapelig forklaring skal ha innpass som likeverdig lære i naturfag timen?

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
720
Torget vurderinger
1
Så du mener en ikke-vitenskapelig forklaring skal ha innpass som likeverdig lære i naturfag timen?
Det blir som de som ville ha 50% gode omtaler om Trump i media for å få en balansert nyhetsdekning. Mao en umulighet!

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.555
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Vitenskap er i seg selv en evolusjonær prosess. Darwin visste ingenting om gener og DNA som først ble påvist på 1900-tallet. Og på samme måten visste heller ikke Newton noe om relativitet og kvantepartikler, som ble oppdaget hundrevis av år etter hans død. Men likefullt er både Darwins evolusjonslære og Newtons tyngdelov milepæler i vitenskapen, fordi de representerte store gjennombrudd i menneskets forståelse av verden. Og hvis man avviser Darwins evolusjonslære eller Newtons tyngdelov fordi man ikke skjønner at vitenskapen i seg selv er en prosess i konstant utvikling, så er man med all respekt å melde en idiot.

I det tjuende århundret har moderne syntese videreutviklet Darwins evolusjonslære, slik relativitetsteorien og kvantemekanikken har videreutviklet Newtons tyngdelover og Newtonsk fysikk. Og det er helt i tråd med hvordan vitenskapen iterativt fører til bedre og bedre modeller og en bedre og bedre forståelse av hvordan verden rundt oss er satt sammen og fungerer.

Vis vedlegget 922467
Er det ikke akkurat det jeg har sagt x antall ganger i denne tråden?

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.470
Er det ikke akkurat det jeg har sagt x antall ganger i denne tråden?
Hvis du har forsøkt å fremme det samme synet som I_L gjør her, er det ikke så lett å begripe. Slik jeg leste deg, var du mest opptatt av å si at Darwin tok feil, mens I_L fremlegger at han hadde helt rett, til tross for at han ikke hadde alle detaljene allerede i 1859. På samme måte som at vi ikke har alle detaljene nå, heller.
Detaljene som vi har funnet fra 1859 frem til i dag, har jo bare underbygget teorien, ikke falsifisert den.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.555
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Teorien har fortsatt hull, det finnes flere ting som ikke kan forklares med teorien. Det finnes stadig nye ting etc
Mistenker flere hisset seg opp over det faktum at Darwin lanserte en teori full av hull og han måtte forfalske funn for å underbygge sin teori.
Jeg sa videre at man skulle unngå å lese hans teori
Jeg mener det er dumt å lese en ufullstendig teori, lukke boka og si da vet man det man trenger å vite.
Det var derfor jeg også ga forslag til en bok som utfordrer teorien, dette falt heller ikke i god jord.

Så mistenker det har noe med meg som person å gjøre, at jeg har blitt satt i en bås pga mine meninger og opplever dermed diskriminering og fiendtliggjøring.

Videre hadde det vært interessant å høre panelets tanker rundt genmodifisering og seleksjon av foster sett opp i mot evolusjonsteorien og de konsekvenser det måtte ha for fremtiden.

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
720
Torget vurderinger
1
.....

Så mistenker det har noe med meg som person å gjøre, at jeg har blitt satt i en bås pga mine meninger og opplever dermed diskriminering og fiendtliggjøring.

......
Det er jo ikke bra å oppleve diskriminering, men hvis jeg opplever å bli satt i bås for noe, så er jeg egentlig komfortabel med at det er for mine meninger og ikke for noe jeg ikke mener.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
1. Mistenker flere hisset seg opp over det faktum at Darwin lanserte en teori full av hull og han måtte forfalske funn for å underbygge sin teori.
2. Jeg sa videre at man skulle unngå å lese hans teori
3. Jeg mener det er dumt å lese en ufullstendig teori, lukke boka og si da vet man det man trenger å vite.
4. Det var derfor jeg også ga forslag til en bok som utfordrer teorien, dette falt heller ikke i god jord.
1. Hvilke hull hadde denne teorien da den ble publisert i 1859? Og hvilke funn forfalsket Darwin? Sånne påstander bør underbygges.
2. Det er en av de mest innflytelsesrike vitenskapsbøkene og teoriene gjennom historien, så den oppfordringen virker nokså malplassert. Spesielt hvis man vil lære om evolusjon.
3. Hva mener du med ufullstendig? Darwin visste ikke om gener og horisontal genoverføring siden DNA ikke var oppdaget på 1800-tallet, men hva har det å si i denne sammenhengen? Hvis du skal bli evolusjonsbiolog så tenker jeg at det nok er mye annet du bør lese i tillegg, men å la være å lese Darwin vil være en gigantisk feiltakelse. Det blir litt som å skulle utdanne seg til matematiker, men nekte å lære seg de fire regneartene fordi de ikke er "fullstendige" nok.
4. Har du lest denne boken selv da? Ut fra det jeg finner har den fått mer negativ enn positiv mottakelse blant fagfolk, bl.a. i Science. Her er en publikasjon som utfordrer Fodor og Piatelli: https://www.researchgate.net/public...s_What_Fodor_and_Piatelli-Palmarini_Got_Wrong

