Ett lytterom i potetåkeren...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    På Hadeland (potetland), nærmere bestemt på Lunner, er ikke underholdningstilbudet akkurat overveldende, da er det greit synes jeg å ha et godt underholdningstilbud i egen stue, og nettopp derfor har jeg investert i produkter jeg synes at presenterer underholdningen på en god måte. Liker å tenke at det er en god investering, skal man ut for å underholdes så blir det fort vesentlig dyrere, dessuten passer jo hjemmeunderholdning en latsabb som meg meget bra...

    Hjertet i oppsettet her er et forsterkersett med krefter, bestående av Rotel RC-1590 MK.II og Rotel RB-1590.

    rotelsett.jpg

    Det forsterkersettet leverer strøm til et par
    IMF Electronics - Reference Standard Professional Monitors Mk.IV (Improved), jeg er så heldig å ha to par av den modellen hvor ett par står her i egen stue og det andre paret står hos en kamerat.

    IMF RSPM left.jpg

    Over er venstre høyttaler (paret som står hos min kamerat), paret jeg har her hjemme er dessverre sortmalt av forrige eier men planen er å få pusset dem opp (refinet) med tid og stunder.

    Paret som står her i stuen er disse (gammelt oppsett).
    Gamleoppsettet.jpg

    Ellers består oppsettet av en
    Marantz UD-7007 og Marantz NA-6005 og en Squeezebox Touch som digitale kilder.
    ud7007.jpg

    nd6005.jpg

    Og så har jeg en
    Rotel RP-3000 platespiller som akkurat nå står med en Nagoaka MP-110 PU.
    rp3000.jpg

    Har noen planer for veien videre, bl.a. å få på plass to oppsett og å skille musikk og TV-lyd til hvert sitt oppsett. Har et tredje par IMF-høyttalere som jeg tenkte skulle få ta seg av TV-lyd og strømming bl.a.


    Oppdaterte bilder herfra kommer senere...

    Racket slik det fremstod før jeg oppgraderte med ny forforsterker.
    Racket.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Slike IMF'er har jeg hatt engang. Har savnet de siden. Aldri hørt noe annt som låter slik jeg husker dem.
    De krever sin forsterker for å si det pent...
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    God elektronikk du har der god oppløsning og bra med detaljer samtidig som at det er menger med effekt;)
    Jeg har ikke hørt de høyttalerne du har men leste mye godt om det merket i minne yngre dager.

    Ser du kommer fra minne gamle hjemtrakter, hvor på Hadeland holder du til?
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Slike IMF'er har jeg hatt engang. Har savnet de siden. Aldri hørt noe annt som låter slik jeg husker dem.
    De krever sin forsterker for å si det pent...
    De er veldig tungdrevne ja, men får de en strømsterk forsterker så spiller de helt vidunderlig synes jeg, spesielt nedover i frekvens er det få høyttalere der ute som leverer som disse...
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    God elektronikk du har der god oppløsning og bra med detaljer samtidig som at det er menger med effekt;)
    Jeg har ikke hørt de høyttalerne du har men leste mye godt om det merket i minne yngre dager.

    Ser du kommer fra minne gamle hjemtrakter, hvor på Hadeland holder du til?
    Ser du har Rotel-forsterkeri også, og artig at du har Marten Design høyttalere, for Marten Design høyttalere har også han som låner mitt andre IMF-par, så jeg kjenner jo deres kvaliteter selv om hans nok ikke kan måle seg med dine siden hans er stativhøyttalere (Monk) og dine er store gulvstående). Lett gjenkjennelig er dem med sine hvite keramiske elementer.

    Du er velkommen til å høre IMF'ene om det ikke er for langt til Lunner hvor jeg bor, ikke så langt fra sentrum, de er definitivt verdt å ta turen for å stifte bekjentskap med synes jeg (var jo også slik jeg selv fikk øynene opp for IMF høyttalere, for min del ble de en drøm allerede fra første demo, men det tok sine år før jeg fikk mitt første par IMF selv).
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ser du har Rotel-forsterkeri også, og artig at du har Marten Design høyttalere, for Marten Design høyttalere har også han som låner mitt andre IMF-par, så jeg kjenner jo deres kvaliteter selv om hans nok ikke kan måle seg med dine siden hans er stativhøyttalere (Monk) og dine er store gulvstående). Lett gjenkjennelig er dem med sine hvite keramiske elementer.

