Ett lytterom i potetåkeren...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Hvordan går det, er RC1590 ankommet?
    Ikke enda, så jeg venter utålmodig og håper jo den kan hentes i Oslo før jul... :) Om ikke så blir det en stund til den kan kobles opp...
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.340
    Antall liker
    5.815
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ikke enda, så jeg venter utålmodig og håper jo den kan hentes i Oslo før jul... :) Om ikke så blir det en stund til den kan kobles opp...
    Ventetid er kjedelig, jeg bestilte noen akustikk produkter 19/11. Tviler på at jeg får de før jul🤷🏻‍♂️
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Nå er jeg såpass impulsiv at det er vanskelig å bestemme meg for noe og å være sikker på at jeg holder meg til den planen, plutselig dukker det jo opp et tilbud jeg bare må kaste meg over, selv om jeg nok ikke på noen måte trenger det...

    Strengt tatt så trenger jeg ingen elektroniske oppdateringer akkurat nå. Jeg er ikke i mål med anlegget, slik jeg vil ha det, men er jo ikke så langt unna å være det heller. I det store og hele lever jeg greit med det jeg har, i så måte kan nye elektroniske duppeditter bli satt litt på vent.

    Frister mest å kjøpe musikk nå, og da i særdeleshet Norsk musikk (på CD siden det er ganske så billig)... Så det er hva som skal få fokus fremover, nemlig innkjøp av Norsk musikk på CD (men kan bli annet enn norsk musikk altså)... Mine største favoritter derimot, de skal naturlig nok handles på vinyl (bare synd det koster såpass mye at det går senere enn hva jeg skulle ønske).

    Nei, jeg får starte å lete litt på Finn.no nå...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mange ht som kan spille dyp bass.
    Men, det er altid det.
    Når du kommer opp litt i volum detter de fleste av desverre er det slik, samme gjelder for disse.
    Men ja imponerende att de kan gå så dypt. Men det er kunn på lavt volum, er min mening da.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Mange ht som kan spille dyp bass.
    Men, det er altid det.
    Når du kommer opp litt i volum detter de fleste av desverre er det slik, samme gjelder for disse.
    Men ja imponerende att de kan gå så dypt. Men det er kunn på lavt volum, er min mening da.
    Du er velkommen til å høre på dem... Både på lavt volume og når det dras litt til, det er ikke slik at kirkeorgel ikke låter overbevisende om man spiller med litt volume, for det skal jeg love deg at det gjør...
    Ikke førstkommende helg (da får jeg besøk), men helgen deretter (5-6 mars) passer bra... Lillestrøm er bare en snau time unna, noe som er overkommelig dersom du tar denne invitasjonen. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du er velkommen til å høre på dem... Både på lavt volume og når det dras litt til, det er ikke slik at kirkeorgel ikke låter overbevisende om man spiller med litt volume, for det skal jeg love deg at det gjør...
    Ikke førstkommende helg (da får jeg besøk), men helgen deretter (5-6 mars) passer bra... Lillestrøm er bare en snau time unna, noe som er overkommelig dersom du tar denne invitasjonen. :)
    Som jeg sier, eller sa det vell ikke. Har hørt slike.
    Men å spille bass med full overbevise klarer de desverre ikke. Men jøss slett ikke dårlig.
    Når mann har 16stk 15" som det er full kontroll på sier det seg selv. Blir en annen liga.
    Riktig bass har jeg strebet eller i lang tid. Er snart i mål med 8 stk 15" til som skal ta seg av det fra ca 70 til 3 til 500 hz.
    Dette handler over hode ikke om å være en basshore😁
    Areal med kontroll over er noe helt spesielt. Der stiller de fleste i DIY miljøet i en helt annen liga.
    Dette handler om akustikk og DSP.
    Ser meg aldri tilbake.
    Men takk for invitasjonen, hyggelig det.
    Får se hva mann kan få til.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.570
    Antall liker
    1.297
    Sted
    Oslo
    IMF er ikke best på alt ,men på enkelte områder er de unike. Fantastiske på mange områder . Flotte høyttalere.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Kjøpt meg ett par IMF Electronics - ALS30
    IMF ALS30.jpg

    Og et par nye stativer til mine IMF Electronics - Compact Monitor 2, nå er jeg usikker på om jeg skal stille stativene på tvers eller langs siden høyttalerne er bredere enn hva dem er dype.
    IMF CM2.jpg

    4 stk par IMF i hus nå, og fortsatt ser jeg etter annonser med IMF for salg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Kjøpte meg et par TLS80 MK.II i går.

    20220401_163721.jpg

    Glad for å ha kjøpt dem, for de er litt mindre enn RSPM'ene som nå skal få samle støv inntil dem skal restaureres og få en ny finish (det sortmalte paret).

    I dag har jeg havnet oppe hos Per Tommy som låner mine RSPM som er i original finish.

    20220401_181608.jpg
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Nå skal disse inn i mørket, hvor de skal stå inntil de skal få ny finish og nye kondensatorer i delefilterne, en jobb Elektronisk Bureau skal få er planen. Når det blir er jeg usikker på? Har andre planer først, men i løpet av året en gang.