Lettkrenket much? Når du begynner med å si at man må hoppe bukk over alt som har med Darwin å gjøre om man skal lære om evolusjon, så er det et ganske dårlig utgangspunkt for konstruktiv debatt. Særlig siden du ikke gir noen saklig begrunnelse for det.

Videre hadde det vært interessant å høre panelets tanker rundt genmodifisering og seleksjon av foster sett opp i mot evolusjonsteorien og de konsekvenser det måtte ha for fremtiden.
Siden evolusjon er en ekstremt langsom prosess blir genmodifisering brukt for å få ønskede endringer av arvematerialet innenfor en overskuelig tidsramme. Dette har selvsagt mange etiske problemstillinger, men spørsmålet er veldig vagt og egentlig ikke mulig å gi noe svar på. Tror du bør konkretisere det litt.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
nei. Men kristendommen avviser ikke evolusjonen lenger så kategorisk som du tror. Man mener bare at liv trenger metafysisk informasjon for å eksistere.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.555
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Er så lenge siden jeg leste bøker om dette, har søkt litt og konkludert med at jeg blandet Darwins juks med Ernst Haeckel som forfalsket blant annet foster tegninger for å vise at fiske foster og menneske foster er like. Var vel noen andre skandaler rundt denne mannen.

Ellers så kan jeg lage lange tekster og gi linker etc, men det vil ikke medføre noe positivt.
Folk har bestemt seg for at jeg er en flaterther trumpist dust og da er det ikke noe vits.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408
Ja i Noahs tid. Hvis man forholder seg til den jødiske tidsregning. Men jeg vet ikke hva som er dag en i den jødiske tidsregning. Der er vi kommet til 5783. Kan være jordas alder.
Ahaaaa...da skjønner jeg hvorfor dinosaurer og andre store skapninger døde ut. Det var ikke plass til dem i Arken. Hvalene greide seg, de svømte ved siden av Arken.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Ahaaaa...da skjønner jeg hvorfor dinosaurer og andre store skapninger døde ut. Det var ikke plass til dem i Arken. Hvalene greide seg, de svømte ved siden av Arken.
Det er 2 skapelsesfortellinger i bibelen som ofte glemmes i disse debattene. Det er en skapelsesfortelling nr.2 fra 1 Gen: 2.4. Der presenteres en jord som er øde og tom uten en eneste busk og ikke noe liv fordi mennesket mangler. På dette området går evolusjon og bibeltradisjon hver sin vei for å si det mildt. Men tidsperspektivet mellom første og andre skapelsesfortelling vet vi ikke. Kan være en stjerne som falt til jorden og utslettet alt. Vet ikke.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.470
Er så lenge siden jeg leste bøker om dette, har søkt litt og konkludert med at jeg blandet Darwins juks med Ernst Haeckel som forfalsket blant annet foster tegninger for å vise at fiske foster og menneske foster er like. Var vel noen andre skandaler rundt denne mannen.

Ellers så kan jeg lage lange tekster og gi linker etc, men det vil ikke medføre noe positivt.
Folk har bestemt seg for at jeg er en flaterther trumpist dust og da er det ikke noe vits.
Det er vel uansett mer effektivt som strategi å gjøre hele jobben, fremfor bare å påstå noe uten å gidde jobben med underbyggelse og referanser.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Det er vel uansett mer effektivt som strategi å gjøre hele jobben, fremfor bare å påstå noe uten å gidde jobben med underbyggelse og referanser.
Eller henvise til bøker. Vitenskapelig kritikk av Darwins evolusjonslæren (artenes tilblivelsen uten Gud) blir slettet av Illuminati på nettet. 😂😂🤓🤓🤓🤪🤪😱🫣🫣🫣

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.175
Sted
Liten by

Ha ha....genial unnvikelse!