    Du er velkommen til å høre IMF'ene om det ikke er for langt til Lunner hvor jeg bor, ikke så langt fra sentrum, de er definitivt verdt å ta turen for å stifte bekjentskap med synes jeg (var jo også slik jeg selv fikk øynene opp for IMF høyttalere, for min del ble de en drøm allerede fra første demo, men det tok sine år før jeg fikk mitt første par IMF selv).
    Jeg er oppvokst på Jevnaker men flyttet til Møre & Romsdal for 3 år siden. Men kan hende jeg sender deg en melding når jeg er på dine kanter for å besøke familie.
    Ser du har RC-1590 mk 2, er litt nyskjerrig på hvordan den lydmessig skiller seg fra mk 1😁
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ahh! IMF! Dro med meg fire ulike par av de mindre modellene fram og tilbake på bussen fra Audioscan i Skien som guttunge. De store der var mine drømmehøyttalere som 15-åring i 1981! Helt til jeg hørte JBL 4435 som 17-åring som var HELT annerledes men like uoppnåelige som de store IMF-ene :)

    Ikke mye dynamikk i IMF men du verden for en følelse med litt Alan Parsons på vinyl, og liknende.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Planen fremover nå er å kjøpe en Rotel RCD-15??, 1572 kanskje?

    rcdblack.jpg

    Ikke at jeg tror at den låter bedre enn Marantz UD-7007, men den tar seg i det minste bedre ut sammen med Rotel-forsterkersettet mitt. Ser ikke på det som en nødvendig oppgradering men heller som noe som kommer av estetiske årsaker, altså fordi komponenter fra samme serie tar seg best ut i racket som forøvrig er av merket Solid-Tech.

    Så skal Marantz UD-7007 og Marantz NA-6005 inn i et eget rack (under TV), at det kommer en Marantz-forsterker i samme utførelse der blir nesten naturlig (hvilke vet jeg ikke enda da dette ikke har noen hast)... Men det, altså TV og steaming-anlegget mitt, det skal få spille på noen IMF Electronics - Compact Monitor 2, det er mer enn greit nok for min del til TV-lyd, film og steaming. De høyttalerne spiller nemlig ikke så verst med tanke på alder, pris og størrelse.

    cm2.jpg


    Altså blir jeg sittende tilbake med to forskjellige oppsett, det ene for mer seriøs musikklytting (fortrinnsvis fra Vinyl men også fra CD og ikke minst FLAC-filer)... Og så blir alt øvrige spilt over det andre oppsettet. som nevnt TV og filmlyd samt steaming i øavere oppløsning etc..

    ---

    Det neste store blir derimot anskaffelse av en ny vinylsnurre, det vil bli en passe seriøs en da vinyl alltid har vært det mediet jeg foretrekker og ikke minst finner mest ørevennelig. Hvilken spiller det blir, det aner jeg ikke enda selv om jeg har gjort meg noen refleksjoner om det og har noen spillere jeg drømmer om, er mange både fine og gode vinylsnurrer der ute da. Når den tid kommer så blir det nok til at jeg kjøper meg en grei ekstern RIAA også, forforsterkeren min godtar jo bare MM og jeg tenkte jeg skulle prøve meg med en MC. Det skal bli spennende å komme dit at det er den oppdateringen som står på dagsorden, så lenge er det ikke igjen... Men tenker at jeg skal restaurere høyttalerne som står her i stuen først, en jobb jeg tenkte å la Acoustics Bureau få ta seg av, men venter med det også til nyåret og først etter at ny Rotel CD-spiller er i hus.

