Etiketter! (eller labels som det heter på nynorsk)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.712
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bildetråd!
    Disse klistrelappene midt på grammofonplater er ganske så interessante greier (sa nerden). Jeg kan ikke huske å ha sett noen tråd her inne om dem, så jeg starter en.

    Rules of engagement:
    • Bilde av din egen plate er påbudt.
    • Fortell: Hvorfor vil du vise akkurat denne?
    Jeg begynner.

    IMG_4818.jpeg

    Fra 1963. Funnet på den lokale gjenbruksjappa i går. Jeg kan ikke huske å ha sett en slik Philips-label med fjong hi-fi stereo-påpekning og greier tidligere, så da ble det kjøp. 🤪
    Måten Swingle Singers jazzer denne musikken på er til tider masete: Dabadabadaba-sekstendeler i tempo 120 f.eks. Roligere ting som kompet til A Whiter Shade of Pale fungerer bra. Fransk pressing som dere ser, musikk av Jean-Sébastien Bach.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    4.331
    Torget vurderinger
    1
    DSC_0749.JPG


    Svart Lørdag fra det Sovjetiske kulturdepartementet og Melodiya. dvs Black Sabbath. Finurlig nok er plata gitt ut i 1990 mens platecoveret ble utgitt i 1989 ...

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    IMG_2724.jpeg


    Som tidligere skap-KGB-agent har jeg litt sovjetplater, spesielt elektro. Inspirert av forrige post deler jeg denne, dette er også Melodiya (som om det fantes andre utgivere), men under sovjetunionens fall. Den rosa stilen er ut, det er helt ny label (med veldige kapitalist-vibber).

    Jeg vet ikke hva de prøvde på, men det er jo kult på en slags sær måte. Trenger få meg noen flere sånne "RDer" merker jeg.

    Det er for øvrig klassisk musikk på vinylen 🙂
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.263
    IMG_1030.jpg

    Denne fordi jeg leste med stor interesse M.Fremer i The Absolute Sound på slutten av '80 tallet hvor han skrev mye om hvor god lyden av diverse original pressinger låt.
    Noe av det han skrøt mest av var Island Pink Label. Jeg hadde inntil da aldri sett en men da jeg kom over de (denne var en av de første jeg fikk tak i), så hadde Fremer rett, de beste er svært gode og dette er et godt eksempel.
    Dette var før internett, så jakten på Pink Labels måtte gjøres fysisk - enda kjekt det.:)
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    132
    Antall liker
    150
    Torget vurderinger
    1
    Mary Halvorson, Amaryllis & Belladonna, side D. Det mangler en bit, og jeg vet ikke om det skal være sånn. Stilig effekt, iallfall.
    DSC05689.JPG
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fin den med Traffic. Har noen slike, usikker om de er rosa.
    Her litt fra min gamle fars lille samling. Gammelt er godt.
    Norsk og Nor-Disc:
    1713296799879.png

    Fin plate med Alf Cranner, og fin rosemalt lyd.

    1713296933855.png

    Våpenløs. Jens Bjørneboe leser dikt i studio kort tid før han tok sitt liv. Produsent Ole Paus fikk ham i Studio såvidt det var.
    Bjørneboe likte ikke jazz, ville heller hatt Mozart sies det. Likevel ble dette en jazz-perle, med et knippe topp musikerne på sporene mellom diktene.
    Sterk sak, trist som faen. En perle i min samling.

    Den gamles favoritt Paul Robeson, som spilte inn plater i Øst-Europa da han var svartelistet av McCarthy og kobbelet i USA. Her på Supraphon.
    1713297643771.png
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker på om dette går under "etikett", men jeg gir det nå et forsøk likevel, fordi det er litt artig:

    IMG_2731.jpeg


    Dette er bildeplate, men sjellakk (aka 78-plate, aka steinkake). Ante ikke at det fantes engang, kom over denne i dag. Du ser den er litt brukket, og innmaten synes så vidt (innmat av hardpapp/cellulose, med den keramikklignende sjellakken over).
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.048
    Antall liker
    20.242
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ikke, at det er noe spesiellt med en Philips label........
    Men bandet og musikken da :love:
    Husker, det var en stor del av gjengen som mente, at dette var noe av det tøffeste, da
    denne kom ut i 1971........ Og så fra Norge av alle steder.

    L1010121.JPG
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.004
    Antall liker
    4.787
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om det kommer godt frem på bildet, men her er label ganske så dårlig sentrert. Skvatt skikkelig første gangen den ble spilt, da min kjære Concorde Elite prøvde å spore i papir på slutten av platen . Fryktelig lyd!!!!
    20240419_203236.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.712
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min far abonnerte på The Great Musicans da jeg var bitteliten. Jeg passer på dem nå, for han har ikke platespiller i anlegget lenger. Viser mer enn etiketten, for det er 10-tommere og heftene er fantastisk informative, med eksempelvis C. Robbins Landon som Haydn-autoritet. Jeg har beholdt de originale innercoverne i rispapir.
    IMG_4830.jpeg
     

    LarsC

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2012
    Innlegg
    250
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    1
    2024-04-20 18.36.47.jpg


    Denne er også litt artig. Familien Mercede var eiendomsinvestorer i Florida og startet en label for å gi ut låtene til unge Nancy Mercede. De endte også opp med å gi ut et par ting til, blant annet denne som opprinnelig hadde kommet ut på et annet selskap. Unge Nancy gikk senere selv inn i eiendomsbransjen og bor fremdeles i Florida med sin partner men har vel bare vært i nyhetene i nyere tid etter en nabokrangel der naboene ikke likte at pyntejulenissen hennes viste rumpesprekken.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noen jeg kjenner kjøper alt de kommer over av visse band og artister.
    IMG_1690.jpeg

    Albumet er dobbel LP, kalles Love Songs

    og litt mer leselig fra Hamburg 1961 da de var backing band for Tony Sheridan på Top Ten Club på Reperbahn.
    IMG_1691.jpeg

    Produsent Bert Kaempfert 😁
    Jeg lovet en gang min datter at jeg skulle skaffe henne alt av The Beatles på vinyl, men så er ikke alt så interessant for alle likevel. Så her står de.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.048
    Antall liker
    20.242
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Og litt mer leselig fra Hamburg 1961 da de var backing band for Tony Sheridan på Top Ten Club på Reperbahn.
    Vis vedlegget 1017488
    Produsent Bert Kaempfert 😁
    Jeg lovet en gang min datter at jeg skulle skaffe henne alt av The Beatles på vinyl, men så er ikke alt så interessant for alle likevel. Så her står de.
    Kan nesten være med her..... Men bare med nr.1 og nr. 5 😁

    L1010126.JPG

    L1010127.JPG
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.712
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Feil!
    IMG_4836.jpeg

    RCA hadde ikke klistrelapper uten Stereo i 1987? Eneste stereoen her er den kanalseparsjonen i en stereopickup klarer å få til. Viktig musikk er det da.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Oransje labels! 🥰 Her er en fersk en:

    IMG_0160.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn