Ettermontering av bakdiskant på Infinity Kappa 9.2i

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Har et par Kappa 9.2i som jeg forsåvidt er meget fornøyd med. Men i forhold til Sigma som jeg hadde før, synes jeg diskanten blir litt for lite luftig og for tam.
Jeg har tenkt, hva kan man gjøre med disse høyttalerene for å få en fyldigere diskant? Sigma har jo en bakmontert, noe som sørget for at diskanten ble spredt på en bedre måte i rommet.
Hva trur dere om å rett og slett lage et hull i kabinettene på baksiden, skru fast en diskant (tilsvarende den som brukes originalt foran) og parallell koble den til ekisterende diskant? Skal det ikke mere til enn det for å få bedre lyd?
Hva med å evt bytte ut ekisterende diskant med en slik som sitter i Infinity Sigma?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.736
Antall liker
497
Jeg hadde satt bakdiskanten på stativ oppå, eller festet den bakpå. Unngå å skade høyttalerne i tilfelle salg. Trenger ikke være samme som i fronten. Lage et eget fillter for den, som for Snell E3. Prøv å Google det.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Nja........egentlig ikke men... :)
Jeg har bare lagt inn ambient tweeter med en enkel seriekondis, justerer bare størrelsen på kondensator til treffer på ønsket nivå.
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Har et par Kappa 9.2i som jeg forsåvidt er meget fornøyd med. Men i forhold til Sigma som jeg hadde før, synes jeg diskanten blir litt for lite luftig og for tam.
Jeg har tenkt, hva kan man gjøre med disse høyttalerene for å få en fyldigere diskant? Sigma har jo en bakmontert, noe som sørget for at diskanten ble spredt på en bedre måte i rommet.
Hva trur dere om å rett og slett lage et hull i kabinettene på baksiden, skru fast en diskant (tilsvarende den som brukes originalt foran) og parallell koble den til ekisterende diskant? Skal det ikke mere til enn det for å få bedre lyd?
Hva med å evt bytte ut ekisterende diskant med en slik som sitter i Infinity Sigma?
Hei,

Jeg har også Kappa 9.2i. Noe jeg verdsetter med disse er nettopp den behagelige diskanten. Sigma sin diskant forstyrrer meg litt. Jeg tenker du bør vurdere å bytte til annen diskant i front for å oppnå det du ønsker deg. Det går an. Jeg har kontakt med en kar fra Sveits som har byttet diskanter på Kappa 8.1i. Om du vil kan jeg sjekke hva han gjorde. Han var ute etter det samme som deg. Og er storfornøyd.
En ting, når Genesis fortsatte med høyttaler produksjon etter at Infinity sluttet, valgte de å bruke EMIT-R løsningen fra Kappa 9.2i etc. istedenfor å bruke Sigma diskant varianten. Også på toppmodellen som erstattet IRS V. Jeg tenker det er en grunn til det. Jeg forstår akkurat hva du snakker om men for meg er jeg sjeleglad for at Kappa 9.2i er akkurat som de er. Det er jo også romavhengig.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.020
Antall liker
4.365
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Attenuatoren løfter hele diskantområdet, men du kan jo tilte responsen litt:
Du kan prøve med en liten kondis over attenuatoren for HF-løft i ytterfløyen (mer luft i lydbildet). Gjerne med on/off bryter.
Enkelt, reverserbart og rimelig å teste ut. Start f,eks med 1 uF og oppover.
 

Vedlegg

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Har et par Kappa 9.2i som jeg forsåvidt er meget fornøyd med. Men i forhold til Sigma som jeg hadde før, synes jeg diskanten blir litt for lite luftig og for tam.
Jeg har tenkt, hva kan man gjøre med disse høyttalerene for å få en fyldigere diskant? Sigma har jo en bakmontert, noe som sørget for at diskanten ble spredt på en bedre måte i rommet.
Hva trur dere om å rett og slett lage et hull i kabinettene på baksiden, skru fast en diskant (tilsvarende den som brukes originalt foran) og parallell koble den til ekisterende diskant? Skal det ikke mere til enn det for å få bedre lyd?
Hva med å evt bytte ut ekisterende diskant med en slik som sitter i Infinity Sigma?
Hva slags preamp har du?
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Hei,

Jeg har også Kappa 9.2i. Noe jeg verdsetter med disse er nettopp den behagelige diskanten. Sigma sin diskant forstyrrer meg litt. Jeg tenker du bør vurdere å bytte til annen diskant i front for å oppnå det du ønsker deg. Det går an. Jeg har kontakt med en kar fra Sveits som har byttet diskanter på Kappa 8.1i. Om du vil kan jeg sjekke hva han gjorde. Han var ute etter det samme som deg. Og er storfornøyd.
En ting, når Genesis fortsatte med høyttaler produksjon etter at Infinity sluttet, valgte de å bruke EMIT-R løsningen fra Kappa 9.2i etc. istedenfor å bruke Sigma diskant varianten. Også på toppmodellen som erstattet IRS V. Jeg tenker det er en grunn til det. Jeg forstår akkurat hva du snakker om men for meg er jeg sjeleglad for at Kappa 9.2i er akkurat som de er. Det er jo også romavhengig.
Det er vel smak og behag, men jeg syntes nå diskanten på Sigma var mye mere behagelig 😅 og mere fyldig ikke minst, den var liksom overalt i rommet så man nærmest ikke kunne høre at den kommer fra høyttalerne.
Takk for tips!
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Nja........egentlig ikke men... :)
Jeg har bare lagt inn ambient tweeter med en enkel seriekondis, justerer bare størrelsen på kondensator til treffer på ønsket nivå.

Med ambient tweeter mener du en alene-stående? I tillegg til den som allerede sitter i kabinettet?
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Det er vel smak og behag, men jeg syntes nå diskanten på Sigma var mye mere behagelig 😅 og mere fyldig ikke minst, den var liksom overalt i rommet så man nærmest ikke kunne høre at den kommer fra høyttalerne.
Takk for tips!
Hørte du dette i et annet rom enn ditt? Det betyr jo mye hvilket rom du er i. Emit-R har nemlig mye bedre spredning enn gamle EMIT løsninger.
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Hørte du dette i et annet rom enn ditt? Det betyr jo mye hvilket rom du er i. Emit-R har nemlig mye bedre spredning enn gamle EMIT løsninger.
Nei da, min egen stue.
Men Sigma er fra 99, mens Kappa 9.2 er eldre, fra 95 om jeg ikke tar feil. I Kappa 90 som også er fra 99 har de byttet ut EMIT-R med en high energy EMIT, samme som sitter i Sigma. Derfor vil jeg tørre å påstå at high energy EMIT er nyere enn EMIT-R. De gamle EMIT fra 80 tallet har jeg ikke hørt.
Men det er vel den bakmonterte diskanten i Sigma som sørger for bedre spredning...
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Nei da, min egen stue.
Men Sigma er fra 99, mens Kappa 9.2 er eldre, fra 95 om jeg ikke tar feil. I Kappa 90 som også er fra 99 har de byttet ut EMIT-R med en high energy EMIT, samme som sitter i Sigma. Derfor vil jeg tørre å påstå at high energy EMIT er nyere enn EMIT-R. De gamle EMIT fra 80 tallet har jeg ikke hørt.
Men det er vel den bakmonterte diskanten i Sigma som sørger for bedre spredning...
High Energy Emit har høy energi :) Men dårlig spredning som tidligere generasjoner EMIT. (som satt på gammel Kappa 8 og 9 og IRS Beta) Jeg tror du må gjøre noe med diskanten i front, men kanskje du oppnår det du vil med bakovervendt diskant også. Verd å prøve!
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.635
Antall liker
3.245
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg har ikke bakoverrettet diskant på mine Kappaer, men har brukt det på andre høyttalere med hell i et noe dempet lytterom. Ved å legge til ekstra diskant(er) bak så kan man få etterklangen i diskantområdet til å bli litt mer lik det man har i mellomtoneområdet. Jeg ville prøvd meg fram uten å montere noe. Da blir det enkelt å justere filter etc.
 
Topp Bunn