    Tips til platespillere som ser ut som et smykke og spiller som en drøm mottas gjerne...
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Jeg er oppvokst på Jevnaker men flyttet til Møre & Romsdal for 3 år siden. Men kan hende jeg sender deg en melding når jeg er på dine kanter for å besøke familie.
    Ser du har RC-1590 mk 2, er litt nyskjerrig på hvordan den lydmessig skiller seg fra mk 1😁
    Det kan jeg vanskelig svare på selv, for jeg har aldri hatt MK.I versjonen, jeg oppgraderte jo fra 1572. Dessuten har jeg ikke en gang fått min Rotel RC-1590 MK.II enda, men den er betalt så jeg venter i grunn bare på at de skal få den inn og at jeg kan hente den. Sammenligningsgrunnlaget mitt er altså ikke der.
    Men ut fra hva jeg har lest så har de gjort 75 endringer fra MK.I versjonen, flere av disse endringene er "lånt" direkte fra utviklingen av Michi-serien. Den største endringen er nok DAC'en, det sitter jo en helt annen DAC i denne. Men altså, om det er så store forskjeller stiller jeg meg tvilende til, for begge forforsterkerne er forseggjort tenker jeg, for min del var det aldri et must å ha en MK.II i alle fall, at det ble det er fortrinnsvis fordi de fleste nok er tom for MK.I versjonen (var MK.I jeg først ville kjøpe, men så ble det MK.II siden de ikke hadde flere av den første)... Tenker at resultatet nok ville blitt ok for min del med hvilken som helst av dem det ville være...
    Når det er sagt, jeg er jo litt nysgjerrig på det samme selv, som Rotel eier er det naturlig. Vil legge til at det ikke alltid ligger noen automatikk i at en MK.II versjon skal være bedre enn en MK.I versjon, i noen tilfeller har i alle fall jeg blitt skuffet og tenkt at her har bare produsenten vært ute etter mer profitt, for noen ganger har etterfølger ikke levd opp til produktet det erstatter. Så er åpen for hva som helst jeg egentlig, selv om jeg håper og tror at Rotel har lagt sin sjel i å lage noe som er et bedre produkt (jeg liker i alle fall Rotel som merke, man får mye for pengene).
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja Rotel har alltid gitt mye for pengene opp mot mye annet. De er i minne ører ganske nøytrale i lygsignatur og er kjent for å levere mer en oppgitt effekt. Det jeg liker med 1590 serien er hvor gjennomført det er bygget og at det er massivet. Å det spiller virkelig bra opp mot mye annet, spesielt med tanke på pris.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ojsann, innlegget mitt forsvant bare i løse lufta..
    Uansett IMF hørte jeg mye på, den du har var drømmehøyttaleren min for ca 40 år siden. Krever mye strøm ja men vil aldri bli noen dynamikkbombe. Men veldig behagelig og deilig mellombass. Henger meg på anbefalingen fra @Atlerovik vedr vinylrigg, ikke helt objektivt må sies ;-)
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Ja Rotel har alltid gitt mye for pengene opp mot mye annet. De er i minne ører ganske nøytrale i lygsignatur og er kjent for å levere mer en oppgitt effekt. Det jeg liker med 1590 serien er hvor gjennomført det er bygget og at det er massivet. Å det spiller virkelig bra opp mot mye annet, spesielt med tanke på pris.
    Man må alltid se det i sammenheng med pris, finner jo selvfølgelig mer spennende produkter der ute enn Rotel sin 15-serie, like fult er det jo 15-serien jeg har valgt å gå for og for min del var det gjennomtenkt da jeg kunne gått for hva som helst annet dersom det var ønskelig. At det ble Rotel er basert på flere parametre, god erfaring med merket, at lydsignaturen tiltar meg, kvalitetsfølelse og ikke minst designet som er et design jeg liker. Konkurrentene var jo der, men de var ikke like aktuelle for min del (men skjønner at noen velger dem også).
    Hva gjelder Rotel så synes jeg de spiller litt strammere og mørkere enn noen av sine konkurrenter, i alle fall de jeg kunne vurdert i stedet for Rotel. Med en slik lyd-signatur (sammenlignet med dem som var aktuelle konkurrenter for min del i alle fall) så oppleves Rotel å spille varmere og ikke like "påmasende", man blir senere lyttetrett av en slik lydsignatur synes jeg, dessuten finner jeg en mørkere og strammere lydsignatur mer ørevennelig enn noe som blir for skarpt og brutalt (men kan skjønne at noen vil ha det motsatt). Ikke at de forskjellene er så store, men de er jo der definitivt og i lengden vil man irritere seg dersom man velger feil av det ene kontra det andre.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Denne treffer på begge, etter min mening :love:

    Vis vedlegget 768784
    Audio Note fan du skjønner jeg, et merke jeg ikke har all verdens erfaring med for å være ærlig, men som jeg har lest mye spennende om og kjenner produktene deres fra diverse blader og magasiner. Forøvrig en fin spiller som jeg ikke betviler at låter bra, og den er på mange måter helt etter min smak fordi jeg liker klassiske spillere som gjerne er noe minimalistisk også, spesielt noen av Thorens sine synes jeg at ser nydelige ut...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Stilige høytalere som jeg aldri har hørt
    Nyskjerrig på på hva du liker med dem. Kom gjerne med en (subjektiv) beskrivelse av lyden.
    Hva er det som fenger?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Dypbassen i IMF. Aldri hørt maken...
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Har vondt for å tro at jeg blir imponert ....
    Nå er det sant som Voff uttalte, at dypbassen fra høyttalerne er noe for seg selv, jeg tror du også ville synes at disse går imponerende dypt. Selv har jeg møtt dem som tror de har dyp bass hjemme, men som etter å ha hørt et par IMF'er har måtte revurdere det litt. Det er nemlig en forskjell på hva som er dyp bass og anlegg som leverer masse bass uten at den nødvendigvis er så dyp, sistnevnte høyttalere er det mange av da akkurat dette gjelder de fleste høyttalere. Et par IMF'er imponerer aldri på lydtrykk, til det er elementene for små og det er ingen rockehøyttaler, andre kan imponere mer på de området uten at det at de kan slå fra seg mer betyr at de går så særlig dypt, et par IMF'er går kjellerdypt bokstavlig talt noe sjelden høyttalere som slår mer fra seg gjør.