    RSPM Sortmalt.jpg

    Gleder meg naturlig nok til å få dem ferdig...
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    324042658_577403284203441_1009024639517615876_n.jpg

    324353482_909208870216064_4889948014344916816_n.jpg

    De fikk oljebehandling for noen uker siden, jeg skal kanskje gjenta det i morgen, ikke negativt at de skal ta seg bedre ut enn hva de gjorde.

    Skjer lite på HiFi-fronten her, annet enn at jeg venter på 11 stk. vinylplater jeg har bestilt. Er der nå, at det fortrinnsvis er musikk jeg handler, det føles deilig befriende å ikke føle for å måtte gjøre utskiftninger. Med tid og stunder skal jeg derimot kjøpe meg ny CD-spiller, og så skal det en gang komme en ny vinylsnurre i hus.

    Gleder meg til nye vinylplater kommer, altså går jeg her og småtripper mens jeg venter utålmodig på dem. Planen er å kjøpe vinyl hver måned fremover, noen måneder mer enn andre men det skal altså jevnlig fylles på med musikk her.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Kjøpt meg en brukt Marantz PM-6005 i dag, enda ikke fått den i hus.

    MarantzPM6005.jpg

    Den ble kjøpt mest av forfengelighet, den skal designmessig passe sammen med min Marantz UD-7007.
    MarantzUD7007.jpg

    Sammen med et par IMF Electronics Compact Monitors II så skal de utgjøre TV-lyden her i stua, det glimrende med de høyttalerne er at de er fremragende stemmeformidlere og det er det viktigste når det kommer til TV-lyd her i heimen. Det må jo bli et lydmessig løft sammenlignet med nå som jeg benytter TV-apparatet sine innbygde høyttalere, jeg ser derfor frem i mot å få forsterkeren i hus.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Lenge leve forfengeligheten...

    spikes.jpg

    Både spiller og forsterker har fått spikes. Lydmessig kunne de stått på gulvet eller i hylla, uten spikes eller med, det går for det samme. Men så er ikke spikes'ene der av lydmessige årsaker men heller fordi komponentene står i stuen og da er det i det minste greit at det tar seg ok ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Snaisent oppsett.
    Takk! Selv har jeg alltid hatt et ønske om at det skulle være stilrent. I alle år har jeg hatt komponenter fra forskjellige produsenter, alt i en salig blanding, sågar kombinert sølvfargede og sorte komponenter, det var det jeg ville unngå denne gangen. Synes nå det ser ganske så ok ut, racket er kjøpt som et møbel heller enn for noe som skal utgjøre en lydmessig forskjell (komponentene kunne like gjerne stått på gulvet eller i TV-benken lydmessig for min del, det hadde ikke utgjort noen forskjell), altså har estetikk vært avgjørende og å sette sammen noe jeg synes at tar seg bra ut.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Ble handlet inn en Bluesound Node N130 i dag...

    Bluesound.jpg

    Får vente til etter jobb i morgen med å koble den opp.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    "Du blir lurt!"

    Det var kommentaren til en kamerat etter at jeg fortalte han at de siste ukene har jeg kjøpt et sted mellom 250-300 brukte CD-plater, han var sjokkert over at jeg kjøpte platene siden musikken er tilgjengelig for steaming og det naturlig nok ville vært billigere.

    Jeg måtte argumentere for hvorfor jeg ville ha platene på CD fremfor å steame den samme musikken, men følte at jeg talte for døve ører da han ikke ville forstå, dessuten argumenterer han som at lydkvalitet ikke har betydning. Mitt forsøk på å forklare han hvorfor jeg ville ha albumene på CD'er ble altså dødfødt, han står på at jeg har gjort den dårlig vurdering.

    Jeg gleder meg derimot som en forventningsfull unge til å få alle CD'ene i hus, og naturlig nok til å snurre dem i spilleren. Har valgt meg album jeg alltid har ville hatt, som jeg definitivt har ønsket å ha i min samling. Nå er jeg klar for høsten og vinteren, det skal spilles mye musikk fremover nå som det snart blir mer utrivelig vær.

    Har ferie neste uke, planen for den uken er å lage lister over hvilke album jeg alt har, samt ikke minst hvilke jeg mangler og vil ha. Det skal bli spennende å sette meg ned med, naturlig nok mens musikk spiller i bakgrunnen. Det føles ganske greit å ikke søke mot oppgraderinger av anlegget nå, men heller ha fokus på musikken, kanskje vil jeg etter hvert se meg i mål med begge deler (?).
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.370
    Antall liker
    102.316
    Torget vurderinger
    23
    Du burde heller ha den slags "kamerater" på streaming istedenfor fysisk format.... :mad: CD beholder du selvsagt.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Du burde heller ha den slags "kamerater" på streaming istedenfor fysisk format.... :mad: CD beholder du selvsagt.
    Her handles mange CD-plater for tiden, bikket 300 album bare de siste 2 ukene nå... Så min kamerat som ikke helt skjønner hva jeg driver med, han får kanskje vondt i nakken av å riste på hodet og uffe seg over hvor dumt det jeg gjør er...
    Jeg smiler derimot fornøyd, bruktprisene på CD-plater er vesentlig hyggeligere enn bruktprisen på HiFi-komponenter (sistnevnte har steget i takt med prisene på ny hifi, det begynner å ligne galskap nå)... Så synes jeg får mye for pengene, man skal ikke se bort fra om at 10-15 år så vil gamle CD-plater koste vesentlig mer enn i dag (se bare på vinyl), kanskje skal da alle som gikk over til steaming ha et "gammelt" fysisk format igjen?
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Litt kaotisk her nå...

