Jeg hadde ikke fått med meg denne:Snart kan alle meldingene dine bli kontrollert
Kortversjonen
I artikkelen er det stilt to spørsmål, er det bare jeg som blir redd når folk svarer på denne måten?
Tre på gaten
1. Hva synes du om forslaget?
2. Stoler du på en slik teknologi?
Sandra Amalie (22), Moss
1. Det høres jo fornuftig ut. Det er helt sikkert noen som vil si at det er et inngrep i privatlivet. Men personlig stoler jeg på staten og EU.
2. Jeg tror det vil fungere bra i praksis så lenge det er en god KI. Jeg stoler mer på KI enn om vanlige folk skulle utført kontrollen.
Aleksander (40), Eidsvoll
1. Så lenge teknologien klarer å gjøre dette på en god måte, og annen informasjon ikke blir misbrukt, er det bare positivt.
2. Jeg tror det vil bli gjort feil, men hvis gevinsten ved ordningen er større enn ulempene, er det greit.
Lothar (71), Koblenz i Tyskland
1. Ja, det høres ut som en god idé. Barn må beskyttes.
2. Kanskje, kanskje ikke.
Fight Chat Control
Kortversjonen
- EU vurderer obligatorisk «chat control» for å hindre deling av ulovlig innhold. Dette inkluderer krypterte apper som Signal og Whatsapp.
- Datatilsynet mener forslaget undergraver privat kommunikasjon. Danmark fronter saken i EU, og har fått støtte fra flere land.
- Enkelte støtter forslaget for å beskytte barn, mens andre advarer mot konsekvensene for personvernet.
I artikkelen er det stilt to spørsmål, er det bare jeg som blir redd når folk svarer på denne måten?
Tre på gaten
1. Hva synes du om forslaget?
2. Stoler du på en slik teknologi?
Sandra Amalie (22), Moss
1. Det høres jo fornuftig ut. Det er helt sikkert noen som vil si at det er et inngrep i privatlivet. Men personlig stoler jeg på staten og EU.
2. Jeg tror det vil fungere bra i praksis så lenge det er en god KI. Jeg stoler mer på KI enn om vanlige folk skulle utført kontrollen.
Aleksander (40), Eidsvoll
1. Så lenge teknologien klarer å gjøre dette på en god måte, og annen informasjon ikke blir misbrukt, er det bare positivt.
2. Jeg tror det vil bli gjort feil, men hvis gevinsten ved ordningen er større enn ulempene, er det greit.
Lothar (71), Koblenz i Tyskland
1. Ja, det høres ut som en god idé. Barn må beskyttes.
2. Kanskje, kanskje ikke.
Fight Chat Control