    Du er velkommen til å høre dem, bare å invitere deg selv innom så skal du få en demo her hvor bl.a. bassgjenngivelsen vil bli demostrert.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dp
    Nå er det sant som Voff uttalte, at dypbassen fra høyttalerne er noe for seg selv, jeg tror du også ville synes at disse går imponerende dypt. Selv har jeg møtt dem som tror de har dyp bass hjemme, men som etter å ha hørt et par IMF'er har måtte revurdere det litt. Det er nemlig en forskjell på hva som er dyp bass og anlegg som leverer masse bass uten at den nødvendigvis er så dyp, sistnevnte høyttalere er det mange av da akkurat dette gjelder de fleste høyttalere. Et par IMF'er imponerer aldri på lydtrykk, til det er elementene for små og det er ingen rockehøyttaler, andre kan imponere mer på de området uten at det at de kan slå fra seg mer betyr at de går så særlig dypt, et par IMF'er går kjellerdypt bokstavlig talt noe sjelden høyttalere som slår mer fra seg gjør.

    Du er velkommen til å høre dem, bare å invitere deg selv innom så skal du få en demo her hvor bl.a. bassgjenngivelsen vil bli demostrert.
    Spennende. Er det transmisjon? Og hvor dypt går de sånn ca?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Tror det var 6Hz (eller var det 8? Snart 40 år siden jeg eide dem). Saint Saens orgelsymfoni på Telarc er en opplevelse på IMF.....
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Stilige høytalere som jeg aldri har hørt
    Nyskjerrig på på hva du liker med dem. Kom gjerne med en (subjektiv) beskrivelse av lyden.
    Hva er det som fenger?
    Jeg synes de spiller veldig homogent og sammenhengende (om jeg skal bruke slike uttrykk), med det mener jeg dette: Med mange høyttalere så kan man mangle noe, for eksempel i mellomtonen (eller bassen for den saks skyld), med et par IMF'er som mine så har man alt fra den mest avgrunnsdype bass (det er der de imponerer flest) til den høyeste diskant... Alt dette henger veldig bra sammen, uten at man kan sette fingeren på at det er for mye eller for lite i noen område (slik man kan med mange høyttalere).
    Høyttalerne spiller bra på enhvert volume, og selv på lavt volume så er bassgjenngivelsen fullstendig til stede i sin helhet og helt ned i kjelleren. Høyttalerne er mer altetende enn de fleste høyttalere, jeg tar meg lettere i å mislike opptak med andre høyttalere enn hva jeg gjør med disse, det låter aldri helt forferdelig slik det kan gjøre med noen høyttalere (selv når det er en kjip innspilling).
    Synes de er best på akustisk musikk, gjerne live fremført, da varter de opp med masse detaljer jeg ikke hører igjen med det meste annet av utstyr, mye takket være at de går vesentlig lavere i frekvens enn det aller meste der ute (inklusive dyre subber), det er mye tapping og dunking etc i musikkopptak man ikke nødvendigvis får frem med de fleste høyttalere, med et par IMF'er så hører man den som tramper takten som man ikke ellers hører fra det meste av høyttalere. Slik gir jo musikken mer sjel synes jeg, Clapton sitt unplugged album er et godt eksempel på dette, men også flere av Keb Mo sine album for å nevne noen.
    Klangen i høyttalerne, eller sounden om du vil, i mine ører høres det veldig riktig ut. Dessuten er de svært plasseringsvennlige sammenlignet med det meste, jeg har jo hatt mye annet også og forskjellene ble mye større når de ble flyttet rundt kontra disse - setter jeg disse midt i rommet er det avgrunnsdyp bass da også men mye av den forsvinner i stor grad om man gjør det samme med en bassreflekshøyttaler (og setter man sistnevnte for nær en bakvegg så blir det ødeleggende også)...
    De spiller så det høres ut som om lyden er i rommet heller enn at den kommer fra en høyttaler, altså slipper man unna den innestengte lyden man kan få fra noen høyttalere. Lydbildet er stort og overveldende, noen ganger føler man nesten for å snu seg også fordi lyden kan komme bakfra og ikke foran hvor høyttalerne står. Negativt i den forstand er kanskje at instrumenter og musikere ikke blir like detaljert plassert som med noen andre høyttalere, men det er heller ingen savn da det for meg har lite med det musikalske å gjøre. disse plasserer stemmer og instrumenter noe mer utflytende enn de som tegner et strammest og mest nøyaktig lyd-bilde.
    Nå er det vanskelig å beskrive lyd, så får si til deg som andre her, at det er bare å invitere seg selv på besøk til meg så er min dør åpen for demo, å avtale slik får vi til... IMF'ene er definitivt verdt å ta turen for å høre og oppleve, de er i grunn det eneste jeg har i mitt anlegg som virkelig er verdt å høre (alt annet i mitt oppsett er ikke verdt å ta turen for å bli kjent med)...
    Hadde vært artig om du tok turen innom...
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Fra IMF sitt datablad:


    Frequency Range
    17 Hz to beyond audibility

    Et annet datablad si´r


    Frequency Response
    17 Hz to 40 kHz
    Riktig at de strekker seg ned til 17Hz, som er under det hørbare. Men altså, nå er det bare ett tall og det har liten betydning i seg selv. Dessuten er det ikke så lav bass folk blir imponert over, snarere tvert imot da den er mer følbar enn hørbar, det er gjerne bass langt mindre dyp enn det som får folk til å måpe...
    Forøvrig har jeg hørt subwoofere og høyttalere med villere spesifikasjoner enn IMF'ene, i alle fall på papiret, uten at de dermed evner å gjengi bassfrekvenser like imponerende og overbevisende som IMF'er gjør. Som sagt er bassgjenngivelsen deres fremste styrke og det er mange som tror de har dypbass, men etter å ha hørt IMF'er har måtte revurdere dette noe til at de heller må se det som at de i større grad har massiv bass som likevel ikke gikk så dypt. Mine høyttalere har fått mange til å måpe når de for eksempel hører Kari Bremnes eller annen musikk som har dyp bass, også folk med langt dyrere oppsett og med høyttalere til 10 ganger verdien (eller mer) av et par IMF.
    Like fult, det bør ikke være pga bassgjenngivelse noen kjøper et par IMF, det gjør man rett og slett fordi de spiller imponerende bra og med tanke på prisen et par koster så vil jeg hevde at det er det beste kjøpet noen kan gjøre (selv vet jeg ikke om noe som gir mer for pengene i alle fall, ikke av merker meg bekjent så langt i alle fall)...
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Dp

    Spennende. Er det transmisjon? Og hvor dypt går de sånn ca?
    Så dypt at man aldri savner dypbass, noe man kan savne med veldig mange høyttalere. Selv på lavt nivå så er bassen der, noe bare en transmissionliner kan levere da ved bruk av andre prinsipper så må man skru opp for å få bass (eventuelt benytte loadness), det trenger man aldri med store transmissionlinere.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Nå er det sant som Voff uttalte, at dypbassen fra høyttalerne er noe for seg selv, jeg tror du også ville synes at disse går imponerende dypt. Selv har jeg møtt dem som tror de har dyp bass hjemme, men som etter å ha hørt et par IMF'er har måtte revurdere det litt. Det er nemlig en forskjell på hva som er dyp bass og anlegg som leverer masse bass uten at den nødvendigvis er så dyp, sistnevnte høyttalere er det mange av da akkurat dette gjelder de fleste høyttalere. Et par IMF'er imponerer aldri på lydtrykk, til det er elementene for små og det er ingen rockehøyttaler, andre kan imponere mer på de området uten at det at de kan slå fra seg mer betyr at de går så særlig dypt, et par IMF'er går kjellerdypt bokstavlig talt noe sjelden høyttalere som slår mer fra seg gjør.