    IMF samling.jpg

    Og SACM'ene er kommet i hus.
    Nye filter II.jpg

    Ene hadde fått satt inn filtre i portene, den andre ikke da dette bildet ble tatt. De skal smøres inn med olje en gang til om noen uker.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Et par CM3a ble kjøpt inn for noen uker siden, jeg har jo småbrødrene til disse fra tidligere (altså CM2), men disse er vesentlig bedre og mer forseggjorte enn lillebrødrene.

    Hva som skiller dem er mest av alt et mellomtone-element, der CM2 er toveis i mindre kasser så er disse treveis i vesentlig større kasser. De sier ganske mye mer enn småbrødrene i mellomtonen, og er derfor bedre stemmegjenngivere og gjengir også instrumenter mer realistisk. En annen ting som skiller dem er også at disse er lukkede kasser, mens lillebrødrene har port så de "puster", noe som gir to litt forskjellige bassgjenngivelser.

    Foretrekker helt klart de største, årsaken til det er jo stemmegjenngivelsen først og fremst, nettopp derfor benyttes de også som TV-høyttalere, er jo mest tale de går i der og da er de utmerkede.

    At de for alderen ser strøkne ut er bare et pluss, de ser vesentlig mye finere ut enn småbrødrene. Men er altså glad i begge parene, men er CM3a som vil bli benyttet og så får de minste bli stuet bort og eventuelt solgt dersom jeg vil rydde plass. Har i grunn nok av høyttalere med to alt for store par IMF'er, ingen av de to parene skal jeg noen gang kvitte meg med i alle fall, og ikke CM3a som jeg nå har dratt i hus heller.

    Er heller slik at jeg vurderer å kjøpe den andre versjonen av CM3, altså versjonen med port nede i front av kassa, hadde vært artig å teste de to versjonene av CM3 opp mot hverandre. Fremtiden får vise hva som kommer...

    Her er de i alle fall...
    CM3 (3).jpg

    CM3_2.jpg

    RSPM_CM3.jpg
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    391
    Antall liker
    404
    Sted
    Brøttum
    Hvordan får du brukt alle de høyttalerne du har egentlig? Jeg sliter med fire par .... Planlegger å bygge meg et par til, men deler må samles først. 🙈
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.570
    Antall liker
    1.297
    Sted
    Oslo
    Kjøpte du sacm i Sverige? Jeg hadde et par av disse men de havnet i Sverige. Trodde ikke det var fler i Norge som eide slike
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.646
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Deilige audioscan tiden , imf og accuphase var vel helt i topp sjiktet noe av de hotteste da
    Tror jammen jeg har hatt en av de mindre treveis imf inni mellom noen studio monitorer av både fostex og coral

    Vekker gode minner IMF
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Nå mangler du bare tls 50 👍💯
    Hatt flere par av de, et av mine gamle par står her nå, akkurat fått nye mellomtoner (Monacor) som er det beste og riktige replacement elementet å bruke... I denne versjonen av TLS50 fungerer det faktisk bedre enn originalelementet... Dårligste versjonen av TLS50 dette!!
    Hadde annen versjon inne i fjor, men solgte dem... Best liker jeg versjonen med IMF sine egne basser (Elac laget dem for IMF), eid det også...
    20231126_142558.jpg

    Spiller forøvrig på TLS50'ene nå, skal levere de til min kamerat som kjøpte de av meg nå i julen når jeg skal besøke han.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Hørte på noen TDL RSTL på Tyristrand også, men de var ikke en gang i nærheten av å spille som IMF'ene, men fine var dem...
    Kunne vurdert dem av nostalgi og fordi de var veldig fine, men ville aldri spilt på de uansett med IMF'er i hus (synd de tapte seg så voldsomt og produserte dårligere høyttalere). Men altså, partyfaktoren hadde dem og for historiens skyld kunne jeg jo ha kjøpt noe slik... Men nei, heller enda et par IMF, siden de låter såpass mye bedre og er en helt annen historie.
    Så jeg slo tanken raskt fra meg. Min kamerat som var med og hørte på dem, som trengte dem mer enn meg, han endte også opp med å kjøpe et par IMF nylig.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Jeg kjøpte dem i Danmark
    Har du bilder av dine?
    SACM er virkelig gode høyttalere, mine er på utlån nå og da har jeg jo bedre plass her også...
    Men til våren/sommeren vil jeg ha de hjem igjen, synes de spiller bedre enn RSPM'ene... Mellomtonegjenngivelsen skiller dem mest, der er SACM en helt annen historie.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn