Evnen til Distansering

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
- Når man kjøper et produkt som er erhvervet gjennom blod, svette & tårer (og tom lommebok), hvorpå man deretter ønsker å meddele andre sine erfaringer, vil man kunne ta sitt ego ut av ligningen og berette om fortreffelighetene til produktet på en edruelig, objektiv og nøktern måte ? Jeg mener dette er vanskelig (hvis ikke det låter helt ræ....va), gitt at den menneskelige faktor tilsier at man nødig vil miste anseelse mhp. sin egen dømmekraft. Som kjent så er nivå 4 på Maslows behovspyramide behovet for anerkjennelse. Jeg snakker ikke om annonser nå, men den selvsensur som behøvs ved utveksling av sterke yttringer oss meningsfeller mellom. La meg skynde meg å tilføre at uten dette egoet, så hadde det jammen blitt kjedelig, gitt ! ;D

Noen sterke meninger ?

R

Rojoh

Gjest
It's all about the money. (Salgsverdi). Enkel psykologi, ikke sant? ;D

Mvh. Johan

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Forhåpentligvis er det ikke bare penger som betyr noe for folk her på sentralen, men også lysten til å lære og dele erfaringer. Men selvsagt tvinger økonomiske hensikter fram behovet for å lese ting med et kritisk blikk. Noen ganger blir for eksempel koblingen mellom innlegg i diskusjoner og annonser på bruktbørsen ganske tydelig... Tror dog at det er vanskelig å unngå.

Mvh

B

Back_Door

Gjest
Det er dessverre så alt for tydelig i svært mange diskusjoner, at den enkelte debattant egentlig bare forsvarer egne valg.
Selv en objektivist blir dermed subjektivist i den henseende.. ;)

N

nb

Gjest
Det var en eller annen som en gang sa at dersom man ønsker å vite hva en eier EGENTLIG synes om et produkt, får man først vite det når vedkommende har byttet og skriver hva som er bedre med nyervervelsen.

K

kbwh

Gjest
(Jeg mener at enhver som bruker Sf EA1 som bakhøyttalere i et surroundoppsett fortjener all mulig pepper. Slik ekstragavansa vil vi ikke ha! ;D)

Her var så mange kloke innlegg at jeg lite har å tilføye, bortsett fra at ICEpower er B&Os gave til menneskeheten.

Jeg trodde forøvrig at denne tråden handlet om diffusfeltlytting...

B

Back_Door

Gjest
Valentino skrev:
(Jeg mener at enhver som bruker Sf EA1 som bakhøyttalere i et surroundoppsett fortjener all mulig pepper. Slik ekstragavansa vil vi ikke ha! ;D)

Her var så mange kloke innlegg at jeg lite har å tilføye, bortsett fra at ICEpower er B&Os gave til menneskeheten.

Jeg trodde forøvrig at denne tråden handlet om diffusfeltlytting...
Nå synes jeg du var noe diffus. ::)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Distinctive skrev:
- Når man kjøper et produkt som er erhvervet gjennom blod, svette & tårer (og tom lommebok), hvorpå man deretter ønsker å meddele andre sine erfaringer, vil man kunne ta sitt ego ut av ligningen og berette om fortreffelighetene til produktet på en edruelig, objektiv og nøktern måte ? Jeg mener dette er vanskelig (hvis ikke det låter helt ræ....va), gitt at den menneskelige faktor tilsier at man nødig vil miste anseelse mhp. sin egen dømmekraft. Som kjent så er nivå 4 på Maslows behovspyramide behovet for anerkjennelse. Jeg snakker ikke om annonser nå, men den selvsensur som behøvs ved utveksling av sterke yttringer oss meningsfeller mellom. La meg skynde meg å tilføre at uten dette egoet, så hadde det jammen blitt kjedelig, gitt ! ;D

Noen sterke meninger ?
Jeg tror ikke evnen til å rettferdiggjøre egene handlinger bør undervurderes, jf. alle «venneforeningene» for diverse duppeditter her på forumet. I en annen nerde-disiplin kalles det for «fan boys». Innen markedsføring heter det merkelojalitet og er gull verdt ... hvorfor man «skal» være lojal for et varemerke begriper jeg dog ikke.

mvh
KJ

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Du er absolutt inne på noe KJ. Det går dog an å utnytte disse venneforeningene for et merke som et samlingspunkt for utvekslning av erfaringer for å hente ut mest mulig av potensialet i utstyr fra en gitt produsent. Jeg vil anta at relativt få av medlemmene her kjøper komplett anlegg første gang som de ikke har lyst til å jobbe videre med på en eller annen måte.

Mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
toref skrev:
Du er absolutt inne på noe KJ. Det går dog an å utnytte disse venneforeningene for et merke som et samlingspunkt for utvekslning av erfaringer for å hente ut mest mulig av potensialet i utstyr fra en gitt produsent. Jeg vil anta at relativt få av medlemmene her kjøper komplett anlegg første gang som de ikke har lyst til å jobbe videre med på en eller annen måte.
...
Missforstå meg rett, utover en mild undring, så har jeg ingen ting i mot disse venneforeningene; dvs. inntill de blir uttrykk for en eller annen form for «fanatisme», du vet når enkelte framfører det samme universalsvaret uavhengig av problemstilling eller mål.

mvh
KJ

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Distinctive skrev:
- Når man kjøper et produkt som er erhvervet gjennom blod, svette & tårer (og tom lommebok), hvorpå man deretter ønsker å meddele andre sine erfaringer, vil man kunne ta sitt ego ut av ligningen og berette om fortreffelighetene til produktet på en edruelig, objektiv og nøktern måte ?
Noen sterke meninger ?
Bra innspill dette.

Hva med f.eks. å få Horn & Rør lauget til å si noe om: Svakheter/ufordringer med rør/horn? Dette kan bli meget troverdig nettopp fordi det er folk som vet hva de snakker om, og jeg tror også det er mulig å gi slike ytringer forutsatt at man kjenner seg trygg på at det ikke blir brukt mot en.

Ditto: ICE klubben sier noe om hvorfor de enda er på leit....

Men; jeg tror det blir vanskelig nettopp fordi vi så gjerne vil rasjonalisere fram fornuft i det valget vi tross alt havnet på.....så selv om vi innerst inne erkjenner at horn & rør ikke løser alle utfordringer vil vi ikke dosere om det fordi det er så mye viktigere for oss å presentere det vi valgte.

Når vil du f.eks. se Kristin Halvorsen i Brennpunkt åpent legge fram vanskelighetene med å drive en sosialistisk økonomi? Altså med selverkjennelse og uten å skyte andre. Jeg tror vi må vente lenge.

mvh Ole

U

utgatt60135

Gjest
nb skrev:
Det var en eller annen som en gang sa at dersom man ønsker å vite hva en eier EGENTLIG synes om et produkt, får man først vite det når vedkommende har byttet og skriver hva som er bedre med nyervervelsen.
Ja, ikke sant..

Men spørsmålet er om vedkommende har opplevd/skjønt svakhetene før han byttet til noe bedre. Jeg tror det er her saken ligger hos de fleste, meg inkludert. Så lenge det ikke er veldig tydelige svake sider vil de fleste synes det låter veldig godt så fremt de ikke ikke er vant til noe bedre tror jeg.

Enten må man sammenligne produkter direkte eller så merker man tydligst svakheter når man blir vant til noe bedre og aller mest når man senere hører på dårligere (samme) produkter.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
I tillegg til åpenhet (og mot?) krever det en viss erfaring med forskjellig lyd å forklare styrker og svakheter ved eget utstyr. Jeg tror det er mange som ville fått forbedret denne evnen til distansering vesentlig dersom de hadde fått sjansen til (eller tatt sjansen på...) å lytte til flere anlegg i en vennskaplig kontekst. For det skal tross alt være moro dette her - ikke sant? :)

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
toref skrev:
I tillegg til åpenhet (og mot?) krever det en viss erfaring med forskjellig lyd å forklare styrker og svakheter ved eget utstyr. Jeg tror det er mange som ville fått forbedret denne evnen til distansering vesentlig dersom de hadde fått sjansen til (eller tatt sjansen på...) å lytte til flere anlegg i en vennskaplig kontekst. For det skal tross alt være moro dette her - ikke sant? :)

Mvh
Det tror jeg du har helt rett i..
Jeg har selv tenkt på litt på demokvelder, men jeg har så liten leilighet :-\. Kan jo ikke frekventere butikker bare for å få mere erfaring heller (men en tur innom en ny butikk er da greit.. :))..

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Jeg tror akkurat det med merkelojalitet innen hifi for dem uten et berg av penger også kan forklares med "redsel" for ikke å bli like fornøyd med forandringen. Jeg synes i hvert fall det er vanskelig å ta et valg annet enn å beholde det jeg har ::)
Tross alt så tvinges mange til å måtte bytte uten å sitte med dobbelt opp...

Å beholde hva man har er jo også det enkleste selv om oppgraderingsspøkelset både river og slår meg. Kan jo ikke annet enn si at mye annet høres forlokkende ut i andres hjem.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Egentlig er jeg litt forundret over at ikke flere hi-fi butikker kjører rene demo-kvelder uten dette vanlige kjøpepresset man gjerne opplever i normal åpningstid. Her i Trondheim hvor jeg bor har heldigvis TonArt skjønt at dette er nyttig - og dette har jeg hatt stor glede av. Men de andre ligger mer på latsiden...

Topp Bunn