    Du er velkommen til å høre dem, bare å invitere deg selv innom så skal du få en demo her hvor bl.a. bassgjenngivelsen vil bli demostrert.
    Alltid interessant å høre nye prinsipper (for min del), men jeg er ikke den som er lettest å imponere når det kommer til bassgjengivelse. ;) Da er du advart. 😝
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Alltid interessant å høre nye prinsipper (for min del), men jeg er ikke den som er lettest å imponere når det kommer til bassgjengivelse. ;) Da er du advart. 😝
    Nå har jeg ikke mine høyttalere for å imponere noen med dypbass-gjenngivelse heller, jeg kjøpte dem som musikkformidlere og for egen del. Men du verden, når dypbassen er der i den grad den er, ja da setter jeg naturligvis pris på det (og den blir jo et savn med andre høyttalere). Men altså, dette er ikke noen konkurranse om dypest mulig bass altså...
    Advarselen din tar jeg ikke tungt på, for før jeg hørte IMF første gang så trodde også jeg at jeg hadde hørt dyp bass, var først da jeg hørte et par at jeg selv innså at ja jeg hadde hørt masse bass før, et møte med et par IMF'er en den gang vilt fremmed eide ble for meg første gang jeg hørte ordentlig dyp bass. Ikke hørt det så mange ganger i ettertid heller, annet enn fra IMF, og jeg har hatt HiFi som hobby i mer enn 30 år nå, jeg vet ikke om noe som presterer en lignende bassgjenngivelse i alle fall og det inkluderer de mest vannvittige subbene jeg har hørt på demoer etc. og høyttalere som koster mer enn de fleste biler. Men for all del, mye kan imponere på andre parametere som blir vesentlig viktigere enn bassgjengivelsen for musikken. Disse er derimot bedre enn det aller meste på å gjengi dypbass, kanskje ikke helt nøytralt og ikke på for høyt nivå, men imponerende er det i alle fall (og det uten at elementene beveger seg særlig mye, noe som gjør det hele litt surrealistisk med tanke på hvor store utslag mye annet må foreta for å fylle rommet med bass).
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jada, jeg betviler ikke konstruksjonen/prinsippet med transmisjonslinje, er kanskje det som gjør bassen i f.eks Spendor A4 såpass som den er(?). Jeg besitter det jeg mener er "riktig" lyd, hvilke prinsipp som er benyttes betyr ikke så mye så lenge lyden engasjerer, de aller fleste prinsipper har noe ved seg som andre prinsipper ikke har, vanligvis. Som skrevet før, alltid interessant å høre noe nytt. :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Jada, jeg betviler ikke konstruksjonen/prinsippet med transmisjonslinje, er kanskje det som gjør bassen i f.eks Spendor A4 såpass som den er(?). Jeg besitter det jeg mener er "riktig" lyd, hvilke prinsipp som er benyttes betyr ikke så mye så lenge lyden engasjerer, de aller fleste prinsipper har noe ved seg som andre prinsipper ikke har, vanligvis. Som skrevet før, alltid interessant å høre noe nytt. :)
    Nå hører det til sjeldenheten å finne høyttalere som gjengir bass godt med nok nivå til at det er bra uten hjelp fra sub. Dine Divine burde jo ha nok kapasitet for seg selv i rett rom og riktig satt opp. Et sub system satt opp rett er veldig bra, men om det ikke er det er det oftest en degenering av det totale lydbildet. Å her er det mange som faller innunder, selv om de lovpriser sinne oppsett her inne ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kult med IMF!
    Liker Rotel- stabelen også.
    Kjøpte bruktpickup av en som hadde store IMF på åttitallet en gang.
    Husker ikke grammofonen fyren hadde, men han hadde Tandberg 3008 og to 3003 til å trekke galskapen med.
    og så bodde han hjemme hos mor til tross for at han var kjempegammel, minst 30.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg husker jeg siklet etter sånne IMF'er på 80-tallet. Budsjettet mitt stoppet dessverre ved et par gamle stygge Radionette 12S ..
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Min nabo hadde et så´nt par, trukket av en eller ennen kjempe Kenwood amp. Imponerende.
    Selv hadde jeg ikke engang råd til TLS-80 på den tiden. :cry:
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Jada, jeg betviler ikke konstruksjonen/prinsippet med transmisjonslinje, er kanskje det som gjør bassen i f.eks Spendor A4 såpass som den er(?). Jeg besitter det jeg mener er "riktig" lyd, hvilke prinsipp som er benyttes betyr ikke så mye så lenge lyden engasjerer, de aller fleste prinsipper har noe ved seg som andre prinsipper ikke har, vanligvis. Som skrevet før, alltid interessant å høre noe nytt. :)
    Der er du inne på noe essensielt, altså dette med riktig lyd, for hva er egentlig riktig lyd?

    Slik jeg ser det så er riktig lyd ikke nødvendigvis det som låter likest det naturlige, langt der ifra vil jeg si, for det er jo en grunn til hvorfor forskjellige mennesker velger så vidt forskjellige oppsett. Jeg skjønner for eksempel godt at noen brenner for og sverger til for eksempel elektrostater, som er noe helt annet enn mine store transmissionlinere. Kunne like gjerne snakket om andre konstruksjonsprinsipper også, da mange av dem er overraskende forskjellig og har like forskjellige styrker og svakheter.

    Selv om jeg liker transmissionlinere best, så vet jeg jo at han som har elektrostater hjemme hos seg vurderer alt annerledes, og skjønner at han kan brenne for og foretrekke det prinsippet. Selv liker jeg lyden av vinylsnurrer best, men vet at for dem som foretrekker digitale medier så låter det bedre for dem. Man kan lett ende med å ikke forstå dem som sverger til gammeldagse rørforsterkere med spesifikasjoner som ikke kan måle seg med transistorbaserte forsterkere, selv synes jeg en Audio Innovations S500 rørforsterker låt rett og slett magisk, andre kunne kommet til å kritisert den for noe og foretrukket kanskje en digital forsterker i stedet for.

    De mest spennende oppsettene er min erfaring at jeg ofte opplever hos de mest eksentriske audiofile, gjerne personer som har tatt litt utradisjonelle veier og har bastante meninger litt utenom alfavei. Ikke nødvendigvis slik at jeg vil trå i deres spor, selv om jeg gjorde det når jeg besøkte han som eide et par IMF transmissionlinere som jeg ikke en gang visste at var før jeg besøkte han. Har jo i min tid opplevd mye forskjellig, hvor jeg naturlig nok foretrekker noe fremfor annet, slik er det nok med oss alle. Men det er jo nettopp det som gjør dette spennende også, for tidvis kommer man over produkter som gjør inntrykk på enn, og da er det i den retningen man velger å ta det selv.

    Således kan man si at alt er like riktig for den ene, som det andre er for den andre, jeg ville funnet denne hobbyen kjedelig dersom alle tok den i samme retning.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    så bodde han hjemme hos mor til tross for at han var kjempegammel, minst 30.
    Noen hifi-interesserte er eksentrikere som tar litt egne veier, originaler kaller også noen slike. Møtt flere av dem og har i grunn intet negativt å si om dem, snarere tvert imot... Det er jo noe sært i seg selv ved det å være hifi-interessert, er det ikke?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt!
    Jeg var studerende 22-åring på hybelhus på den tiden og syntes jo at det var rart å treffe en gammelungkar in spe hjemme hos mor. Det var det jeg prøvde å formidle i historien. Vi er jo litt sånn: Mannfolk som sitter tett sammen i sofaen og hører på lyden av musikken...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Der er du inne på noe essensielt, altså dette med riktig lyd, for hva er egentlig riktig lyd?

    Slik jeg ser det så er riktig lyd ikke nødvendigvis det som låter likest det naturlige, langt der ifra vil jeg si, for det er jo en grunn til hvorfor forskjellige mennesker velger så vidt forskjellige oppsett. Jeg skjønner for eksempel godt at noen brenner for og sverger til for eksempel elektrostater, som er noe helt annet enn mine store transmissionlinere. Kunne like gjerne snakket om andre konstruksjonsprinsipper også, da mange av dem er overraskende forskjellig og har like forskjellige styrker og svakheter.

    Selv om jeg liker transmissionlinere best, så vet jeg jo at han som har elektrostater hjemme hos seg vurderer alt annerledes, og skjønner at han kan brenne for og foretrekke det prinsippet. Selv liker jeg lyden av vinylsnurrer best, men vet at for dem som foretrekker digitale medier så låter det bedre for dem. Man kan lett ende med å ikke forstå dem som sverger til gammeldagse rørforsterkere med spesifikasjoner som ikke kan måle seg med transistorbaserte forsterkere, selv synes jeg en Audio Innovations S500 rørforsterker låt rett og slett magisk, andre kunne kommet til å kritisert den for noe og foretrukket kanskje en digital forsterker i stedet for.

    De mest spennende oppsettene er min erfaring at jeg ofte opplever hos de mest eksentriske audiofile, gjerne personer som har tatt litt utradisjonelle veier og har bastante meninger litt utenom alfavei. Ikke nødvendigvis slik at jeg vil trå i deres spor, selv om jeg gjorde det når jeg besøkte han som eide et par IMF transmissionlinere som jeg ikke en gang visste at var før jeg besøkte han. Har jo i min tid opplevd mye forskjellig, hvor jeg naturlig nok foretrekker noe fremfor annet, slik er det nok med oss alle. Men det er jo nettopp det som gjør dette spennende også, for tidvis kommer man over produkter som gjør inntrykk på enn, og da er det i den retningen man velger å ta det selv.