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.175
Sted
Liten by
Det er 2 skapelsesfortellinger i bibelen som ofte glemmes i disse debattene. Det er en skapelsesfortelling nr.2 fra 1 Gen: 2.4. Der presenteres en jord som er øde og tom uten en eneste busk og ikke noe liv fordi mennesket mangler. På dette området går evolusjon og bibeltradisjon hver sin vei for å si det mildt. Men tidsperspektivet mellom første og andre skapelsesfortelling vet vi ikke. Kan være en stjerne som falt til jorden og utslettet alt. Vet ikke.
Gi meg en eneste god grunn for at vi skal blande bibelen inn i dette i det hele tatt, bortsett fra at du tror på den.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.175
Sted
Liten by
Eller henvise til bøker. Vitenskapelig kritikk av Darwins evolusjonslæren (artenes tilblivelsen uten Gud) blir slettet av Illuminati på nettet. 😂😂🤓🤓🤓🤪🤪😱🫣🫣🫣
Da skjønner jeg det innledende innlegget. Det var bare for å lure folk inn her, for at du skal kunne spy ut grums om usynlige fantasivenner og uvitenskaplige teoirier og bullshit. Ferdig med denne tråden.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.470
Da skjønner jeg det innledende innlegget. Det var bare for å lure folk inn her, for at du skal kunne spy ut grums om usynlige fantasivenner og uvitenskaplige teoirier og bullshit. Ferdig med denne tråden.
Synd, i grunn. Jeg gikk på limpinnen og trodde faktisk vedkommende hadde et genuint ønske om å sette seg inn i utviklingslæren, for sin egen utviklings skyld... Men sånn er det å være naiv, jeg tror på menneskets gode intensjoner. Av og til tar man dermed feil.

På den annen side har det fått meg til å vurdere lesing av Erik Tunstads bok selv, det er nok fin lektyre for sommerferien.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Var det gud som skapte mennesket eller var det mennesket som skapte gud?

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
147
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Et troll slengte ut et agn, noen fisker svømte forbi og andre bet på...
Hva med å bare avslutte denne tråden?

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Gi meg en eneste god grunn for at vi skal blande bibelen inn i dette i det hele tatt, bortsett fra at du tror på den.
Les hele tråden igjen. Jeg svarer bare på spørsmål. Formålet er kun kunnskap, ikke å bruke for å anvende i kverulering. Tilbake til evolusjonen. Ikke miks med andre tråder.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Nei du tar fullstendig feil. Dumme påstander kan bli møtt med like dumme svar. Det jeg prøver å si er at finn en eneste link som gir fornuftig kritikk av evolusjon. Men å kritisere evolusjonen å spy ut dritt om eventyr om eventyr fortellinger er ikke min jobb her. Jeg begynner kanskje å miste tolmodighet en her fordi det er ikke en eneste god innføring i evolusjonen og vitenskapelige metoder.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Et troll slengte ut et agn, noen fisker svømte forbi og andre bet på...
Hva med å bare avslutte denne tråden?
Nei, nå blander du inn andre tråder. Her er jeg ikke ute etter anvendt retorikk. Noen av religionsskeptikkere kommer med påstander om religion og vitenskap som er feil. Og da må jeg vise til eventyret om eventyrfortelling for å vise hvor vedkommende tar feil i sin tolkning av hva man har blitt fortalt om eventyr.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Var det gud som skapte mennesket eller var det mennesket som skapte gud?
Her har vi eksempel på forsøk på å legge ut agn slik at trådstarter skal bite på. Nett troll. Dette handler om evolusjonen.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
Nei du tar fullstendig feil. Dumme påstander kan bli møtt med like dumme svar. Det jeg prøver å si er at finn en eneste link som gir fornuftig kritikk av evolusjon.
Da må du greie å skille mellom evolusjon eller evolusjonsbiologi som akademisk disiplin/fag og evolusjon som en grunnleggende naturlov. Det forskes fortsatt masse innen evolusjonsbiologi, og det finnes masse akademisk debatt og fornuftig kritikk både den ene og den andre retningen. For igjen, det er sånn vitenskapen fungerer (se det grunnleggende flytskjemaet i #52). Men at evolusjon som sådan er feil, det finnes det overhodet ingen fornuftige holdepunkter for. Evolusjon som en grunnleggende naturlov er like godt bevist som tyngdekraften.

Sist redigert av en moderator:

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
En grunn er svar på påstander om religion og vitenskap og svar på retoriske spørsmål i et forsøk på å avspore.

Topp Bunn