Euraleka! Upsampling via VLC funker endelig!

K

knutinh

Gjest
Det får ikke mer detaljer, men det får tilført ny informasjon som ikke var i bildet tidligere i og med at pixler blir brutt ned i mindre pixler basert på de omkringliggende pixlene.
Hvordan definerer vi informasjon her nå? Man får jo pixler med farger som ikke har eksistert i bildet tidligere og disse fargene er jo ikke tatt ut av løse luften.

Edit:Det er lenge siden jeg var borti teorien bak dette nå, men det jeg mener å si er at fargene på disse nye pixlene avhenger av de pixlene og fargene som allerede finnes i bildet.
Informasjon definerer vi av entropien, altså hvorvidt noe er "tatt ut av løse luften".

Et bilde med bare hvite pixler inneholder tilnærmet null informasjon fordi det kan komprimeres tapsfritt til nært 0kB.

Det at nye pixler avhenger av eksisterende pixler betyr at de ikke tilfører informasjon, de forandrer bare på presentasjonen av eksisterende informasjon.

Knut
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Ok, da har vi snakket litt forbi hverandre.

Jeg tenker at 1 pixel = informasjon. Oppskalerer man et bilde og bruker f.eks. bicubic resampling så vil man få et bilde som inneholder pixler (informasjon) som ikke fantes i det originale bildet. Resultatet vil variere alt etter hvilken algorimte som brukes i prosesseringen av bildet (f.eks.bicubic, bilinear, nearest neighbor, eller ingen) og for meg er det logisk å si at de forskjellige variantene inneholder forskjellig visuell informasjon selv om man kan argumentere for at de kun er forskjellige representasjoner av originalbildet.

For mottakeren vil det uansett være ønskelig å finne ut hvilken versjon/representasjon man foretrekker.
 
K

knutinh

Gjest
For mottakeren vil det uansett være ønskelig å finne ut hvilken versjon/representasjon man foretrekker.
Helt klart. Men den misforståelsen (som industrien bygger opp under) er at oppskalering gir FLERE detaljer eller mer "analoglignende" lyd/bilde.

Dette stemmer ikke. Å skalere lyd og bilde er en prosess som gjøres kun av nødvendighet fordi destinasjonen ikke kan håndtere det opprinnelige formatet, og da må man akseptere noe tap.

mvh
Knut
 
Topp Bunn