    Således kan man si at alt er like riktig for den ene, som det andre er for den andre, jeg ville funnet denne hobbyen kjedelig dersom alle tok den i samme retning.
    Kloke ord dette. "Tilvennt" lyd skal en ikke kimse av samt hvilken forvrengning som oppleves mest naturlig. Og variasjon et lærerik og interessant, ville ikke vært det foruten.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    IMF var langt forut sin tid når det gjelder teknologi, og spikret sammen for hånd av ekte entusiastiske feinchmeckere. Mao ingen samlebåndsproduksjon der i gården. Og kvalitetskontrollen besto av en velutdannet person omgitt av et arsenal med analoge måleinstrumenter og scop`er, som visste hva han drev med, og som dessuten utførte sitt arbeid med presisjon og stor yrkesstolthet. Dette er mao høyttalere utviklet og satt sammen med ett mål for øyet; - fullrange lydkvalitet i ett og samme kabinett. Og med fullrange mente de virkelig alvor de gutta der, for hvilke andre produsenter greide kunststykket (etter datidens standard) å levere et frekvensnivå som strakk seg fra 17 til 40000 Hz, som attpåtil stemte i virkeligheten? Intet mindre enn fantastisk, etter min mening.

    Så får det heller tilfalle utviklingens gang at IMF kanskje ikke holder helt mål ifht dagens krav om lydnivå, dynamikk, brystkassebass, holografi og detaljer i lydbildet. Jeg hadde sjøl TLS 80 II en periode, og koste meg virkelig med disse. Pusset de omhyggelig opp både i finish og elektronikk, og bytta B139 til TDL-basser som ga litt mer attack. Men, ettersom dette er en stadig rullende hobby ble de etterhvert solgt til fordel for mer moderne lydformidlere. Uansett vil IMF forbli i minnet som noe spesielt, særlig med tanke på akkurat dypbassen. Og nettopp for å bevare det minnet står det pr. i dag et par TLS50II i kjellerstua, tilkopla en strøken Tandberg TR 2075, tilkopla en Rega Planar 3 fra slutten av 80-tallet. Der søker man tilflukt med en bunke plater når kona har venninnetreff i stua, eller når trangen til å høre ekte vintage melder seg på. Koselig.... :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    En kompis hadde IMF og et kraftverk jeg ikke husker navnet på.
    Det rant mye øl og tøff rock i den kjellerstua.
    Selv har jeg endt opp med rør og lettdrevne høytalere
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Flotte høyttalere og tilbehør. Har hørt MKIV en gang og det var virkelig bra. Som du sier så mangler det ikke dypbass. Selv har jeg TLS80MKII og koser meg godt med dem. Eneste minus er at de ikke spiller så høyt. Gikk fra et stort hornsystem til disse for å få plass til vinylsamlingen. Angrer av og til men lyden av IMF trives jeg veldig godt med selv om det er slutt på konsertnivå, til glede for naboene(bor i enebolig :) )
    IMG_1286.jpg
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    De spiller flott Jan Helge. Har vært så heldig å få hørt IMF hos deg og det var noe spesiellt ved dem ja😊
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    De spiller flott Jan Helge. Har vært så heldig å få hørt IMF hos deg og det var noe spesiellt ved dem ja😊
    Kjøpt meg et par nr
    Flotte høyttalere og tilbehør. Har hørt MKIV en gang og det var virkelig bra. Som du sier så mangler det ikke dypbass. Selv har jeg TLS80MKII og koser meg godt med dem. Eneste minus er at de ikke spiller så høyt. Gikk fra et stort hornsystem til disse for å få plass til vinylsamlingen. Angrer av og til men lyden av IMF trives jeg veldig godt med selv om det er slutt på konsertnivå, til glede for naboene(bor i enebolig :) )
    Vis vedlegget 769167
    Lett å ledes av størrelsen, tro at de kan spille vesentlig høyere enn de kan, hadde nok endt med noe helt annet dersom lydtrykk var målet, det har det aldri vært.
    Men trøkker på noen ganger, mest når jeg skal demonstrere hva de kan, men stort sett bare for å vise dem frem jeg drar såpass på... Normalt spiller jeg vesentlig lavere enn når jeg har folk innom...
    Hva gjelder TLS80 kan de i mange sammenhenger spille vell så bra som storebrødrene synes jeg, det er i grunn bare litt på imponatoreffekten de mangler (unntaket er i grunn de med ELAC/IMF bass og mellomtone, jeg foretrekker dem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn